Aboriginals dreigen met sluiten rots Uluru

Status
Not open for further replies.
Ik ga nog even wat zeggen over het op de man spelen en daarna vind ik het wel welletjes :)

Zodra je, zoals ik, al ongeveer 15 jaar op verschillende fora (van textbased BBS-en naar fora als gathering.tweakers.net e.d.) aanwezig bent dan leer je dat de meeste mensen wel degelijk moeite hebben met het communiceren via het internet. Smileys e.d. worden niet gelezen (en het feit dat een smiley als : P hier een negatieve intonatie heeft helpt natuurlijk ook niet echt ;)) en als ze wel gelezen worden zijn ze snel verkeerd opgevat.

Wel weet ik dat de netiquette aangeeft dat het puur op de man spelen een flame is, en in de meeste fora wordt een flame niet gewaardeerd. Vandaar dat ik aangaf dat ik vond dat een discussie voeren zonder op de man te spelen veel meer invloed uitoefent dan een discussie die puur iemand aanvalt ;) Ik zou zeggen, denk daar eens over na. Dit is overigens niet tegen iemand persoonlijk gericht maar in het algemeen, want er wordt nu nogal op de man gespeeld door verscheidene mensen

Goed, over de materie zelf. Wat ik weet van de gesprekken die ik gevoerd heb met deze en genen toen ik in Australië was is het me duidelijk geworden dat er twee verschillende stromingen zijn (en hoe verbazingwekkend dan ook:) the rightwing and the leftwing. De genen aan de rechterkant van het spectrum denken, net als in Nederland rond het allochtonen-vraagstuk, dat de keiharde manier de beste manier is. Wij zijn hier de meerderheid en zij moeten zich aanpassen. In Nederland is daar nog wat voor te zeggen, hé zij komen in ons land dus zij passen zich aan, maar in Australië is dat nogal pijnlijk. Want de "intruders" zijn niet de Aborigines maar dat zijn de "blanken" zelf!

De leftwing slaat wat dat betreft door de andere kant op. Alles moet mogen, we bouwen huizen voor ze, maar als ze die vervolgens af-branden dan doen we het weer opnieuw, want hé, wij wonen in huizen dus zij ook! En mensen die zeuren over het geld wat daardoor ook verbrand wordt moeten niet zeuren.

De waarheid ligt natuurlijk in het midden. Verschillende wijze mannen hebben het al in meerdere onderzoeken aangegeven, je hebt de Aboriginal die willen profiteren (die komt Jack tegen), je hebt de Aboriginal die zich wil aanpassen aan de westerse samenleving (die werken bij een bank als accountmanager etc) en je hebt de Aboriginal die gewoon terug wil naar zijn natuur (de natuuropzichters in Kakadu for example). Alleen zijn er, maar voor alle drie de groepen moet je een andere oplossing zoeken. Het domweg zeggen dat alle Aborigines drankorgels zijn die alleen maar de centen van de white-men opvreten is in ieder geval niet de juiste oplossing.

[quote author=Luuk link=topic=8974.msg120024#msg120024 date=1214343902]
Hmm, lees dit eens:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/06/geenstijl_versus_justitie_een.html
[/quote]

Sorry Luuk; ik lees uit principe niets van geenstijl.nl, of sites met een gelijke strekking...  ik schat mijzelf in als iemand die gevoelig is voor het overnemen van het taalgebruik aldaar. Ik weet het: het is een zwakte van mij! Mensen voelen zich daar zo snel aangevallen... en gaan dan rare dingen roepen. Dat wil ik niet per ongeluk van ze overnemen!  Maar ik denk dat ik zonder het te lezen ook prima de strekking van je verhaal begrijp.

@Ireen: dat klopt wat jij zegt! Vanmiddag was ik aan het werk bovenop Mount Rothwell (heuvel is beter) op de Volcanic Planes of Victoria en daar was ook een semi-permanente verblijfplaats. Sporen zijn nog duidelijk in zichtbaar in het landschap. Maar niets van de accomodatie is zichtbaar. Wel tree scarring, middens, stone alignments. En heel veel marsupial bones! We doen daar een project om vanuit zaden van indiginous trees, weer herbeplanting mogelijk te maken met vegetatie uit pre-European times.

