Australian dollar

Eric

New Member
Hi all,

Ik heb even een vraagje waar jullie wellicht al ervaring in hebben. Een aantal van jullie heeft wellicht gezien dat de dollar versus de euro op dit moment echt heel sterk staat. Dit betekent dat mijn spaargeld wat ik aan het sparen ben voor mijn move naar Australie met de dag minder waard wordt? Heeft iemand van jullie hier tips over hoe ik hier het beste mee om kan gaan, om het koers risico misschien te omzeilen. Moet ik het geld nu al op een australische bank rekening zetten? Of moet ik het geld hier al om zetten naar Australische dollars?

Heeft iemand wel eens gehoord of er de verwachting is dat de koers het over een tijdje beter gaat doen, voor de mensen die nu nog euros hebben?

Alvast bedankt,

Eric  :up:

De koers van de Australiasche dollar is momenteel rond de 0.635 -.64 euro (1 ozzie dollar voor 0.64 euro). Dat is ongeveer 1 - 2 eurocenten meer dan een jaar geleden.

Dat is voor een deel een gevolg van het feit dat de rente in Australie hoger is dan in in het Euro gebied: op een spaarrekening in Australie kun je momenteel ca. 6 - 6.5% maken terwijl dat in NL niet veel ver komt dan 2 - 2.5%.  Deze situatie is al een paar jaar zo en het ziet er nog niet naar uit dat dat snel gaat veranderen.

Dus als je nu je geld naar Oz overmaakt zeg 10.000 euro heb je over een jaar 16.770 dollar. Als je diezelfde euro's in NL op de bank laat en de koers verandert niet heb je over een jaar 16.140 dollar. Zelfs als de koers twee cent zou verbeteren (dus naar 0.615 gaat) ben je - als ik het goed heb uitgerekend nog altijd beter uit door nu over te maken.

(Ik heb even de te betalen belasting over de rente buiten beschouwing gelaten).

Hoi Eric,

Ik heb hetzelfde probleem. De koers van de Dollies tov de Euries is erg sterk. Kreeg je ongeveer 2,5 maanden geleden nog 1,68 voor een Eurietje, dat ligt nu rond de 1,57. Dat is 11 cent minder. Misschien is het het overwegen waard om nog even af te wachten. Want op 5000 Eurietjes is dat wel 550 Dollies verschil in je nadeel en daar kun je vast wel wat leuke dingen voor bedenken. Als je dat even snel omrekent is dat zo'n 7 procent en met de rente die je dan in Nederland krijgt van rond de 3 a 3,5 kom je op een rendement van zo'n 10 procent uit en dat redt je niet met de A$. Je kunt er voor kiezen om het geld dat je de eerste tijd nodig hebt over te zetten en een eventuele rest nog even in Nederland te laten. Je wordt waarschijnlijk toch in Oz belastingplichtig dus die rente heeft voor Nederlandse belastingen dan geen invloed meer na vertrek.

Misschien interessant om even bij bijvoorbeeld HIFX te kijken ?
http://www.hifx.co.uk/

voor koersinfo in het algemeen is deze site wel leuk;
http://www.xe.com/

Kreeg je ongeveer 2,5 maanden geleden nog 1,68 voor een Eurietje, dat ligt nu rond de 1,57.
Dan heb je toch een slecht geheugen SV1. In december 2006 was de koers rond de 1.64 en ca. 2.5 maand geleden rond de 1.58. Inderdaad hij kruipt nog naar boven (nu ca. 1.55) , maar niet zo hard als je ons wilt doen geloven....

Als de koers nog verder gaat stijgen is het juist verstandig om nu dollars te kopen en in Oz op de bank te zetten. Ja... als de koers gaat dalen natuurlijk niet. Maar wie het weet mag het zeggen!

Wat de belasting aan gaat: "Australian residents voor tax purposes"  betalen over rente belasting in Oz, waarbij het niet uitmaakt of die rente in NL of in Oz wordt verdiend.

Zolang je nog in NL woont betaal je belasting over de rente in NL, ook wanneer je het geld in Oz op een rekening hebt staan. (maar dan is het waarschijnlijk een onderdeel van box 3)

Het niveau van de belasting in Oz is uiteraard afhankelijk van de rest van je inkomen: maximale marginale tarief is 42%, maar reken in doorsnee maar op ca. 25%.

