Breedband Internet

Kijk zo'n ADSL2+ plan in Melbourne is natuurlijk een prima aanbod, jammer dat alleen een fractie van de Australiers er gebruik van kan maken.

Overigens heb ik het idee dat als je verbinding in Australie zelf sneller is, dat niet automatisch wil zeggen dat je verbinding naar Europa sneller wordt. Al het internet verkeer moet immers over dezelfde overbelaste lijn naar de VS en van daaruit weer naar Europa.

Een andere recente negatieve ontwikkeling: bij de NOS kon je tot voor kort kiezen uit RealPlayer of Windows Media Player voor het streamen van 'uitzendinggemist.nl'. Onze ervaring was dat met RealPlayer nog prima te kijken viel, maar met Windows Media Player niet, tenzij je de instelling op 'lage snelheid' zet en dus een miniscuul kijkvenster hebt. Windows Media Player kan veel slechter omgaan met grote vertraging en onderbreking in de bitstroom, wat nu eenmaal onvermijdelijk is over het traject NL - Australie.

Sinds enkele weken zijn ze helemaal gestopt met het ondersteunen van RealPlayer waardoor het 'ouderwets' fullscreen uitzendinggemist.nl kijken min of meer onmogelijk is geworden. Ongetwijfeld hebben ze bij dit besluit niet gelet op de (on)gemakken voor de kijkers in het verre buitenland ......

Ja nou ja kijk, als je geen afscheid kan nemen van de Nederlandse televisie dan moet je mijns inziens niet naar Australië emigreren. Maar goed dat is mijn mening.
Ja, en dan dat je via de VS naar Europa surft. Ik geloof het meteen maar dan ga ik toch eens even rekenen in tijdzone's. :thinking: Stel het is 21:00 uur in Melbourne. Dan is het 12:00 uur in Nederland en in de VS 4:00 tot 6:00. Dan liggen ze toch allemaal te :sleep: slapen daar in de VS. Het zou dan niet druk moeten zijn.

Suske, jouw abonnement is wel top moet ik zeggen. Ik heb ook even gekeken bij TPG Internet maar ik vind persoonlijk het dekkingsgebied van Melbourne niet al te groot en wonen in North Melbourne? Hmm, mij te dicht bij de stad. Mijn oog is voorlopig gevallen op Exetel http://bc.whirlpool.net.au/isp.cfm/Exetel-ADSL2/340-4.html?p=9747

Tsja, op die site zijn ze er niet zo over te spreken. Dat was ikzelf ook niet over UPC. Okee, ik hoef denk ik niet meer te vertellen maar als ik dan lees waar het om ging bij Exetel valt het denk ik wel mee http://www.exetel.com.au/.
Ze hebben zelfs een forum waar een ieder over de service kan mee praten. Nou dat is een goed idee zeg.
Iemand anders goede danwel slechte ervaringen met Exetel?

uhmm Hawk,

TPG heeft qua adsl2+ een grotere dekking dan Exetel. Beide bieden het overigens niet in Sydenham aan.

North Melbourne is inderdaad dicht bij de stad, maar fysieke afstand zegt niet altijd wat over het karakter. Waar wij wonen kun je s'avonds en in het weekend een spelt horen vallen. Volgens mij kun je het beste als je in Melbourne aankomt de eerste tijd maar eens wat subburbs gaan bekijken...

O, maar dat ga ik ook zeker doen Suske.
Het is niet zo zeer de drukte van een bepaalde suburb maar ook en vooral de prijs van een woning die te dicht bij het centrum ligt. In eerste instantie dacht ik aan de westelijke suburbs maar dat kan net zo goed een bayside, noordelijke of oostelijke suburb worden. Mijn extrene vereisten worden:
  • Een redelijke afstand van het centrum
  • Huur: zo'n $ 160,= per week
  • In de buurt van: 1) een station
  • 2) een golfbaan
  • 3) een mooi natuurgebied
  • Mogelijkheid voor ADSL2+ of eventueel kabel internet

Maar bedankt voor je bericht. Ik ga nog eens even kijken wat betreft de verschillende mogelijkheden op Internetgebied.

