arbeidsmarkt in Adelaide

H

Hillegien

Hoi,

Wij weten niet zeker of we de 120 punten wel halen, dus overwegen we om met een SIR visum naar Adelaide te gaan.

Weet iemand of het daar moeilijk om is om werk te vinden? Mijn man is IT manager en ik ben groepsleidster in de kinderopvang.

groetjes, Hillegien
 
Het is lastiger om in Adelaide werk te vinden dan in de andere grote steden maar het is momenteel zeer goed te doen. Adelaide heeft relatief veel kleine tot middelgrote bedrijven of subkantoren (hoofdkantoor in Melbourne of Sydney). In IT is nog steeds redelijk veel werk. Kijk 's op de verschillende jobsearch websites. Een goede is http://employment.byron.com.au/. Deze website geeft je ook alle advertenties van de andere websites.
 
hey Paul,

Zo te lezen ken jij het arbeidsmarkt in Adelaide, wat voor type mensen zoeken zij dan. Ik spreek verschillende talen (NL (goed), Engels (goed), Frans (zeer goed), Duits (matig), Spaans (matig) heb een achtergrond in verkoop (IT en Internet veiling inc technisch achtergrond) en goede kennis van inkoop.
Zou ik een beetje meer kans kunnen maken.

Gr

Citavm
 
Het is erg lastig om als 'buitenstaander' in Adelaide een baan te vinden. Tussen de 70% en 80% van alle functies worden nooit 'openbaar' aangeboden maar via-via. Het opbouwen van een netwerk is dus heel erg belangrijk (en als immigrant heel erg lastig). De markt bestaat vooral uit midden en kleinbedrijf met enkele multinationals (oa Origin, BHP Biliton).  Dit heeft zijn eigen problematiek voor wat betreft het zoeken van een baan. Ik weet niet of er erg veel bedrijven zijn die exporteren naar landen welke taal je spreekt.  Men richt zich hier toch vooral op Amerika en het Verre Oosten (Indonesie/Japan en, in groeiende mate, China). Ik spreek vier talen maar heb tot op heden hiervan geen zichtbaar voordeel ondervonden.
Er zijn volgens mij redelijk veel sales banen (Business Development Manager/Account Manager/Sales Rep) maar men vraagt vaak om lokale kennis van de markt. Uiteraard kun je dit gebrek in je cv compenseren als je precies die vaardigheden bezit die men zoekt (of goed kunt bluffen). Daarnaast is er relatief veel werk in Call Centres (Customer Service).
Ik ben tot op heden niet echt onder de indruk geraakt van het arbeidsniveau (werkgevers en werknemers)in Adelaide/Australie.  Dit betekent dat je behoorlijk kunt bluffen tijdens sollicitatie gesprekken en het gebrek aan specifieke kennis kunt compenseren door gewoon te werken als je in Nederland gewend bent. Simpele dingen als afspraken nakomen, sales georienteerde mentaliteit, pragmatisme/inventiviteit en initiatief kom je niet al te veel tegen in de gemiddelde werknemer.
Kijk maar op www.byron.com.au voor het type banen dat men hier heeft. Overigens geeft het ELS (English Language Service) een cursus voor net gearriveerde immigranten. Deze cursus wordt gegeven aan het TAFE. Hier helpt men je met het 'veraustraliseren' van je cv, het schrijven van sollicitatiebrieven en het leren kennen van de Adelaidse arbeidsmarkt. Deze cursus kost iets van $50 dollar en is zeer de moeite waard (3 maanden, full time dus interessant als je nog geen werk hebt). Dit is allemaal onderdeel van de 'Meet and Greet' service die DIMIA (http://www.immigration.sa.gov.au/site/page.cfm?c=650) heeft voor mensen die in Adelaide komen wonen (ook handig als je een huis zoekt -> zie ander topic).
 
Ik ben het met Paul eens dat je je van het nivo hier in Australie niet teveel moet voorstellen. Maar dat vond ik ook van Amerika. Dat begint eigenlijk al met het onderwijsnivo en werkt (dus) ook door naar het nivo van medewerkers en leidinggevenden. Als je dus op een Nederlandse manier blijft doorwerken dan zul je het hier goed doen. Er is weinig eigen initiatief, creativieit en pragmatisme. In tegensteling tot Paul heb ik niet de indruk dat veel banen hier via-via gaan. Er wordt erg veel geadverteerd op allerlei nivo's. Nadeel van Adelaide is wel dat het vrijwel geen corporate of regional headquarters kent. Die zitten toch allemaal in Sydney en Melbourne. Dat betekent dat er gewoon minder werk is van het soort dat je op dit type kantoren kunt vinden.

