australische nationaliteit???

Dank Martijn!

Dit is wel een opluchting. Hoewel ik anders gewoon resident was gebleven hoor, mijn Nederlandse nationaliteit heeft (vooralsnog) toch prioriteit over de eventuele Australische.

Ja, kinderen in Australie uit Nederlandse ouder (slechts een ouder is genoeg) geboren, kunnen dubbele nationaliteit verkrijgen.
Wel is het zo dat je iedere 5 jaar je Nederlandse paspoort dient te verlengen (in feite is het eens per 10 jaar als je niet reist - maar dit is een "technicality"), de nieuwe Nederlandse  wet voorziet nu in dubbele nationalitiet op deze manier.

Zover ik weet is het dezelfde regeling in Duitsland.
Ik ken Duitsers in OZ die zijn Australier geworden maar zijn hun Duitse nationaliteit daarbij kwijtgeraakt, hetzelfde dus als voor meerjarige Nederlanders.

De Griekse wet zegt echter,  dat als je in Griekenland bent geboren uit Griekse ouders, je nooit je nationaliteit verliest.
Er wonen meer dan 200.000 Grieken in Melbourne en dank zij de Australische wet hebben de meesten dus twee nationaliteiten want de Australische wet geeft ruimte om 2 of meerdere nationaliteiten te hebben.
Ik ken een persoon die heeft de Duitse, de Italiaanse en de Australische nationaliteit, deze persoon spreekt geen woord Duits of Italiaans en is er zelfs nog nooit geweest.
Vele voorbeelden hiervan.
Cheers

Onze beide kinderen (hier in OZ geboren uit "Permanent Residents" :) ) hebben zowel de Nederlandse als Australische nationaliteit! lucky duckies!

Groetjes
Syl

Omdat een van de ouders (of beiden) dus de Ned. Nationaliteit hadden, kunnen de kinderen dus een dubbele nationaliteit krijgen voordat ze 18 werden, dat was de oude wet.
Bij de nieuwe wet maakt het niet meer uit. ook kinderen na hun 18e kunnen de dubbele nationaliteit krijgen.
Ik heb het hier over de Nederlandse wetgeving.

Ik ken ook een geval van een meisje die op haar 19e  Nederlandse werd, geen woord Nederlands verstaat en nog nooit in Nederland is geweest, en ze is van Australische ouders.
De reden is dat toen zij werd geboren in Australie, had op dat moment haar vader nog net de Nederlandse nationaliteit.  Maar op haar 28e raakte ze haar Nederlandschap weer kwijt, weer zo'n aparte regel.
Dus er zijn zoveel verschillende mogelijkheden.

Hallo, Hans en ik zijn Belgen en vertrekken in juni 06 naar Oz, met een permanent visum. Het is toch zo dat je dan na twee jaar het recht hebt om de Aussie nationaliteit aan te vragen? Weet er iemand of je dan als Belg ook de dubbele nationaliteit kan hebben? Is de belgische wetgeving hierin anders dan de nederlandse?
Groetjes,
Sara

Het enige wat ik weet is dat wij als Nederlanders géén dubbele nationaliteit mogen dragen.... :x
(Tenzij je uit Marokko komt...)

We zullen dan moeten kiezen! :-o

[quote author=Lin link=topic=868.msg25363#msg25363 date=1124955509]
Het enige wat ik weet is dat wij als Nederlanders géén dubbele nationaliteit mogen dragen.... :x
(Tenzij je uit Marokko komt...)
[/quote]

Uit bovenstaande wetsartikelen blijkt dat je dus wel een dubbele nationaliteit mag en kunt hebben. Als dit alleen voor Nederlanders met een Marokaanse nationalitiet zou gelden dan is dit rechtsongelijkheid en dat zou in strijd zijn met artikel 1 van de Grondwet.
Niet waar dus!

Het geen wat Lin bedoelt is, dat als je Marokaan bent en Nederlander wild worden
kan je de Marokaanse nat houden, maar dat geld voor alle nationality.
Ik die nederlandse was, en er voor koos om Aus te worden,moest wel mijn nat op geven.
Maar kan het altijd weer terug krijgen na 5 jaar in Nl te wonen.
Maare no change!!!!!!

Gr ineke  :up:

[quote author=tinusv link=topic=868.msg25380#msg25380 date=1124960950]

Niet waar dus!
[/quote]

Hmmmm  :? Zover ik weet mag iemand met een Marokaanse nationaliteit ook een Nederlandse nationaliteit dragen, zonder daar een aantal jaren voor te hoeven wachten.

[quote author=Jan H. link=topic=868.msg15500#msg15500 date=1116469493]
De kwestie van nationalitiet ligt nogal gekompliceerd en kan zomaar niet in twee woorden worden uitgelegd.
Er is een nieuwe wet aangenomen in NL vorig jaar wat weer verdere consequenties heeft voor bepaalde leeftijdsgroepen.

Het is wel zo dat als je als volwassenne naar Australie emigreert en je wilt Australier worden, dan verlies je je Nederlanderschap.

Er zijn zoveel versch regels vandaag de dag en je moet het gewoon uitzoeken via het consulaat wat voor jou de mogelijkheden zijn . Dus in sommige gevallen raak je je Nederlandscahp kwijt en in sommige gevallen krijg je een dubbele nationaliteit.

