Annelies en Thijs naar Australië

Het is nu echt. Afscheid genomen van iedereen, afscheid genomen van Nederland. Alle spullen zijn netjes door de douane. We kunnen niet meer terug, en willen dat ook niet, maar we gaan alles en vooral iedereen hier wel echt missen. Iets wat je pas beseft als je voor de laatste keer kunt zwaaien.

Bedankt voor al jullie hulp om dit mogelijk te maken, we blijven uiteraard op het forum, alleen straks reageren we midden in de nacht ;)

NbNYpFq.jpg
Het was leuk jullie te (mogen) leren kennen, mits mogelijk, willen wij jullie zeker komen opzoeken :)
 
Safe travels! Enne, ben benieuwd hoe China Southern bevalt.

We horen altijd horrorverhalen, maar dit is de derde keer dat we met ze vliegen en ik heb eerlijk waar geen klachten. Ja, ik ben niet perse fan van rochelende Chinezen, maar de ruimte op de stoelen is prima, stewardessen zijn heel vriendelijk en behulpzaam en alles ging gewoon op tijd. Prijs was ook goed, 2 koffers van 23 kilo per persoon mag mee + handbagage + nog een extra accessoire als een cameratas bijvoorbeeld.
 
Het was leuk jullie te (mogen) leren kennen, mits mogelijk, willen wij jullie zeker komen opzoeken :)

Natuurlijk! Dat zeg ik ook niet als zo'n Amerikaanse "ja leuk", we menen het. Als jullie hier zijn, laat het dan weten. Hopelijk kennen we de stad dan nog net even iets beter zodat we jullie ook mee kunnen nemen naar dingen.
Geldt uiteraard ook voor alle anderen hier.
 
Je bent nu in China? Of al in Melbz?

Wij zijn in Melbourne. Vanochtend onze eerste boodschapjes gedaan. Zo even de stad in voor wat zakelijkheden. Morgen heb ik gesprekken met twee recruiters en een sollicitatie. Dus ja, we zijn er echt, haha.

Als we hier weer lopen dan beseffen we ook weer waarom we hierheen wilde. Het voelt hier enorm als een thuis. Alles klopt gewoon.
Als je op Schiphol afscheid neemt van iedereen en in dat vliegtuig zit, dan kan er wel eens wat twijfel ontstaan, maar zodra je hier dan weer bent weet je waarom je deze stap gemaakt hebt :)
 
Welkom in Oz! Fijn dat het zo goed voelt en succes met de banenjacht! En als het moet ben je in noodgevallen zo weer terug, hoor! Om die allerlaatste twijfels in het vliegtuig even weg te nemen :)
 
Wij zijn in Melbourne. Vanochtend onze eerste boodschapjes gedaan. Zo even de stad in voor wat zakelijkheden. Morgen heb ik gesprekken met twee recruiters en een sollicitatie. Dus ja, we zijn er echt, haha.

Als we hier weer lopen dan beseffen we ook weer waarom we hierheen wilde. Het voelt hier enorm als een thuis. Alles klopt gewoon.
Als je op Schiphol afscheid neemt van iedereen en in dat vliegtuig zit, dan kan er wel eens wat twijfel ontstaan, maar zodra je hier dan weer bent weet je waarom je deze stap gemaakt hebt :)

Mijn eerste reactie - maar dacht ik doe ook ff een duit in het zakje in plaats van alleen passief meelezen. Ben vorig jaar december na 2.5 jaar Singapore naar Melbourne verhuisd. Werk hier bij DentsuAegis... volgens mij heb ik ergens in de thread voorbij zien komen dat je daar in NL ook werkte? Hier een keer koffie doen? Kan ik je de open rollen misschien doorsturen of met een recruiter in contact brengen? Oh en welkom natuurlijk!
 
