Aboriginals dreigen met sluiten rots Uluru

Status
Not open for further replies.
Effe niet zeuren Zwerver, ik zeg nergens dat dat niet mag, wel dan?  Ik vertel alleen wat over Jack, omdat ik vermoed dat je hem nog niet zo goed kent. Da's alles.

En die tweede alinea, die staat er voor iedereen op de hele wereld, niet speciaal voor jou.

Zo, goed? Of moet je d'r ook nog een snoepje op?

[quote author=r2d2 link=topic=8974.msg119972#msg119972 date=1214293225]
Zelfs in de Achterhoek Twente.  :grin:

Sander
[/quote]

Je vatte hem..  :grin:

[quote author=Luuk link=topic=8974.msg119983#msg119983 date=1214304998]

Sander
[/quote]

[/quote]

Nu jij nog  :wink:

op onze reis dor australie zijn we heel veel mensen tegen gekomen - aboriginal en niet aboriginal. Alles wat wij hebben geleerd duidt niet echt op het feit dat aboriginals een trots en vreedzaam volk is/was. Wel een volk met een heel ingewikkeld systeem om incest tegen te gaan (op grote schaal) en om menging van verschillende volken zoveel mogelijk te reguleren en te vermijden. Streng en gereguleerd... Met zeer lijfelijke straffen als iemand zich niet aan de regels hield .. Aggressief zou je dat ook kunnen noemen.

We kregen wel respect voor het ingewikkelde systeem, niet voor het volk als volk; want inderdaad; Een civilisatie proces als wij in Europa zijn doorgegaan, hebben zij niet gehad, In de afgelopen 40.000 jaar zijn ze niet veel verder gekomen dan een systeem van elkaar vermijden...
aan civilisatie hebben ze dus blijkbaar ook geen behoefte (volgens sommigen)  maar maken wel gebruik van alle mogelijkheden. 
Drank is lekker, maar nooit een oplossing voor een probleem, en ik vind ongeluk (nare jeugd/ rot geschiedenis) geen excuus- bij niemand. Genoeg mensen overkomen hun problemen op andere manieren. Er is geen excuus voor lethargie.
excuses als; het is eng om... wij hebben hun toekomst afgepakt... vind ik echt onzin.

Gelukkig zijn we ook mensen tegengekomen die wel iets met hun cultuur/ mogelijkheden doen, op een manier die volgens hen past bij hun geschiedenis. In de Coorong, Kakadu en Iga Warta waren fantastisch gepassioneerde mensen die hard werkten aan hun visie; Aboriginals, ja. En al die mensen hadden de alcohol afgezworen, want blijkbaar hebben de aboriginals iets in hun genen dat ze sterk gevoelig maakt voor alcohol. 
Ik ben niet 'tegen' aboriginals, en niet gene alcohol, maar de combinatie is dodelijk, en er is geen excuus voor te bedenken.

(Dit had je zeker niet verwacht he LuuK???) / De missing link is misschien wat grof uitgedrukt, maar wat Jack en Willem zeggen verder vind ik heel zinnig en iin lijn met wat wij gezien hebben...

auk

[quote author=r2d2 link=topic=8974.msg119984#msg119984 date=1214305247]
[quote author=Luuk link=topic=8974.msg119983#msg119983 date=1214304998]

Sander
[/quote]

[/quote]

Nu jij nog  :wink:
[/quote]

Ja.. je hebt gelijk. Twente is hetzelfde als Schiedam.  :-x

Auk! Hm. Ik vind het wel passend. Dus onverwachts is ook het niet.

Ik vind het op zich een prestatie om het voor elkaar te krijgen om 40.000 jaar het NIET voor elkaar te krijgen 2 stenen op elkaar te zetten, bij een bron, in de buurt van de zee.. om zo gewoon nét iets makkelijker jezelf te kunnen voorzien van je primaire levensbehoeftes. Want ik kan me niet voorstellen dat altijd maar rondtrekken effectiever is dan je vestigen op een goede plek (die ze ongetwijfeld kenden).

