Breedband Internet

hawk

XPdite Sponsor
Zo, weer eens even een nieuw topic maken waar nog niet al te veel over geschreven is volgens de search knop. Breedband Internet. Ja, natuurlijk is er ook telefoon internet maar omdat je dan natuurlijk een langzame verbinding hebt en alsmaar telefoontikken moet betalen denk ik dat de meeste van ons, Internetters, wel een breedband abonnement nemen. Ik ben benieuwd. Wie heeft goede danwel slechte ervaring met een Internet provider. Ik heb ook al een vergelijkende website gevonden: http://bc.whirlpool.net.au/ . Wie durft er wat van te zeggen. Uitgaande ervan denk ik dat de meeste van ons dicht bij één van de metropolen wonen.

De "Plan search" is wel aardig eigenlijk. Je kan van alles instellen en je krijgt de beste resultaten. Ja okee, zoals overal kan je niet het pakket krijgen: "Het moet mega snel zijn, ik wil geen limieten, er moet nog nooit een uitval zijn geweest en dan mag het natuurlijk bijna helemaal niks kosten".

Hahahaha Hawk, tja ik geloof dat je wat internet betreft wat dromen aan de kant moet zetten. Wij hebben internet van Internode. Die hebben wij gekozen omdat onze vorige provider er van de een op de andere dag de stekker uit trok  :-o. Daar doen ze hier blijkbaar niet zo moeilijk over  :wink:. Het is duurder, langzamer en vol limieten hier. Wij hebben nu 512/128 kbps, 20 gb datalimiet voor AUD44.95 zonder vast IP adres. En voor nu is dat prima. Nee, voor internet kun je beter in NL blijven  :up:  :-D.

Wij hebben adsl van Telstra 'Unlimited' redelijk snel en bevalt prima. Unlimited heeft officieel wel een beperking, boven de 10G (per maand) wordt de snelheid teruggeschroefd naar 64k. Maar dat hebben we in de afgelopen 5 maanden nog niet ervaren (10G is dus wel genoeg voor ons). Officieel kost dit abonnement 69,95 per maand, maar door een 2-jaar contract te nemen kregen we de eerste 12 maanden voor de helft van de prijs (omdat ook de gewone telefoon bij hun zit). Na één jaar zouden we dus het hogere tarief moeten gaan betalen OF ervoor kiezen om een lager abonnement te nemen. Huidige snelheid dacht ik is 512.

Tja, toch wel weer even 'terug in de tijd". Van kabel verbinding in NL naar ADSL in Perth.
We zijn bij Primusonline. Simpel omdat ik een laptop bij Dell kocht en daarbij korting kreeg op een voor ons goed pakket.
5Gb limiet, 512kb rate. Wij downloaden geen films of muziek dus hebben (nog) niet zoveel nodig.
In NL waren we tevreden met 500 Mb!
Tevens gaat ook bij ons de snelheid naar beneden als je boven de limiet komt. Niet zoals in NL dat je extra gaat betalen.
Voorlopig, na ruim 3 maanden, bevalt dit goed.

Wij hebben Optus Cable, met een 400MB limiet voor $39 pm. Soms snel, meestal (vooral 's avonds) niet echt. De connectie met de Optus server zou theoretisch 12 Mbps moeten kunnen halen, maar op de piektijden lijkt het soms meer op 12 kB/s 

Overigens, zie ook http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=3524.0

Och, Jufrebekka ik ben er zeker van op de hoogte dat Australiers met veel dingen op achter lopen, ook met Internet. Volgens die website van whirlpool komt voor mij persoonlijk TSN Internet het beste uit te bus rollen.

• 1500 / 256
  • geen limiet
  • 100 mb homepage ruimte!!
  • 69,95 per maand

Ja dat is dan € 42,= per maand. Hmm, ik mag niet omrekenen. Maar dat zijn dingen die er gewoon bij horen. Tuurlijk, online gamen is niks in Australië maar zo erg is dat allemaal niet. Ik kies persoonlijk voor het snelste abonnement en ik ben me ervan bewust dat dat langzamer is dan in Nederland waar ik geen probleem van maak.
Als ik voorop wilde lopen wat betreft technologie, dan bleef ik nog steeds niet in Nederland. Dan zou ik wel naar America gaan  :-D.
Maar goed back on topic. Ik hoop en denk dat wij zodirect een wijze raad van Jan H. krijgen.
Hoe zit dat met jullie en Skype, ervan uitgaande dat de meesten ook een webcam gebruiken. Hoe goed gaat dat als je even gaat praten en kijken met dit perfecte programma op de diverse snelheden?

