australische nationaliteit???

S

slweterings

hallo allemaal

ik heb een vraagje

mijn vader is in australie geboren, en heeft daar tot zijn 16 gewoond.

nu is mijn vraag of ik ook een australisch paspoort kan aanvragen, omdat ik gedeeltelijk onder de australische nationaliteit val

m.v.g. steven weterings

[quote author=slweterings link=topic=868.msg6720#msg6720 date=1104023154]
omdat ik gedeeltelijk onder de australische nationaliteit val
[/quote]

Hoe doe je dat :-o

Als je vader Australisch is dan ben jij dat waarschijnlijk ook. Het is alleen de vraag of je een dubbele nationaliteit kunt hebben. Mogelijk verlies je -- aangenomen dat je dat bent -- je Nederlanderschap als je een Australisch paspoort aanvraagt.

Hier is nog wat aanvulling op Steven zijn eigen post.

http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,867.0.html

Ik weet niet of dit consequenties heeft voor een eventueel paspoort.

Is je vader nog Australier of genaturaliseerd tot Nederlander (of iets anders)? Bij naturalisatie voor 4 april 2002 is ie zijn Australische nationaliteit meestal kwijt!

Hallo, mijn naam is Jantien.
Mijn man is ook australier geworden ,toen zijn Vader de Australische nationaliteit aan nam.
Toen hij 16 jaar oud was heeft hij een paspoort gekregen.
Hij is 54 en heeft de Australische en de Nederlandse Nationaliteit omdat hij langer dan 5 jaar met een hollandse vrouw (ik) getrouwd is .
Ook wij gaan zeker terug.

hallo,

mijn ouders zijn nederlanders en ik zelf ben in australië geboren....ik heb beide nationaliteiten. 2 van mijn kinderen zijn hier in nederland geboren en hebben toch ook de australische nationaliteit gekregen. Dit doormiddel van citizenship by descent. Dit gaat tegenwoordig via de ambassade in Berlijn.

Ik heb gelezen dat als je kinderen die in Nederland geboren zijn, en dus de Nederlandse nationaliteit hebben, gebruik willen maken van de mogelijkheid van citizenship by descent zij hun Nederlandse nationaliteit verliezen. Is dat inderdaad zo of lees ik gewoon teveel en raak ik daarvan in de war?  :|

Het is sowieso zo dat als jij voor een australische nationaliteit gaat je je nerderlandse kwijt raakt!! Denk hier goed over na in verband met eventueel ooit terug verhuizen, want dan moet je dus visum aanvragen in Nederland!!!!

Het is toch zo dat het enige wat je niet mag als je nog de Nederlandse Nationaliteit hebt en je verblijft al in Australie is stemmen?

Voor de rest heb je toch net zo veel rechten als een australier?

Ik zie voor mij dan geen reden dat ik Australier zou worden....mijn evt. nageslacht die in Oz. geboren wordt is toch wel automatisch Australier?

[quote author=Cajendra link=topic=868.msg14937#msg14937 date=1115968849]
Het is sowieso zo dat als jij voor een australische nationaliteit gaat je je nerderlandse kwijt raakt!! Denk hier goed over na in verband met eventueel ooit terug verhuizen, want dan moet je dus visum aanvragen in Nederland!!!!
[/quote]
Je kan als oud Nederlander altijd terug zonder veel problemen.
Ineke heeft 35 jaar in Australie gewoond en heeft een Aus paspoort
Geen probleem.

Gr. Ton en Ineke

Zo denk ik er ook over Maluka na mijn gesprekje met de Consul verleden week. Onze kids hebben nu dual nationality (Nederlands, bijgeschreven in mijn paspoort) en een eigen Australisch paspoort.  Verder heb je inderdaad op stemmen na dezelfde rechten.

Groetjes
Syl

[quote author=Fletch link=topic=868.msg14890#msg14890 date=1115930946]
Ik heb gelezen dat als je kinderen die in Nederland geboren zijn, en dus de Nederlandse nationaliteit hebben, gebruik willen maken van de mogelijkheid van citizenship by descent zij hun Nederlandse nationaliteit verliezen. Is dat inderdaad zo of lees ik gewoon teveel en raak ik daarvan in de war?  :|
[/quote]

Vandaag bij de gemeente nagevraagd: Nederlanderschap blijft gewoon behouden dus lekker dubbele nationaliteit aangezien moeder Nederlandse is en vader (ikke dus) Aussie is! We gaan het meteen regelen!  :cool:

