Bushfires in Victoria

De beredenering van iemand maakt iets kapot, en die moet dat nu betalen leeft nog niet zo by de Australier.  Gaat wel nu steeds meer komen.  Je zou kunnen zeggen dat de Australier op dit gebied wat 'achterloopt' op de Nederlander.  (Maar voor mij hoeft die mentaliteit hier niet te komen) 

Ben ik het niet mee eens als je de law suits ziet die hier zijn, iedereen klaagt iedereen aan, workers comp etc. claimen doen ze hier meer dan genoeg, hebben ze al jaren ervaring mee.
Het onderstaande bericht is daar wel een heel mooi voorbeeld van, vroeger was dit gewoon een tragisch ongeluk of tragische samenloop van omstandigheden, niemand zou daar de ouders om aanklagen.
Boy sues mate's parents after 'bunk bed fall' A boy who fractured his skull after allegedly falling from a bunk bed during a sleepover is suing his friend's parents for negligence

Denk dat er ook wel wat Australiers zullen zijn die denken dat als ik niet verzekerd ben en er gebeurd weer zoiets, dan wordt ik toch weer geholpen.....

@ Sidonia
Je moet zelf misschien toch je feiten ook even checken:

Ik heb dat even gedaan (van de website van de SHO Nederland). Hoeveel er hier aan de strijkstok blijft hangen zal later wel blijken.

De opbrengst van de Nationale Actie van de Samenwerkende Hulporganisaties(SHO) voor de getroffenen van de tsunami-ramp op 26 december 2004 bedroeg op 31 oktober ruim € 208 miljoen inclusief  € 5 miljoen van het Ministerie voor Buitenlandse Zaken. In totaal is bijna € 3 miljoen aan rente ontvangen. Daarmee komt de totale SHO-opbrengst op € 211 miljoen.

Als ik door deze ramp "psygisch" niet in staat zou zijn om te werken betaald de insurance mijn loon gewoon door. Iedere arts schrijft mij in 2 minuten een "doctors certificate" dat ik:  "unable to perform any! duties" ben.

Inlevingsgevoel is een mooi woord, "ah wat zielig ah wat erg", daar wordt niemand mee geholpen ( klinkt wel vaak heel leuk!), als jij jezelf daardoor beter voelt, gerust doen, mensen in het getroffen gebied hebben er niet zoveel aan.

Cheers

Willem

Hi

Jolanda, Ja inderdaad een opstalverzekering wel maar geen levensverzerkering.  Aangezien een hoop oudere australiers geen hypotheek hebben (of deze hebben afgesloten voordat deze regels er waren) zullen ze niet verplicht een opstalverzekering hebben.  Zoals ik eerder schreef, tegenwoordig gaat het al anders en ben je wel verplicht maar geen levensverzekering.

Willem, Lawsuit van bedrijven, compo,  ja, maar het gewone klootjes volk claimt niet zoals de nederlanders, de kapotte bril, schroeischade etc, maar zoals ik eerder schreef we gaan zeker dezelfde kant op (jammergenoeg)

Ik weet niet of het citaat over de feiten checken voor mij bedoelt is maar dat komt niet van mij. 

Ik wil me totaal niet met jullie discussie bemoeien.  ik wilde alleen proberen jullie een beetje achtergrond te geven in de beredenering van de Australier. Dat die nog niet geheel op de zelfde golflengte zitten als de Nederlanders.

Sidonia

[quote author=willem-lenie link=topic=9716.msg132764#msg132764 date=1235202210]
Inlevingsgevoel is een mooi woord, "ah wat zielig ah wat erg", daar wordt niemand mee geholpen ( klinkt wel vaak heel leuk!), als jij jezelf daardoor beter voelt, gerust doen, mensen in het getroffen gebied hebben er niet zoveel aan.

Wel aan 'had je maar verzekerd moeten zijn??'

Kun je me nog even helpen met hoe ik de tegenstelling moet lezen, die ik uit je woorden begrijp;  Er is niet genoeg opgehaald (in de afgelopen 2 weken) en ; eigen schuld, hadden ze maar verzekerd moeten zijn?
Ik weet dat je ook geld opgehaald hebt. Hoe zie je dat dan? ik snap het namelijk echt niet meer. (nu het toch eigenlijk nog alleen maar over het eigenlijk verplicht verzekerd moeten zijn gaat?)

