Breedband Internet

Hee Hawk,

Nou, ik heb een heel kabelavontuur achter de rug. Na navragen hier en daar kwam ik toch gewoon uit bij Optus of Telstra. Ik zag het nut niet in van andere providers, aangezien ze allemaal via hetzelfde netwerk aanbieden. En ik regel de boel liever rechtstreeks......

Ik ben altijd wel voor de andere partij dan de KPN zeg maar, dus ik naar de Optus Shop. Wij moesten ook nog vaste telefoon lijn thuis dus voor een combie gekozen. Aangezien kabel mogelijk was, kon ik NIET kiezen voor ADSL, maar werd het kabel. Lekker snel, dus leek me wel wat. Wat ze er alleen niet bij vertelden was dat voor de telefoon via Optus, ook nog een kastje geinstalleerd moest worden. (we hadden alwel een Telstra kastje in huis/Telstra aansluitmogelijkheid)..

Bij terugkomst uit NZ deed de hele boel het nog niet......dus ik ging bellen. Wat bleek: ook telefoon moest dus nog aangesloten worden. Toen ik met de installateur sprak bleek dat er dus een kabel van de main kabel in de straat (hangt onder de electricity) naar het huis getrokken moest worden en hij legde mij uit hoe dat uiteindelijk zou uitmonden in twee kasten aan de buitenkant van het huis (altijd op een plek waar het toegankelijk is, dus niet onder het huis in afgesloten ruimte) en twee kleine kastjes in huis waar ik dan ook maar wilde.

Pfffffffff, ik kreeg het helemaal warm, want de huiseigenaar kon ik niet bereiken en ik weet dat hij erg estetisch is wat betreft het huis. Hij wel GEEN kastjes aan de voorkant in het zicht aan het huis. Om die reden hebben ze ooit de foxtel kabel verwijderd! Na wat wikken en wegen heb ik de monteur weggestuurd en besloten om de hele deal weg te doen. Ik heb Telstra gebeld (wat gewoon kon via het inpluggen van een telefoon) en telefoon en ADSL besteld. Twee uur later had ik telefoon en 10 dagen later zou ik wireless modem krijgen. Dat duurde wat langer, want er ging iets mis, maar ik heb niets geen toestanden met kabels trekken etc.

MAW: als je huurt heb je toestemming van de eigenaar of agency nodig als de kabel nog aangelegd moet worden. Als het in Mlb net zoals hier is dat ALLE bekabeling bovengronds is, dan kun je zien of er al kabel is. De aansluiting voor de TV is meestal gewoon voor de antenne! Huren via een agency geeft meestal geen problemen, maar via een private rental (en afhankelijk van het soort huis) zou ik het wel navragen!

Kortom: mijn hele kabelavontuur ging niet door met Optus en de simpele manier waarop ik uiteindelijk de Telstra ADSL aansluiting heb gekregen stemde mij zeer vrolijk! Snel , efficient en prima hulp en website!

Succes, en ik ben benieuwd hoe eea gaat verlopen!

Henriette

beetje offtopic maar ik vind jouw stelling (zie onderstaand) juist precies andersom gelden. Wij hebben prive gehuurd en hadden een heel goede relatie met de huisbaas, gewoon een Aussie met rental properties. Zagen ze zelfs prive wel eens. Maar vrienden van ons hadden iets gehuurd bij Elders (professionale verhuurder) en die kwamen iedere (!) twee weken controleren of alles wel goed/netjes was. Elke keer lag er een briefje met teksten als 'er ligt nog haar in het doucheputje' enzo. Ik geef toe dat het geen statistisch verantwoorde steekproef is maar bovenstaande geluiden hoor ik meer.

Maar on topic: als je huurt - zeker in Australie - altijd eerst checken met de huisbaas. Ik zou in dit geval slapende honden wel even wekken.

