Bushfires in Victoria

Mijn tante en haar familie hebben hun huis verlaten.. gelukkig blijkt het achteraf nog mee te vallen dankzij de regen die er is gevallen!

Light rain over parts of Victoria has failed to dampen down today's extreme bushfire threat, with fears that windy conditions could push four existing big fires to the north and east of Melbourne over their containment lines.

Victorian Premier John Brumby says today's fire threat should not be underestimated despite forecast top temperatures in the fire zones being revised down to about 26 degrees Celsius.

"We are going to see fire danger ratings across the state a little bit lower than we thought last night, but they are still up to 150," he said.

"And remember this is a rating that goes from zero to 100, and probably in the last five years in Victoria we've only had three days where they've been above 100."

High wind speeds and a west to south-westerly change, expected to hit south-west Victoria about midday, remain the big threat to firefighters.

Winds have been gusting up to 124 kilometres per hour in some mountain areas and a total fire ban remains in place across the state.

Dandenongs

An environmental scientist says Melbourne's Dandenong Ranges could have burnt down had it not been for this morning's light rain.

Monash University's senior research fellow in Environmental Science, David Packham, says the forecast wind change could still threaten anyone on the eastern side of the fire.

But he says vulnerable areas like Yan Yean, Kinglake and the Dandenongs are being blessed with rain.

"The fire weather estimates have collapsed for today, but if it had turned out as it was forecast, I would have suggested that the Dandenongs would have gone by the end of tonight," he said.

bron: http://www.abc.net.au/news/stories/2009/03/03/2505769.htm?site=melbourne

En ik ga er toch nog even op terug komen.

De obsessie met wel/niet verzekeren gaat zo ontzettend voorbij aan waar het om gaat; verzekeren  gaat puur om materiele zaken. Als je je geld krijgt maakt dat niet alles ok.
Eerst was ik verbaasd dat de discussie steeds die kant op gaat, maar na wat nadenken denk ik dat het voor ons als XPdite goep misschien (in ieder geval voor sommigen) moeilijk te rijpen is hoe ver het drama gaat; wij zijn immers allemaal mensen die breidt zijn om huis en haard , vrienden en familie achter te laten voor iets waar wij zin in hebben.
Dat soort mensen zijn wij...  De mensen die nu alles verloren hebben, hebben daar nooit voor gekozen (verzekerd of niet) En zouden dat waarschijnlijk ook nooit doen. Voor hun is dus het vervangen van spullen/ huis/plek  iets wat  van een heel erg andere orde is dan voor ons emigranten.  Die verbondenheid, die volgens mij een van de basis is van de samenleving waar wij terecht zijn gekomen.  Daarvan komt ook de steun, het gevoel van behoefte aan community.

Ik vind dat mooi, en probeer het een deel van mijzelf te laten worden, maar merk dat ik ook heel erg snel verval in mijn Europe-isme, mijn eigen eilandje. Ik denk dat wij (veel xpditers) dat gewoon nooit kunnen internaliseren, dat gevoel.
En volgens mij komt daarvan ook die fixatie op spullen vandaan; (en verzekering)  Mensen die zo 'makkelijk' zijn als wij (de een wat meer dan de ander) met spullen, mensen en plek, denken gewoon heel erg anders.  Als deze plek niet bevalt/ niet meer bestaat/ ga ik ergens anders wonen- simpel.  Voor ons.
Niet voor de mensen die ergens al generaties wonen (en schamper roepen dat dat maximaal 5 generaties is helpt niet) en opbouwen aan woning/land/dieren/ etc. Omdat hen gevoel hel diep zit en vel dieper gaat dan spullen.

Bart; ik denk dat ik daarmee een beter antwoord geef dan mijn eerste op jouw grap van die ene boerderij, en of je dan wel een paar ton krijgt van de governement.

STRONG winds have sparked several fires around Victoria on Tuesday, with the first urgent threat message of the day issued to residents of Dereel, south of Ballarat.

The Country Fire Authority (CFA) issued the warning at 3.45pm (AEDT), saying a fire on Dereel Swanson Road was burning south and is estimated to be five to 10 hectares in size.

The communities of Dereel, Corindhap and Rokewood may be directly impacted by the fire, the CFA said.