Wij hebben breedband via satelliet. (Optus) Is helaas de enige vorm van breedband die we kunnen krijgen. En dan woon je 20 km van Brisbane...pffff

max 1 Gb
up/down 128/512

Ik ben ruim 200 dollar per maand kwijt, maar gelukkig dat de baas betaald! *phew*

Het mooie is dat de overheid de installatiekosten (incl. schotel) betaald als dit de enige vorm van breedband is die je kan krijgen.

Het is wel even wennen na een 10 mb ADSL lijntje in Nederland.....maar in zo'n geval zeggen we dan: no worries, relax :)

Poeh, jullie betalen best veel moet ik zeggen!

Ik woon in Hallett Cove, 20k ten zuiden van Adelaide. Ik zit sinds een half jaar op ADSL2+, helaas iets te ver van de centrale om echt te kunnen 'vliegen' maar toch. Mijn verbindingssnelheid (te vergelijken met de 512kbps) is 6,500kbps met een gemiddelde werkelijke downloadrate van 4,000kbps. Ik zit op een 5Gb plan en dat kost mij per maand..... $35!!!! Ik zit bij Kern (http://adsl2.kern.com.au/). Je hoort mij dus niet klagen.

De grap is dat ADSL2 veel goedkoper is voor de consument dan ADSL1 (of gewoon ADSL) omdat die laatste verplicht - al dan niet met tussenkomst van een andere aanbieder - altijd over Telstra verbindingen loopt en die chargen flink net als de KPN in NL. ADSL2(+) wordt door private bedrijven in de centrales geinstalleerd en dus hebben ze geen last van Telstra. ADSL2 is max 12,000kbps en ADSL2+ is max 24,000 kpbs maar dan moet je zo ongeveer een hokje huren in de centrale.

Overigens is ADSL in Australie niet zo makkelijk omdat Telstra - tot op vandaag! - erg zuinig is met koper als ze leidingen leggen naar huizen. Wij wonen in een gebied waar misschien maar 3% van de huizen ADSL kan krijgen! NOrmaal worden er vier draadjes naar een huis getrokken (in NL de blauwe, rode, witte en oranje als je de hoofd contactdoos openschroeft). Hier alleen blauw en rood. Voor telefonie maakt dat geen zak uit maar blijkbaar wel voor ADSL. Wij hebben geluk dat er 15 jaar geladen twee (halve) lijnen naar ons huis zijn getrokken, die combinerend levert mij de mogelijkheid tot ADSL op. More questions? shoot!

Overigens moet ik nog even opmerken dat verbindingen buiten Australie traag als stroop kunnen zijn, ivm de trans-atlantische connecties. In Australie is het prima en ook als ik naar Microsoft, google etc ga, die hebben lokale mirrors. Maar gamen met iemand in Noorwegen is een gegarandeerd verloren spel. Goed topic trouwens Hawk, net als mensen om me heen had ik niet gerealiseerd hoe ver NL voorop loopt cq Australie achter loopt op dit gebied.

Tja, op dit gebied maakten we onlangs ook iets leuks mee, nadat we 1 dag een ADSL aansluiting hadden ging de provider (Veridas) min of meer failliet, en zaten we dus weer 2 weken zonder - en moest binnen enkele dagen worden geswitchd naar een andere provider. Dat grapje heeft dus wel $ 300,- gekost (voor 1 dag internet) en ik reken er niet op dat het ooit terug komt .....

ADSL2 is inderdaad prachtig en goedkoop, maar zelfs in Brisbane slechts minimaal verkrijgbaar, laat staan aan de Sunshine Coast. Ik zit hier op het volgende plan:

provider Wild-IT
speed: 1526 / 256 (ADSL1)
bandwidth: 100 GB / unlimited
ip: static ip (is nodig voor werk etc.)
kosten: $ 99/maand + $ 20/maand line rental via Telstra (gewoon goedkoopste abbo nemen)

De snelheid naar Europa/VS is met name 's avonds om te huilen, maar op zich werkt het wel. Wat voor ons ook goed blijkt te werken is onze VOIP-phone die rechtstreeks aan de router hangt zodat we via een NL tel nr !!!! in Australie bereikbaar zijn - dat is met name voor familie maar ook voor het werk erg handig (en dat allemaal gratis). Tot onze verbazing is de geluidskwaliteit via de VOIP phone beter dan bellen via de gewone telefoon.

Voor telefoontjes in Australia gebruiken we ons goedkope Telstra abbo niet (veel te duur), maar dat doen we weer via de VOIP service van Engin ($ 10/maand, daarna alle telefoontjes $0.10 untimed, behalve mobiel). Die zijn veeeel goedkoper dan de normale vaste telefoontarieven; de laatste zijn hier in AUS nl. schandalig duur !!! Met de NL voip service kunnen we ook wel naar AUS bellen (ook gratis), maar vanwege de vertraging op de lijn is dat niet helemaal optimaal.