@Sidonia; Jij zegt wat ik eigenlijk ook wilde zeggen.  Hoe is het nu waar jij bent? 

Hoi Aukje

De dichtsbijzijnde brand was 10km bij ons vandaan, schrikken.  St Andrews/Strathewen 25km.  Heb het dus erg benauwd gehad.  Vooral de positie waar wij zitten, we kunnen niet echt zien waar de brand is voordat de vlammen echt voor de deur zijn.  Maar gelukkig was de brand snel onder controle.  Ik heb mijn ouders hier beide 75 dus die gaan Maandag verplicht de stad in.

Jij ook voorzichtig he!
Sonja

Beste MamaVark

Ik vind , nogmaals ik, dat het opgehaalde bedrag niet erg hoog is, als een ander dat wel een enorm bedrag vindt prima.

Ik en het hele resort, inclusief personeel/Australiers/toeristen dragen hier ons financiele steuntje bij door een cash inzameling, zal je over 2 weken vertellen hoeveel we opgehaald hebben en wat het bedrag is na verdubbeling van de eigenaresse van het Resort (je mag ook gerust vragen wat ik geef, ik heb daar geen moeite mee). Zoals ik al eerder zei, wat het Red Cross Bushfire Appeal doet met dat geld, waarvoor ze het gebruiken, wie ze daar mee steunen, boeit me niet. Ik stel daar geen voorwaarden aan.

Blijkbaar vindt het grootste deel van dit forum het normaal dat mensen die niet verzekered zijn recht hebben op dezelfde vergoeding als mensen die hun hele leven keurig premies hebben betaald voor hun brandverzekering. Een groot deel van dit forum vind het dus zielig voor mensen die On(der)verzekerd zijn. Als je het risico van on(der)verzekerd zijn wil nemen, moet je het ook kunnen dragen. Dan niet acheraf na een gebeurtenis aankomen zetten met een zielig verhaal dat je niets meer hebt en ook geen verzekering. Dat risico hebben ze bewust! zelf genomen, die kansberekening hebben ze zelf gemaakt. Ik hoor helemaal niets, maar dan ook niets op dit forum dat de verzekering van je inboedel slecht 1 biertje in de pub op de hoek minder is. Liever een biertje per week extra in de pub op de hoek maar geen verzekering, eigen keus, dan nu niet lopen zeuren dat je huis er niet meer is en je inboedel verbrandt is.

Aan "had je maar verzekerd moeten zijn" hebben ze nu niets, wellicht een wijze les voor de toekomst al zullen veel van dat soort mensen denken (of berekenen) hoe groot is de kans dat mij dat nog een keer gebeurd en/of als het weer gebeurd en ik ben niet verzekerd dan komt er wel weer een "appeal".

Als mijn huis afbrandt, met alles erin en ik ben niet verzekerd, wie helpt mij dan..... (nee hoef geen oude fiets en andere huisraad van forumleden, hoe goed ook bedoeld). Wie had MIJ geholpen als ik met de brand van onze auto en foodvan niet verzekerd was. Had ik dan ook ergens kunnen aankloppen voor een uitkering van $35,000. Nee dus. Ik heb me keurig verzekerd, keurig de premies betaald, een risico wat ik niet wil/kan dragen ga ik dus niet nemen. Had het geld van de verzekerings premie ook voor andere dingen kunnen gebruiken.

Get your priorities right. Veel mensen denken dat dat soort dingen hun niet zal overkomen (gebeurd maar eens per honderd jaar.....) als het dan helaas wel gebeurd moet je dus weer met niets beginnen. Als er mensen zijn die die mensen willen helpen met geld en goederen prima, zullen ze vast erg waarderen. Zou het erg onjuist vinden als die mensen meer geholpen worden. Nogmaals als de overheid deze mensen helpt met renteloze leningen dan heb ik daar geen bezwaar tegen. Kan het niet juist vinden dat de maatschappij moet opdraaien voor 1/3 van de huiseigenaren die zich NIET verzekerd hebben of een nog groter deel van de huurders die hun inboedel niet verzekerd hebben.