Maargoed, back on topic: Ik denk niet dat ze Uluru dichtgooien, dit kost ze simpelweg te veel geld. En het zou in erg slechte aarde vallen bij bepaalde ministeries. En dus uiteindelijk heel slecht voor ze zijn. En dat beseffen ze donders goed natuurlijk :)

Even in het algemeen, over het "niets bereiken" van de aboriginal culturen (je kan niet alle clans op 1 bult gooien):

Je had nomadische aboriginal clans (die leefden in gebieden waar het land niet een lang een permanent verblijf mogelijk maakte) maar ook (semi)-permanente nederzettingen. Inclusief hutten! De vele "middens" hier in de buurt (inclusief een aboriginal mini stonehenge van 150 meter in doorsnede - echt zo cool!!!) geven aan dat er wel degelijk een vorm van permanent verblijf is. En wat te bedenken in de evolutie van de stijl van rotstekeningen: van hand stencils tot x-ray painting. In onze ogen niets meer dan een kindertekening maar bedenk dat in Europa de grotten van Lascaux ook uit die tijd stammen.

Voor nomadische clans (bijv. in de Tanami-desert), was het natuurlijk ondoenlijk om je hut mee te verplaatsen. Lastdieren waren er immers niet, zoals de rest van de wereld lama's, paarden en ezels kon gebruiken. Enige vorm van landbouw is bij een nomadisch bestaan ondoenlijk, zelfs al zouden de gebiedsomstandigheden het toelaten. Het gebrek aan lastdieren en landbouw heeft voor een enorme rem op de technische ontwikkeling gegooid. De noodzaak ontbrak simpelweg! Het zelfde geld voor het niet ontmoeten van andere volken. Doordat Europa dan weer te maken kreeg met Perzen, Otomanen, Romijnen, Vikingen, enz. hebben we van veel verschillende landen nuttige dingen gekopieerd, en amper zelf iets uitgevonden. Dat makkelijke copy-paste konden de aboriginals niet doen!

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik het juist super interessant vind om omgeven te zijn door een cultuur die in onze ogen zo primitief is, en blijkbaar niet de noodzaak (zoals Europa wel met een groeiende populatie, industrialisatie, enz.) heeft gehad om zich technisch echt verder te ontwikkelen. Er zijn weinig  plekken op Aarde waar je nog in contact kan komen met dergelijke volkeren... koester de mooie dingen die er nog van over zijn, in plaats van af te kraken!

Het idee om ze een reservaat te geven waar ze weer kunnen leven zoals in vroeger tijden, is natuurlijk een utopie. Alle enigszins vruchtbare delen zijn al in sterk bezit van farmers, mining companies, cities, enz. dat op de overgebleven stukken land de fauna/flora zo is veranderd dat die nauwelijks nog een clan in leven kunnen houden. Helaas is het daar dus te laat voor.

Het sluiten van de beklimming van rots betekent trouwens niets, dat je niet meer aan de voet van de rots kan komen. M.a.w. de inkomsten van het park zullen niet verdwijnen. Alleen de mensen die perse en alleen voor de beklimming naar Uluru gaan, zullen ze mislopen. Waar komt dat geld van Uluru-Kata-Tjuta (en ik meen dat de Kakadu daar ook bij inzat?) eigenlijk aan ten goede?

Sander

wow.

Dus... omdat er nou eenmaal misstanden zijn (en die zijn er inderdaad in grote mate) mag je een hele bevolkingsgroep 'the missing link' noemen. En nee joh, dat is geen racistische uitspraak. Als je hard gewerkt hebt om naar Australie te komen mag je best mensen als aapmensen betitelen - da's nou eenmaal zoals je het ziet.

Trouwens, als je daar problemen mee hebt mag je niks zeggen als je nog maar net op dit forum komt kijken. (of ja, dat MAG natuurlijk wel, maar je snapt er lekker toch niks van omdat je de maker van de uitspraakt niet al jAAAAARen kent. )

Oh.. en nu we het toch over schobbejakken hebben. Wat dacht je van die niet witte probleem mensen in Nederland? Let wel: mensen uit schiedam snappen het allemaal een stukje beter als mensen uit de provincie, want daar hebben ze maar 1 turk en da's nog zo'n ouwerwetse, toen ze nog grappig waren.