Henk zit niet te zeiken, april 2007 stond de koers rond de 1.68, nu zakt ie zelfs onder de 1,57. Dat verschil vang je niet op met een iets hogere rente in OZ (In Nederland in een aantal gevallen ook al over de 4% aan het klimmen)

Bovendien maak je een fout, als je nog ingeschreven staat in Nederland betaal je belasting in Nederland. Indien je uitgeschreven bent heb je de keus of in nederland (als buitenlands belastingplichtige) of in OZ

He All, erg bedankt, het is een lastig onderwerp, het is denk ik wel verstandig om het in delen op te knippen dan loop je iets minder risico. vandaag heb ik ook nog een ander artikel gevonden in the Age.

http://www.theage.com.au/news/opinion/rising-dollars-victims/2007/07/23/1185043027882.html

Gaat over de stijgende koers van de Aussie dollar tegen de Amerikaanse Dollar. Het geeft helaas niet en beter vooruitzicht. Ik vraag mij eigenlijk af of het wellicht een idee is om eerst op een NL bank in australische dollars te gaan sparen en dat later over te storten naar een Aussie rekening. Zeker als je wat meer bij elkaar gespaard heb straks dan kan het ineens echt duizende euro's schelen of de koers nu drie cent hoger of lager staat.

Denk je dat je bijna een beetje geld hebt om, daar een paar maanden vooruit te kunnen en een deposit neer te leggen voor een huis, ben je opeens een paar duizend dollar kwijt omdat de koers tegen valt..... goed blijft altijd een risico.  :|

[quote author=SV#1 link=topic=7389.msg95454#msg95454 date=1185271523]
Henk zit niet te zeiken, april 2007 stond de koers rond de 1.68, nu zakt ie zelfs onder de 1,57. Dat verschil vang je niet op met een iets hogere rente in OZ (In Nederland in een aantal gevallen ook al over de 4% aan het klimmen)[/quote]

Behalve dat je informatie niet juist is heb je ook niet het meest charmante taalgebruik.....

Voor de goede orde heb ik even een overzicht gemaakt van de door de ABNAMRO gehanteerde koersen bij reele door mij uitgevoerde valuta transacties over de laatste anderhalf jaar: april 2007 werd afgerekend op 1.6323 en mei op 1.6305. Via een andere bank kreeg ik in mei 2007 (maar incl. de kosten) 1.5895 als afrekenkoers.

Voor de geinteresseerden: reeele exchange rate Euro/AUD tussen jan 2006 en juli 2007 (excl. kosten - ABNAMRO koers)

exch.jpg

Bovendien maak je een fout, als je nog ingeschreven staat in Nederland betaal je belasting in Nederland. Indien je uitgeschreven bent heb je de keus of in nederland (als buitenlands belastingplichtige) of in OZ

Dat zei ik... en die laatste optie (buitenlands belastingplichtige) is voor iemand die woont en werkt in Oz niet echt aantrekkelijk.

@Eric: het maakt voor het koers risico natuurlijk helemaal niks uit of je AUD in NL of in Oz op een bank hebt, Mogelijk wel voor het renteniveau en de belasting (van ingezetenen in Oz houdt de bank namens de fiscus  42% belasting in op interest als je geen Tax File Number hebt opgeven en 10% voor niet ingezetenen = Thanks Peter voor de aanvulling - moet dat ook niet uit m'n hoofd doen! !).
Het stijging van de Ozzie dollar t.o.v. de US dollar is veel dramatischer. Maar dat geldt ook voor het verloop van de Euro t.o.v. de US$. Wat dat betreft trekt de Australische dollar meer op met de Euro, al blijft die Euro nu ook een beetje op Oz achter. Op een gegeven moment wordt het wel weer anders: Export wordt voor ons duurder, daardoor daalt de werkgelegenheid en de inflatoire druk door een krappe arbeidsmarkt. Dat heeft weer tot gevolg dat de rente gaat dalen en dus de Ozzie dollar minder aantrekkelijk wordt en daardoor in koers daalt.....(volgens de economische theorie  :evil: )

NB: zie ook mijn verhaal over belastingen op het Portal van Xpdite.

[quote author=-+henk+- link=topic=7389.msg95526#msg95526 date=1185320691]
[quote author=SV#1 link=topic=7389.msg95454#msg95454 date=1185271523]
@Eric: het maakt voor het koers risico natuurlijk helemaal niks uit of je AUD in NL of in Oz op een bank hebt, Mogelijk wel voor het renteniveau en de belasting (als niet ingezetene in Oz houdt de bank namens de fiscus  30 - 40% belasting in op interest als je geen Tax File Number kunt opgeven).[/quote][/quote]

NB: Als je een niet ingezeten bent houd de bank 10% in van de rente. Die je inderdaad terugkrijgt wanneer je kan laten zien dat je een TFN hebt. En dan krijg je het terug met terugwerkende kracht tot het moment dat je TFN nummer verstrekt was...