Een aboriginal lady van Heritage Victoria vertelde me dat er ongeveer 30 cultural sites in the area waren, en daarmee een erg rijk aboriginal verleden had. Schitterend interessant! De stone alignment bij Mt Rothwell is 1 van de spectaculairste in Australie!

@Henriette: Ik kan mij helemaal in je post verplaatsen

Ik ga weer verder met theedrinken. :coffee:

Sander

Want de "intruders" zijn niet de Aborigines maar dat zijn de "blanken" zelf

Als intruder heb je gelijk, maar waar kwamen de Aboriginals vandaan? Die kwamen aanwandelen/varen vanaf de eilanden ten noorden van Australia en zijn zo Australia binnen gewandeld.

(Dit om nog even extra brandhout op het nogal erg hete vuur te gooien :lol: :lol:)

[quote author=Wilsil link=topic=8974.msg120058#msg120058 date=1214381333]
Als intruder heb je gelijk, maar waar kwamen de Aboriginals vandaan? Die kwamen aanwandelen/varen vanaf de eilanden ten noorden van Australia en zijn zo Australia binnen gewandeld.

(Dit om nog even extra brandhout op het nogal erg hete vuur te gooien :lol: :lol:)
[/quote]

Dus ze waren er wel eerder dan wij ...  :loldevil:

[quote author=Wilsil link=topic=8974.msg120058#msg120058 date=1214381333]
Want de "intruders" zijn niet de Aborigines maar dat zijn de "blanken" zelf

[/quote]

Hahaha... en als je nog wat verder terugkijkt wil je dus eigenlijk ook zeggen dat Nederlanders (of de batavieren, tubanten, enz.) intruders zijn van Nederland? Het is namelijk aannemelijk dat de mensheid onstaan in in Afrika (Zwarte Eva theorie), en dat vandaar uit de rest van de wereld is bevolkt. Als je het dus zo bekijkt is geen enkel volk inheems?

Vuurtje gedoofd?  :lol: :lol:

[quote author=r2d2 link=topic=8974.msg120056#msg120056 date=1214380942]
[quote author=Luuk link=topic=8974.msg120024#msg120024 date=1214343902]
Hmm, lees dit eens:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/06/geenstijl_versus_justitie_een.html
[/quote]

Sorry Luuk; ik lees uit principe niets van geenstijl.nl, of sites met een gelijke strekking...  ik schat mijzelf in als iemand die gevoelig is voor het overnemen van het taalgebruik aldaar. Ik weet het: het is een zwakte van mij! Mensen voelen zich daar zo snel aangevallen... en gaan dan rare dingen roepen. Dat wil ik niet per ongeluk van ze overnemen!  Maar ik denk dat ik zonder het te lezen ook prima de strekking van je verhaal begrijp.

[/quote]

Het ging er inderdaad over dat de eigenaar van een site wel degelijk verantwoordelijk kan worden gesteld voor zijn inhoud.

Overigens zouden inderdaad flames van Suske normaal weggemodereerd worden op grote fora.

[quote author=Luuk link=topic=8974.msg120068#msg120068 date=1214386030]
Het ging er inderdaad over dat de eigenaar van een site wel degelijk verantwoordelijk kan worden gesteld voor zijn inhoud.

Overigens zouden inderdaad flames van Suske normaal weggemodereerd worden op grote fora.
[/quote]

Maar geld dat ook voor Internetfora? Je kan natuurlijk altijd de knop "report to moderator" gebruiken. Als na moderatie de eventuele "in strijd met de wet/goede zeden"-content nog steeds op de site blijft staan, dan heb je in iedergeval zelf er alles aan gedaan.

Het zou je sieren om ook je eigen "flames" (wat een verschrikkelijk woord eigenlijk!) mee te nemen in je verhaal.
Ook ik besef me dat ik niet zonder zonden ben.

Sander

[quote author=r2d2 link=topic=8974.msg120077#msg120077 date=1214388107]
[quote author=Luuk link=topic=8974.msg120068#msg120068 date=1214386030]

[/quote]

Maar geld dat ook voor Internetfora? Je kan natuurlijk altijd de knop "report to moderator" gebruiken. Als na moderatie de eventuele "in strijd met de wet/goede zeden"-content nog steeds op de site blijft staan, dan heb je in iedergeval zelf er alles aan gedaan.