Edit: na het zoeken. De dekkingsgebieden van zowel TPG als Exetel:

http://www.exetel.com.au/adsl2_vic.php
http://www.tpg.com.au/dslam/

Hmmm 160 per week en dan niet te ver van het centrum van Melbourne?  Ik woon op 15 minuten rijden van het centrum en de huren van een 3-5 kamer woning zijn 400-500 per week in deze buurt, nog een kwartier verder 300-400.
Vandaag bij een auction geweest, een "block" van 850 vierkante meter, ging voor 855,000.- en nu nog een huis er op bouwen.
De prijzen zijn de laatste 2 jaar de pan uitgerezen.
Kabel heb je vrijwel zeker zo nabij de stad en een golfbaan is ook geen probleem.
Een trein station gaat ook nog wel, is meestal te belopen, anders wel met de bus er eerst heen.
Maar die 160 per week had je inderdaad 15 jaar geleden nog wel.
Wel is het zo (had ik al eens geschreven) dat je altijd gestoffeerd huurt, dus met vloerbedekking of polijste vloeren, en lampen en gordijnen., wel het ene meer kwaliteit dan het andere natuurlijk.

Hoi Jan,

Nee, juist wel redelijk ver buiten de stad. Ik heb net (typisch iets voor mij) nog even wat onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Dan viel me op dat Exetel ook ADSL 2+ aanbied in suburbs als Epping, Greensborough, Heidelberg, Croydon, Bayswater en verderweg zoals North Geelong of echt Outback Victoria zoals Horsham en Kangaroo Flat (bij Bendigo)

Daar komt bij dat ik alleen ben. Ik wil dus liever geen huis met 3 of meer slaapkamers en ik woon ook niet graag dicht bij de stad. Ja, ik heb van veel mensen gehoort dat de huizenprijzen zo hoog zijn. Zijn ze dat in Nederland dan niet?! U hum....
Kijk ik dan op realestate, dan zie ik dat er nog volop mogelijkheden voor mij zijn. 2 slaapkamers, 1 badkamer, 1 parkeerplaats. Ja, gaat lukken! No worries  :up:

Ik woon in de buurt van Heidelberg area, Greensborough en Heidelberg zijn beide 2 min bij mij vandaan.
In Heidelberg Heights (een zeer verouderde buurt) kun je nog iets goedkoops vinden misschien, daar staan veel oude huizen en flatjes, de meeste niet om aan te zien, maar afijn.
Heidelberg staan ook die kleine huisjes welke van het gouvernement zijn en destijds zijn gebouwd voor de atleten van Ol Spelen 1956.
15-25 min rijden van de stad.
Bayswater en Epping zijn veel verder weg en als je op openbaar vervoer bent aangewezen kan dat moeilijk zijn tenzij je dicht bij een station komt te wonen.
Die suburbs in Melbourne hebben allemaal wel kabel.
Ik weet ook niet wat je "ver" van de stad noemt, misschien verder dan half uur of een uur rijden?
Let op in OZ spreekt men niet over kilometer afstand, maar over tijd.

Als ik het zo bekijk op realestate lijkt Bayswater my wel een mooie suburb. De huizen die er te koop / te huur staan zien er goed uit, ze zijn niet te duur en het past best wel goed in mijn schema, dichtbij de dandenong ranges, een aantal mooie afgelegen golfbanen in de buurt, Super breedband Internet. Dan nog een mooie baan vinden en ik ben helemaal klaar, wat kan een mens zich nog meer wensen? :up:

Wordt een beetje off topic zo denk ik dus maar even terug naar het Breedband Internet verhaal.
Ik denk dat het voor iedereen wel verstandig is om, naar welke stad je ook toegaat, te kijken wat de mogelijkheden zijn. Als je zo even tijd hebt en je kijkt voordat je definitief naar Australië toegaat even waar wat is dan kan je toch voor veel minder verassingen komen te staan. En eerlijk is eerlijk, bijna iedereen die meer dan 350 posts heeft op deze site is een internetjunk :-D . O jee, I will get into trouble with this, I can feel it. Maar goed, ik denk dat contact blijven houden met o.a. het thuisfront belangrijk is. Daarbij speelt Internet een belangrijke rol, want wat is er beter om je familie en vrienden zelf te kunnen zien met een webcam. Heb je de mogelijkheid om je te vestigen in een gebied waar Cable of ADSL 2+ wordt geboden, ik zou zeggen maak er gebruik van. Het is net zo duur als het relatief langzame ADSL standaard en wij verwende nederlanders kunnen ons natuurlijk aanpassen aan de wat langzamere Internetverbindingen maar we kunnen ons ook vestigen in een suburb die de mogelijkheid biedt om sneller te surfen op het zo populaire Internet.