MICHIEL

[quote author=henriette link=topic=5819.msg76368#msg76368 date=1165198963]Huren via een agency geeft meestal geen problemen, maar via een private rental (en afhankelijk van het soort huis) zou ik het wel navragen![/quote]

Wij hebben ADSL via PrimusOnline. Die gebruiken gewoon de bestaande kabels van Telstra, du geen extra kastjes buiten of binnen. Uiteraard de modem maar dat is normaal.
En ze zijn stukken goedkoper dan Telstra en zonder gezeur.

Deze materie is al velerlei keren behandeld in allerlei andere draadjes en we komen steeds weer bij hetzelfde terug.
Er zijn in OZ maar TWEE kabelexploitanten (TWEE DUS, niet meer, niet minder), deze zijn TELSTRA (de oude Telecom) en die heeft al hun email adressen als Bigpond (dit is de trade name voor Telstra's internet/email systeem) en OPTUS.
Dit zijn 2 grote konkurenten.
Daarnaast heb je wel 100 providers en ja Primus is er een van en noem ze maar op.
Al deze providers moeten een keus maken of ze via Telstra of via OPTUS gaan, maar dat is hun probleem.

Je kunt dus ook RECHTSTREEKS naar TELSTRA of OPTUS Gaan, maar soms ben je beter uit via een provider. Het ligt helemaal aan je lokale positie en de lokale aggressiviteit van die providers om je zieltje te winnen.

TELSTRA doet in de steden alles ondergronds via telefoonkabels etc. en OPTUS alles bovengronds, het zijn inderdaad die zwarte dikke kabels die tussen de telegraafpalen lopen.

In sommige gebieden waar electriciteit ondergronds zit, heeft OPTUS een deal gemaakt met TELSTRA om hun kabels te gebruiken.
Daarnaast is het zo dat je bij gebrek aan kabels buiten de steden dus een satelliet dish moet hebben, ook dat kan dus weer met TELSTRA of OPTUS.

Je hebt dus de keuze om ofwel rechtstreeks te gaan of via een provider.
Hetzelfde als dat je je airline ticket via de internet besteld of via een reisagent, hetzelfde principe dus.
En elk nadeel heeft zijn voordeel (Johan Cruyff 1999)
Jan
p.s. wat betreft kabel TV, ook hier zijn honderden draadjes over geschreven. TELSTRA doet dit dus met FOXTEL en OPTUS doet dit dus onder de OPTUS naam, maar beide brengen hetzelfde pakket.
Het is een voordeel als je b.v. bij TELSTRA zowel Bigpond (internet/email), je Mobile phones en je Vaste Phones hebt, en/of Foxtel erbij, dan geven ze je allerlei extras vrij.
Ik betaal bv nooit voor lokale gesprekken omdat ik drie stuks (als pakket) van TELSTRA heb.  Dus dit is ook een overweging.
Bekijk gewoon het pakket van je meest lokale provider en vergelijk dit met Bigpond of Optus rechtstreeks.

Precies Jan: het hangt heel erg van je situatie af.

Ik heb ook zo'n 3-in-1 pakket van Telstra genomen en voor ons was het gewoon gunstig. Naast die gratis 125 local calls per maand heeft m'n vrouw mijn nummer opgegeven als zijnde het nummer dat ze (altijd!) de eerste 3 minuten gratis kan bellen. Dat scheelt zo veel!!! Hoe vaak bel je niet van: ik kom er aan e.d.?
En dan 1e jaar broadband voor helft van de prijs zodat je op $52.50 per maand gemiddeld uit komt
En je hebt online billing: alles onder 1 account zonder rompslomp

