australische nationaliteit???

[quote author=Ineke link=topic=868.msg25594#msg25594 date=1125061723]

OOOOO Wat ben je mooi Bear.  :p  :p  :p
[/quote] :dizzy: :cold:

:rotflmao:

Hey, that's not a bad looking bloke Ineke :) (Minus the stripes)

Maar inderdaad Bear, that's it!!!

Groetjes
Syl

Dag,

Ik heb dus de Marokkaanse en Nederlandse nationaliteit. Het klopt inderdaad dat voor de Marokkaanse staat je altijd marokkaan blijft, ook al zou je dat zelf niet willen, je bent en blijft een marokkaan. Om het hele gebeuren nog ingewikkelder te maken ga ik met mijn Australische man trouwen en in Melbourne wonen. Ik hoop na 2 jaar mijn australische citizenship te kunnen krijgen. En mochten wij gezegend worden met kinderen dan zou ik ook graag willen dat mijn kinderen 3 nationaliteiten kunnen krijgen.  De marokkaanse wet is sinds kort veranderd, en dat betekent nu dat kinderen van Marokkaanse vrouwen met een buitenlandse partner ook recht hebben op een marokkaans partner, voorheen was dat alleen voor marokkaanse mannen met een buitenlandse partner.
Het is ontzettend handig om verschillende paspoorten te hebben, vaak heb je geen visum nodig om binnen te komen op de ene of de andere paspoort. Het enige negatieve wat ik heb ondervonden is tijdens mijn interview in Berlijn!! Daar begrepen ze niet dat ik al twee paspoorten heb, en met de ontwikkelingen in de wereld is het ook niet handig om een arabische naam te hebben, maar goed al goed. Het visum is binnen en over twee maanden vertrek ik samen met hond (uit marokko) naar Melbourne!!!!

Hiya Mila

Is dat een typo.
ook recht hebben op een marokkaans partner
je bedoelt Marokaans paspoort toch?

Groetjes
Syl :)

p.s. nou dat wordt een behoorlijke paspoort verzameling :-D

[quote author=slweterings link=topic=868.msg6720#msg6720 date=1104023154]
hallo allemaal

ik heb een vraagje

mijn vader is in australie geboren, en heeft daar tot zijn 16 gewoond.

nu is mijn vraag of ik ook een australisch paspoort kan aanvragen, omdat ik gedeeltelijk onder de australische nationaliteit val

m.v.g. steven weterings
[/quote]

Net even weer dit draadje opgepakt.

Lin , in haar antwoord op 25/8 no 29, twijfwelt mogelijk aan wat ik heb geschreven.
Even ter bevestiging, mijn opmerkingen zijn juist hier, maar er zijn nogal wat complicaties.
Ondanks de nieuwe wet in NL van 2004, is het nog steeds zo dat als je als volwassenen naar Australie komt en je wilt na 2 en half jaar Australier worden ( minimum termijn), dan verlies je de Nederlandse nationaliteit.

Echter, kom je als minderjarige (tot 18 jaar), dan kun je later Australier worden zonder dat je je Nederlandschap verliest maar wel is de voorwaarde dat je dan je paspoort "bijhoudt", dwz ofwel elke 5 jaar venieuwen ofwel elke 10 jaar mocht je het land niet verlaten op je Ned. paspoort. Dus in dit geval volgens de Nederlandse wet mag je een dubbele nationaliteit hebben.

Ik ken natuurlijk ook niet alle bijbehorende wetten, maar mocht er iemand nog meer over weten, dan wil ik dat wel beantwoorden of uit gaan zoekn.
Cheers
Jan

Het is en blijft een hekele zaak. Ik ben nu al zo vaak op zoek gegaan naar definitieve informatie. Op de website van Min BuZa staat veel info hier over. Ik heb gebelt hierover en wat schetst mijn verbazing; zij wisten niet precies waar ik het over had, en moest maar even het min. van Justitie bellen. Die wisten ook van niets.
Ik wil al heel lang een dual nationality hebben, maar begin zo langzamerhand mijn buik vol te krijgen over de "lack of information/communication".
ALS ik straks weer terug ga naar Oz, wil ik dan wel mijn Ned. Nat. hebben? Ik heb nu hier in Ned. dezelfde plichten en rechten als iedere andere Nederlander.

Linda kan dan wel zichzelf verexcuseren;
[quote author=linda link=topic=868.msg41173#msg41173 date=1135125947]
sorry hoor maar ik word zo moe van deze discussie.[/quote]
maar het is een onderwerp waar véél mensen zich mee bezig houden. Getuige de aantal draadjes hier over bestaan en de aantal vragen die hierover gesteld zijn geworden.
Zelfs met al de informatie in de diverse draadjes, er schijnt erg veel misverstanden over te bestaan. Of misopvattingen.
Ik vraag mezelf wel eens af of er voldoende en toereikende info te verkrijgen is.