Voor de blonden onder ons, waar ik zelf ook toe behoor, maak niet de vergissing om bij het woord surfen gelijk aan water te denken.
Doe dus geen water in de computer.

Vraag: Waarom giet een dom blondje water in de computer?
Antwoord: Om te kunnen surfen op Internet  :-D

Oh ja Hawk, een beetje off topic hier ook, maar een lapje grond zo'n beetje om de hoek van mij (10 min lopen) ging gisteren voor 920,000 dollartjes, was 850 vierk meter, dus een normaal blok voor deze buurt. Tel er bij op je stamp duty en het verwijderen van het krot, dan zit je aan een miljoen en dan moet je dus nog gaan bouwen, zeg maar 400,000 voor het huis en 10 maanden bezig.
Maar, om op de topic te blijven, het heeft kabel aansluiting zowel van Telecom als van Optus.
De prijzen worden alleen maar gekker en dit is niet Toorak, de duurste suburb van Melbourne want daar kost hetzelfde blok twee maal tot driemaal zoveel.
Location.....location.....

Na enig onderzoek heb ik de ADSL provider Primus gevonden. Op whirlpool vermelden ze dat deze provider Nationwide Internet aanbieden met Flexible Broadband, wat gaat tot 8192 kbps. Dat lijkt mij wel een mooie snelheid. Het is ongeveer zo snel als mijn chello kabel abonnement.
Weet iemand hoe zij werken. Nationwide lijkt me een beetje overdreven aangezien er natuurlijk nog steeds plekken zijn waar je alleen satelliet internet kan krijgen, zelfs 20 km buiten de stad toch Joep?!

Enige Links:

http://bc.whirlpool.net.au/isp.cfm/Primus-Flexible-BB-up-to-8000Kbps/10-2.html
http://www.primus.com.au/PrimusWeb/HomeSolutions/BroadbandInternet/

Een beetje jammer dat er zoveel providers zijn die geen lijst van Suburbs geven maar waar je alleen kan testen aan de hand van een telefoonnr.. Maar misschien weet iemand er meer van?

misschien een ideetje wat me te binnen schiet:

als je een winkel/restaurant whatever ofzo kunt vinden in je gewenste suburb via yellowpages...
...daarvan dan het tel nummer invoeren om te kijken of het internet beschikbaar is ??

:-D :)

[quote author=hawk link=topic=5819.msg73790#msg73790 date=1161759459]
Na enig onderzoek heb ik de ADSL provider Primus gevonden. Op whirlpool vermelden ze dat deze provider Nationwide Internet aanbieden met Flexible Broadband, wat gaat tot 8192 kbps. [/quote]

Let wel op want de snelheid kan per exchange verschillen. Er zijn zo veel providers die zeggen dat ze landelijk bijvoorbeeld ADSL2+ aanbieden, maar ze hebben het altijd over de grote steden en dan zelfs nog vaak over delen van steden.

Ja inderdaad Lost,

En ik heb dan ook gemerkt dat het niet klopt. Zo ging ik even testen hoe het ging als ik een plaats + telefoonnr. aangaf buiten de stad in het geval van Melbourne op de Mornington Peninsula. Even proberen of ik een abonnement op kon vragen. Eerst allemaal congratulations en zo, en toen mocht ik kiezen uit enkele ADSL1 abonnementen die gingen tot 1500kbps.
Allemaal lokkertjes dus.
Maar gelukkig zijn er bij IInet en Exetel nog genoeg suburbs, ook op ruim 30 km afstand van het centrum die wel worden ondersteund met ADSL2+.

Hawk, wat het in AUS lastig maakt om een goede huislokatie te vinden afhankelijk van de ADSL mogelijkheden is het ontbreken van een faciliteit om goed de afstand van het huis tot de telefooncentrale te kunnen inschatten.

In NL kun je een tel nr of adres intikken en je krijgt dat direct het aantal meters van het huis tot de centrale, zodat je kunt zien wat je maximale ADSL(2) snelheid gaat worden; in AUS doen ze zo'n test pas NADAT je je abbo hebt aangevraagd, maar dat kun je pas doen natuurlijk als je je huiskeuze al gemaakt hebt. Een beetje onhandig ....