Ik denk dat de discussie teneinde raak.... helaas
Ik zei in het begin tegen mijn mates, wat een rotzooi.
Wassen die nooit af, dweilen die nooit de vloer hebben die geen behoefte aan een bed, eten zij niet met een vork at least.
Kreeg van iedereen te horen this is the missing link mate.
Wat bedoel je daarmee, vroeg ik.
[size=8pt]Iedereen heeft hetzelfde verhaal van timmerman naar schilder van schoonmaker tot inspecteurs van ''housing'' overheid die de huizen ''weggeeft'' aan aboriginals.[/size]
Toen iedereen nog op handen en voeten liep zijn we uiteindelijk op onze achterbenen gaan staan.
Iedereen heeft zich ergens in een bepaalde tijd ontwikkeld wat we nu noemen mens.
We weten wat een wc is en dat die ook schoongemaakt moet worden.
we weten wat glas en een deur is.... MARIJKE..... want die houd ruimtes gescheiden en zelfs op verdiepings vloeren ons veilig om naar beneden te donderen.
Glas moet je niet expres kapot maken want dan krijg je problemen van degene wie dat huis is ook een deur kun je openmaken met de deurknop en niet instampen of eruit stampen en een vuurtje van maken omdat je het savonds koud hebt....gebruik dan iets anders en dan bedoelen ze niet je houten vloer.
Toch zijn een erg groot deel van de aboriginals ergens blijven hangen , de meeste snappen het echt niet waar het allemaal voor dient.
Dom zijn ze niet want ze weten precies wanneer ze slim (lees zielig) moeten zijn tegenover de overheid die hun uitkering verzorgd.
Heb verscheidene keren samen met de overheids mensen sloten van de deuren moeten veranderen en de mensen werden terplekke eruit gezet.
Bleek dat ze er nog maar 2 maanden in woonden, ik zei je bedoelt 2 jaar, nee zei hij ....2 maanden.
Als je over de vloer loopt leek het zel of je op kiezels loopt, maar dat was het eten en alles wat vanwege de hitte aan het broeien en groeien was.
de kitchen die gebruikten ze als opslag ruimte van afvaleten , flesjes bier , kapotte dingen en the sink stonk niet te houden naar zeik.
De badkamer ga ik niet over beginnen want dan komt er een slotje.....
Ik heb het niet over 1 woning maar 49 van 50 die ik wekelijks zie.
Ik ga daar niet in werken , ik loop er een keer doorheen , kijk effe in alle kamers en al snel word het me teveel en ga ik naar buiten om te bellen dat deze dutchy een ander woning gaat opzoeken.
Nog nooit heb ik te horen gekregen dat ik die woning MOET doen want dan ga ik naar huis en zijn ze me voorgoed kwijt.
Wat voor ons zo normaal is is voor hun..... ze weten het gewoon niet.
Wat de normale beschaving mee heeft gekregen weten zij gewoon niet.
Aboriginals (de meeste dan) zijn the missing link, ze liggen niet achter op ons ze hebben het gewoon niet.
Mijn hond schijt op en plek waar hij alleen komt om te schijten.
Zij schijten for god sake op hun eigen keukenvloer.
Als wij knoeien op de vloer dan ruimen we het op of er is altijd wel iemand in het huis die zegt, '' wat ligt daar nu op de vloer, ruim dat eens snel op voordat het gaat leven''.
Zij geven er gewoon geen ene rete om , het doet ze niks.

Wat ik gezien heb , stond ik van te kokhalzen, vele woningen zijn zo erg, zelf dieren doen dit niet in hun eigen kooi, hok, grot, omgeving  got 'm....good.
Dan komt er een miep die zegt,;
ok, dus die mensen wilden geen deur, de regering zet er een deur in. Die mensen willen geen raam, de regering zet er een raam in . Ik bedoel, luister toch naar ze, ze willen het niet, dwing ze dan niet een raam in hun huis te hebben, laat ze met rust".

Mijn buren wonen 350 meter verderop en ze hebben me horen lachen en tegelijkertijd denk ik.
Die miep heeft wat ik gezien heb nog nooit meegemaakt.
......geef ze dan toch geen deur.....geef ze dan toch geen raampie....... :grin: :grin:
En het mooie is dat ze het zelf niet inziet.
Die mafkees die Howard aan de kant heeft gezet is niet achterlijk.
Een apologie...... :grin: :grin:  Zeg toch dat het om geld gaat en veel geld.
Bush.... we gaan Saddam pakken   :grin: :grin: , zodra ze in het gebied waren gingen ze  rechtstreeks  naar de olie gebieden.
Heb je hem Mariekje, de australiers betalen tax en word elke week een bedragje afgehouden van je payslip, zo kunnen ze de aboriginals onderhouden en rustig houden.
Als het puntje bij paaltje komt hebben ze niks te zeggen, Nu willen ze ULURU sluiten want de aboriginals weten dat de overheid jaarlijks veel centjes van vangt, en dan bedoel ik veeel centjes.
Zal niet gebeuren want ze hebben niks te zeggen, ze zullen wel zwijgen en daar zijn ze niet zelf opgekomen.
Deze discussie is al vele keren aan het licht geweest en zal nooit verder geraken dan waar wij nu zijn gekomen , waarom, ze hebben het gewoon niet in zich.
We mogen trots zijn , Indianen die op bizons jagen en opaten zijn helaas weg.
Afrikanen die nog jagen op de oude manier zie je meestal gespeeld , voor de toeristen.
Tarzan was een sprookje maar.............
Wij Australia hebben nog de missing link....
Zijn zeer aardige mensen om mee te praten maar als je ze volgt in daden zoals ik heb ervaren van zeer dichtbij komen ze aardig wat te kort in omgang , onderhoud van hun eigen woonplek en hygiene.

