Australisch rijbewijs in Nederland

charlesk

New Member
Hoi

Ik moet over een paar weeken naar Nederland toegaan. Is mijn Queensland rijbewijs geldig in Nederland? Of moet ik eerst een internationaal bewijs aanvragen?


En aan de verkeerde, err, andere kant van de weg rijden in Nederland gaat interessant zijn  :-o

Bacchus: Titel aangepast
 
Je kan gewoon met Aus rijbewijs hier rijden, geen probleem.   :)
Alleen als je hier weer gaat wonen dan moet je binnen
6 maanden een NL rijbewijs halen.
En ik bedoel ook echt af rijden, de hele test doen!!!!   :x


Gr Ineke
 
[quote author=Ineke link=topic=2203.msg22452#msg22452 date=1122811621]
Je kan gewoon met Aus rijbewijs hier rijden, geen probleem.   :)
Alleen als je hier weer gaat wonen dan moet je binnen
6 maanden een NL rijbewijs halen.
En ik bedoel ook echt af rijden, de hele test doen!!!!   :x

[/quote]

Dank je Ineke - ik ben daar maar voor een week voor werk en familie op te zoeken, en dan weer terug naar Australie dus het gaat helemaal geen probleem zijn.

Charles
 
Hoe zit dat overigens andersom? Wanneer moet je als Nederlander, als je in Oz gaat wonen, daarginds je rijbewijs halen? Heeft iemand enig idee?
 
Hallo Erna,

Dit is voor Vic., ik weet niet van andere staten.

Overseas drivers - licences
The need to change your overseas driver licence to a Victorian driver licence depends on whether your stay in Victoria is permanent or temporary.

If you are in Victoria on a temporary visa, you can drive on your overseas licence (provided it is a current licence) for an indefinite period provided:

your overseas licence is in English (or you have an English translation), or you have an International Driving Permit.

If you are in Victoria on a permanent visa, you can drive on your overseas licence for only three months from the date you entered Victoria or from the time a permanent visa was issued to you. If you want to continue to drive in Victoria after that time you must apply for a Victorian driver licence.

Eligibility
You must be at least 18 years of age to obtain a Victorian driver licence.

Test Requirements
To obtain a Victorian driver licence you need to make an appointment to undertake a road law knowledge test, hazard perception test (HPT) eyesight test and a driving assessment (except as noted below) at a VicRoads Customer Service Centre. You must complete and pass the road law knowledge test and hazard perception test before you attempt the driving assessment.

If you hold a driver licence from one of the following countries you are not required to undertake any tests provided your overseas licence is current or not expired by more than five years.


Austria  Japan
Belgium  Luxembourg
Canada  Netherlands (Holland)

Gr. Ton  :up:
 
He, bedankt voor jullie supersnelle reactie. We weten nog niet waar we gaan wonen dus we zoeken ter plekke wel uit hoe het allemaal zit. Voorlopig hebben we een 3-jarig visum dus kunnen we iig in Victoria met een internationaal rijbewijs een jaartje vooruit.

Groetjes,
Erna
 
Fucke duck zeg, ik hoop niet dat wij het opnieuw moeten halen(Queensland), maar ja zoals altijd wachten we het wel weer af :-D
 
Dag Erna,

De regels zijn inderdaad wisselend van staat tot staat. In West Australie (wij gaan naar Perth) moet je binnen 3 maanden na aankomst je Aussie-rijbewijs halen. Hiervoor hoef je echter geen praktijk, maar alleen theorie af te leggen. We hebben ons laten vertellen dat je bij de betreffende instantie naar binnen gaat, je theorie doet (achter de pc) en als je slaagt, meteen met je rijbewijs naar buiten loopt.

Afgelopen voorjaar tijdens onze (pre-emigratie/verkennings-) vakantie hebben we een theorieboekje gehaald (gewoon bij een lokaal police station, zodat we ons al een beetje kunnen voorbereiden. Grotendeels zijn de regels hetzelfde, maar er zijn een paar instinkers die je net effe moet weten...

M.vr.gr.

Perthpete
 
He, bedankt voor de goede tip. Bij aankomst ook eerst maar een theorieboekje aanschaffen. Wordt weer stressen dat afrijden ........... en dan ook  nog links. Hoop dat de overlevingskansen nog enigszins aanwezig zullen zijn voor medeweggebruikers zodra ik de straat op rij  :wink:
 
Maar om ff terug te komen op de vraag

[quote author=Ineke link=topic=2203.msg22452#msg22452 date=1122811621]
Je kan gewoon met Aus rijbewijs hier rijden, geen probleem.   :)
Alleen als je hier weer gaat wonen dan moet je binnen
6 maanden een NL rijbewijs halen.
En ik bedoel ook echt af rijden, de hele test doen!!!!   :x


Gr Ineke
[/quote]

Moet je dan ook echt weer lessen nemen? En veel geld voor betalen?? Of hoef je alleen het examen te doen?