Mijn eerste reactie - maar dacht ik doe ook ff een duit in het zakje in plaats van alleen passief meelezen. Ben vorig jaar december na 2.5 jaar Singapore naar Melbourne verhuisd. Werk hier bij DentsuAegis... volgens mij heb ik ergens in de thread voorbij zien komen dat je daar in NL ook werkte? Hier een keer koffie doen? Kan ik je de open rollen misschien doorsturen of met een recruiter in contact brengen? Oh en welkom natuurlijk!
Hoe ging die quote van de belastingdienst ook alweer :p
Leuke binnekomer :) welkom Emily
 
Mijn eerste reactie - maar dacht ik doe ook ff een duit in het zakje in plaats van alleen passief meelezen. Ben vorig jaar december na 2.5 jaar Singapore naar Melbourne verhuisd. Werk hier bij DentsuAegis... volgens mij heb ik ergens in de thread voorbij zien komen dat je daar in NL ook werkte? Hier een keer koffie doen? Kan ik je de open rollen misschien doorsturen of met een recruiter in contact brengen? Oh en welkom natuurlijk!

Super cool en bedankt! Ja, ik zat bij Isobar, maar werkte veel samen met de andere labels. De nodige Nederlanders die naar Singapore zijn gegaan de afgelopen jaren!
Qua rollen volg ik de DAN site, maar een gesprek met een recruiter zou top zijn. Zal ik je mijn volledige contactgegevens PM'en? Als je je bezwaard voelt of er is geen intresse, dan no worries hoor :)
 
Super cool en bedankt! Ja, ik zat bij Isobar, maar werkte veel samen met de andere labels. De nodige Nederlanders die naar Singapore zijn gegaan de afgelopen jaren!
Qua rollen volg ik de DAN site, maar een gesprek met een recruiter zou top zijn. Zal ik je mijn volledige contactgegevens PM'en? Als je je bezwaard voelt of er is geen intresse, dan no worries hoor :)

Net een mailtje naar HR gestuurd :) Ja stuur me je details.... Ik weet niet zeker of de externe lijst met functies dezelfde is als intern dus dat is ook nog wel een poging waard....Vandaag mooi weer; hoop voor ons allemaal dat het zonnetje nu blijft want is tot nu toe echt bar en boos geweest!
 
Sent, Emily! Bedankt :)

Verder een algemene update: Het gaat lekker. Voelen ons enorm thuis. De social cues gaan ook al een stuk beter. Hoe mails opgebouwd zijn, hoe je belt en gewoon in general hoe je met elkaar om gaat. Mensen zijn zo vriendelijk en beschaafd met elkaar (behalve in de CBD), je wordt er heel rustig van.

Werk
Gisteren gesprek gehad met een recruiter en een sollicitatie. De recruiter had goeie tips, bijvoorbeeld dat je moet letten op dingen als je 'super' bij een aanbod en ze heeft ook wat bijgestuurd op m'n loonindicatie (ik zat blijkbaar redelijk laag). Ze was van mening dat ik een goeie kans had om met m'n ervaring snel werk te vinden. Vandaag telefoontje ontvangen met een aantal rollen waar ze me graag voor zouden willen voorstellen.

De sollicitatie was erg leuk. Klein bureautje, was een leuk gesprek. Goed gelachen. Leek op waar ik 3,5 jaar geleden begon. Ik was alleen niet voorbereid op vragen als "If you walk into a room and your theme song is playing. What do you do?". Alle inhoudelijke vragen gingen vlekkeloos, maar dat soort vragen over hoe je bent als persoon waren wat onverwachts. "On a scale of 1 to 10, how weird are you?". Dat vragen ze in Nederland niet. M'n antwoord was onder andere "I like rude jokes". Dat viel gelukkig goed, haha.

Ik zou nog een gesprek hebben gisteren, maar dat is uiteindelijk verschoven naar morgen.

Annelies is ook goed bezig. Die heeft inmiddels haar nieuwe droommerk gevonden. Een lokaal merk. Daar gaat in ieder geval proberen en ze heeft nog een verdere planning, maar daar weet ik niet exact de details van ;)

Huis
We gaan zo ons eerste huis bekijken. We hebben inmiddels een aantal andere huizen gevonden die eigenlijk nog mooier zijn, dus we gaan gewoon even kijken hoe en wat. Kijken hoe dat soort gesprekken gaan en hoe erop wordt gereageerd dat we nog geen werk hebben.