Jack :evil:

Ik wil me inhoudelijk niet in deze (non-)discussie mengen, maar even een opmerking tussendoor plaatsen: is xpedite.net een in Nederland geregistreerde website? In dat geval vallen de uitspraken hier gedaan nl. onder de Nederlandse wet.
En mijns inziens zijn Jacks uitspraken m.b.t. "the missing link" onder de Nederlandse wet wel degelijk discriminerend en dus strafbaar.
Conform artikel 137a van het wetboek van strafrecht is de eigenaar van een site juridisch verantwoordelijk voor de uitspraken van gebruikers.

Misschien ook iets om rekening mee te houden wanneer je post.

Pieter

p.s. men hoeft niet op deze post te reageren, ik meng me verder niet in de discussie.

[quote author=Eerainuh link=topic=8974.msg119980#msg119980 date=1214304425]

Effe niet zeuren Zwerver, ik zeg nergens dat dat niet mag, wel dan?  Ik vertel alleen wat over Jack, omdat ik vermoed dat je hem nog niet zo goed kent. Da's alles.

En die tweede alinea, die staat er voor iedereen op de hele wereld, niet speciaal voor jou.

Zo, goed? Of moet je d'r ook nog een snoepje op?

[/quote]
Nee. Ik hoef er geen snoepje bij. Ik ga lekker genieten van het feit dat ik alles mag zeggen wat ik denk, net zoals jij.... :p

Feit is dat discussiëren zonder mensen persoonlijk aan te vallen schijnbaar nogal moeilijk is hier op xpdite.net en dat vind ik jammer....

Terzijde van de discussie:

De meeste internetfora hebben een disclaimer waarin men stelt dat men geen verantwoording draagt voor forumposts van bezoekers of moderators. Dit is van iedere administrator heel verstandig, zeker als er dagelijks zoveel mensen de site bezoeken en hun verhaal/mening posten.

Zonder te kijken, ben ik er van overtuigd dat de administrator van Xpdite dit ook netjes voor elkaar heeft, en nogmaals erg verstandig!

Over de discussie:

Ik denk dat een discussie op Internet per definitie minder goed verloopt als in real life. Je kan tekst op verschillende manieren interpreteren, en je mist de ironie, klank en gezichtsuitdrukkingen erbij, en ook is de reactie veel langer, zodat het topic intussen al vergeven wordt van andere meningen.

Niet dat ik plots de behoefte heb om met bepaalde mensen face to face van gedachte te wisselen, maar ik ben aan de andere kant wel nieuwsgierig naar hun drijfveren, hun herkomst, hun manier van communiceren. Ik heb wel moeite met primaire reacties (die vast oprecht uit het hart komen) maar mijns inziens de bigger picture missen. Zoveel mensen, zoveel meningen... maar geen reden om je tandvlees te laten zien! Laat staan snoepjes uit te delen  :lol:

Groeten Sander

[quote author=r2d2 link=topic=8974.msg120020#msg120020 date=1214341368]
Terzijde van de discussie:

De meeste internetfora hebben een disclaimer waarin men stelt dat men geen verantwoording draagt voor forumposts van bezoekers of moderators. Dit is van iedere administrator heel verstandig, zeker als er dagelijks zoveel mensen de site bezoeken en hun verhaal/mening posten.

Zonder te kijken, ben ik er van overtuigd dat de administrator van Xpdite dit ook netjes voor elkaar heeft, en nogmaals erg verstandig!