Bovendien alles erg soepel gegaan

But again: voor iedereen verschillend

even wat duidelijkheid geven voor de digibeten onder ons,
in het topic werd gesproken over het aantal draadjes dat je huis binnen komt voor de telefoon.
rood/blauw/wit/oranje, dit zijn de oude aansluitingen. rood/blauw wordt tegenwoordig alleen nog maar gebruikt.
oranje is een bel (oude tring tring tel) draad die zorgt voor een aanvoer van voldoende stroom naar die bel (gebruiken we niet meer)
wit was de aarde draad voor die rinkelmans (ook niet meer nodig)
Dus rood en blauw zijn overgebleven.
LET WEL!!! heb je nog van die oude draden in je leiding lopen dan kan je ervan uit gaan dat de draden (koper) oud zijn. soms heel oud.
Koper zelf verliest nauwelijks zijn geleidende eigenschappen MAAR, schroefverbondingen om dioe draadjes aan elkaar te zetten WEL.
Dit kan allemaal invloed hebben op je snelheid en kwaliteit van de aansluiting.
Tevens is de maximale afstand naar een centrale voor adsl ongeveer 5 KM. (dat zijn wel de kabel lengtes en niet hemelsbreed)
hoe verder van de centrale hoe lager de maximum snelheid.

kunnen jullie het nog volgen :)

Kabel internet in OZ gaat redelijk al vind ik de prijzen idd belachelijk. maar bedenk wel dat wij bijna 10 jaar geleden ook zo zijn begonnen.
Geef het tijd en ook daar gaat het veranderen.

Nog even dit. ik las dat iemand poste dat op sommige tijden de snelheden langzaam zijn. Dat kan kloppen want australie zit maar met 1 backbone vast aan het vaste land. Een backbone is zeg maar een super highway to the mainland.
Maar zoals in het normale verkeer op de weg, als iedereen op dezelfde tijd over dezelfde weg wilt reizen dan loop je in de file.
internet is niet anders en dus kan je in de file van de backbone komen, dat verklaard waarom je soms tragen internet hebt.
ervaar je traag internet en je twijfelt aan je aansluitng, open dan de homepage van je eigen provider.
die zal gewoon snel moeten laden.

zo, genoeg tech gelul :p
internet in OZ is een lachertje totdat je de rekening krijgt........
maar het gaat veranderen. geef het de tijd..

Jan H, je hebt het toch echt fout hoor.

En elk nadeel heeft heb zijn voordeel (Johan Cruyff 1999)

Als je iemand citeerd moet je het wel goed doen.

@Maverick

Interessante bijdrage. Even een vraagje over de backbone, je suggereert om iets van je provider te downloaden om te je verbinding te testen.  Als ik van de ftp-server van mijn provider een flinke download doe zie ik dat ik een prima verbinding heb. Maar richting NL is het een stuk minder. Mijn vraag: is de volle backbone de reden of zou het ook nog kunnen dat mijn provider te weinig capaciteit heeft op/naar de backbone? Maw, zou ik bij een andere provider een hogere snelheid naar Europa kunnen bewerkstelligen? En kan ik dat meten met pingen/tracen enzo? Ik heb overigens ADSL2+.

Zo he, wat een posts in een paar dagen tijd. Toch wel een onderwerp van gesprek he?
Ik denk op dit moment over mijn aansluiting wel positief want er zit inderdaad zoals Jan H. al aangaf een aansluiting zo dik als een coaxkabel. Die kabel past er ook in en na een test heb ik ontdenkt dat als ik mijn TV via mijn Set top box op deze aansluiting zet ik de publieke omroep redelijk kan ontvangen. En inderdaad, ik heb cable extreme dus wat dat betreft lekker snel op 17000 kbps surfen op Internet, online spelen, skypen enz.. zoals het hoort. Nou ja, er komt een professionele installateur langs en die gaat toch niet weg voordat hij alles aangesloten heeft en alles goed werkt, toch?! Ik heb zo het vermoeden dat Mr & Mrs. Boyd (de vorige huurders van mijn woning, ik ontvang nog steeds post voor hun) ook kabelinternet danwel Foxtel Pay TV hadden.
In de bigpond test komt mijn adres als geschikt over. Kan het nog mis? Ja, natuurlijk kan het mis maar ik heb er vertrouwen in.