Fietsen
We kwamen er al heel gauw achter dat een fiets hier een waardevol iets is. Het OV is goed, maar het is gewoon enorm onhandig om dat de hele tijd te moeten plannen. Een fiets geeft je vrijheid, en als je in de innercity suburbs woont is dat alles wat je nodig hebt (en daar kijken wij ook voor huizen). Iedereen hier heeft fancy fietsen, allemaal racefietsen, dikke mountainbikes, dat soort dingen. Wij dachten dus mee te doen. Annelies heeft een wit/roze vintage racefiets die toevallig net bij een fietsenwinkel te koop stond voor heel weinig en ik moet natuurlijk weer overboard gaan, dus heb een gifgroene 2015 Trek FX 7.4 gekocht, carbon voorvork enzo (spullutjuhs, ik ben er gek op). Wel tweedehands, kon ik dat ook meteen eens proberen. Onderhandelen, afspreken, dat soort dingen. Heerlijke fietsen, enorm veel sneller dan die barrels uit Amsterdam.
Je moet wel de nodige dingen bijkopen, helm, licht en bel zijn allemaal verplicht. Houd daar rekening mee of neem bijvoorbeeld lichtjes mee van thuis. Boete is 80 dollar voor each. Ook een goed slot is een must, je moet hem vast kunnen maken aan iets, anders ben je hem direct kwijt. Een verzekering wordt aangeraden.

Je leert ook snel waarom de fietsen fancy zijn en licht, helm en bel verplicht zijn. Snelheden liggen hier veel hoger en fietspaden zijn er eigenlijk niet echt. Het lijkt weer heel erg op m'n motortijd. Bij stoplichten tussen de auto's naar voren kruipen enzo. Maar het voelt verdomde link om met je kleine helmpje op een 6 baans weg te fietsen waar auto's 50 mogen. Dus daarom is een snelle fiets erg fijn, bij het stoplicht ben ik als eerste weg en kan daardoor goed een plek op de weg zoeken en je hebt overal zijstraatjes waar ook auto's uit kunnen komen, dus het is ook veel constant remmen en optrekken. Combineer dat met de heuvels en je wilt gewoon een fiets met versnellingen die niet te zwaar is. Het is één keer financieel pijn lijden, maar dan heb je ook wat.

Randzaken
Bankrekeningen hebben we geopend bij NAB. Je betaalt hier geen jaarlijkse kosten voor het hebben van een rekening en je krijgt zowaar serieuze rente op je geld (2,7% bij NAB).
Telefoonnummers zijn afgesloten bij Telstra, die heeft de beste 4G dekking hier en is prima te betalen. We hebben een prepaid plan genomen, 40 dollar per maand en dan heb je onbeperkt bellen binnen Australië en 3 GB data. Abonnementen zijn nog een slagje goedkoper.

TFN moeten we nog aanvragen, net als het Australische rijbewijs, maar nog niet gedaan omdat we nog geen vast adres hebben. Hopelijk kan dat wel snel.
 
Jullie gaan lekker daar! En huizen kijken is ook fun! Beschouw het gewoon als een andere sollicitatie.
Ja fietsen is hier wel een uitdaging en uitkijken want ze zijn echt minder fietsers gewend. Zelf probeer ik zoveel mogelijk op parallelweggetjes en in de bebouwde kom te fietsen, de highway waar ze hier 80 mogen probeer ik te vermijden.
 
Jullie gaan lekker daar! En huizen kijken is ook fun! Beschouw het gewoon als een andere sollicitatie.
Ja fietsen is hier wel een uitdaging en uitkijken want ze zijn echt minder fietsers gewend. Zelf probeer ik zoveel mogelijk op parallelweggetjes en in de bebouwde kom te fietsen, de highway waar ze hier 80 mogen probeer ik te vermijden.

Bedankt! Ja, dit is voor nu echt innercity vervoer, dus lekker veel door de woonwijken enzo. Is ook leuk, want de huizen en buurten hier zijn prachtig :)
 
Klinkt allemaal goed Thijs & Annelies! Leuk om te lezen dat alles op zijn plaats valt, en jullie een vliegende start maken. Dat komt natuurlijk door die Trek FX 7.4.