Rene

[quote author=slweterings link=topic=868.msg6720#msg6720 date=1104023154]
hallo allemaal

ik heb een vraagje

mijn vader is in australie geboren, en heeft daar tot zijn 16 gewoond.

nu is mijn vraag of ik ook een australisch paspoort kan aanvragen, omdat ik gedeeltelijk onder de australische nationaliteit val

m.v.g. steven weterings
[/quote]

goed bezig steven   vluchten voor je daden :evil:

weet er alles van wat je hier in nl hebt gedaan  :evil:

De vraag aan Steven is:  Toen jij werd geboren, was jouw vader toen nog Australier?
Dat is belangrijk, want als je vader Nederlander was, dan denk ik niet dat jij ook een Australisch paspoort kunt krijgen.
Jan

[quote author=Jan H. link=topic=868.msg41288#msg41288 date=1135175491]
De vraag aan Steven is:  Toen jij werd geboren, was jouw vader toen nog Australier?
Dat is belangrijk, want als je vader Nederlander was, dan denk ik niet dat jij ook een Australisch paspoort kunt krijgen.
Jan
[/quote]

neej zn vader was toen al in nederland

Kijk ook even naar deze link;

http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_ITEM=936C2A8791BE4424A3AE471AB6BFF230X3X46044X65

Hier schreef ik boven ook al.
[quote author=Rene-L link=topic=868.msg41212#msg41212 date=1135157259]
Ik ben nu al zo vaak op zoek gegaan naar definitieve informatie. Op de website van Min BuZa staat veel info hier over. Ik heb gebelt hierover en wat schetst mijn verbazing; zij wisten niet precies waar ik het over had, en moest maar even het min. van Justitie bellen. Die wisten ook van niets.
Rene
[/quote]

Rene

????

We willen (zitten) allemaal naar (in) Australie, weg uit Nederland, want in Nederland is het ....... ( dit en dat, iedereen heeft zijn eigen redenen). De meeste willen een nieuw leven, nieuw bestaan opbouwen......... wat willen we dan met het Nederlandse paspoort doen?
Als je 1 x in de zoveel tijd terug gaat kan je bij de grens zo doorlopen met een Nederlands paspoort, is dat het voordeel? waarvoor zou je nog meer het Nederlandse paspoort willen aanhouden......wat willen we nu eigenlijk. Of willen we als dementerende bejaarden terug naar Nederland om bij de grens met ons Nederlandse paspoort te zwaaien en dan een "vrijkaartje" te krijgen om daar in een verzorgingshuis toegelaten te worden............. Ik snap het niet.

Kijk voor de kinderen is het anders, die hebben niet die keus zelf gemaakt dat hebben wij voor ze gedaan.

Ik heb voor dit land gekozen en dan hoort dat paspoort er uiteindelijk ook bij. Ik ben niet uit Nederland gedeporteerd maar vrijwillig gegaan. Ik ga dus ook niet meer gebruik maken van de Nederlandse voorzieningen ( zit ik dadelijk naast een dementerende Turk of Marokkaan met 2 paspoorten in het verzorgingstehuis) :-o . Ik(wij) bouw(en) hier een bestaan op, ik verdien hier mijn geld en betaal hier mijn belastingen en premies. Ik ben niet voor niets uit Nederland weg gegaan, ik hoef geen achterdeurtje wat openstaat in het geval dat...............

Vind dat de Australische regering ook veel en veel meer doet voor haar onderdanen in geval van nood. Zie ik de Nederlandse regering cq. vertegenwoordigers nog niet doen.

Zodra het kan word ik Australier en steek ik dat Nederlandse paspoort in de barbie.

( ps als je ooit Nederland in wil zonder in het bezit te zijn van een Nederlands paspoort: dit is erg gemakkelijk, miljoenen gingen je al voor, land is zo lek als een zeef !)

Willem

Ben het helemaal me je eens Willem.
Goed gesproken,wou maar dat er meer mensen
er zo over dachten.

