Tja, op dit gebied maakten we onlangs ook iets leuks mee, nadat we 1 dag een ADSL aansluiting hadden ging de provider (Veridas) min of meer failliet, en zaten we dus weer 2 weken zonder - en moest binnen enkele dagen worden geswitchd naar een andere provider. Dat grapje heeft dus wel $ 300,- gekost (voor 1 dag internet) en ik reken er niet op dat het ooit terug komt .....
ADSL2 is inderdaad prachtig en goedkoop, maar zelfs in Brisbane slechts minimaal verkrijgbaar, laat staan aan de Sunshine Coast. Ik zit hier op het volgende plan:
provider Wild-IT
speed: 1526 / 256 (ADSL1)
bandwidth: 100 GB / unlimited
ip: static ip (is nodig voor werk etc.)
kosten: $ 99/maand + $ 20/maand line rental via Telstra (gewoon goedkoopste abbo nemen)
De snelheid naar Europa/VS is met name 's avonds om te huilen, maar op zich werkt het wel. Wat voor ons ook goed blijkt te werken is onze VOIP-phone die rechtstreeks aan de router hangt zodat we via een NL tel nr !!!! in Australie bereikbaar zijn - dat is met name voor familie maar ook voor het werk erg handig (en dat allemaal gratis). Tot onze verbazing is de geluidskwaliteit via de VOIP phone beter dan bellen via de gewone telefoon.
Voor telefoontjes in Australia gebruiken we ons goedkope Telstra abbo niet (veel te duur), maar dat doen we weer via de VOIP service van Engin ($ 10/maand, daarna alle telefoontjes $0.10 untimed, behalve mobiel). Die zijn veeeel goedkoper dan de normale vaste telefoontarieven; de laatste zijn hier in AUS nl. schandalig duur !!! Met de NL voip service kunnen we ook wel naar AUS bellen (ook gratis), maar vanwege de vertraging op de lijn is dat niet helemaal optimaal.
Telstra overweegt nog steeds wel ADSL2 services aan te brengen in zijn eigen wijkcentrales, maar willen dat alleen doen als ze niet van overheidswege worden gedwongen om die ook aan third party providers ter beschikking te stellen, en dat willen ze niet - een beetje deadlock situatie dus momenteel.
@michelsyliva: dat verhaal met die aantal draadjes klopt niet helemaal - ook hier in ons huis (gloednieuw) zijn momenteel slechts 2 draadjes verbonden (rood/wit), maar dat is voldoende voor zowel telefoon als ADSL (deze post is het bewijs
).
Hier is AUS bestaat ook de strenge regel dat ALLEEN een licensed telecom technician met zijn vingers aan de telefoondraden mag komen (zeg maar de building entry point) - daar waar je NL je centrale ADSL splitter zelf aansluit. Zo'n centrale splitter + filter als in NL mag je hier dus (formeel) niet zelf aansluiten - nonsens uiteraard, want de procedure kan eigenlijk niet misgaan en heel Europa doet het ook zelf. Hier in AUS werken de meeste huishouden overigens niet met een centrale splitter maar met een n-tal inline filters die geplaatst worden net voor elke telefoon die in het huis aanwezig is, nogal onhandig dus. Die methode gaat goed tot +/- 4 telephone points, anders introduceer je teveel storing en moet je alsnog een centrale filter/splitter (laten) installeren. Officieel kost dat min. $ 400,-, maar als je het zelf doet slechts $ 25,-
Nog een wellicht relevant verschil is dat in 1 huis de verschillende phone points hier meestal serieel zijn gekoppeld (daisy chain), met als gevolg dat de laatste in het rijtje een slechter signaal heeft, en je later nooit makkelijk een huiscentrale kan laten installeren - dit i.t.t. NL waar meestal de ster-configuratie wordt gebruikt. Let erop als je je huis zelf laat bouwen.