Ik had dit verhaal  begrepen........ Mijn (nederlandse) broer is op zijn 18e genaturalizeerd in Oz. Hij is nu getrouwd en heeft 2  (volw) in Australie geboren kinderen., die hebben automatisch natuurlijk een Austr. pasport maar een van zijn jongens zei dat als hij minimaal 6 mndn in Nl. doorbracht hij dan ook recht had op een nederlands pasport........klinkt mij wel heel vreemd maar...... ik weet niet of dat ook andersom werkt.
miel

De kwestie van nationalitiet ligt nogal gekompliceerd en kan zomaar niet in twee woorden worden uitgelegd.
Er is een nieuwe wet aangenomen in NL vorig jaar wat weer verdere consequenties heeft voor bepaalde leeftijdsgroepen.

Het is wel zo dat als je als volwassenne naar Australie emigreert en je wilt Australier worden, dan verlies je je Nederlanderschap.

Mijn  zoons kwamen hier (OZ) toen ze 6 en 9 waren, ze zijn nu na 26 jaar nog steeds Nederlander maar kunnen de dubbele nationaliteit verkrijgen, maw ze kunnen Australier worden en ook Nederlander blijven omdat op het moment dat ze kwamen waren ze minderjarig.

Er zijn zoveel versch regels vandaag de dag en je moet het gewoon uitzoeken via het consulaat wat voor jou de mogelijkheden zijn . Dus in sommige gevallen raak je je Nederlandscahp kwijt en in sommige gevallen krijg je een dubbele nationaliteit.

Er werd zeer exclusief en eenmalig aan in Australie wonende Nederlanders geboden hun Nederlandschap terug te krijgen, dwz voor de vroegere emigranten vooral, en de deadline liep vorige maand af.
De consulaten kunnen  op het moment met grote moeite deze nieuwe stroom van aanvragen verwerken.

Nog even dit: Volgens de Australische wet mag je ten alle tijden een dubbele  nationalitiet hebben ofwel 3 of 4.  Dus dat is een simpele regel.

Volgens de Nederlandse wet liggen die normen anders want ze zijn onderhevig aan bepaalde persoonlijke situaties, laat ik het zo maar op zijn eenvoudigst omschrijven.

Afgelopen februari ben ik met een Australier getrouwd en ben bijna 4 jaar permanent resident. Ik kom dus volgens de veranderde NL wetgeving in aanmerking voor dubbele nationaliteit. Dat was niet de reden om met hem te trouwen overigens  :lol:

Ook al zou ik er voorheen mijn Nederlanderschap absoluut niet voor opgegeven hebben, nu ik 'the best of both worlds' kan hebben wil ik wel graag Australisch citizen worden. De kans is groot dat ik hier de rest van mijn leven zal wonen en ik vind het een prettige gedachte dat ik mag (moet) stemmen etc. Ook reis ik vrij veel voor mijn werk en die RVV's lijken me zo'n gedoe! En om niet meer in de toeristen-rij te hoeven wachten bij immigration elke keer als je terugkomt maar gewoon lekker door kunt lopen... hoewel dat in Brisbane misschien niet zo heel veel uitmaakt (deed het in Sydney wel! - kon wel een half uur schelen als ik met Australische collega's reisde).

Maar wat ik me nu afvraag... en misschien is dit wel een stomme vraag: als wij kinderen zouden krijgen, hebben die dan ook recht op dubbele nationaliteit? En zo ja, moeten ze op een bepaald moment kiezen? En maakt het dan nog uit of ik alleen de Nederlandse nationaliteit of beide nationaliteiten heb?
Iemand hier ervaring mee?

