Aboriginals dreigen met sluiten rots Uluru

Status
Not open for further replies.
Ja, het is nu echt een flamewar geworden. Als een modje even de flames tussen de zinnen weghaalt is het best een aardige discussie hoor.

Het is alweer een tijdje geleden dat we een draadje hadden waar de gemoederen hoog opspeelden dus laten we het erop houden dat deze er gewoon aan zat te komen.

Ik vind het zo ontzettend jammer dat discussies op het forum vaak gewoonweg ontsporen. Als alle deelnemers aan deze discussie eens de laatste paar pagina's terug zouden lezen en voor zichzelf de berichten zouden tellen die niets met de discussie te maken hebben maar puur op de man spelen. Hoeveel van die berichten zijn van jezelf? Hoeveel van je eigen berichten waren olie op het vuur van anderen?

Discussieren is moeilijk en ik weet uit eigen ervaring dat het soms moeilijk is om naar argumenten van de 'tegenpartij' te luisteren en deze te verwerken in een inhoudelijk reactie. Op het moment dat er op de persoon gespeeld wordt, kan er van een discussie geen sprake meer zijn. De discussie in dit draadje is (een tijdje al) hartstikke dood. Vandaar dat op dit draadje een slotje gaat.

Graag wil ik deze gelegenheid gebruiken om een aantal zaken aan te halen.

Laat ik beginnen met de vraag of een websitebeheerder verantwoordelijk kan worden gehouden voor discriminerende uitspraken die door anderen zijn gedaan. Het antwoord kan ik kort over zijn: ja! Zoals al eerder is aangegeven bestaat er een artikel in het Wetboek van Strafrecht dat het openbaar maken van discriminerende uitlatingen strafbaar stelt. Het eerder genoemde artikel (137a) is echter niet van toepassing op de websitebeheerder, maar artikel 137e is dat wel. Er zijn een heleboel factoren die bij elkaar bepalen of een websitebeheerder artikel 137e heeft overtreden. Een discussie of 137e op dit draadje van toepassing is heeft geen zin.

Als iemand een bericht leest en denkt dat de inhoud discriminerend is, dan zou ik het op prijs stellen als de betreffende persoon dit laat weten aan mij of een van de moderators. De beste manier is om in het betreffende draadje bij het betreffende bericht op de 'Report to moderator' link te klikken. Onderlinge beschuldigingen dragen niet bij aan een oplossing. Je kunt er niet vanuit gaan dat we alle berichten altijd lezen en automatisch actie ondernemen. Hou er ook rekening mee dat we niet altijd direct op je melding kunnen reageren. Tot slot zou ik het fijn vinden als je je melding zou kunnen vrijwaren van dreigementen. Ik vind van mezelf dat ik een redelijk persoon ben, maar dreigementen kan ik slecht tegen.

Ik denk dat dit een goed moment is om nog eens op de forumregels te wijzen: http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,5.0.html (nee, regel 7 is niet nieuw). N.a.v. regel 7 zal ik dit draadje doorlopen en discutabele berichten verwijderen en/of censureren. Nogmaals, erg jammer dat het zover heeft moeten komen.

Status
Not open for further replies.
Back