Het zou je sieren om ook je eigen "flames" (wat een verschrikkelijk woord eigenlijk!) mee te nemen in je verhaal.
Ook ik besef me dat ik niet zonder zonden ben.

Sander
[/quote]

Ik? Flamen?  :?

:p

Internetfora kan je toch moderaten? Het gaat er niet om dat jij er iets aan hebt gedaan, maar de eigenaar van een site. Maargoed, dit is allemaal niet relevant.

[quote author=Zwerver link=topic=8974.msg120053#msg120053 date=1214380191]

De waarheid ligt natuurlijk in het midden. Verschillende wijze mannen hebben het al in meerdere onderzoeken aangegeven, je hebt de Aboriginal die willen profiteren (die komt Jack tegen), je hebt de Aboriginal die zich wil aanpassen aan de westerse samenleving (die werken bij een bank als accountmanager etc) en je hebt de Aboriginal die gewoon terug wil naar zijn natuur (de natuuropzichters in Kakadu for example). Alleen zijn er, maar voor alle drie de groepen moet je een andere oplossing zoeken. Het domweg zeggen dat alle Aborigines drankorgels zijn die alleen maar de centen van de white-men opvreten is in ieder geval niet de juiste oplossing.
[/quote]

Goed gezegd. Je geeft aan; er zijn grofweg 3 groepen:
- Profiteurs
- Aanpassers
- Back 2 basics wensers

Nu ben ik wel erg nieuwsgierig wat voor percentage er nou aan elke groep is toe te schrijven. Globaal. Er is natuurlijk altijd overlap. Maar als je Jack's verhalen hoort zou het al snel zo zijn:
- Profiteurs (80%)
- Aanpassers (10%)
- Back 2 basics wensers (10%)

Is natuurlijk een uiterste. Wie durft hier een (andere) uitspraak over te doen? Ik ben erg benieuwd. Suske? Iemand? R2D2?

[quote author=Luuk link=topic=8974.msg120081#msg120081 date=1214388725]
[quote author=Zwerver link=topic=8974.msg120053#msg120053 date=1214380191]

[/quote]

Goed gezegd. Je geeft aan; er zijn grofweg 3 groepen:
- Profiteurs
- Aanpassers
- Back 2 basics wensers

Nu ben ik wel erg nieuwsgierig wat voor percentage er nou aan elke groep is toe te schrijven. Globaal. Er is natuurlijk altijd overlap. Maar als je Jack's verhalen hoort zou het al snel zo zijn:
- Profiteurs (80%)
- Aanpassers (10%)
- Back 2 basics wensers (10%)

Is natuurlijk een uiterste. Wie durft hier een (andere) uitspraak over te doen? Ik ben erg benieuwd. Suske? Iemand? R2D2?

[/quote]

Ik durf te stellen dat, n.a.v. de gesprekken die ik toen gehad heb, de exacte verdeling erg lastig te maken is. In het noorden schijnt de verdeling namelijk compleet anders te zijn als je het vergelijkt met bijv. het zuiden. Feit was wel dat de plekken waar ze hun zelfbeschikking terug hebben gekregen je de laatste twee groepen steeds groter ziet worden.

[/quote]

Ik doe hierover alleen een uitspraak als ik het kan staven met data.

Nog even: Als bijvoorbeeld jij een klacht zou willen indienen tegen site X, dan is die eis pas gegrond op het moment dat jij wel eerst de klachtenprocedure van site X hebt doorlopen. In dit geval dus de "report to moderator"-knop. Het maakt dus in eerste instantie wel uit of "jij" er iets aandoet, voordat je de eigenaar hierop kan aanspreken.

Sander

[quote author=r2d2 link=topic=8974.msg120084#msg120084 date=1214389990]
[/quote]

Ik doe hierover alleen een uitspraak als ik het kan staven met data.

Nog even: Als bijvoorbeeld jij een klacht zou willen indienen tegen site X, dan is die eis pas gegrond op het moment dat jij wel eerst de klachtenprocedure van site X hebt doorlopen. In dit geval dus de "report to moderator"-knop. Het maakt dus in eerste instantie wel uit of "jij" er iets aandoet, voordat je de eigenaar hierop kan aanspreken.

Sander
[/quote]
Je durft geen uitspraak te doen op basis van eigen inzicht?