Maar ........... het blijft een geweldige stad (vinden wij) en we gaan hier nooit meer weg.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Paul, Rob

Bedankt voor de info. Ik ben benieuwd. Zodra dat 'wij onze visum hebben zal ik contact nemen met werving en selectie bureaus zoals Michael Page en zo. Het verbaasd me wel dat australiers weinig initiatief, creativieit en pragmatisme hebben. Ik dacht (zeker met John Howard) dat ze mee wilden doen in de wereld economie en daarvoor moet je er wel wat voor doen.

Gr

Citavm
 
Hi Citavm,

Verwacht niet te veel van agency's. Die zijn niet echt geinteresseerd om werk voor je te vinden maar alleen om hun databases vol te krijgen. Het zoeken naar candidaten is het intikken van keywords en hoe meer hits ze hebben in je CV deste meer kans je maakt. Helaas wordt er vaak 99% van de tijd gekeken naar lokale ervaring (m.a.w. liever iemand die hier al gewerkt heeft dan een vreemde eend).  Ik heb deze ervaring zelf ook gehad en kan zeggen dat je beter af bent als je gewoon direct de bedrijven benaderd waar je wilt werken. Meestal wil men wel met je praten, en dan heb je alvast je gezicht laten zien. Ook kunnen ze dan een beetje aftasten of je niet te veel kennis van zaken hebt, want daar wil men ook nog wel eens bang voor zijn......  :wink:
 
[quote author=Pietermenneke link=topic=729.msg8379#msg8379 date=1107430431]
Hi Citavm,

Verwacht niet te veel van agency's. Die zijn niet echt geinteresseerd om werk voor je te vinden maar alleen om hun databases vol te krijgen. Het zoeken naar candidaten is het intikken van keywords en hoe meer hits ze hebben in je CV deste meer kans je maakt. Helaas wordt er vaak 99% van de tijd gekeken naar lokale ervaring (m.a.w. liever iemand die hier al gewerkt heeft dan een vreemde eend).  Ik heb deze ervaring zelf ook gehad en kan zeggen dat je beter af bent als je gewoon direct de bedrijven benaderd waar je wilt werken. Meestal wil men wel met je praten, en dan heb je alvast je gezicht laten zien. Ook kunnen ze dan een beetje aftasten of je niet te veel kennis van zaken hebt, want daar wil men ook nog wel eens bang voor zijn......  :wink:
[/quote]

Je hebt gelijk. Hier heb je ook niet veel aan agencies (die kunnen nog niet eens een cv goed lezen). Het enige vervelende is dat ik keihard heb gewerkt om een bepaalde positie in Nl  te halen en dat ik in Australie opnieuw mag beginnen. Maar ja voor wat hoort wat!!!


Gr

Citavm
 
[quote author=citavm link=topic=729.msg8482#msg8482 date=1107527095]

Je hebt gelijk. Hier heb je ook niet veel aan agencies (die kunnen nog niet eens een cv goed lezen). Het enige vervelende is dat ik keihard heb gewerkt om een bepaalde positie in Nl  te halen en dat ik in Australie opnieuw mag beginnen. Maar ja voor wat hoort wat!!!

Gr
Citavm
[/quote]


Ik weet precies hoe je je voelt. Het enige wat ik je kan adviseren is om er rekening mee te houden dat het lang KAN duren voor je weer in een vergelijkbare positie bent. Vooral irritant als mensen blijven zeggen: "one day it will happen......". Mensen in Adelaide zijn wat dat betreft erg relaxed.  Maar dat is dan ook meteen een van de verschillen met Nederland....

groeten,
Peter
 
Erg behulpzame info. Ik kan er zeker vanuit gaan dat veel van wat er hier wordt geschreven ook geldt voor de rest van Austalië. Tsja, ik denk dat werken in een Mijn ook zoiets is van "wat je een keer gedaan moet hebben". Bedankt voor alle gegeven adviezen, Ik denk nu toch zeker dat ik wil gaan emigreren naar de omgeving van Melbourne.
 
Ik zie het maar zo.....geld komt nog steeds niet uit de lucht vallen (helaas) dus om te leven zul je eerst geld moeten verdienen......en als je dan een stapje terug moet doen, lees minder verantwoordelijkheid en stress, en je verdient hetzelfde....nou ik weet het wel :lol:

Betekent niet dat ik doelloos werk zou willen doen, een beetje uitdaging vind ik ook belangrijk.....en ach, als we straks ons vium hebben kunnen we in principe wat werk betreft gaa doen wat we willen, hoeft niet perse in je beroep te zijn.....wie weet waar je nog terecht komt?

Gr.
 
Ik weet niet wat je in Nederland verdient maar ga ermaar vanuit dat je hier (Adelaide) minder verdient. Belasting is weliswaar lager maar je moet je ook voor meer bijverzekeren waardoor je besteedbaar inkomen ongeveer hetzelfde is. Tenminste als je huurt en geen huis (zonder grote aanbetaling) moet kopen.
 