Er werd zeer exclusief en eenmalig aan in Australie wonende Nederlanders geboden hun Nederlandschap terug te krijgen, dwz voor de vroegere emigranten vooral, en de deadline liep vorige maand af.
De consulaten kunnen  op het moment met grote moeite deze nieuwe stroom van aanvragen verwerken.

Nog even dit: Volgens de Australische wet mag je ten alle tijden een dubbele  nationalitiet hebben ofwel 3 of 4.  Dus dat is een simpele regel.

Volgens de Nederlandse wet liggen die normen anders want ze zijn onderhevig aan bepaalde persoonlijke situaties, laat ik het zo maar op zijn eenvoudigst omschrijven.

[/quote]

Ik nam dit ook voor waar aan

Je hebt helemaal gelijk schat :wink: 

Wat Ineke en Lin zeggen klopt precies, mijn zwager die al vanaf 1993 in Canada woont heeft altijd zijn Nederlandse nationaleit gehouden omdat hij geen 2 nationaliteiten mocht hebben. Sins kort is hij overigens Canadees geworden en heeft hij geen Nederlandse nationaliteit meer.

[quote author=Lin link=topic=868.msg25388#msg25388 date=1124964168]
Zover ik weet mag iemand met een Marokaanse nationaliteit ook een Nederlandse nationaliteit dragen, zonder daar een aantal jaren voor te hoeven wachten[/quote]

Klopt helemaal Lin :up: Om het dan even alleen over Marokanen te hebben. Die hebben zelfs tot aan de derde generatie als Nederlander recht op een Marokaans paspoort. Zat vorig school jaar toevalig iemand in de klas met engelse les. Die man werkte op de Marokaanse Ambassade. Hij vertelde toen dat de Keizer of Koning of whatever van Maroko ooit is had vast gesteld, dat elke persoon, die kan aan tonen dat hij/ zij Marokaans bloed heeft altijd een marokaans staatsburger blijft en dus zonder pardon een paspoort kan krijgen en ook door marokaanse wetten wordt beschermd.... Tja wat doe je er aan als Nederlandse regering. Helaas niks :oops: :roll:

[quote author=Bear link=topic=868.msg25454#msg25454 date=1124986545]
de Keizer of Koning of whatever van Maroko
[/quote]

Koning

:wink:

[quote author=M5 link=topic=868.msg25430#msg25430 date=1124977228]

Je hebt helemaal gelijk schat :wink:   

[/quote]

:shout: SLIJMERT

Zover ik weet mag iemand met een Marokaanse nationaliteit ook een Nederlandse nationaliteit dragen, zonder daar een aantal jaren voor te hoeven wachten

Klopt helemaal Lin :up: Om het dan even alleen over Marokanen te hebben. Die hebben zelfs tot aan de derde generatie als Nederlander recht op een Marokaans paspoort.

Wat gaan we nou krijgen.
In dat geval kom ik uit Casablanca.Huidskleur heb ik al  mee.Kan dan lekker twee paspoorten bezitten. :nana:

Bij jij een Marokaan dan..... Als het alleen aan de huidskleur ligt dan kan ik ook mee om die paspoort te halen. Hoe vaak mensen niet aan mij vragen.. Ben jij een Turk, Marokaan ??? Aaarrrgggg je wordt er moe van....
Krijg je wel leuke situaties als je ook daadwerkelijk in Turkijen op vakantie bent :evil: Vaak genoeg dat er zo'n ventje turks begint te lullen dan is het eventjes stil omdan in gebrekkig engels te horen.......Ooo ?? You're not turkish??? :-D  :-D In Den Haag ook een keer trouwens :wall:

Bij jij een Marokaan dan..... Als het alleen aan de huidskleur ligt dan kan ik ook mee om die paspoort te halen.

:-D Heb Nederlandse en Indische voorouders,wat ben ik eigenlijk :unsure: het gaat mij om 2 paspoorten.

Hoe vaak mensen niet aan mij vragen.. Ben jij een Turk, Marokaan ???

Heb ik ook vaak meegemaakt en ook vaak voordeel aan gehad.Een keer moesten wij tot laat overwerken.Marokanen,Turken enz mochten biefstuk en alle anderen varken.Nou je mag een keer raden wat Rob die avond gegeten heeft. :naughty2:

Echt waar gebeurd.

[quote author=Robby link=topic=868.msg25465#msg25465 date=1124989053]
een keer raden wat Rob die avond gegeten heeft. :naughty2:
[/quote]
Prachtig  :lol: :lol1:

haha....nou dan worden jullie hier waarschijnlijk (net zo als mijn Dutch-Indo husband) voor een Maori aangezien! :up: :Bereid je alvast maar voor op de "Hey Bro." met zo'n koele knik van het hoofd :-D

Anyhow, wat er aan te doen is? Misschien geen dual nationality uitdelen in Nederland. Dus je bent Of Nederlander of...whatever....en als je dus voor de "whatever" kiest heb je ook geen stemrecht?? of is dit erg simplistisch???

Groetjes
Syl

Maori wattes?? :-o
Heb het eventje bij google in getypt komt ie hier mee :roll: :-D :?
nz-maori-haka1.jpg

:lol1:

Back