Overigens ben ik het er niet mee eens. GeenStijl verwijderd discriminerende berichten altijd. En al helemaal als er een aantal door het "systeem" geglipt zijn, en later getipt worden via een "report" button. Ze zullen nooit discriminerende berichten laten staan na een melding. Toch zijn ze opgeroepen naar de politie te komen om zich te verantwoorden voor 15 (0,000001% van de totale site) berichten die er door geglipt waren (wat kan gebeuren).

Je durft geen uitspraak te doen op basis van eigen inzicht?

Nee, ik heb geen inzicht in de percentages van de door jullie voorgestelde driedeling. Je kan hoogstens verwachten of ik een schatting doe. Maar tot een dergelijke uitspraak kan je me helaas niet verleiden.  :up:

Wat betreft de aansprakelijkheid bedoelen we volgens mij allebei hetzelfde. Alleen benadrukken we beiden in ons verhaal een andere gedeelte. Misschien dat Lost iets kan zeggen over de aansprakelijkheid omtrent berichten die gepost worden op dit forum. Ik kan me echter ook voorstellen dat Lost zich hier in deze discussie niet wil mengen. Feel free to do so!

Sander

Ik schrijf wat ik zie , ik schrijf wat ik hoor van medecollega's,
Dit zijn Australiers geboren en getogen in de NT.
Ik werk met Duitsers , Grieken, Polen, Fransen, Engelsen, Melbourners en gasten uit Victoria...ook een apart land in Australia :wink:
Toen ik daar kwam werken en die rommel zag ga je vragen stellen , want je houd dit niet voor mogelijk.
Ze hebben er maar 1 naam voor ''the missing link''.
Natuurlijk heb ik ze gevraagd waarom die naam.
Ik meen dat ik dat heb beschreven , sommige zeggen gewoon , die gasten missen een link in de bovenkamer en sommige wel meer als 1. :grin:
Ik hou van aboriginals en zeker hun achtergrond toen ze nog in vrede leefde toen de blanke Australia nog niet ontdekt hadden , hun dans , het beschilderen van hunzelf en het spelen van hun muziek.
Ook hun geloof en het zien van een god in de waterval... de regenboogslang. :up:
Die gasten die ik hier zie en ik zie er maar 1 soort.... verre van gedans , gefeest van voorouders.
Feesten als ze weer hun wekelijks geld krijgen om drank te kunnen kopen maar daar blijft het bij.

Iedereen weet dat als je lult op een forum dat je een goede kans hebt dat je een reactie krijgt.. fair enough.
Ik heb het gehouden op verhalen die uit het leven zijn gegrepen dit was naar niemand persoonlijk toe op het forum.
natuurlijk mag je reageren of je mening uiten, niks mis mee.

Als je een reactie geeft op mijn verhaaltjes heb je een dikke kans dat je een tegen reactie krijgt.
Zo was er een zekere Miep Marijke.
Eerst verdraaide ze mijn geschreven zinnetje , daarna ging ze zich verweren met lang doorspitte brainwork en kwam er uiteindelijk iets fantastisch uit wat nergens op sloeg, toch geloofde ze zelf van wel.
Ik ging verder met meer feiten die ik tegenkom op het werk in te tikken op dit forum.
Na verdere brain spitting kwam ze met iets marvelous terug, het zoiets.......willen ze geen deur geef ze dan geen deur, willen ze geen raam geef die mensen dan geen raam :grin: :applaus: :applaus: :rotflmao: :grin: :grin: :grin:

[quote author=r2d2 link=topic=8974.msg120020#msg120020 date=1214341368]
Je kan tekst op verschillende manieren interpreteren, en je mist de ironie, klank en gezichtsuitdrukkingen erbij, en ook is de reactie veel langer, zodat het topic intussen al vergeven wordt van andere meningen. [/quote]
Hopend heeft Miepje het duidelijk in de gaten m.b.v. bovenstaande smileys dat ik me in een deuk lach.
Zijn de smileys duidelijk genoeg met wat ik bedoel, niet begrijpende Sander. :-(

Ik denk dat er veel op dit forum gelachen hebben en ik kon het niet laten om er op te reageren.
Trouwens als we effe terug gaan bladeren gaf ik alleen kleurrijke gedetaileerde verhalen en Miepje Marijke moest zonodig een reactie geven.....maar dat mag HET IS EEN FORUM.
Komt haar Pietlullig ventje met een dreiging van ''artikelwet 666 :devil:'' dat dit discrimerend is en het tegen alle wetten in is.
Als 1 forumlid een ander forumlid bedreigd met uitspraken is het dan niet onmiddelijke verbanning van dit forum, meen van wel.
Maar dat moeten ze niet doen want ik zit met volle spanning te wachten op hun volgende zielige domme komische uitspraken.