Ik bedoel dan ook: hetzelfde verdienen, het 1 is duurder zoals verzekeringen, ander dingen goedkoper, en uiteindelijk hetzelfde besteedbaar inkomen overhouden......

en nogmaals, mijn info komt niet uit de lucht vallen voor mijn beroep, overstap van projectmanager in nl naar contract administrator, startfunctie voor 2-3 jaar werkervaring (terwijl ik al 6 jaar ervaring heb) verdient meer dan nu. En dit is gebasseerd op functies die mijn zijn aangeboden door HAys. Er zit wel wat verschil tussen Sydney, Melbourne of Adelaide maar niet dramatisch.

Dus ik mag wel zeggen dat de vooruitzichten goed zijn, we zien wel. Maar uiteindelijk ben ik allang blij als ik hetzelfde te besteden heb aan leuke dingen zoals in nederland. En dat betekent misschien wel in een ander land de helft verdienen, maar als het leven goedkoper is zijn we weer rond....

Gr. Sab
 
Werken in de health sector wil ook wel helpen, genoeg werk voor verpleegkundigen, artsen e.d. Ik kon meteen via een uitzendbureau aan de slag en een vaste baan vinden was ook geen probleem. Okay, ik ben wel weer opnieuw aan het beginnen, in vergelijk met mijn laatste baan in Holland, maar ach daar heb ik me inmiddels bij neergelegd en ben gewoon weer aan het studeren geslagen op mijn ouwe dag. Salarissen voor verpleegkundigen zijn vergelijkbaar met die in Holland.
:lol:
 
hier in Nederland  hebben wij een metsel-en aannemers bedrijf is daar ook vraag naar in en om Adelaide ,Ik bedoel bouw personeel met name Metselaars.Ook hebben wij een borduur- en naai atelier is hier ook vraag naar ? Wie kan mij een  antwoord op geven.

groetjes Manja
 
Hallo Manja,

Of er vraag is naar metselaars in en om Adelaide?

Ze staan er om te springen !!!!!

Dat geldt overigens voor alle beroepen in de bouw, maar met name voor metselaars. Er zijn berichten dat ze inmiddels AUD 1,30 per steen verdienen, dus reken maar uit!

Over goed betaald werk hoef je je dus geen zorgen te maken.

Over borduur- en naai-ateliers weet ik helaas niets.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie,geldt dit voor heel australie of alleen voor Adelaide e.o.  Zou je ook meer info over de bouw kunnen geven ,wij hebben een eenmansbedrijf hier in Nederland dat komt in het kort erop neer dat wij voor diverse aannnemers werken  en per uur betaald krijgen, en ook wel aangenomen werk hebben wij zijn als het ware onderaannemers. Kennen ze deze constructie in Australie ook.Hoe kom je aan contacten?

Groetjes Manja
 
Hi Manja.

Het geld over heel Aus.
Meestal staat er in de krant voor tenders voor metselaars,
Als eenmaal een job hebt, en het werk is goed
komt elke aannemer je opzoeken.
Ik weet alleen van Melb, maar weet haast wel zeker dat het over all het zelfde is.
Mijn zoon zit zelf in de bouw.
Word heel goed betaalt, kan bijna vragen wat je wil.
Suc6 met het uitvinden waar je heen wil.

Gr Ineke   :up:
 
Hallo Manja,

Dit geldt voor heel Australië en de manier waarop jullie werken komt hier heel veel voor.
Als jullie echt willen emigreren, dan zou ik me over het vinden van werk geen zorgen maken.
Als jouw man naar werk gaat zoeken op het moment dat jullie hier aankomen dan zal hij binnen de kortste keren werk vinden.
Kijk even op de volgende link: http://jobs.careerone.com.au/js.php?view=1&lookid=careerone&tmpId=&q=bricklayer&qMatch=all&qField=All&qSort=smart&qCity=&qState=&qCountry=Australia&qMiles=&qInd=&qPayLow=&qPayHigh=&qstaff=&qDate=&pp=10&fromSearch.x=78&fromSearch.y=10

Dit zijn dan alleen nog maar de vacatures die op een website staan. Het werkelijk aantal vacatures is een veelvoud daarvan.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Hallo Manja,

Toevallig stonden vanochtend de cijfers in de krant van het Australisch Bureau van de Statistiek betreffende het aantal goedgekeurde bouwaanvragen van juli 2005 ten opzichte van de voorgaande periode. Dat cijfer geeft een indruk van de toekomstige vraag naar mensen in de bouw.

SA:        + 14,5 %
NSW:    + 7,3 %
QLD:      + 6,2 %
TAS:      + 3,8 %
VIC:        - 36,9 %  !!!!!

Western Australia stond niet vermeld.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Back
Top