Het enige wat helpt is inderdaad om een telnr van iemand uit de wijk of straat en dan zelf inschatten wat de afstand is tot de centrale. Whirlpool geeft per telnr wel aan aan welke centrale je hangt, maar niet de afstand.

Enige tijd is verstreken en ik heb een abonnement aangevraagt voor kabel internet bij Telstra. In eerste instantie wilde ik ADSL 2+ nemen bij Exetel maar "opeens" had dit bedrijf de suburb Bayswater geschrapt van de lijst suburbs waar ADSL 2+ mogelijk was. De hufters!
Gelukkig kon ik na een check bij Telstra terecht voor Kabel Internet dus heb ik een aanvraag gedaan. Datum geplaatst op 18 december voor installatie. Nu stond er bij dat je ook Kabel zelf kon installeren en dat je een zelf installatie kon doen. Dit heb ik echter niet gedaan. Ik heb liever dat iemand het komt installeren zodat ik weet dat het goed gaat.
Er stond echter wel op de aanvraag dat als ik huurde, dat ze mij aanraden dit aan te vragen bij de verhuurder / makelaar. Ja, aangezien ik het hoe dan ook ga doen, ook zonder toestemming van de verhuurder vraag ik dit niet aan, dan maak ik ook geen slapende honden wakker. Maar het lijkt me even verstandig om hier even te vragen hoe alles in zijn werk gaat. In mijn huurwoning heb ik twee "aansluitingen" die sprekend lijken op de kabeltv aansluitingen in Nederland. Ook kan ik er een antennekabel inpluggen. Echter, er zit bij mij geen antenne op het dak, alleen twee van die aansluitingen in de huiskamer en de keuken. Ik denk / hoop dat die bedoelt zijn voor aansluiting van kabel internet / betaalde TV van Foxtel / Optus. Ook lopen er vanuit die aansluitingen enkele dunne kabels de muur in.
Kan iemand mij gerust stellen of slecht nieuws melden? Is er iemand in de zaal die ook kabel internet heeft?

Hawk, de kabel van Telstra heeft ongeveer de dikte van een zwarte coaxkabel.
Je kunt zowel Foxtel TV als Internet aansluiten op die kabel en als je rechtstreeks met Telstra in zee gaat, dan krijg je een email adres van bigpond.  Wel opletten welke snelheid je krijgt (ik heb cable extreme) en je maximum aantal Mbytes of Gbytes dat je wil.
Ze begiinen vanaf 20 of 30 dollar maar met 200 Mb per maand schiet je dus niet op.
Zo'n cable extreme en dan met zeg maar 10 Gbytes of unlimited is het beste, maar kost ongeveer 65-70 per maand.
Die aansluitingen welke je in het huis hebt gevonden kan dus ook de aansluiting voor een TV zijn, maar hier kunnen ze van aftappen en Internet aansluiten.
Dus in de keuken bij het aanrecht is beslist geen internet, maar TV.
Ga naar www.bigpond en hier zie je alle tarieven van de Telstra kabel (Telstra is dus Bigpond).
Jan

waaaah teveel info voor een ongeletterde mens
in SA (seacombe hgts) gekozen voor optus
twee dagen na tekenen contract ad gezien voor AAPT : vrij nieuwe provider die veel moois beloofd
weet niet of het de moeite is maar wij hadden toch even zo iets van damn

telstra is de duurste en daarom zeker niet sneller of beter dan Optus
andere providers ken ik niet

er is veel verschil in prijs en als je wat snelheid wil moet je die duur betalen (en je hebt toch wat nodig om te skypen met webcam => kleinkinderen)

heeft iemand enig idee waar je overzichtjes kan vinden van verschillende providers en hun prijzen???
wij zijn naar allphones gegaan maar die kennen alleen telstra, optus en dodo

Kijk eens rond op www.whirlpool.net.au - geef rechtsboven je telefoonnummer in en zie alle beschikbare providers die je kunt filteren/sorteren op diverse criteria.

En er is een maandelijks Australisch computertijdschrift (ik weet de naam niet uit m'n hoofd) dat een lijst heeft van de huidige aanbieders in Australie. Maar dan moet je nog steeds zelf checken of ze ook in Seacombe Heights zitten.

Back