Als je op http://wetten.overheid.nl/ zoekt op "meervoudige nationaliteit" kom je oa het volgende tegen:(sorry, 't is een ontzettende lange quote, maar ik kan helaas niet direct linken naar de betreffende tekst)
Rijkswet op het Nederlanderschap
Artikel 15
1.
Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:
a.
door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit;
b.
door het afleggen van een verklaring van afstand;
c.
indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba, en buiten de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is, anders dan in een dienstverband met Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba dan wel met een internationaal orgaan waarin het Koninkrijk is vertegenwoordigd, of als echtgenoot van of als ongehuwde in een duurzame relatie samenlevend met een persoon in een zodanig dienstverband;
d.
door intrekking door Onze Minister van het besluit waarbij het Nederlanderschap is verleend, welke kan plaatsvinden, indien de betrokkene heeft nagelaten na de totstandkoming van zijn naturalisatie al het mogelijke te doen om zijn oorspronkelijke nationaliteit te verliezen;
e.
indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is.
2.
Het eerste lid, aanhef en onder a, is niet van toepassing op de verkrijger
a.
die in het land van die andere nationaliteit is geboren en daar ten tijde van de verkrijging zijn hoofdverblijf heeft;
b.
die voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd gedurende een onafgebroken periode van tenminste vijf jaren in het land van die andere nationaliteit zijn hoofdverblijf heeft gehad; of
c.
die gehuwd is met een persoon die die andere nationaliteit bezit.
3.
De periode bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt geacht niet te zijn onderbroken indien de betrokkene gedurende een periode korter dan één jaar zijn hoofdverblijf in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba heeft, dan wel in de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is.
4.
De periode, bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt gestuit door de verstrekking van een verklaring omtrent het bezit van het Nederlanderschap dan wel van een reisdocument in de zin van de Paspoortwet. Vanaf de dag der verstrekking begint een nieuwe periode van tien jaren te lopen.

Artikel 15A
Voorts gaat het Nederlanderschap voor een meerderjarige verloren:

a.
indien hij ten gevolge van een uitdrukkelijke wilsverklaring door naturalisatie, optie of herstel daarin de nationaliteit verkrijgt van een Staat die Partij is bij het op 6 mei 1963 te Straatsburg gesloten Verdrag betreffende beperking van gevallen van meervoudige nationaliteit en betreffende militaire verplichtingen in geval van meervoudige nationaliteit (Trb. 1964, nr. 4) en dit Verdrag dat verlies meebrengt. Het voorgaande is echter niet van toepassing indien die Staat tevens Partij is bij het Tweede Protocol tot wijziging van dat Verdrag (Trb. 1994, nr. 265) en de betrokkene behoort tot een van de categorieën, genoemd in artikel 15, tweede lid;
b.
indien hij ingevolge de op 25 november 1975 te Paramaribo gesloten Toescheidingsovereenkomst inzake nationaliteiten tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Suriname (Trb. 1975, nr. 132) de Surinaamse nationaliteit verkrijgt.

Artikel 16
1.
Het Nederlanderschap gaat voor een minderjarige verloren:
a.
door gerechtelijke vaststelling van het vaderschap, erkenning, wettiging of adoptie door een vreemdeling, indien hij diens nationaliteit daardoor verkrijgt, of deze reeds bezit;
b.
door het afleggen van een verklaring van afstand, indien hij de nationaliteit bezit van zijn vader, moeder of adoptiefouder als bedoeld in artikel 11, achtste lid;
c.
indien zijn vader of moeder vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt en hij in deze verkrijging deelt of deze nationaliteit reeds bezit;
d.
indien zijn vader of moeder het Nederlanderschap verliest ingevolge artikel 15, eerste lid, onder b, c of d, of ingevolge artikel 15A;
e.
indien hij zelfstandig dezelfde nationaliteit verkrijgt als zijn vader of moeder.
Voor de toepassing van de onderdelen c, d en e wordt onder vader of moeder mede verstaan de adoptiefouder aan wie de minderjarige het Nederlanderschap ontleent, en de persoon die mede het gezamenlijk gezag over de minderjarige uitoefent en aan wie hij het Nederlanderschap ontleent.

2.
Het verlies van het Nederlanderschap, bedoeld in het eerste lid treedt niet in:
a.
indien en zolang een ouder het Nederlanderschap bezit;
b.
door het overlijden van een ouder na het tijdstip waarop krachtens het eerste lid het verlies van het Nederlanderschap zou intreden;
c.
indien een ouder als Nederlander is overleden vóór het tijdstip waarop krachtens het eerste lid het verlies van het Nederlanderschap zou intreden;
d.
indien de minderjarige voldoet aan artikel 3, derde lid, of artikel 2, onder a, van de wet van 12 december 1892 op het Nederlanderschap en het ingezetenschap (Stb.268), behoudens in het geval bedoeld in het eerste lid onder b;
e.
indien de minderjarige in het land van de door hem verkregen nationaliteit is geboren en daar ten tijde van de verkrijging zijn hoofdverblijf heeft, behoudens in het geval bedoeld in het eerste lid onder b;
f.
indien de minderjarige gedurende een onafgebroken periode van tenminste vijf jaren in het land van de door hem verkregen nationaliteit zijn hoofdverblijf heeft of gehad heeft, behoudens in het geval bedoeld in het eerste lid onder b; of
g.
indien in het geval in het eerste lid, onder e, bedoeld een ouder op het tijdstip van de verkrijging Nederlander is.
Voor de toepassing van de onderdelen a, b, c en g wordt onder een ouder mede verstaan de adoptiefouder als bedoeld in artikel 11, achtste lid, en de persoon die mede het gezamenlijk gezag over de minderjarige uitoefent en aan wie hij het Nederlanderschap ontleent.