Is dat zo'n rare gedachtenwijze?

Cheers

Willem

Mijn god zeg, wat een gelul! Heb je nu echt niets anders te doen dat hier alles en iedereen te lopen afzeiken!?

Ik denk dat het hele forum ondertussen jouw mening wel weet. Doe ons een lol en zwijg gewoon.

Jerden

Doe mij een lol een blijf lekker in Nederland!

Ps dit was bedoeld voor Jerden (moest iemand het nog niet door hebben)

Cheers

Willem

Nounounou gasten doe rustig. Iedereen mag zijn mening uiten, maar hoeft die niet te blijven herhalen als anderen er anders over denken. Iedereen geeft zijn geld/goederen aan het doel dat hij zelf wil...

Zoals ik al eerder schreef:

Ach als een ieder nou doet wat hij of zij vindt dat hij of zij kan/wil/moet doen om de getroffenen te helpen met gulle dozen, gebruikte huisraad, vrijwilligerswerk, cash etc. dan wordt iedereen geholpen en daar gaat het uiteindelijk om.

'A wise man makes his own decisions a fool simply follows public opinion'

Hier laat ik het bij.

Cheers

Willem

HA willem,

nee, ik hoef van jou ook niet te weten hoeveel je geeft. Daar vroeg ik toch ook niet om?  Bovendien ken ik je een beetje; Ik heb alle vertrouwen in je.

Ik ben het(gedeeltelijk) eens met je redenering, daarom zijn wij ook verzekerd, en met ons, waarschijnlijk veel Nieuwe australiers.
Was overigens niet makkelijk een goede verzekering te vinden, en ik denk ook niet dat onze hekken, voer etc verzekerd zijn. Maar dat terzijde.

Ik denk dat niemand vind dat als je het risico neemt niet verzekerd te zijn, iemand uit het publiek dan maar jouw kosten moet dragen. Het gaat daar niet over. Het gaat er over dat je mensen met pech wilt helpen, steunen.  Zeker in die eerste periode waarin de schock zo groot is, en daarna, wanneer ze nog zo veel steun nodig hebben.
Dat ze 'klagen' dat ze alles kwijt zijn, zit misschien anders. Is het niet ook de schock? 'Sjee, ik ben alles kwijt!!'  De meeste mensen willen ook gewoon weer terug naar het gebied, en opbouwen. Ik vind dat eigenlijk juist een positieve houding, niet een klagerige.
Hangt misschien ook maar net af welke media je volgt.

@Sidonia.
10 k is dichtbij... Bij ons was dat ook zo, maar aan de 'goede' kant. (oost) Is het hulpcentrum bij jullie nog steeds helemaal vol en bemand?
Ik heb me opgegeven bij de Yarra Ranges om te helpen, maar heb nog niks gehoord. Op goed geluk aan komen rijden leek me niet zo'n goed idee.

Wij hebben Art zijn broer en vriend over, en Art moet ze maandag van het vliegtuig halen, dat heb ik eigenlijk ook liever niet. Misschien blijven ze beter in Tasmanie...  Blijven jullie zelf wel thuis Maandag? Er gaan echt heel veel waarschuwingen rond!
Ik ga mijn bad weer vullen, en de goten opnieuw. (die zijn leeggedronken door lokaal birdlife, dat enorm is toegenomen na/ door de Bunyip branden. ) We hebben ons plan vergeleken met de vorige bewoners en dat kwam aardig overeen. Aangezien hij een fire commander is, gaf dat wel een goed gevoel.
De meiden gaan gelukkig naar school, en we gaan er even vanuit dat het daar veilig is. Maar als ik het goed begrijp is het het gevaarlijkste in de middag, omdat de change het vuurfront van richting laat veranderen, en daarmee breed maakt. 
Veel sterkte jullie, en alle andere Victorianen, maandag.