Over de discussie:

Ik denk dat een discussie op Internet per definitie minder goed verloopt als in real life. Je kan tekst op verschillende manieren interpreteren, en je mist de ironie, klank en gezichtsuitdrukkingen erbij, en ook is de reactie veel langer, zodat het topic intussen al vergeven wordt van andere meningen.

Niet dat ik plots de behoefte heb om met bepaalde mensen face to face van gedachte te wisselen, maar ik ben aan de andere kant wel nieuwsgierig naar hun drijfveren, hun herkomst, hun manier van communiceren. Ik heb wel moeite met primaire reacties (die vast oprecht uit het hart komen) maar mijns inziens de bigger picture missen. Zoveel mensen, zoveel meningen... maar geen reden om je tandvlees te laten zien! Laat staan snoepjes uit te delen  :lol:

Groeten Sander
[/quote]

Hmm, lees dit eens:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/06/geenstijl_versus_justitie_een.html

Je kan als eigenaar van een website heel snel verantwoordelijk gesteld worden. Alleen moet er dan wel eerst iemand officieel aangifte doen. Lijkt me niet het geval.

Overigens kan op internet discussiëren zeer goed. Alleen moet je daar wel ervaring in hebben (dit klinkt stom, ik weet het), dat is echt zo. Je kan met smiley's, zinsbouw, etc. heel veel uitdrukken. En mensen die veel op internetfora zitten herkennen en kunnen dat. Ik zit zelf op zéér veel fora, waar het soms hard aan toe gaat.. maar moet zeggen dat ik het hier tussen (volgens mij) mensen die niet echt ervaren zijn het vaak erg moeilijk vind. Mensen hier gebruiken geen smiley's, rare zinsbouw, verkeerde quotes. Tja, dan worden dingen al snel verkeerd opgevat.

Overigens suske; Je bent van harte welkom op een gezellige nachtwandeling door het pittoreske Schiedam. Misschien dat dat je ogen opent. Want dat heb je naar mijn mening nodig.. een flinke eye-opener. Stukje meer realisme zou ook niet misstaan.

Goh Luuk, die enorme ervaring van je die mis ik inderdaad. Ik WERK pas meer dan 10 jaar in de internet industrie. Verder jaren gewoond in steden, in Europa en Australie , die tientallen malen groter zijn dan Rotterdam. In probleem wijken.
Ik ontken ook nooit dat er problemen zijn, en dat realisme nodig is. Maar holle GeenStijl retoriek helpt helemaal niks en laat alleen maar zien dat je nog flink moet opgroeien. 

[quote author=suske link=topic=8974.msg120027#msg120027 date=1214344683]
Goh Luuk, die enorme ervaring van je die mis ik inderdaad. Ik WERK pas meer dan 10 jaar in de internet industrie. Verder jaren gewoond in steden, in Europa en Australie , die tientallen malen groter zijn dan Rotterdam. In probleem wijken.
Ik ontken ook nooit dat er problemen zijn, en dat realisme nodig is. Maar holle GeenStijl retoriek helpt helemaal niks en laat alleen maar zien dat je nog flink moet opgroeien. 
[/quote]

Het feit dat jij op de man gaat spelen zegt meer over jou dan over mij.. :)  :? Ook dat je GeenStijl aanhaalt (je leest GS, dus moet nog opgroeien, grin..) terwijl ik daar puur naar verwijs met betrekking tot verantwoordelijkheden van de eigenaar van een website spreekt niet voor je.

Maar ik ben blij dat jij er nu bent om er op te wijzen hoe erg ontspoort, onvolwassen en dom ik ben. Heb ik in ieder geval het goede voorbeeld! Bedankt :)

En 10 jaar? Heb je dan, ondanks dat je een stuk ouder bent, de prachtige BBS-via-PacketRadio tijd gemist? Zonde. Enneh; Internet industrie.. :p Open deurtje hé, maar ik schop hem niet in.

[quote author=Luuk link=topic=8974.msg120028#msg120028 date=1214345257]
Het feit dat jij op de man gaat spelen zegt meer over jou dan over mij..
[/quote]
ik reageer slechts.
[quote author=Luuk link=topic=8974.msg120024#msg120024 date=1214343902]
Misschien dat dat je ogen opent. Want dat heb je naar mijn mening nodig.. een flinke eye-opener. Stukje meer realisme zou ook niet misstaan.
[/quote]

GeenStijl retoriek slaat op hol populistisch gepraat. Heeft niets met je laatste verwijzing te maken. Lees je eigen berichtjes nog maar eens terug. Tel je meteen even hoevaak je een dialoog aangaan als "theedrinken!" belachelijk probeert te maken?