Voor wat betreft de mensen die nog niet helemaal precies weten hoe alles zit: Ik heb zelf voordat ik vertrok gekeken op de website van XS4all hoe het zat, toen vergeleken op whirlpool in Australie hoe het daar zat. Op basis daarvan een woning uitgezocht in een bepaalde suburb. In mijn geval Bayswater, een suburb in het oosten van Melbourne, vlakbij de dandenong ranges.

Die snelheden van normaal ADSL in Australie vind ik wel langzaam moet ik zeggen. Het snelste ADSL1 is in Nederland 1 van de langzamere pakketen (1500 kbps). ADSL2+ en kabel zijn veel sneller en ongeveer gelijk in prijs met ADSL1. Het is echter helaas bijna alleen verkrijgbaar in de metropolen en in de suburbs die nog echt "bij de stad horen" ook al zijn er wel eens wat uitzonderingen mogelijk, maar dan moet je echt geluk hebben.

Verder, ik denk inderdaad dat als je eenmaal 1 ding bij Telstra danwel Optus hebt dan kan je inderdaad het beste gelijk alles van die service nemen. Voor mijn geval dus Telstra. Ik had gemerkt dat Optus voor mij geen kabel internet had, dus maar naar Telstra. Ik had ook al een prepaid Telstra mobiele telefoon abonnement. Vanzelfsprekend kwam daar mijn vaste telefoon bij. Wat Foxtel betreft, ik weet het nog niet. Iets voor de toekomst misschien.

[quote author=Jan Katers link=topic=5819.msg76381#msg76381 date=1165225492]
Ik heb ook zo'n 3-in-1 pakket van Telstra genomen en voor ons was het gewoon gunstig. Naast die gratis 125 local calls per maand heeft m'n vrouw mijn nummer opgegeven als zijnde het nummer dat ze (altijd!) de eerste 3 minuten gratis kan bellen. Dat scheelt zo veel!!! Hoe vaak bel je niet van: ik kom er aan e.d.?
[/quote]

Even een vraagje over die telefoonkosten? Ik kan me herinneren van 6 jaar terug toen ik in Sydney zat dat je voor local calls alleen maar het starttarief betaalde en dat je daarna 4 uur vrij kon bellen. Of heb je het hier over mobiele telefonie en is de landline in dat opzicht nog steeds goedkoop (= alleen het starttarief)

[quote author=Jan H. link=topic=5819.msg76402#msg76402 date=1165272957]
Bingo voor jou Wilsil
[/quote]

Ik kon het niet laten Jan...  :up:

Maluka, binnen je eigen stad bellen is altijd onbeperkt, eenmalig 15 cent (of wat dan ook), dan kun je 7 weken aan de telefoon hangen en kost het dus gewoon 15 cent.
Mobiel en buiten de stad is uiteraard per tariefdeel.
Nu is het wel zo dat als je geen kengetal draait dat alles verder onbeperkt is want dat is niet zo.
Vroeger (10 jaar plus geleden) had je kengetallen in alle kleine plaatsjes, nu is dat allemaal 02 of 03 of 07 of 08 (dit is het zo'n beetje), maar je betaalt wel deeltarief nog steeds naar die kleine plaatsen ook al is het binnen je netwerk.
Dus alleen in de plaats of stad zelf is het onbeperkt. Je kunt n.l. aan de eerste twee getallen zien wat de plaats is.
Dus: 03 (Melbourne) dan 51234567 betekent dat 51 vroeger 051 was dus dat is (geloof ik) Geelong.
Jan