Hi

Blijkbaar vindt het grootste deel van dit forum het normaal dat mensen die niet verzekered zijn recht hebben op dezelfde vergoeding als mensen die hun hele leven keurig premies hebben betaald voor hun brandverzekering. Een groot deel van dit forum vind het dus zielig voor mensen die On(der)verzekerd zijn.
Sorry weet nog steeds niet hoe ik een citaat moet doen, vandaar copy/paste en rood gekleurd.

Ik geloof niet dat het hele forum vind dat niet verzekerde mensen recht hebben op 'dezelfde' vergoeding.  Ze zullen ook zeker niet hetzelfde krijgen.  Maar we mogen wel degelijk deze mensen uit nood helpen. 

Sidonia

[quote author=sidonia link=topic=9716.msg132846#msg132846 date=1235270157]
Sorry weet nog steeds niet hoe ik een citaat moet doen [/quote]

Voor citaten:
Als je reageert op iemand zijn bericht zie je onder jouw bericht alle vorige berichten staan. Vervolgens staat er bij elk bericht in de rechterbovenhoek 'voeg citaat toe'. Hier klik je op en vervolgens delete je de delen die je niet wilt citeren.

Hi

Ok even proberen dus

Als je reageert op iemand zijn bericht zie je onder jouw bericht alle vorige berichten staan. Vervolgens staat er bij elk bericht in de rechterbovenhoek 'voeg citaat toe'. Hier klik je op en vervolgens delete je de delen die je niet wilt citeren.  Ging niet goed, nog eens
[quote author=Alie Bosma link=topic=9716.msg132849#msg132849 date=1235271959]
je reageert op iemand zijn bericht zie je onder jouw bericht alle vorige berichten staan. Vervolgens staat er bij elk bericht in de rechterbovenhoek 'voeg citaat toe'. Hier klik je op en vervolgens delete je de delen die je niet wilt citeren.

[/quote]

Gelukt dus! Dank je wel

Nog een keer proberen
[quote author=mammavark link=topic=9716.msg132819#msg132819 date=1235252526]
Blijven jullie zelf wel thuis Maandag? Er gaan echt heel veel waarschuwingen rond!

We hebben ons plan vergeleken met de vorige bewoners en dat kwam aardig overeen. Aangezien hij een fire commander is, gaf dat wel een goed gevoel.
De meiden gaan gelukkig naar school, en we gaan er even vanuit dat het daar veilig is. Maar als ik het goed begrijp is het het gevaarlijkste in de middag, omdat de change het vuurfront van richting laat veranderen, en daarmee breed maakt. 
[/quote]

Ja het helpcentrum is nog steeds vol en bemand.  Nee wij blijven niet thuis.  Mijn ouders gaan verplicht naar de stad, ik zet ze vroeg op de trein.  Kinderen inderdaad naar school en Rob en ik naar het werk.  Wij komen langs de CFA voor we naar huis gaan dus als het bemand is stoppen we er altijd even om te zien hoe of wat.

Ons fireplan is dus niet geheel practisch.  We hebben afgelopen week veel opgeruimd en gemeten, gesprekken met de buren gehad etc.
Eigenlijk zijn we nog steeds niet klaar.  Onze plan is om te vertrekken, maar wel het huis zo goed mogelijk achter te laten in de hoop dat het nog staat als we terugkomen (en ja ook wij zijn verzekerd)

[quote author=mammavark link=topic=9716.msg132819#msg132819 date=1235252526]
Dat ze 'klagen' dat ze alles kwijt zijn, zit misschien anders. Is het niet ook de schock? 'Sjee, ik ben alles kwijt!!'  De meeste mensen willen ook gewoon weer terug naar het gebied, en opbouwen. Ik vind dat eigenlijk juist een positieve houding, niet een klagerige.
Hangt misschien ook maar net af welke media je volgt.
[/quote]

Aukje ben ik met je eens, Ik geloof ook niet dat de onverzekerde mensen klagen, maar meer een statement dat ze alles kwijt zijn.

Sidonia

PS Alie, Dank je wel voor de uitleg.