Cheers,

Jack :evil:

[quote author=Jack link=topic=8974.msg120091#msg120091 date=1214392312]
.....
Zo was er een zekere Miep Marijke.
....Miepje het duidelijk in de gaten dat ik me in een deuk lach.......
.....Komt haar Pietlullig ventje met een dreiging van ''artikelwet 666 :devil:'' ....

[/quote]
Jack, vind jij zelf nou niet dat je heel erg denigrerend op de man aan het spelen bent? Het maakt je punt echt niet sterker of zo :)

Na verdere brain spitting kwam ze met iets marvelous terug, het zoiets.......willen ze geen deur geef ze dan geen deur, willen ze geen raam geef die mensen dan geen raam :grin: :applaus: :applaus: :rotflmao: :grin: :grin: :grin:

[quote author=r2d2 link=topic=8974.msg120020#msg120020 date=1214341368]
Je kan tekst op verschillende manieren interpreteren, en je mist de ironie, klank en gezichtsuitdrukkingen erbij, en ook is de reactie veel langer, zodat het topic intussen al vergeven wordt van andere meningen. [/quote]
Hopend heeft Miepje het duidelijk in de gaten dat ik me in een deuk lach.
Zijn de smileys duidelijk genoeg met wat ik bedoel, niet begrijpende Sander. :-(
[/quote]

Het is me glashelder zelfs! Erg verhelderend om te zien hoe je schrijft over medeforumleden in je posting. Erg respectvol  :clap:
Maar ja.. 't zal wel weer uit het hart komen, toch?  :think:

Sander

Ik betwijfel het beste Sander als ik de reacties lees die je geeft naar Luuk , veel woorden en weinig inhoud net zoals een kudde dier, uiteindelijk loop je toch de kant op waar iedereen naartoe gaat.

Maar dat moeten ze niet doen want ik zit met volle spanning te wachten op hun volgende zielige domme komische uitspraken.[/quote]

[quote author=Marijkeenpieter link=topic=8974.msg120002#msg120002 date=1214312888]
Ik wil me inhoudelijk niet in deze (non-)discussie mengen, maar even een opmerking tussendoor plaatsen: is xpedite.net een in Nederland geregistreerde website? In dat geval vallen de uitspraken hier gedaan nl. onder de Nederlandse wet.
En mijns inziens zijn Jacks uitspraken m.b.t. "the missing link" onder de Nederlandse wet wel degelijk discriminerend en dus strafbaar.
Conform artikel 137a van het wetboek van strafrecht is de eigenaar van een site juridisch verantwoordelijk voor de uitspraken van gebruikers.

Misschien ook iets om rekening mee te houden wanneer je post.

Pieter[/quote]

:grin: :lol1: :flowers: :clap2:

[quote author=Jack link=topic=8974.msg120100#msg120100 date=1214394196]
veel woorden en weinig inhoud
[/quote]

Tja  :grin: .... Het is goed zo Jack. Wij komen niet overeenstemming, en het topic/forum leent zich niet voor dit soort verwijten. Ik doe dan ook geen posts meer (ja ik weet dat ik dat in dit topic eerder heb vermeld) in dit topic.

Groeten Sander

Sorry dat ik je van de kaart heb gebracht.......
Je bedoelt ...dit topic.

[quote author=r2d2 link=topic=8974.msg120102#msg120102 date=1214394954]
(ja ik weet dat ik dat in dit topic eerder heb vermeld) in dit topic.[/quote]  :unsure:

Jammer dat dit geen discussie meer is op inhoudelijke punten en dat het zo persoonlijk gemaakt wordt. Iedereen zijn mening toch? Juist dat zou moeten kunnen op een forum, zonder dat je daarbij persoonlijk wordt aangevallen (bij wijze van spreken).

Status
Not open for further replies.
Back