:clap: :clap: :clap: :clap:

Gr Ineke

@ Willem-lenie

Klopt helemaal! Daartegenover ben ik (na 30+ jaren in Nederland) nog steeds Australiër. Ik hoef niet per-sé een dual nationaliteit. Ik heb nu dezelfde rechten en plichten als een Nederlander.
Still, de vraag is nu al zo vaak naar voren gebracht, dat ik dacht ook eens wat meer info hier over te krijgen.
Maar "dementerende bejaarde"? Ik denk als je dementerend bent, kan je het eigelijk geen f*ck uitmaken wáár je zit! Dan zit je misschien in Oz naast een dementerende Libiër of Italiaan met twee paspoorten.
Geeft niks, ik houd mijn Ozzie paspoort toch wel aan. Al is het alleen maar om te kunnen zegen dat ik hier zit als "gast arbeider" :-D

Rene

Willem, ik ben het in principe helemaal met je stelling eens, evenwel een paar opmerkingen (niet perse voor Willem ):

Als je Australier wilt worden, nadat je er een paar jaar hebt gewoond, dan is dat prima en is dat totaal je eigen keus, en dat je dan je Nederlandschap opzegt en je paspoort in de barbie gooit, is ook totaal je eigen keus en dit heet met een heel duur en ingewikkeld woord: democratie.

Ik woon al heel lang in Australie en ben nog steeds Nederlander, ik wil dan ook beslist geen Australier worden, waarom niet? Omdat ik die keus heb : democratie.

Een van mijn kinderen is 2 maanden geleden Australier geworden (maar heeft wel dual citizenship want hij behoudt zijn Nederlandschap), mijn andere zoon heeft totaal niet dat idee.  Fijn toch, je kunt het allemaal zelf kiezen, met wat voor redenen dan ook.

Wel even dit: Of je nou Australier bent of Nederlander en je wilt op bezoek naar Nederland, wat maakt het dan uit of je in 2 minuten of in 3 minuten langs de douane glijdt? De meesten zouden maar eens per zoveel tijd terug gaan naar Nederland.

Ik reis 2 tot 3 x per jaar naar NL en heb met Australiers in de rij gestaan, er is geen verschil en dat kan natuurlijk nooit een reden zijn voor je beslissing.

Tenslotte:  Als je eenmaal lange tijd in Australie zit, zoals 60.000 andere Nederlanders, en je krijgt hier kinderen,  en kleinkinderen, dus je hebt je hele familie in OZ zitten, waarom zou je dan gedementeerd of niet op je 80e naar NL gaan omdat daar mogelijk betere voorzieningen zijn voor die leeftijdsgroep?
Nooit dus.
Daarom zie je ook geen oudere Nederlanders terug keren naar NL, want dan moeten ze de kinderen en kleinkinderen gedag zeggen en komen terug in een land welke ze niet meer kennen , maar dan mogen klaverjassen in het bejaardencentrum in Katwijk aan Zee en snikkend eens per week de kinderen bellen in OZ.......dus dat kun je vergeten.
Voordat iemand in de pen klimt en zegt , ja maar mijn tante is wel terug gekomen etc........ja dat was dan een van die 3 uitzonderingen op 60.000 Nederlanders.

Steven of Rene L,  mochten jullie meer informatie willen dan wil ik het wel uitzoeken, stuur een PM met je persoonlijke situatie aangaande je nationalitiet en wat je wil.
Belangrijk is niet altijd waar je bent geboren maar welke nationalitiet allebei je ouders hadden toen je werd geboren.
Cheers
Jan

@ Jan H

Ik vraag me af wat voor voordelen er ECHT zijn met een dual nationality.
Ik zit vaak mezelf blind te staren op de volgende quote van het min BuZa;
Ik ben Nederlander en wil graag een andere nationaliteit verkrijgen. Wat zijn de gevolgen voor mijn Nederlanderschap?

Als u vóór 1 april 2003 vrijwillig een andere nationaliteit heeft verkregen, dan heeft u het Nederlanderschap automatisch verloren.

Als u op of na 1 april 2003 vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt, geldt onder de gewijzigde Rijkswet nog steeds dat het Nederlanderschap automatisch verloren gaat. Per 1 april 2003 gelden echter de volgende uitzonderingen:

a) als u in het land van die andere nationaliteit bent geboren en u daar uw hoofdverblijf heeft op het moment dat u de andere nationaliteit krijgt, dan verliest u het Nederlanderschap niet;
B) als u voor uw 18e jaar vijf jaar lang onafgebroken hoofdverblijf heeft gehad in het land van die andere nationaliteit, dan verliest u het Nederlanderschap niet;
c) als u een andere nationaliteit wilt krijgen, verliest u het Nederlanderschap niet als u gehuwd bent met iemand van die andere nationaliteit.

Dus vanaf mijn 12de daar, met 17 mijn naturalisatie (ivm met het leger) en ben met mijn 27ste weer terug gekomen. Ben ik nou wel of niet (nog) een Nederlander? Of kom ik nou wel of niet in aanmerking.
Moet er wel bij zeggen dat ik NIET per-sé dat wil. Ik kijk alleen naar de mogelijkheden.
Graag jouw visie hierop.

Rene

Back