Ik ben inmiddels overgestapt van NAB naar CBA. Daar kreeg ik gelijk een Mastercard. Niet een creditcard maar een debitcard, dus een pinpas. Om het een MasterCard is, kan je die ook online gebruiken als je een credit card nummer moet invullen.
 
Wauw, lekkere start hoor. Jullie lijken nog beter voorbereid dan wij. Iemand met lijstjes in je buurt toevallig? :p

@FritsC Ben er vrij zeker van dat ik bij NAB ook gelijk een Debit card van Mastercard kreeg...only if I knew where the missus hem opgeborgen had...
 
jullie vliegen er direct in... Als je in het centrum woont is een fiets natuurlijk super gemakkelijk. Een Aussie rijbewijs kan je gebruiken als deel van de 100 punt ID ( om te huren heb je dit meestal nodig ) en is niet zo moeilijk om achteraf je adres te wijzigen.
Vraag misschien ook je airbnb voor een rental reference, ook handig voor te huren, en dan heb je gelijk ene in Australië....

Zoek een groot genoeg appartement zodat wij met zijn allen de motogp, F1 of de Australian open bij je kunnen maffen :D:D
 
Haha, nou dat eerste huis was ronduit gigantisch. Ik kon er niet bij dat dat maar $450 per week was. De gang langs de slaapkamers naar de woonkamer was niet gelogen minimaal 15 meter lang. Plafonds 4 meter hoog, beide slaapkamers minimaal 25 m2 per stuk. Woonkamer zo groot dat eigenlijk het eerste wat we tegen elkaar zeiden was "het is onbetaalbaar om dit in te richten". Het was heel cool allemaal, maar het miste dat huiselijke.

Om meteen een beetje een beeld te vormen voor alle anderen na ons; Het werkt allemaal erg anders dan in Nederland. De makelaar doet alleen de deur open en heet je welkom, vanaf dat moment ben je on your own. Het warme en hartelijke wat je gewend bent van Australische mensen, de makelaar stond daarmee in schril contrast.
Ik ging er wat naief in, Annelies waarschuwde me al, maar ik dacht "komt wel goed". Het krioelde van de mensen. Zeker 15/20 mensen. Allemaal kwamen ze het huis bekijken. Allemaal met ingevulde papieren in de hand. Na een rondje gelopen te hebben dachten we even tegen de makelaar te praten. Mensen worden heel anders bij zo'n huis. Vreselijk slijmen bij de makelaar, voordringen, herhaaldelijk bevestigen waarom zij echt de allerbeste keuze zijn, mappen met hele dossiers over zichzelf. Er ging een wereld voor me open.
Toen we de makelaar spraken keek ze over onze schouders heen naar anderen, op haar horloge. Korte antwoorden. Alsof ik in een Amsterdamse supermarkt aan de kassa stond. Ze vertelde ons dat we in onze coverletter onszelf gewoon echt moesten verkopen en dat als je een huis echt wilt je bijvoorbeeld kon bieden om maanden vooruit te betalen of zelfs extra huur te betalen.

Geen probleem allemaal, is een mindset waar ik me even op moet instellen, maar het was wel een belangrijke ervaring om te hebben. Na al het lieve, gezellige, vriendelijk wat we de afgelopen dagen hebben ervaren is het goed om toch ook weer even met beide voeten op de grond gezet te worden. Gisteren was ik 'meh', vandaag is er een plan van aanpak. We have our work cut out for us, maar dat hoort erbij.

Ps. als je een paar huizen gevonden hebt, ga dan ook gewoon even langs zonder een bezichtiging en bekijk de buurt en dergelijke goed. We hadden bijvoorbeeld een huis gevonden wat op de foto's echt leuk leek. De bezichtiging was 's avonds, na werktijd. Wij reden langs en het bleek naast een vrachtwagen garage te zitten. Dus vrachtwagens die met draaiende motor voor je huis stonden, dat soort dingen. Leuk is anders. Het huis was zelf ook niks, maar toch ;)
 
Back
Top