Uiteindelijk is het natuurlijk ieders eigen keuze om te emigreren en zijn er vast mensen voor wie Australie het helemaal is, maar persoonlijk begrijp ik niet zo goed dat mensen alles in NL opgeven om hier naar toe te komen terwijl ze hier geen Australische partner of droombaan hebben. Wat mij betreft doet NL niet onder voor Australie. Het weer is hier misschien beter, maar kan mijn inziens toch echt niet op tegen vrienden en familie.
Heel moeilijk om me niet aangesproken te voelen
Heb nl geen Australische partner en ik heb een baan, maar of het een droombaan is?
Maar ja, in Nederland had ik ook geen partner en ook geen droombaan. Dus.....
Soms volgen mensen hun hart. En als je dat doet, samen met een dosis gezond verstand en een portie oer-degelijke Nederlandse of Belgische nuchterheid, dan komt het vaak wel goed.
Mijn levenspad heeft me naar Australie gebracht en ik ben nuchter genoeg om het vakantiegevoel van de realiteit te onderscheiden. Ideaal land? Uhm, nee. Kan je een hoop voors- en tegens geven, maar weet je, tot nu toe is het de moeite meer dan waard. Het begint hier steeds beter te voelen!
Zelf begrijp ik de mensen minder die defnitief deze kant op willen, zonder hier ooit geweest te zijn. Er is daar ooit de opmerking over gemaakt, dat dat voor expats normaal is: zitten hier een paar jaar en dan weer daar, maar om je definitief te willen vestigen in een land, zonder er ooit geweest te zijn, vind ik dus wat raar, want dat is wat anders dan: 'ik zit hier nu en over 2 jaar ga ik weer naar Nederland of ga ik door naar m'n volgende standplaats.'
Maar dat is ieder z'n keuze en daar heb ik dus een mening over, maar zou ik iemand niet over veroordelen.
Maar we kennen allemaal de angst van het achterlaten van goede vrienden en dierbare familieleden. Dit zeg ik bewust zo, want tenzij je uit een heel hechte familie komt: ga je werkelijk al je familieleden missen? En al je vrienden? Of alleen de heel goede?
En de goede contacten: die blijven. Ik Skype wekelijks met m'n vader, mail vrijwel dagelijks met m'n 'bestie' (best friend), die overigens naar Noorwegen verhuisd is...
En dit gaat m'n motto worden, geloof ik
: je laat veel achter, je kunt veel terugvinden.
Volg je hart, maar gebruik ook je verstand. Doe het niet overhaast. En het is geen schande om erachter te komen, dat het je ding niet is. Er is niks mis met Belgie en Nederland. Twee prima landen. Economie momenteel wellicht wat minder, maar dat komt ook wel weer goed. Verder goede voorzieningen, goede degelijke woningen, inderdaad minder bureaucratisch (denk ik) dan Australie e.d. Niks mis mee.
Maar als je het gevoel hebt, dat je toekomst daar niet meer ligt, of wanneer je je opgesloten voelt, als je heel sterk het gevoel hebt dat jij en/of je gezin hier een betere toekomst kunnen hebben, dan moet je wellicht de sprong wagen. Ik zeg ook altijd: je kunt altijd terug.
De vraag is alleen inderdaad, of je dan nog in NL/BE kunt aarden en je niet dat ping-pong gevoel gaat krijgen.
Het blijft een enorme stap. Maar er zijn (hopelijk) weinigen die deze ondoordacht nemen.
Gewoon een mening
Geen aanval