Nu komen de branden ook erg dicht bij mijn vakantie huisje in dereel,tot op 6 km.
Mijn moeder was er 4 dagen geleden nog op vakantie gelukkig is ze vandaag terug gekomen.
Eindelijk kan ik na 4 weken weer rustig slapen.
Het huisje is verzekerd en te vervangen,de bomen groeien wel weer maar je hebt maar 1 moeder.

Hans

Hmm dat hoor ik net ook van de mensen in NL die ik m gestuurd heb... Google anders *bushfires victoria map* op google.com.au dan krijg je dr ook 1

en then there was rain!
http://www.nu.nl/algemeen/1926788/bosbranden-australie-voorbij.html

Jaaaa!!!  :lol: Regennnnn

Echt geen dag te laat ook... Hoewel de branden nog een issue zijn ziet het er wat positiever uit...

Begon me wel een beetje benauwd te voelen zo onderhand  :shock:

Helemaal super!! Ik hoop voor jullie dat de regen even goed doorzet en dat alle brandjes geblust worden door moeder natuur  :up:

Nu.nl weet meer dan wij hier...

De branden gewoon nog, sterker van de twee grootste wordt verwacht dat ze in de komende vijf agen contained zullen worden. Dat betekent dat ze branden binnen geruimde stroken van 200 meter breed. Ze laten het dan uitbranden.

Niet over dus, en niet uit. terker, door de wind is er nog steeds angst in sommige delen, al heeft de regen de afgelopen dagen in veel deze wel verlichting gegeven. De bomen zijn van binnen nog steeds kurkdroog.
Niet om een onheilsbeld te scheppen hoor, maar een dag regen maakt het zeker niet goed. Al is het wel voor het eerst dat we echt ontzettend blij zijn met regen!

aukje

[quote author=MelbMitz link=topic=9716.msg133635#msg133635 date=1236168123]

geen dag te laat ook... Hoewel de branden nog een issue zijn ziet het er wat positiever uit...

[/quote]

Nu.nl weet precies wat wij ook weten. De regen is zeer welkom, maar ik heb nooit gezegd dat het allemaal voorbij is (jammergenoeg!)

Dat de wind angst veroorzaakt weet ik,l t word allemaal in onze richting geblazen!! Hoewel er wel nog een redlijke buffer van een x aantal km is hoor..

Geen onheilsbeeld. Die hebben we al genoeg gezien. Maar voorzichtig juichen doe ik wel.

Mitzi

op nu.nl staat dat alle branden uit zijn, en dat de meeste bewoners naar huis terug kunnen. _dat bedoel ik, niets op wat jij schrijft hoor...

terug naar *huis*  :? ? Hmm.. dan hebben ze toch niet helemaal door wat een verwoesting 't is.. Ik had je verkeerd begrepen, sorry.
Maar, wel voorzichtig opgelucht dat er nog 'maar' 1 brand out of control is en dat de regen dus wel iets geholpen heeft... Hopen dat het zich niet allemaal herhaalt volgend jaar  :|

via via kwam ik aan deze club; 4WD enthousiasten die aan landcare doen. Mobiele landcare dus.

En nu proberen ze mensen met vaardigheden te linken aan vrijwilligers groepen die mensen nodig hebben om the  bush weer op te bouwen. of onderhoud te plegen.
ik vond dat interessant... Vooral omdat er zo gemopperd wordt op 4WD enthousiasten in het kader van natuurbehoud.

http://vmlcg2009victorianbushfirevolunteerregistry.memberlodge.org/

Een andere die ik interssant vond is de link van wildlife Vic, waar je je kunt opgeven als volunteer hetzij om spullen te sorteren, telefoon aan te nemen, spullen heen en weer te rijden, in brandgebied dieren op te halen, of (als je dat kunt) dieren ter plekke te behandelen en te beoordelen. Dat laatst kan ik niet, maar ik heb me toch opgegeven...

http://www.wildlifevictoria.org.au/cms/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1

Ik bedoel, welke kant de discussie ook opgaat, de dieren zijn de grote verliezers. Nog steeds, want de wilsons prom brandt nog, en de dieren die de branden hebben overleefd verhongeren nu.

