Australian dollar

Soms zijn het eikels bij de bank en vertellen ze je niet dat als je een gezamenlijke rekening hebt (dus op naam vanjezelf en die van je partner) ook de TFN van de partner moet worden opgegeven. Ben ik zelf ook pas later achtergekomen toen ze belasting inhielden terwijl ik m'n TFN had opgegeven.

De belasting die de bank inhoudt (Withholding Tax) is een voorheffing en kan worden verekend met de definitieve aangifte voor de inkomstenbelasting. Nadeel is dat het belastinggeld niet op je rekening komt en dus niet meedoet in het "rente op rente" voordeel iedere maand.

Dus Henk, beide Tax nummers opgeven en aan het einde van het jaar belasting over je rente terug betalen? En zo pak je het voordeel van rente op rente, als ik alle topic's achter elkaar door lees.
Gr Pat

maaruh... misschien domme opmerking: is het voordeel dan niet weg (t.o.v. Nederland) als je in Aus. belasting moet betalen over je rente? Hier in Nederland hoeft dat niet en heb je dus ook geen gedoe met rente mislopen en inleveren aan het einde van de rit.... Vraag ik, omdat ik twijfel om misschien ook in Ned. nog wat op een spaarrek te laten staan. Met vastzetten enzo, kun je tot een rente van ca. 4.6% komen. T'is maar een idee...

Hoi Kathleen,

Zodra je in Australië belastingplichtig bent wordt daar ook je buitenlands
inkomen bijgeteld ...dus je rente in Nederland...en dat is dan weer jammer
want zo is je voordeel weer weg.

groetjes Miranda 

Volgens mij telt dat vanaf het moment dat je in Oz belastiingplichtig wordt en is vanaf dat moment pas de rente die je eventueel in Nederland ontvangt belast. Het is even scipperen tussen wat in jouw situatie het meest gunstige uitpakt.

Het maakt verschil of je "tijdelijk" of "permanent" resident bent: mensen met een tijdelijk visum (4 serie) die "australian resident for tax purposes" zijn hoeven buitenlands inkomen niet aan te geven. Rente op NL spaarrekeningen is dan dus niet belast in Oz maar rente op een rekening in Oz wel.

Je mag voor de Nederlandse belasting 1x kiezen, of belastingplichtig in het land waar je woont en werkt (en dus uitgeschreven bent in Nederland) of je bent Buitenlands belastingplichtig als je er voor kiest om in nederland belasting te blijven betalen. Dus hoe dan ook, je betaalt altijd belasting.

Ja, maar SV#1, is het dan in het geval van spaarrente niet zo dat dit i.d.d. in Nederland in Box 3 wordt belast (en daarmee effectief met 1,2%)? En dat je daarmee dan beter af bent dan in Oz?
Overigens realiseer ik me dat dit verhaal wellicht niet opgaat als je in Oz ook inkomen uit arbeid ontvangt, aangezien het IB belastingtarief in Nederland hoger ligt dan in Australie.
Of is het zo dat als je de constructie van Henk kiest, je wel in Oz belasting over het aldaar genoten inkomen betaalt maar niet over de in Nederland ontvangen rente?

Zie het laatste deel van mijn verhaal over belastingen op het Portal: http://www.xpdite.net/node/66

Hoi Letsgo,

Je betaalt in Nedreland niet meer over je rente maar over je vermogen belasting. Dat is vooral bij grotere bedragen natuurlijk gunstiger en zeker wanneer de rente omhoog loopt. Bij € 100.000,- betaaal je slechts 1200 en ingeval de rente boven de 4% stijgt (gaat de goede kant op) dan is dat natuurlijk gunstig. Je moet dan gaan kijken of het wel zo gunstig is om je geld naar OZ te transferren.

Volgens mij heb je in Nederland ook een 'drempel'. Je wordt pas aangeslagen bij een X-bedrag. Weet even niet hoe hoog, maar dat kun je op de site van de belastingdienst opvragen.

Nog even een leuk grafiekje over de koers van de A$ tov de € over het afgelopen jaar. Komt van ABN/AMRO af en is wel grappig (in mijn geval). Je ziet dat de koers in april van dit jaar best hoog was (rond de 1,68, waar heb ik dat eerder gepost) is gezakt en nu weer wat aan het opklimmen is. Dat is ook wel goed als je nog wat geld om wil gaan zetten.

koersaud-eurABNAMRO.jpg

Dan heb je toch een slecht geheugen SV1. In december 2006 was de koers rond de 1.64 en ca. 2.5 maand geleden rond de 1.58. Inderdaad hij kruipt nog naar boven (nu ca. 1.55) , maar niet zo hard als je ons wilt doen geloven....

Goed nieuws, althans voor degenen met Euri: alweer bijna op 1,62 dollar....  :smile: Op naar de 1,65.....

Het gaat goed met de koers, staat nu op ongeveer 1,637 (Bron ABN/AMRO). Dat betekent dus dat t.o.v. een paar weken geleden de koers weer bijna 9 cent voordeel heeft. Dus op iedere 10.000 Euro ga je nu dus 900 dollar meer krijgen en dat schiet weer lekker op natuurlijk.

ZUCHT....ZUCHT....nu nog ons huis verkopen dan kunnen we die
dollartjes incasseren.

Miranda  :smile:

mmmmmmmmmmm,
Ik werk bij de ABN en wij houden toch echt nog 1.6697  aan, helaas weer wat dollartjes verlies

Wilbert: dat is toch nog een betere koers?? Of zie ik dat nu verkeerd: krijg ik voor 1 euro bij jouw filiaal 1.66 dollar? En via i-net blijkbaar 1.63 dollar. Ga ik naar jouw filiaal!!!

Geen zorgen Kathleen, het Euro'tje blijft maar stijgen........ Volgens mijn laatste info is hij al door de AUD 1,70 heen.....
Bron: http://www.xe.com/ucc/

Back