arbeidsmarkt in Adelaide

Kan iemand mij iets vertellen over de sollicitatieprocedure in Adelaide.
En daar bedoel ik eigenlijk mee hoe een werkgever met een sollicitant omgaat.

Ik vraag dit, omdat ik een job offer heb in Adelaide.
Ze vragen mij het hemd van het lijf.
Ik beantwoord keurig de vragen en de toegezonden questionnaire,
maar van hun krijg ik (vrijwel) geen antwoorden op de vragen die ik heb.
En ik heb ook het idee dat ik continu achter hen aan moet zitten om het contact warm te houden.

Is dat vrij normaal daar?
Of hoe zit dat?
Gaarne info!!!!!

Bert
 
[quote author=TheBroute link=topic=729.msg39717#msg39717 date=1133993492]
Ik vraag dit, omdat ik een job offer heb in Adelaide.
Ze vragen mij het hemd van het lijf. Ik beantwoord keurig de vragen en de toegezonden questionnaire,
maar van hun krijg ik (vrijwel) geen antwoorden op de vragen die ik heb.
Is dat vrij normaal daar? Of hoe zit dat?
[/quote]

Wen er maar aan :)
Een kennis van me heeft van de 50 sollicitatiebrief 3 reacties terug ontvangen.
Mijn ervaring: Terug bellen doen ze zelden of heel laat, ze willen van alles referenties maar tjekken die zelden en ze zijn vaak wat chaotisch.

Een paar voorbeelden van mensen om me heen: Een afspraak voor een telefonisch interview niet nakomen (No worries, vergeten), op vrijdagmiddag ben je de ideale kandidaat maar op maandag hebben ze opeens iemand anders, afgewezen worden en een maand later een uitnodiging ontvangen voor dezelfde functie en een bedank-briefje voor een gesprek waar je nooit bent geweest.  Ik had het hier met mijn Australische collega's over en die vonden het allemaal niet eens zo vreemd.

En ik heb ook het idee dat ik continu achter hen aan moet zitten om het contact warm te houden.

Geef je ze wel genoeg tijd?
Ik zat ook overal achteraan tot ik me aanpaste aan het tempo van hier. Nederlanders willen veel te snel en Ozzies zijn erg langzaam.
 
Het niet terugbellen is een zeer vaak voorkomend fenomeen hier in Adelaide (Australie?). Niet opkomen dagen is ook normaler dan in Nederland. Erg irritant als je een dag hebt vrijgenomen en de loodgieter komt niet opdagen.
Overigens is dit ook een van de charmes van Australie...........
Elk nadeel heb zijn voordeel.
 
Over borduurbedrijven weet ik een klein beetje.
Werk zelf (nog)als ontwerpster bij een borduurbedrijf in Nederland,en heb gereageerd op een sollicitatie als ontwerpster in Canberra.
heb een heel leuk gesprek gehad met die man, en hij is erg geinterresseerd, maar hij zij ook dat het hebben van een borduuratelier in Australia moeilijker is dan in Nederland, omdat ze moeten concurreren met de goedkope aziatische bedrijven, maar persoonlijk denk ik dat er altijd wel vraag is naar borduringen, als je bekijkt wat en hoeveel er allemaal geborduurd wordt, moet er nog plek zijn voor een borduurbedrijf, toch?

groetjes lin
 
[quote author=Martin link=topic=729.msg39720#msg39720 date=1134009038]


Geef je ze wel genoeg tijd?
Ik zat ook overal achteraan tot ik me aanpaste aan het tempo van hier. Nederlanders willen veel te snel en Ozzies zijn erg langzaam.

[/quote]

Dus........moet ik hier dan gewoon nog ff afwachten?
En zo ja.........hoe lang?
 
Hoi Bert
Volgens mij hoort het een beetje.
Heb 2-3 weken geleden 2 solli. gestuurd niks meer van gehoordt. Vorige week nog eens 2 andere gestuurd. 1 afwijzing de ander ook niks van gehoord. Ga van het weekend maar weer is een mailtje sturen. Anders aankomde week een keer om 4 uur me nest uit om te bellen..
Dus ik denk dat het vrij normaal is dat je er achter aan moet lopen. Mijn ervaring is dat het in Nederland niet anders is. Ik heb nog nooit gehad dat ze me terug belde ook al was het beloofd. Moest altijd zelf bellen. Ik wacht meestal 1 week. In Aus zijn ze wat lui dus heb ik nu mijn grens op 2 weken wachten gezet. Ik zeg maar altijd zo hoe meer je belt hoe meer interessen je toont. Hoe beter het dus is. Als ze aan de functie denken dan zouden ze eigelijk als eerste aan jouw moeten denken omdat je elke week aan de tellie hangt.. :evil:
Succes Bert. Ik zie je vast nog wel in Adeliade of de volgde meeting
gr Barry
 