Telstra overweegt nog steeds wel ADSL2 services aan te brengen in zijn eigen wijkcentrales, maar willen dat alleen doen als ze niet van overheidswege worden gedwongen om die ook aan third party providers ter beschikking te stellen, en dat willen ze niet - een beetje deadlock situatie dus momenteel.

@michelsyliva: dat verhaal met die aantal draadjes klopt niet helemaal - ook hier in ons huis (gloednieuw) zijn momenteel slechts 2 draadjes verbonden (rood/wit), maar dat is voldoende voor zowel telefoon als ADSL (deze post is het bewijs :) ).

Hier is AUS bestaat ook de strenge regel dat ALLEEN een licensed telecom technician met zijn vingers aan de telefoondraden mag komen (zeg maar de building entry point) - daar waar je NL je centrale ADSL splitter zelf aansluit. Zo'n centrale splitter + filter als in NL mag je hier dus (formeel) niet zelf aansluiten - nonsens uiteraard, want de procedure kan eigenlijk niet misgaan en heel Europa doet het ook zelf. Hier in AUS werken de meeste huishouden overigens niet met een centrale splitter maar met een n-tal inline filters die geplaatst worden net voor elke telefoon die in het huis aanwezig is, nogal onhandig dus. Die methode gaat goed tot +/- 4 telephone points, anders introduceer je teveel storing en moet je alsnog een centrale filter/splitter (laten) installeren. Officieel kost dat min. $ 400,-, maar als je het zelf doet slechts $ 25,- :)

Nog een wellicht relevant verschil is dat in 1 huis de verschillende phone points hier meestal serieel zijn gekoppeld (daisy chain), met als gevolg dat de laatste in het rijtje een slechter signaal heeft, en je later nooit makkelijk een huiscentrale kan laten installeren - dit i.t.t. NL waar meestal de ster-configuratie wordt gebruikt. Let erop als je je huis zelf laat bouwen.

Wij zaten dus ook bij Veridas. Maar waren op vakantie toen hij ermee ophield. Kwamen terug: geen internet  :-o. Maar goed, skypen gaat prima (mits we niet teveel ander verkeer hebben of een pagina met heel veel foto's aan het laden zijn). Kan ook aan de snelheid van onze computers liggen natuurlijk ;). Skypen en webcam tegelijk werkt ook goed, maar dan kun je niets anders tegelijk doen. De ene dag is de verbinding ook beter dan de andere dag.

@whale
Da's interessant. Telstra heeft het me destijds zo verklaard en dat nam ik als waarheid aan.

En een beetje off-topic maar dat van die licensed installateurs word je hier echt helemaal simpel van. Ik mag bv zelf ook geen lampen ophangen, moet een electricien voor komen, hallo! Heb een paar keer geprobeerd er 1 te bellen maar te druk, geen zin of een belachelijk tarief. Inmiddels heb ik ze gewoon weer zelf gedaan. De badkamer hebben we laten renoveren door licensed figuren. Maar mooi dat de douchekraan lekte als een gek in de muur (hetgeen we toevallig zagen omdat de andere kant de gipswand er nog niet aan zat), een badframe dat uit elkaar lazerde en dat soort zaken. Van gas blijf ik af maar voor de rest doe ik het allemaal net zo lief zelf.

[quote author=jufrebekka link=topic=5819.msg73395#msg73395 date=1161315322]
Skypen en webcam tegelijk werkt ook goed, maar dan kun je niets anders tegelijk doen. De ene dag is de verbinding ook beter dan de andere dag.
[/quote]

Wij hebben daar nu juist problemen mee.
Na ongeveer 2-3 minuten hoort de andere kant buiten een hoop herrie mij niet meer, terwijl ik hen wel hoor.
Erg vreemd.
Of dat aan ADSL ligt weet ik niet, zal wel niet. Ik zal het eens met mijn oude desktop proberen met oude Skype versie.

skype is een optie wij doen het altijd via MSN ... Gaat perfect eerst was het kort gezecht kl**ten maar sinds versie 7.5  erg rap en bijna geen vertraging:up: :up:

Best leuk....Met meerderen mensen op het zelfde moment typen en cammen.  Met de mic gaat het ook uitstekent dan wel met 1 persoon.  MMmm dat heb ik eigelijk nog niet geprobeerd ga ik vanavond is doen met meerdern de mic aan gooien kijken of het werkt :p

cheers

@ michielsyvlia:
Ja, de hoeveelheid beroepen of taken waar je een license voor nodig hebt is inderdaad indrukwekkend, en tenenkrommend ook :) Je hebt gelijk, als particulier kun je maar als beste voor het overgrote deel dat soort regels pragmatisch terzijde schuiven - hoewel het systeem natuurlijk bedoeld is om alles zo veilig mogelijk te maken, maar het geheel knelt een beetje (erg).

Hoewel illegaal, kun je geloof ik wel zelf je huis in elkaar zetten en erin gaan wonen. Of desnoods belangrijke zaken laten 'checken' door een beetje meedekende licensed technician.