[quote author=Jerden link=topic=9716.msg132793#msg132793 date=1235226494]
Mijn god zeg, wat een gelul! Heb je nu echt niets anders te doen dat hier alles en iedereen te lopen afzeiken!?

Ik denk dat het hele forum ondertussen jouw mening wel weet. Doe ons een lol en zwijg gewoon.

Jerden[/quote]

Was net even aan het rondlezen.
Wilde me net even voorstellen totdat ik dit topic tegenkwam.
Kan Jerden goed begrijpen waarom hij dit schrijft over Willem
Wat er is gebeurd in Victoria is erg heel erg.
Wie wat geeft is ieder voor zich.
Die Willem denkt dat hij heel wat is en heel wat mag zeggen.
Als er nog meer van die praatjesmakers zijn dan hou ik het weer voor gezien op dit forum.

[quote author=willem-lenie link=topic=9716.msg132795#msg132795 date=1235228472]
Doe mij een lol een blijf lekker in Nederland!

Ps dit was bedoeld voor Jerden (moest iemand het nog niet door hebben)

Cheers

Willem[/quote]

Iemand vertellen dat hij maar mooi in Nederland moet blijven is niet echt de opzet van dit forum.
Aan alle andere forum leden van normaal niveau.
Is deze kanjer dit jochie altijd zo iedereen aan het pushen/ duwen misschien word het tijd dat hij eens zichzelf ziet in de spiegel, schrikt en vraagt waar ben ik mee bezig op dit forum.

De vrolijkheid straalt ervan af.

Lost: Foto verwijderd. Ongevraagd foto's van anderen op het forum plaatsen is niet de bedoeling.

[quote author=sidonia link=topic=9716.msg132773#msg132773 date=1235207493]
Willem, Lawsuit van bedrijven, compo,  ja, maar het gewone klootjes volk claimt niet zoals de nederlanders, de kapotte bril, schroeischade etc, maar zoals ik eerder schreef we gaan zeker dezelfde kant op (jammergenoeg)
[/quote]

Waar woon jij?
Ik woon in Adelaide, in South Australia zijn veel TV en radio spotjes dat je iemand moet aangeven die de verzekering tilt... Slogan is iets van "jij betaald hun fraude". Dus er is wel iets aan de hand......
In mijn omgeving (werk, vrienden, club leden, klanten) is het redelijk normaal om de verzekering te tillen... Laptops worden 'vergeten', eigenschuld auto-schade is een kangaroo etc. etc.
Je hebt gelijk, ze claimen niet alles, maar claimen vooral de dure dingen.....

[quote author=not  yet link=topic=9716.msg132865#msg132865 date=1235301923]
Die Willem denkt dat hij heel wat is en heel wat mag zeggen.
Als er nog meer van die praatjesmakers zijn dan hou ik het weer voor gezien op dit forum.
[/quote]

Willem is volgens mij de enige die serieus geld aan het inzamelen is.
Mr. "not yet", als jij mensen met een uitgesproken mening "praatjesmakers" vind, vraag ik me af wat je hier doet.... Dit is een forum...

Wat er is gebeurd is super erg.. maar om nou te vragen wat doe jij voor victoria??? Wie weet doen deze mensen wel heel veel ander goed werk..
Heel fijn om te weten wat jij precies allemaal doet hoor, en heel goed van je, maar zo heb je altijd baas boven baas.. Ik bedoel geef je bloed, help je kansloze armen, etc, etc... Geef jij alleen bij een grote ramp, of steun jij mensen heel het jaar door??

Zie je: zo kun je het op elke manier draaien als je wilt, dus deze discussie is echt tijdloos en zonder uitkomst..

Hallo Not yet,

dit kan echt niet hoor- op zoek gaan naar een foto van willem en hem dan plaatsen om te zeggen dat je vind dat hij er niet uit ziet?? hou toch op zeg.

[quote author=mammavark link=topic=9716.msg132905#msg132905 date=1235344144]
Hallo Not yet,

dit kan echt niet hoor- op zoek gaan naar een foto van willem en hem dan plaatsen om te zeggen dat je vind dat hij er niet uit ziet?? hou toch op zeg.

[/quote]

Volledig mee eens..!

Back