Ja......maar toch blijft het vreemd.
Zij hebben contact met mij gezocht en niet andersom
In eerste instantie verliep het contact eigenlijk vrij vlotjes,
totdat ik op een gegeven moment aangaf waar de antwoorden blijven op mijn vragen,
omdat ik toch wel hele belangrijke dingen wilde weten (wat voor visum,salaris,huisvesting, wanneer ze me wilde hebben etc.)
Toch niet onbelangrijk dacht ik zo.
Maar goed...........het zal wel gebruikelijk zijn daar.

Bert
 
[quote author=TheBroute link=topic=729.msg39998#msg39998 date=1134207206]
omdat ik toch wel hele belangrijke dingen wilde weten (wat voor visum,salaris,huisvesting, wanneer ze me wilde hebben etc.)
[/quote]

Vragen over visum e.d. kunnen ze waarschijnlijk niet beantwoorden. En op veel vragen durven ze geen antwoord te geven, want stel dat hun antwoord fout is en jij ze gaat aanklagen. Of dat iemand zich vergist en een fout salaris noemt.... Kun je ze weer aanklagen. Niemand neemt dat risico, dus schuiven ze het op elkaar af (of vergeten ze het) en moet jij zolang wachten.
 
@lin-shinji,  't is wel wat laat maar nog bedankt voor je reactie.Ik denk inderdaad dat er veel concurentie is met de aziatische landen maar dat kom ik hier in nederland ook al tegen.Laatst nog een meneer komt bij me met 500 mutsjes of ik er nog een tekstje bij kon borduren wat of hem dat ging kosten.Ik rekenen en dan te bedenken dat het niet simpel is op een mutsje dat al af een randje tekst te borduren kon het voor een laag bedrag. was het hem nog te duur hij had deze mutsjes uit China en daar koste een compleet product nog minder dan het door mij bij te borduren stukje tekst.IK geef hem gelijk wat betreft de kosten in verhouding , maar zo zie je maar zelfs in nederland hebben wij te maken met chinese producten die na verscheping en alles nog goedkoper zijn dan waarvoor wij het zelf kunnen maken.

Maar omdat ik een klein bedrijfje heb en  ik ook wel kleine geboorte cadeautjes borduur e.d. dus ook wel 1 ding wil borduren is er vast in Australie ook wel een klein gaat je in de markt voor mij. Kleine oplages kunnen ze niet uit China verschepen.Petjes kan ik ook ,nou als er ergens behoefte aan caps is dan ben ik in australie wel op z'n plaats.

groetjes Manja :)
 
Ik ben op dit moment weer in Perth op vakantie en zie dat alle toeristische dingen zijn geborduurd, veel met namen enzo, dus ik denk wel dat er een markt voor is, moet haast wel ,zelfs met concurrentie uit asia.
Ik neem zelf mijn software program mee om te ontwerpen, zodat ik via de mail nog wat ingewikkelde dingen kan doen voor mijn baas in nederland totdat de vervangster weet hoe je moeilijke ontwerpen moet maken, en hoop dat ik aan de slag kan bij het bedrijf waar ik al mee gesproken heb, want vind borduurontwerpen maken nog steeds een geweldige baan.

groetjes lin
 
Ik ben nu ook aan het solliciteren en herken dat er gewoon geen reactie wordt gestuurd. En dat terwijl ik ruim twee dagen met een sollicitatie bezig ben!!!! Job description met selection criteria. Ik solliciteer met name in de gezondheidszorg en het zijn een soort examens die je moet doen. Ik kreeg pas een opgestuurd voor een begeleidersfunctie (verstandelijk gehandicapten). 10 vragen, met allemaal casuistiek en er zaten soms ook extra lege blaadjes achter om je opdracht te maken!!!!

Wat een gedoe.
 
Hey Rob,

Je zit erg goed in de materie van Adelaide eo! Weet je wellicht ook of er vraag is naar banen  (of bedrijven zijn)  in de schoonmaakbranche?
Ik doel op een functie als account manager of rayon manager schoonmaakbedrijf (mijn vorige baan) of als sales rep/account manager in de professionele reinigings/desinfectiemiddelen en machines (huidige baan)?