Mamavark, worden deze dieren niet bijgevoerd ook ofzo? Ik bedoel, word er dan geen voedsel neergelegd ofzo?

jawel, in meer of mindere mate, maar allemaal door vrijwilligers dus. Die voor een deel dat voer zelf betalen, en in ieder geval hun eigen benzine, veiligheidskleren etc etc.
Verder is er veel aandacht voor de kinglake area, maar erg weinig voor rond Bunyip. En wat gebeurd er in de Prom? daar wonen geen mensen, dus is er ook erg weinig aandacht voor.

Er is al meer dan 200 miljoen voor de red cross, en 'al' 2,5 voor de dieren.  Dat snap ik wel, maar mijn aandacht gaat op dit moment even die kant op. Ik denk; als er heel veel mensen zijn die allemaal een paar keer rijden, kun je een hoop bereiken, maar het moet wel gecoordineerd.
Ik heb van de week even rondgekeken op een opvang centrum voor dieren, ze heeft er 2 kangaroes, en 2 walabi babies, die direct uit het vuur zijn gekomen. Kun je nagaan; 4 in totaal... dat viel mij dus tegen.  - hoeveel het gered hebben, bedoel ik.  Veel vluchtende dieren zijn overreden op de snelweg.
Verder zijn er erg veel opvangcentra verbrand; evacueren van deze dieren is nl erg moeilijk, omdat ze niet gewend zijn aan vervoer. (stress, hartaanval) Als die paar centra nou allemaal 4 dieren hebben, in verhouding op het aantal hectares dat is verbrand...  Het is zo weinig!!

[quote author=Jack link=topic=9716.msg133227#msg133227 date=1235637504]
Zal een heel leuk sfeertje worden als midnight oil hun favoriete song uitbundig gaan zingen (voor de leken song genaamd '' Bed's are burning")
Heb je wel de kans dat ze met tomaten en dollars gaan smijten. :up:

Cheers,

Jack :evil:
[/quote]

Midnight Oil performs Beds Are Burning at Sound Relief fire gig http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,25185829-5006301,00.html
Niemand gooide met tomaten en volgens een poll heeft 77% er geen probleem mee. Het probleem was ook vooral de politieke lading van de tekst gezongen door de Federal Environment Minister.
De band "Kings of Leon" heeft "Sex on fire" niet gespeeld.
Icehouse speelde wel: "Great Southern Land, they burned you black, black against the ground".... Maar die zanger heeft geen politieke functie en evenals de Midnight Oil song gaat de tekst over iets andres.

Hoi,

ik kom toch nog even terug op het wildlife, dat nu nog steeds hulp nodig heeft...
Inmiddels is er door het red cross over de 300 miljoen opgehaald (dat is dus los van regeringsgeld) en maar liefst 3 miljoen voor specifieke wildlife hulp. Dat is wel 1%!!!

Het Red Cross gebruikt het opgehaalde geld niet voor wildlife, dus zoals al erder gezegd, het voeren en verzorgen van wildlife dat in shelters zit, of nog rondloopt gebeurt door vrijwilligers die dat vaak zelf betalen!

Nu is er een website opgezet door Nederlanders in Healesville, die coordineren wat er aan hulp wordt aangeboden, en wat er aan hulp nodig is. Naar eigen woorden; hij is geschokt van wat hij ziet, en nu het begint te lopen, wat hij nog steeds aan drama's ontdekt.

Voorbeeldje; een wildlife carer, die ook fire volunteer is, heeft staan blussen terwijl haar eigen huis, inclusief hond en alle dieren die zij al eerder opgevangen had, verbrand is. Zij woont nu in een kleine tochtige caravan in een paddock ergens, en heeft dus helemaal niets meer (behalve een baby wombat, want het zit in je bloed...)

Op de website staat een lijst van dingen die ze nodig hebben. Veel ervan is door hun te kopen, met geld/donaties, maar er zijn ook doodsimpele dingen die mensen misschien gewoon hebben staan. (babycots, warme baby draagzakken)

hier is de website, voor geinteresseerden.

http://www.wildlifebushfireappeal.org.au/

Dankjewel Auk, want ik heb het nodig het steeds weer te zien. Wij hebben het verdeeld; Steve draagt bij aan de mensen, ik draag bij aan de dieren. Ja, met één donatie houdt het niet op hè...

Back