Prima Wilsil , goed ontvangen

michielsylvia schreef:
Maar richting NL is het een stuk minder. Mijn vraag: is de volle backbone de reden of zou het ook nog kunnen dat mijn provider te weinig capaciteit heeft op/naar de backbone? Maw, zou ik bij een andere provider een hogere snelheid naar Europa kunnen bewerkstelligen? En kan ik dat meten met pingen/tracen enzo? Ik heb overigens ADSL2+.
Het kan idd zijn dat een providerr weinig capaciteit heeft op het nationale netwerk, maar meestal wordt de backbone zonder limieten doorgevoerd.
wat een probleem of vertraging kan geven zijn de vele (ff technisch) switches en routers die het signaal op zijn pad tegen komt.
elke schakel in de verbinding heeft invloed op de uiteindelijk behaalde snelheid. Australie maakt via azie /middenoosten/ oost europa verbinding met nederland. Let wel dat de backbone op dit moment volledig van glasvezel is en geen vertaging opleverd.

Veranderen van provider zzal niet veel uitmaken. En met ping of een traceroute kom je er ook niet achter.
Ping is louter 4 pakketjes sturen die je weer terug wilt, en dan meten hoelang het onderweg is. geeft geen enkele aanduiding over hoeveel data er doorheen kan komen. En traceroute geeft alleen maar weer hoeveel hops er gemaakt worden. Hops die weergegeven worden zijn alleen van de routers en niet van alle switches die er nog tussen kunnen hangen>

MAW de enige manier om te kijken of je een betere verbinding kan krijgen is de vergelijkings testen bekijken, ( ff googlen) en hopen dat australie snel de backbone vergroot.
(btw, NL is zo snel omdat wij hier op 5 plaatsen op de snelste backbone van de wereld zitten. sterker nog, de backbone states - europa komt in nederland aan wal)

Zo!!! back to the bone  :-D

[quote author=maverick link=topic=5819.msg76383#msg76383 date=1165227232]
Dat kan kloppen want australie zit maar met 1 backbone vast aan het vaste land. Een backbone is zeg maar een super highway to the mainland.
[/quote]

Dit lopt niet helemaal, er zijn er meerdere:

Australia Japan Cable - 320 + 320Gb/s (link)
Southern Cross Cale - 480 Gb/s (link)

en er zijn er meer, maar er is erg weinig over te vinden.

damn, lol, tja ik wist dat er meerdere waren maar het geeft een idee.
bottom line ( hehe over de oceaanbodem) er zijn zoveel factoren die je snelheid beperken. je kan er niet echt iets over zeggen.

btw, nu ik in brisbane zit en dit tik over een dial-up (cry) waardeer ik adsl zoveel.
anyways. ga in een paar dagen weer terug naar NL.........
back to the bone

Voor Internet terug naar Nederland Maverick?!
Dat is wel heel euh ingrijpend. Nee, is natuurlijk niet een echte reden. Of ga je op vakantie?

Ik heb nu reeds 2 maanden Cable Extreme van Telstra. Ik moet zeggen dat het me prima bevalt. 's-avonds is het soms wat aan de tragere kant maar over het algemeen is het een perfecte verbinding. Volgens de tabellen sneller dan mijn verbinding die ik in Nederland had. Zelf merk ik daar niet zo veel van maar het is zeker wel de moeite waard.

Nu alleen even afwachten of ze iets zeggen van dat gaatje met een diameter van 5 mm in de grond, waardoor het huis meer waard is geworden omdat er Kabel Internet is geinstalleerd!

[quote author=hawk link=topic=5819.msg81203#msg81203 date=1171434190]
Voor Internet terug naar Nederland Maverick?!
Dat is wel heel euh ingrijpend. Nee, is natuurlijk niet een echte reden. Of ga je op vakantie?
[/quote]

hahahahahhaha nee ik was er op vakantie en nu zit ik weer op een 20 MB adsl 2++ lijn
zoef zoef vroooooooommmmmmmmmm
maar dat internet daar is echt een crime hoor....

ze hebben nog veel te leren
lol

edit jufrebekka: even je quote gerepareerd  :cool:

Back