Iets met een license is het kennelijk niet automatisch van goede kwaliteit - sterker nog, de license maakt een beetje laks - de mensen kunnen toch niet om je heen. Met het tekort aan vaklui is het een aanbod-markt: als consument ben je dan de sigaar.

Of, je wordt zelf licensed electricien en gaat als enige service aanbieden: lampen plaatsen. Kosten: $ 5,= per lamp en dan ga ik overal naartoe op de fiets. District Melbourne!  :up:
Nou alleen er nog achter komen hoe je je als electricien kan licensen.
Over dat ADSL2+, dat lijkt me wel interessant. Ik ga maar eens kijken wat erover te vinden is en waar je dat kan krijgen. Ik zit toch nog in de positie dat ik zelf kan bepalen waar ik ga wonen. Als het maar niet te dicht bij het centrum van een stad is (te duur).

Na het zoeken: mmm, ik zie dat er aardig wat over geschreven wordt en dat ADSL2+ waarschijnlijk volgend jaar in de meeste grote steden komt. Het nieuws is een beetje vaag wat dat betreft. Maar goed, beter dat dan niks. En 1500 kbps valt denk ik nog wel te doen. Jaja, er zal altijd weer een bedrijf zijn (Telstra) die dwars ligt wat betreft ADSL2+.

Excuses voor dit off-topic reply maar:

Als jezelf je lamp ophangt en je krijgt kortsluiting (I know: zal ons allemaal niet gebeuren) en je huis vliegt in de fik (OK: worst case scenario) dan ben je dus niet verzekerd...

Ik heb onze lampen ook zelf opgehangen hoor maar wel iets om over na te denken...

att Hawk,

Gezien (bij toeval, want zoveel lees ik niet op het forum), dat je mijn naam noemde betreffende deze topic.

Er zijn al vele draadjes geschreven over Internet in OZ en men valt veelal in herhaling omdat deze site erg verwarrend is en de draadjes overal door elkaar heen lopen.
Ondanks  alle goede bedoelingen van de moderators is het toch zeer onoverzichtelijk geheel geworden.
Dit onderwerp komt in bijna alle topics voor.
Via de search engine kun je wellicht de andere draadjes vinden over dit onderwerp.
Cheers
Jan

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Jan. Ik heb van te voren inderdaad een search gedaan op "Breedband Internet". Toen ben ik wel één topic tegengekomen waarin jij inderdaad goede info hebt gegeven: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=3524.msg60067#msg60067 maar hij was al wat verouderd en het ging in eerste instantie over draadloos internet. Vandaar dat ik een topic heb gecreeerd met een passende titel zodat ook toekomstige emigranten hier hun info kunnen vinden.

Maar goed, dat lijkt me op zich niet zo erg. Als ik het zo bekijk op http://bc.whirlpool.net.au/ dan merk ik dat er aardig wat verbindingsmethoden zijn voor breedband Internet. ADSL, ADSL2(+), Kabel, Satelliet en nog wat andere minder gebruikte verbindingsmethoden.

Kijk ik naar Nederland, de verschillende snelheden, verbindingsmethoden dan valt het op dat ADSL in Australië inderdaad een stuk langamer is dan in Nederland. Had ik op mijn voormalige werk nog een XS4all Basic ADSL verbinding met 4500kb dan kom je in Australië niet verder dan 1500kb. Jemig, 3x langzamer. Uit de reactie van Whale valt op te maken dat het 's-avonds om te huilen is met die snelheid. Das niet zo best voor een webdesigner als ik en ook niet als ik / wij voornamelijk 's-avonds in het weekend naar het thuisfront wil(len) Skypen (met webcam).

O jee! Nee, no worries hoor want er is in de metropole gebieden van de diverse steden nog wel wat anders voor handen. ADSL2+ en kabel.
Wat daar opvalt is dat het niet zo zeer duurder is dan "gewoon" ADSL maar dat er een beperking is aan je verbruik per maand "Prepaid Data", zoals ze het noemen.
Ik heb hier in Nederland al jaren een UPC Chello Internet Classic abonnement. Ik kwam op een snelheid van 7740kb. Kan ik dat ook in Australië hebben? Jawel!

ADSL 2+ gaat wel tot 3,5x zo snel: 24576kb
Kabel is vergelijkbaar met mijn huidige verbinding.
Tsja, ik mag er alleen niet ongelimiteerd gebruik van maken. Nou ja, ik zal wel zien hoe snel ik bijvoorbeeld 40 of 50 gb heb opgemaakt. Misschien valt het mee.
Deze post is hopenlijk ook behulpzaam voor andere forumleden!

North Melbourne  TPG (www.tpg.com.au)
ADSL2+ Medium $49.99  24000/1000k download quota 18GB

Back