Henk,

Misschien handig als je even bij Reuters nagaat wat de koersen zijn geweest, zij bepalen namelijk wereldwijd de koersen die de banken berekenen, heb ik geleerd bij Staalbankiers, een Nederlandse beleggingsbank. ABN/Amro is ook niet de meest gunstige berekenaar in deze. Ik heb de gegevens van HIFX (Een britse exchange broker) genomen en in April 2007 stond de koers daar op 1,6813. Vandaag staat ie op 1,5631 en dat is dus een aardig verschil in het nadeel van de Euro. Mijn gegevens zijn gewoon juist en anders moet ik naar de oogarts want dan betekent het dat ik blijkbaar half blind ben, maar dat kan jij van een afstand van 20.000 km waarschijnlijk niet beoordelen.

Even over mijn taalgebruik. Er zijn meer mensen op de wereld dan alleen Henk die de wijsheid in pacht hebben (en kennis van het bank- en verzekeringswezen) dus doe niet zo belerend en bemoeizuchtig, dat irriteert me mateloos.

Feit blijft gewoon dat het niet verstandig is om nu je Euro's om te zetten naar A$ als het nog niet hoeft. Dat scheelt gewoon veel poen die je met het renteverschil gewoon niet kunt opvangen.

Met je eens SV#1, wij hebben echter twee weken gelden het geld toch maar overgebracht naar Oz. We konden wel blijven wachten totdat het zakt, maar ik denk niet dat het nog gaat zakken binnen kort.
Wij hebben toch altijd pech met zulke dingen.

Hoi Wilsil,

Mag ik misschien vragen waarom, jullie nu het geld hebben overgebracht naar Oz, was het gewoon omdat jullie niet langer konden wachten? Hebben jullie nog bij het overmaken gekeken naar de verschillende banken in Nederland, naar de bank kosten, of hebben jullie gewoon jullie eigen bank gebruikt?

Alvast bedankt.

We hebben een stukje Oz gekocht en dachten dat de overdracht binnenkort zou zijn. En dus is het dan handig om het geld hier te hebben.
Zoals je misschien wel gelezen hebt, kun je in Oz het beste een zo laag mogelijke hypotheek hebben.
Daarom is eigen geld belangrijk.
Tevens zijn wij van mening dat nu het geld hier is, er meer rente van getrokken wordt.
We hebben gewoon onze eigen bank gebruikt en de transfer gemaakt.
Je kan wel blijven wachten of moeilijke dingen gaan doen, maar als je zoals wij er niet in thuis bent kost dat erg veel tijd.
En daar hadden we geen zin in.

En (Wilsil, ik denk dat jullie groot gelijk hebben!) vergeet niet dat zodra je hier een stukje AU hebt gekocht (grond, huis, ..) je vanaf dat moment mee profiteert van de waardestijging. Daar kan uiteindelijk noch de rente noch koerswinst tegenop ....

Alleen de overdracht is nog niet in zicht.
Ggggrrrr.

In maart het stukje Oz gekocht met de mededeling dat settlement in june/july zal zijn.
Nu blijkt dat dus niet het geval te zijn, door wat problemen met de afwatering onder de wegen.
Nu zeggen ze ongeveer 10 weken vanaf nu...
Dus op z'n vroegst September/October.
Een voordeel is dat de prijs hetzelfde blijft, dat we nog geen hypotheek betalen en dus kunnen sparen.
Maar we willen graag beginnen.

:x  Jemig zeg wat een taalgebruik van SV#1 ....
Ik ken Henk niet anders dan een integer iemand die vrijwillig zijn best doet om de juiste informatie aan ons te geven, daar mogen we dankbaar voor zijn! Ik vind het erg dat iemand ineens zo'n beledigende taal gebruikt.
Het is niet alleen (om het netjes te zeggen) onfatsoenlijk en ondankbaar,maar er is een kans dat je anderen dupeert, want zo heb je de kans dat mensen ophouden met hun informatie te geven.
Ik vind Henk niet belerend en bemoeizuchtig overkomen, dat zegt meer over degene die dit zo wel voelt...Het is geen prestige strijd!

Van Henk hebben velen van ons waardevolle informatie gehad!  :up:

Carmen.

Carmen,

Ik sluit me volledig bij je aan. Het is echt niet nodig om mensen te beledigen die hun uiterste best doen om informatie te geven. Henk, blijf gewoon doorgaan  :up: Ikzelf heb al verschillende malen baat gehad bij jouw informatie (al heb je soms wel een wollig taalgebruik  :grin:).

Ik zit net deze topic even te lezen........en ook ik schrik van de wijze waarop er wordt gecommuniceert. Niet echt nodig lijkt mij. En als je het echt niet eens bent met iemand en je kan de drang om iemand te beledigen niet onderdrukken, doe het dan in een pm-metje.

Mariette :x

Back