Internet. Werken. Daarvoor gebruiken - een pissing contest heeft weinig zin. Je hebt in dit forum al zo vaak gezegd dat andere mensen onervaren zijn dat ik wou aangeven dat je dat helemaal niet weet.

Even iets recht zetten:

Zwerver, ik heb écht nooit iets anders bedoeld in m'n eerste reactie op iets wat jij over Jack zei, dan ik zei. Ik ben niet iemand die verwacht dat anderen tussen de regels door lezen om mijn boodschap te krijgen, ik schrijf geen gecodeerde berichten. Ik schreef opzettelijk 'no offence' omdat dat ook zo bedóeld was. En 't zou niet in m'n hoofd opkomen om te zeggen dat iemand iets niet mag zeggen. Maar ik moet toegeven dat ik geïrriteerd raak als mensen dingen van mijn posts maken die er niet zijn en niet bestaan.
Ja, en vandaar dat snoepje; dat was cynisch, dat snapte jij ook wel, en ik ben blij dat je gewoon blijft schrijven. :)

Suske, jij haalt uit een discussie van pagina's lang een paar regels van mijn kant om op te reageren, een reactie die natuurlijk volledig gebaseerd op jóuw interpretatie van mijn woorden. Ik verwijs graag even naar de bovenstaande alinea. Jammer dat wat ik zeg voor jou belangrijker is dan het onderwerp van dit draadje. Vervolgens ga je met Luuk een gevecht aan. Zoveel vijandigheid! Kan dat verhuizen naar een privé-discussie? Het zou hartstikke leuk zijn als je wat over het topic te zeggen hebt, echt.

Pieter, gewoon uit benieuwdheid, Rixta heeft gezegd dat ze racist is en het blanke volk zeer minderwaardig vindt. Slaat jouw commentaar ook op haar opmerking?

Nu iets anders;
In the Native Title Act (1993), een laaaaaaaaaang rapport staat precies welk land wel en niet van de Aborigines is. Het is niet zo dat dat alleen maar rotstukken zijn, en de meeste boeren hebben (al veel langer) geen probleem met het bivakkeren op hun (acres and acres of) land.
Sander (fijne post, dank je), die semi-permanente hutten, was dat niet meer ten bate van het rondtrekken? Borarings of zo, waarbij ze van plek naar plek gingen maar inderdaad terugkwamen bij bestaande 'vestiginkjes'? Niet dat het heel veel uitmaakt, maar het is gewoon interessant :)

Met Uluru sluiten, schieten ze zichzelf waarschinlijk in de voet, aangezien het inkomen dan ook verdwijnt. En heel wel mogelijk dat de Australische regering op een gegeven moment toch weer intervened. We'll see!

Groetjes aan iedereen en een fijne dag!

Ireen :)

Eerainuh: met Jacks 'missing link' uispraak verschoof de kern van de discussie naar hoe er naar Aborginals wordt gekeken. Daar ga jij op in, en ik vervolgens ook. Net zoals jij je (terecht overigens) afvraagd waarom alle gedrag kan worden goedgepraat door sommige mensen die de geschiedenis als oorzaak naar boven brengen, vraag ik me af waarom we het niet mogelijk moet zijn om realistisch te zijn, de enorme problemen te onderkennen, maar tegelijkertijd ook geen openlijk racisme te accepteren. dat zal de situatie nooit helpen. Dat geldt van beide kanten. Rixta's uitspraken over blanke mensen vind ik ook nergens op slaan.

Je hebt het over vijandigheid maar verteld zelf mensen dat ze 'niet moeten zeuren', "you've have lost the plot", en dat ze maar ergens anders moeten gaan posten.

Enfin, Wij zullen het wel nooit over veel dingen eens worden. (behalve dat "aussie"  geen aanduiding van het land is, maar een inwoner. ..:)

Jemig, deze post heeft me een uur van mijn werk gehouden....zo boeiend was het om te lezen.