Grtz Tanne
 
Hi Cajendra.

Omdat ik nooit een nederlands rijbewijs gehad heb,
moest ik toen ik in NL kwam wonen een paar rijlessen nemen,
ook al heb ik 30 jaar in Aus gereden.
Toen moest ik afrijden, gewoon examen.
Koste wel wat ja, maar het moest.


GR Ineke.
 
Voor Queensland:
Als je permananent resident bent moet je binnen drie maanden je Australische rijbewijs regelen (Zie hier).

Ben je in Queensland op een tijdelijk visum dan mag je gewoon rijden met je Nederlandse rijbewijs:

How long do I have to change over? (overseas licence)
# You must change the licence to a Queensland driver licence when all of the following apply: You obtain resident/immigrant status in Australia.
# You take up permanent residence in Queensland.
Once these apply, you need to change the licence over within three months.

If you do not have resident/immigrant status, and are visiting Queensland on a visa, there is no requirement for you to change over your licence.

As long as your licence is current, it clearly states the type of vehicle you can drive and it is in English, or you have an authorised translation, you can drive on Queensland roads using that licence.
Het is trouwens wel handig op je rijbewijs hier (af) te halen. Je kunt het namelijk als ID bewijs gebruiken. Hoef je niet met je paspoort rond te lopen.
 
http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/learner/quiz/index.html

hier een site waar je online kan oefenen voor het theorie examen in WA. Ik heb niks gestudeerd, alleen een paar keer de quiz gedaan online en ben in 1 keer geslaagd. Volgens mij mag je 6 fouten hebben (ik had er 4) en het zijn maar 30 meerkeuze vragen. Je moet niet vergeten om een brief met bewijs van je woonadres mee te nemen (en je paspoort en je Nederlandse rijbewijs).
Je loopt in WA niet meteen met je rijbewijs naar buiten, die krijg je binnen een week toegestuurd... Als je niet in 1 keer slaagt mag je de volgende dag terug komen.

ANne Marie
 
In de eerste 10 vragen mag je niet meer dan 1 fout hebben, die vragen gaan over voorrangsregels. In de overige 20 vragen mag je niet meer dan 2 vragen fout hebben.

Het is niet moeilijk hoor, maar ik zou wel even iets oefenen en/of doorlezen!  :wink:

Je krijgt geloof ik een half uur (gewoon aan de balie, geen afspraak vantevoren nodig!) maar binnen 10 minuten ben je wel klaar met dat ding. Als je bent geslaagd wordt er meteen een foto gemaakt die wordt ingescand in je rijbewijs. Die kan je meteen meenemen, het is gewoon een pasje. De test kost iets van 16 dollar en het rijbewijs 63 dollar.

Als je niet slaagt mag je de test niet meteen opnieuw doen, je bent je 16 dollartjes kwijt en als je wilt kan je de volgende dag terugkomen om hem weer te maken. Voor weer 16 dollar dus!  :p

p.s. dit is in Brisbane, Queensland!!
 
In WA kost een rijbewijs 107 dollar voor 5 jaar en 33 dollar voor 1 jaar, en je moet iets van 20 dollar betalen voor de theorietest als ik t me nog goed herinner...
 
Hi all,

Ik heb net mijn Vic. rijbewijs binnen gehaald. Op het moment heb ik een temp. visa. Ik was een paar keer aangehouden door de politie dat ik niet meer op mijn nederlandse rijbewijs mocht rijden. Dit omdat ik intend was om in australie te blijven. Vic roads gebeld, formulier ingevuld, foto gemaakt en klaar daar was mijn rijbewijs. Niks geen tests of wat dan ook. Dit omdat nederland een reconized country is. Dus als ik jullie was zou ik het maar even uitzoeken. Bel gewoon vic. roads en die kunnen jullie het precies zeggen, omdat het misschien wel verschild in verschillende staten. Maar hier in vic hoef je dus niks te doen. Dat is dan weer goed nieuws :-D

Groetjes heidi
 
hardstikke simpel hier in WA!!
inderdaad,  blijf je langer dan een jaar, moet je binnen 3 maanden na aankomst je WA rijbewijs hebben; effe die vragen een paar keer doen op hun site, het licensing buro binnenlopen, testje afleggen op de comp en je krijgt je license mee... no worries dus. Mijn man heeft ook zijn groot rijbewijs, kon op dezelfde manier omgezet worden. Too easy!
groet, ozdoc.
 
Het is zeker belangrijk om even de voorrangsregels door te nemen.
Ik heb alle rijbewijzen en ik begreep niet wat ik fout deed
bij die testjes http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/learner/quiz/index.html

Als je alles geprobeerd hebt, kan je altijd nog de gebruiksaanwijzing lezen.  :-D

Rechts heeft voorrang, het verschil met hier is de T splitsing - kruising,
daar heeft het verkeer op de doorgaande weg voorrang.

Gr. Ton
 
Back
Top