Sent, Emily! Bedankt
Verder een algemene update: Het gaat lekker. Voelen ons enorm thuis. De social cues gaan ook al een stuk beter. Hoe mails opgebouwd zijn, hoe je belt en gewoon in general hoe je met elkaar om gaat. Mensen zijn zo vriendelijk en beschaafd met elkaar (behalve in de CBD), je wordt er heel rustig van.
Werk
Gisteren gesprek gehad met een recruiter en een sollicitatie. De recruiter had goeie tips, bijvoorbeeld dat je moet letten op dingen als je 'super' bij een aanbod en ze heeft ook wat bijgestuurd op m'n loonindicatie (ik zat blijkbaar redelijk laag). Ze was van mening dat ik een goeie kans had om met m'n ervaring snel werk te vinden. Vandaag telefoontje ontvangen met een aantal rollen waar ze me graag voor zouden willen voorstellen.
De sollicitatie was erg leuk. Klein bureautje, was een leuk gesprek. Goed gelachen. Leek op waar ik 3,5 jaar geleden begon. Ik was alleen niet voorbereid op vragen als "If you walk into a room and your theme song is playing. What do you do?". Alle inhoudelijke vragen gingen vlekkeloos, maar dat soort vragen over hoe je bent als persoon waren wat onverwachts. "On a scale of 1 to 10, how weird are you?". Dat vragen ze in Nederland niet. M'n antwoord was onder andere "I like rude jokes". Dat viel gelukkig goed, haha.
Ik zou nog een gesprek hebben gisteren, maar dat is uiteindelijk verschoven naar morgen.
Annelies is ook goed bezig. Die heeft inmiddels haar nieuwe droommerk gevonden. Een lokaal merk. Daar gaat in ieder geval proberen en ze heeft nog een verdere planning, maar daar weet ik niet exact de details van
Huis
We gaan zo ons eerste huis bekijken. We hebben inmiddels een aantal andere huizen gevonden die eigenlijk nog mooier zijn, dus we gaan gewoon even kijken hoe en wat. Kijken hoe dat soort gesprekken gaan en hoe erop wordt gereageerd dat we nog geen werk hebben.
Fietsen
We kwamen er al heel gauw achter dat een fiets hier een waardevol iets is. Het OV is goed, maar het is gewoon enorm onhandig om dat de hele tijd te moeten plannen. Een fiets geeft je vrijheid, en als je in de innercity suburbs woont is dat alles wat je nodig hebt (en daar kijken wij ook voor huizen). Iedereen hier heeft fancy fietsen, allemaal racefietsen, dikke mountainbikes, dat soort dingen. Wij dachten dus mee te doen. Annelies heeft een wit/roze vintage racefiets die toevallig net bij een fietsenwinkel te koop stond voor heel weinig en ik moet natuurlijk weer overboard gaan, dus heb een gifgroene 2015 Trek FX 7.4 gekocht, carbon voorvork enzo (spullutjuhs, ik ben er gek op). Wel tweedehands, kon ik dat ook meteen eens proberen. Onderhandelen, afspreken, dat soort dingen. Heerlijke fietsen, enorm veel sneller dan die barrels uit Amsterdam.
Je moet wel de nodige dingen bijkopen, helm, licht en bel zijn allemaal verplicht. Houd daar rekening mee of neem bijvoorbeeld lichtjes mee van thuis. Boete is 80 dollar voor each. Ook een goed slot is een must, je moet hem vast kunnen maken aan iets, anders ben je hem direct kwijt. Een verzekering wordt aangeraden.
Je leert ook snel waarom de fietsen fancy zijn en licht, helm en bel verplicht zijn. Snelheden liggen hier veel hoger en fietspaden zijn er eigenlijk niet echt. Het lijkt weer heel erg op m'n motortijd. Bij stoplichten tussen de auto's naar voren kruipen enzo. Maar het voelt verdomde link om met je kleine helmpje op een 6 baans weg te fietsen waar auto's 50 mogen. Dus daarom is een snelle fiets erg fijn, bij het stoplicht ben ik als eerste weg en kan daardoor goed een plek op de weg zoeken en je hebt overal zijstraatjes waar ook auto's uit kunnen komen, dus het is ook veel constant remmen en optrekken. Combineer dat met de heuvels en je wilt gewoon een fiets met versnellingen die niet te zwaar is. Het is één keer financieel pijn lijden, maar dan heb je ook wat.
Randzaken
Bankrekeningen hebben we geopend bij NAB. Je betaalt hier geen jaarlijkse kosten voor het hebben van een rekening en je krijgt zowaar serieuze rente op je geld (2,7% bij NAB).
Telefoonnummers zijn afgesloten bij Telstra, die heeft de beste 4G dekking hier en is prima te betalen. We hebben een prepaid plan genomen, 40 dollar per maand en dan heb je onbeperkt bellen binnen Australië en 3 GB data. Abonnementen zijn nog een slagje goedkoper.
TFN moeten we nog aanvragen, net als het Australische rijbewijs, maar nog niet gedaan omdat we nog geen vast adres hebben. Hopelijk kan dat wel snel.