Ten eerste: toen ik nog reisleider was van "avontuurlijke" rondreizen door Australie (rond 2000) was er al sprake van het sluiten van de beklimming van Uluru. Dit is echter nooit gebeurd omdat er teveel toeristen dollars in omgaan (voor de blanken). Ik denk niet dat dat een aboriginal beslissing is geweest (om de beklimming open te houden), aangezien alle tourgroepen, busreizen, hotels in Yulara en zelfs de luchtvaartmaatschappijen etc. niet in handen zijn van deze Aboriginal communities. (Ja, er zijn mensen die speciaal hiernaartoe vliegen om te beklimmen) De dollars die zij wel (al dan niet slechts gedeeltellijk) ontvangen uit bezoekers gelden (entree national park en verkoop souvenirs etc. van het Culturul Centre) willen zij natuurlijk graag blijven ontvangen, en ik verwacht dan ook niet dat de Base Walk, het cultureel centrum etc. dicht zullen gaan (hopelijk niet). Vanwege culturele/religieuze redenen willen ze echt graag de klim sluiten, wilden ze al jaren geleden. Ik was altijd voorstander van het NIET beklimmen van de rots voor mijn groep, niemand heeft het ooit gedaan. Maar ik kon het niemand verbieden natuurlijk. We hebben altijd een prachtige tijd gehad daar met de Base Walk en een bezoek aan het cultureel centrum en het al dan niet aanschaffen van prachtige souvenirs.

Ten tweede ben ik gestopt met het geloven van alles wat de media roept, omdat ik dat vaak ongenuanceerd vind. Dus als er staat: "ze willen sluiten OMDAT de regering such and such beslissing heeft genomen" dan is dat nog maar de vraag.....helemaal gezien het feit dat dit dus al een eerdere wens was.

Ten derde wou ik dit nog zeggen:

Ik zag afgelopen week (denk ik dat het was) een documentaire over aboriginal kinderen die al of niet naar school gingen op de Tiwi Islands. En een hele hoop problematiek daaromtrent. Ik had eerst niet door dat het over Australie ging, maar dacht PNG of zo.......Toen ik doorhad dat dit zich in Australie afspeelt kon ik het niet geloven. Ik weet niet precies hoe ik me daarover voel, maar het zag er zeker niet uit als een westers ontwikkeld land. En dat was op zich al een beetje een schok voor me. Het enige wat ik zeker weet is dat dit niet mijn cultuur is, nooit zal worden. Ik heb niet de illusie dat deze twee culturen (de westerse blanke australische cultuur en de aboriginal cultuur) samen zullen komen. Hoe met deze constatering om te gaan, geen idee. Onderdrukking van de ene cultuur door de andere is geen goed idee, evenmin het classificeren van de ene cultuur over de andere.

En zodra we het gaan hebben over het "helpen" van anderen, geef je daarmee een indruk dat de ander "hulpeloos" is en hulp nodig heeft, wat mijns inziens niet bijdraagt aan een oplossing voor het fundamentele probleem (en een hierarchie bewerkstelligt). Ik hoop nog steeds dat door samenwerking en het delen van kennis en leren van elkaar er krachtige individuen met veel invloed binnen beide communities zullen ontstaan die toch een hele hoop verschil kunnen maken. Ik weet zeker dat die er al zijn.

Ik wou dat ik het antwoord wist, maar alles wat ik weet is hoe ik er zelf mee om wil gaan (in die weinige momenten dat ik in die situatie zit). Overigens is mijn vorige huisgenoot half aboriginal en ik heb ook zijn ouders en overige broers en zussen in Rockhampton mogen ontmoeten. Die leven zeker niet zoals Jack beschrijft, maar ik heb wel schrijnende verhalen gehoord over het niet mogen kopen van huizen en het niet mogen bezoeken van de pub door aboriginals in die tijd (vijftiger en zestiger jaren). Ik heb zelf ook de situaties gezien die Jack beschrijft en ik kan me goed voorstellen dat hij dat vreselijk vind om te zien en te moeten meemaken. Tis maar net waar je geboren wordt nie waar?

Henriette

Hm, ja.. Suske, je bent inderdaad een held in het uit verband trekken van zinnen.. Wel lekker makkelijk, alleen hoeven reageren op quotes die je uitkomen. Valt me wat tegen eigenlijk, van mijn grote voorbeeld. En vanwaar die enorme vijandigheid tegen mij? Wat zit je dwars? Weet je, hou het maar voor je. Dan trakteer ik in Melbourne op een biertje, mag je het me face 2 face gaan uitleggen. Hebben we in ieder geen last van verkeerde intonatie.

Status
Not open for further replies.
Back