Greetzz
Aussiegirl
 
Australia need skills workers me ars... Ik vind persoonlijk dat het wat overdreven word. Het moet meer iets zijn van "Australian employers need better employee finding skills" We zijn er wel maar als de bedrijven nergens aangeven dat ze mensen nodig hebben.... tja :wall: Of ze zijn te eigenwijs om buitelanders aan te nemen. Wat een boer niet kent dat eet ie niet is hier de nieuwste rage onder de werkgevers :p  :|

Ik heb een beroep op de MODL lijst. Maar nergens vacatures te vinden. Vanaf october heb ik nu iets van 15 keer kunnen solliciteren, waarvan zeker 5 banen waarvoor ik ultra perfect geschikt ben.
Helaas, 1 afwijzing binnen en verder niks, nooit iets gehoort. Erg frustrerend als je in de krant een heel stuk leest over dat Australie grote te korten heeft aan skilled workers en waar een heel doem senario wordt geschetst voor de zuid australische industrie. "er moeten snel skilled workers komen en anders"... ja ja

Misschien weer een stunt om meer subsidies los te peuteren bij de staat. Het nieuwe financielen jaar staat natuurlijk voor de deur en er valt dus wat te halen.
Ook die convencie zal wel een publiciteits stunt zijn van een aantal cv hongerige job recruitment agencies. Je weet wel cv afgeven en nooit meer wat horen.... Zoals in Amsterdam toen :thinking: 

Dessalniettemin staan er meer vacatures in de zaterdag krant dan ik ooit in Nederland bij elkaar heb gezien in de Haagse Courant oid.
Het werk klimaat is hier nog steeds beter dan in NL. Australiers zijn gewoon een beetje eigewijs. Als je hier heen komt met geen australische werk ervaring en geen Australische papieren moet je zeker niet verwachten dat de banen voor het op rapen liggen.

Zoals ze bij de meet and greet service van DIMIA vertelden. Houd er rekening mee dat je de eerste 6 maanden geen baan kan vinden als je dan eindelijk een gesprek hebt bied dan aan om de eerste twee weken bijna voor niks te werken zodat je kan laten zien dat je de goede skills hebt...   :think: :think: Waarom zouden ze dat aanraden aan net nieuw geariveerde skilled workes ....... :-x

Verder is Australie een perfect land iedereen die twijfelt om met zijn emigratie te beginnen. Zou ik zeggen niet twijfelen maar gewoon doen. Volgens mij is het bijna onmogelijk om heimwee te krijgen of spijt van de emigratie :cheer: :cheer:  :up:
greetz Barry
 
De snelste manier om als buitenlander werk te krijgen hier in Oz, is door bedrijven persoonlijk bij langs te gaan. Zo hebben Jeroen en ik het in ieder geval gedaan. Jeroen werkt nu bij het tweede bedrijf waar hij toen is binnengestapt en ik bij het eerste dat ik binnen ben gestapt. Voor geen van beide bedrijven stonden vacatures in de krant. Nu praat ik natuurlijk wel over Albury en niet over Adelaide maar wellicht werkt het daar op dezelfde manier.

Erna
 
Hoi erna,


gaat het hier over  IT banen,  Of is het de bouw / gezondheid zorg waar de drempel laag is ( heb ik begrijpen ) ?


Cheers
 
@ Nomaden_Chef. In ons geval gaat het om een baan als Mechanical Engineer en een baan als Room Attendant in een motel.

Het maakt dus niet uit om wat voor baan het gaat. Gewoon een bedrijf binnenlopen met je CV leverde, in ieder geval in ons geval, het gewenste resultaat op.

Succes.

Erna
 
Ik ben in 96 als backpacker in Sydney aangekomen, en vond toen dat ik maar een paar weken moest gaan werken. Ik ben ook letterlijk langs de deur gegaan, op een weg waar veel garagebedrijven waren.

Bij nr. 6 namen ze me aan, op mijn mooie blauwe ogen. Had geen papiertje bij waarop stond wat ik kon of iets dergelijks. Vertelde dat ik handig was met mijn handjes en dat ik graag een maandje wilde komen werken.

Uiteindelijk ben ik weggegaan omdat ik door wilde reizen, maar wat hun betreft mocht ik zo blijven.

En onder de koffie leerde ik alles over "footy"  :up:

Dus ik denk dat het universeel voor Oz is, ze moeten gewoon je gezicht zien!
 
Velen hebben het over hun CV, maar daar score je in Adelaide echt niet mee.
Gebruik geen CV maar een goed Australisch resumé en maak een goede begeleidende brief.
Ik heb met een Australisch bureau mijn CV omgezet in een resumé, heel raar om te lezen, het is een reclame folder over jezelf.
Mijn CV van 2 pagina's is een resumé van 5 pagina's geworden in een zeer mooie opmaak en de score is zeer goed :)
 
Back
Top