Bushfires in Victoria

willem-lenie

New Member
Vanavond werd het reguliere programma op de tv onderbroken voor "Breaking News", nu gebeurd dat wek vaker en is er niets aan de hand, gewoon een kort stukje nieuws. Vanavond was er toch echt wat aan de hand, in Victoria razen verschillende bosbranden waarbij nu al 14 doden zijn gevallen maar ze denken dat het dodencijfer wel eens tot boven de 40! kan komen.

AT least 14 people are dead and hundreds of houses have been destroyed by a wave of bushfires - some deliberately lit.

The death toll is expected to climb much higher today, possibly into the 40s, as authorities begin to assess some of the most horrific blazes Victoria has even seen.

Victoria was last night in a state of emergency as 10 major bushfires raged.

All of the confirmed deaths were in rugged bushland, within 60km northeast of Melbourne

Lees er meer over op news.com.au http://www.news.com.au/story/0,27574,25023335-1243,00.html

Vraag me altijd af of mensen die midden in een bosrijke omgeving wonen niet altijd bang zijn voor die bosbranden. Hoe mooi een bos ook kan zijn dit is 1 van de redenen dat ik dus nooit in een bosrijke omgeving wil gaan wonen, zijn er forum leden die wel in een bosrijke omgeving wonen? en ik vraag me dus af of zo'n brand in de droge maanden niet steeds in je hoofd zit. ( ik zou daar dus geen oog dicht doen)

Cheers

Willem

Mijn familie woont daar nét ff te dichtbij!
Narre Warren, Officer (vlakbij Pakenham) en ook Mount Dandenong.

Ik heb ze wel gesmst of alles goed gaat daar maar die liggen, hopelijk, te slapen nu..

Marysville en King Lake zijn zo goed als weggevaagd... zonde van die mooie dorpen, was er vorige maand nog op vakantie :shock:

Mijn moeder en oom zijn op dit moment met een camper aan het rondreizen tussen melbourne en sidney.
Slaap nu niet echt lekker.
Ik heb een stukje bushblock in dureel.Deze is al een keer afgebrand,door schuld van de vorige eigenaar.daarom was het erg goedkoop.
Nu is alles weer aangegroeit en staat er een leuk hutje op,hoop dat hij er in juni nog staat.

Lees net al 25 dood www.news.com.au
Als je sommige beelden ook ziet,die vlammen komen echt als een vrachttrein door het bos denderen.

Thanks voor de link  Senseo

Veel sterkte als je in die omgeving zit of daar vrienden en/of familie hebt zitten.

Je bent er inderdaad wel mee bezig als je in deze omgeving woont. We hebben ook heel bewust dit huis gekocht omdat het wel 'rural' ligt maar het huis staat midden in een 'cleared' stuk van 4 acres. Vlak bij ons staan huizen echt tussen de bomen en bij zo'n brand als deze denk ik dat blussen zeer moeilijk wordt.
Verder hebben we een eigen dam en een benzine water pomp. Er loopt een een leiding naar het huis en we hebben een brandslang.
Als brand deze kant komt is het front snel voorbij maar dan begint het brand gevaar vanwege rondvliegend as,  deze waaien onder de goot, kozijnen, deurmat etc en dan vliegt de boel in de fik. Dit soort brandjes zijn goed te blussen bij een huis als onze maar niet denk ik als je tussen de brandende bomen staat!

Maar ja, ik ga toch nog wel een lijstje extra aanvullende maatregelen nu nemen! We zijn er met een sisser vanaf gekomen deze keer, dat beseffen we wel.

Arthur (en mammavark)

Wij hebben de zaterdag inderdaad aan de radio en internet gekluisterd doorgebracht, afgewisseld met goten dichten, slangen alvast aansluiten, dieren zo veilig mogelijk zetten...
en heel veel naar buiten kijken; dan was de lucht weer bruin, dan weer rood, dan ineens weer strak blauw...
dit gebied is 25 jaar geleden volledig afgebrand. - dus ja, best wel spannend.

Onvoorstelbaar...in een uur tijd opeens 9 meer mensen omgekomen door de bushfires. Death toll op 35 nu al.

Zit nu ook gekluisterd aan het internet: http://www.cfa.vic.gov.au/

Iedereen ontzettend veel sterkte in het zuiden.

In een extra uitzending van Prime news werd al gesproken over meer dan 40 doden en de verwachting is, dat dit aantal alleen nog maar zal stijgen.
Ook het aantal verwoeste huizen is al ver boven de 50 gestegen.

Ook bij ons (in Bendigo zijn we nu) was gisteravond de lucht zwart en bruin van de rook en kon je de brand goed ruiken, maar gelukkig is het niet verder gegaan.

AT least 50 people are dead in the bushfires ripping through Victoria, in a disaster which has eclipsed the state's Ash Wednesday devastation of two decades ago.

Authorities are continuing a grim search for more bodies as horrific eyewitness accounts emerge from devastated communities.  It was estimated at least 640  homes had been lost - 550 of them in the Kinglake area.
Voor het laatste nieuws;http://www.news.com.au/story/0,27574,25023335-1243,00.html

Trieste cijfers die maar blijven klimmen.

Cheers

Willem

Hoi allemaal,

We hebben zojuist onze (schoon)familie aan de telefoon gehad. Mijn schoonouders in Melbourne wonen gelukkig in een veilig gebied, aan de westkant van melbourne dus die zitten goed.

