Willem, ik ben het in principe helemaal met je stelling eens, evenwel een paar opmerkingen (niet perse voor Willem ):
Als je Australier wilt worden, nadat je er een paar jaar hebt gewoond, dan is dat prima en is dat totaal je eigen keus, en dat je dan je Nederlandschap opzegt en je paspoort in de barbie gooit, is ook totaal je eigen keus en dit heet met een heel duur en ingewikkeld woord: democratie.
Ik woon al heel lang in Australie en ben nog steeds Nederlander, ik wil dan ook beslist geen Australier worden, waarom niet? Omdat ik die keus heb : democratie.
Een van mijn kinderen is 2 maanden geleden Australier geworden (maar heeft wel dual citizenship want hij behoudt zijn Nederlandschap), mijn andere zoon heeft totaal niet dat idee. Fijn toch, je kunt het allemaal zelf kiezen, met wat voor redenen dan ook.
Wel even dit: Of je nou Australier bent of Nederlander en je wilt op bezoek naar Nederland, wat maakt het dan uit of je in 2 minuten of in 3 minuten langs de douane glijdt? De meesten zouden maar eens per zoveel tijd terug gaan naar Nederland.
Ik reis 2 tot 3 x per jaar naar NL en heb met Australiers in de rij gestaan, er is geen verschil en dat kan natuurlijk nooit een reden zijn voor je beslissing.
Tenslotte: Als je eenmaal lange tijd in Australie zit, zoals 60.000 andere Nederlanders, en je krijgt hier kinderen, en kleinkinderen, dus je hebt je hele familie in OZ zitten, waarom zou je dan gedementeerd of niet op je 80e naar NL gaan omdat daar mogelijk betere voorzieningen zijn voor die leeftijdsgroep?
Nooit dus.
Daarom zie je ook geen oudere Nederlanders terug keren naar NL, want dan moeten ze de kinderen en kleinkinderen gedag zeggen en komen terug in een land welke ze niet meer kennen , maar dan mogen klaverjassen in het bejaardencentrum in Katwijk aan Zee en snikkend eens per week de kinderen bellen in OZ.......dus dat kun je vergeten.
Voordat iemand in de pen klimt en zegt , ja maar mijn tante is wel terug gekomen etc........ja dat was dan een van die 3 uitzonderingen op 60.000 Nederlanders.
Steven of Rene L, mochten jullie meer informatie willen dan wil ik het wel uitzoeken, stuur een PM met je persoonlijke situatie aangaande je nationalitiet en wat je wil.
Belangrijk is niet altijd waar je bent geboren maar welke nationalitiet allebei je ouders hadden toen je werd geboren.
Cheers
Jan