Artikel 16A
Voorts gaat het Nederlanderschap voor een minderjarige verloren indien hij ten gevolge van een uitdrukkelijke wilsverklaring door naturalisatie, optie of herstel daarin de nationaliteit verkrijgt van een Staat die Partij is bij het op 6 mei 1963 te Straatsburg gesloten Verdrag betreffende beperking van gevallen van meervoudige nationaliteit en betreffende militaire verplichtingen in geval van meervoudige nationaliteit (Trb. 1964, nr. 4) en dit Verdrag dat verlies meebrengt. Het voorgaande is niet van toepassing indien die Staat tevens Partij is bij het Tweede Protocol tot wijziging van dat Verdrag (Trb. 1994, nr. 265), en de betrokkene behoort tot een van de categorieën, genoemd in artikel 16, tweede lid, onder e, f en g.
Toevoeging bij Artikel15A: het genoemde verdrag van Straatsburg betreft alleen een aantal Europese landen, niet Australie.

Voor de kids lijkt het me dus geen probleem, zij moeten volgens mij zonder problemen de NLse nationaliteit kunnen krijgen.
Belangrijker voor jou is artikel 15, lid 1 onder c. Als ik het goed begrijp, kun je dus je NLse nationaliteit behouden omdat je met een Aussie getrouwd bent, maar raak je het alsnog na 10 jaar kwijt als je continu buiten NL of de EU hebt gewoond.

Hans,
dankjewel.
Deze informatie had ik - obviously - nog niet gevonden.
Dit moet ik wel even uitzoeken / zeker weten, want zoals eerder gezegd zou ik niet graag mijn Nederlanderschap verliezen.

Kom ik tot de juiste conclusie als ik denk dat lid 1-c gedeeltelijk wordt 'tegengesproken' door lid 4? :

4.
De periode, bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt gestuit door de verstrekking van een verklaring omtrent het bezit van het Nederlanderschap dan wel van een reisdocument in de zin van de Paspoortwet. Vanaf de dag der verstrekking begint een nieuwe periode van tien jaren te lopen.

Dat zou betekenen dat als je iedere 5 jaar je paspoort maar verlengt, er niets aan de hand zou zijn?
Lees ik dat goed? Wat denk jij?

[quote author=BlizzardofOz link=topic=868.msg21004#msg21004 date=1121747138]
Kom ik tot de juiste conclusie als ik denk dat lid 1-c gedeeltelijk wordt 'tegengesproken' door lid 4? :
4.
Dat zou betekenen dat als je iedere 5 jaar je paspoort maar verlengt, er niets aan de hand zou zijn?
Lees ik dat goed? Wat denk jij?
[/quote]

Lid 1, sub c wordt niet tegengesproken door lid 4, maar lid 4 is een aanvulling op lid 1, sub c.

Ik concludeer dan net als jij dat je inderdaad Nederlander blijft zolang je elke keer een een nieuw paspoort aanvraagt.  (Dat ik het vak "Recht voor ingenieurs" ooit nog eens nodig zou hebben  :lol:)

Ik de link die Syl heeft gepost staat bevestigd dat jouw conclusie inderdaad klopt:
[quote author=Syl link=topic=2101.msg20999#msg20999 date=1121742623]
Beetje te stoffige materie voor mij (ben wel happy met mijn permanent resident status) maar hier is wat lees voer:
http://www.netherlands.org.au/assets/7545folder RRWN Engels.doc
[/quote]

Ik weet trouwens dat als je de Duitse nationaliteit hebt, je deze nooit kunt en mag kwijtraken of opgeven! Daar geldt dus de simpele regel: eens een Duitser, altijd een Duitser. Lijkt mij dat dat wel eens voor problemen kan zorgen als je wilt naturaliseren in een land dat geen dubbele nationaliteit kent. Dat kan dan waarschijnlijk niet.

Back