Mijn schoonzus die in Bendigo woont(Eaglehawk) is gisteren wel een tijdje van huis geweest omdat er een vuurtje gestookt zou zijn aan de andere kant van de Loddon Valley highway. Na een paar uur zijn ze weer naar huis teruggegaan.

Ik kan me wel voorstellen dat als je familie daar hebt wonen of als je er zelf woont je toch wel bang wordt als er zoveel huizen afbranden. Het zal je huis maar zijn.

groetjes heidi

Vreselijk die bosbranden! En als je dan hoort dat sommigen waarschijnlijk zijn aangestoken, dan mogen voor mij die daders vastgebonden worden in een auto en dan ...... nee dat gaat natuurlijk te ver.

Een Nederlandse aussie kennis van me (niet actief op dit forum) woont in Whittlesea. Zijn huis is inmiddels buiten gevaar, maar in het stadje zijn een aantal mensen omgekomen en zijn huis dient nu als opvangplek. Hij mailde me dat hij een paar zeer angstige uurtjes heeft doorgemaakt.

Heidi76 schreef het al: er zou een vuurtje zijn geweest aan de andere kant van de Loddon Valley Hwy. Nu, in Long Gully, zo'n 1½ km. van Eaglehawk zijn 14 huizen afgebrand en er zijn twee doden te betreuren.
Wij zitten momenteel in East Bendigo en dat is zo'n 4 km. daarvandaan. De rook die wij zaterdagmiddag zagen én roken, kwam dus van die brandhaard. Wij zijn nog veilig, maar het maakt je wél onrustig: komt het terug en zo ja, waar ga je heen en wat neem je dan mee.  Om het huis maken wij ons geen zorgen, dat is niet van ons maar gehuurd, maar wij hebben onze 5th wheeler wél in de tuin staan en die is er niet zomaar even uit gehaald.

Fingers crossed!!

Ik hoop dat er zo snel mogelijk een eind komt aan deze verschrikkelijke gebeurtenis en veel sterkte gewenst voor allen in Victoria. Het aantal doden begint al angstig richting de honderd te gaan!  :cry:

Net dit artikel van de telegraaf afgehaald:
Het is wel heel tegenstrijdig allemaal....

Vermisten na overstromingen noorden Australie

INGHAM -  Grote delen van de deelstaat Queensland in het noordoosten van Australië staan onder water na een week van zware regenval. De autoriteiten lieten zondag weten dat twee mensen worden vermist, nadat ze met hun auto door het water waren meegesleurd.

Verder wordt sinds zondagmorgen een 7-jarige jongen vermist. De politie liet weten dat de jongen mogelijk door een krokodil is gedood. De broer van het vermiste kind had gezegd dat de jongen zijn hond in een overstroomd gebied was gevolgd. Niet ver van de plek waar de jongen het water in ging, zag diens broer een krokodil.

De autoriteiten van de deelstaat hebben een groot gedeelte van Queensland tot rampgebied verklaard. In een gebied van meer dan 1 miljoen vierkante kilometer is overlast door de overstromingen. Het zuiden van Australië kampt juist met droogte. De temperaturen liepen in de afgelopen dagen op tot boven de 40 graden. Zeker 84 mensen zijn in het zuiden door bosbranden om het leven gekomen.

0647683000.jpg
Je zal er maar zitten​
AT least 96 people are dead in the bushfires ripping through Victoria, in a disaster which has eclipsed the state's Ash Wednesday devastation of two decades ago.

Authorities are continuing a grim search for more bodies as horrific eyewitness accounts emerge from devastated communities.  It was estimated at least 750 homes had been lost - 550 of them in the Kinglake area.

Victoria Police have confirmed 96 deaths, but the final toll could rise much higher as authorities move further into the affected towns.

Prime Minister Kevin Rudd announced emergency relief funding for the state, saying "Hell in all its fury had visited ... many good people lie dead".

Whole towns have been destroyed and thousands of people left homeless with record temperatures and fierce winds sparking devastating infernos. 

Het is nu 01.30 op maandag morgen en het nieuws wordt er niet beter op. Heb op mijn werk een lege waterdoos volgeplakt met foto's van deze ramp in de hoop (en verwachting) dat mensen er geld in zullen doen om de slachtoffers in dat gebied te kunnen helpen. Wellicht een goed idee om op te volgen voor anderen hier in Australie (of Nederland, kan ook)

How you can help

To donate to the Red Cross State Government Victorian Bushfire Appeal Fund:
* Visit www.redcross.org.au
* Phone 1800 811 700
* Any NAB, ANZ, Westpac or Commonwealth Bank branch
* Any Bunnings store
* By direct deposit to the Victorian Bushfire Relief Fund - BSB 082-001, Account number 860-046-797
Myer Bushfire Appeal
* All proceeds to the Salvation Army. Donate at any Victorian Myer store

We zullen met z'n allen moeten helpen om deze gemeenschappen, die zo hard getroffen zijn, een hart onder de riem te steken en ze te laten weten dat het hele land niet alleen aan ze denkt, maar daadwerkelijk ook wil meehelpen aan de wederopbouw.

Cheers

Willem

Veel sterkte aan iederen die nu in dat gebied izt of woont en natuurlijk ook aan iedereen die daar bekenden of geliefden heeft zitten.

Op een ander draadje heb ik nog een grapje gemaakt over op afstand bestuurbare regenwolken, heel tegenstrijdig allemaal. Als ik zou kunnen zou ik alle regenwolken nu richting Melbourne sturen.

Cheers,
Loek

Back