Ik heb met veel interesse dit topic zitten lezen, en ik wil mijn mening ongevraagd ook nog ff ventileren.
Ik hoop niet dat hiermee weer olie op het vuur wordt gegooid (sorry voor de metafoor) en mensen met modder in mijn richting gaan gooien, maar dat neem ik dan maar even voor lief.
Ik moet zeggen dat ik op een paar punten met Willem eens ben. Ik heb de brave mens nooit gezien, gemaild of gesproken; ik baseer alleen op wat ik heb gelezen.
1 Mensen die jarenlang het risico van brandschade hebben genegeerd en hebben besloten zich niet te verzekeren, kunnen wat mij betreft niet of in een mindere mate rekenen op vergoeding. Een verzekering is een collectief geheel waarbij je het risico spreidt, en je kunt zelf geld opzij zetten om dit risico op te vangen. Maar als je altijd hebt gedacht, ach dat komt wel goed; dan moet je nu niet komen zeuren.
Ik sta daar trouwens niet alleen in, ik las een artikel in "The Age" dat ook kritisch was over de vergoedingen van de staat. (Let wel ik heb het niet over humanitaire hulp van andere burgers/organisaties maar puur over brandschade aan eigendommen)
Het gevolg hiervan zou kunnen zijn dat niemand zich meer tegen brand verzekert omdat de gemeenschap toch wel inspringt.
2 Ik heb een paar jaar meegedaan aan inzamelakties voor Polen. Daar zaten prachtige dingen bij waar je mensen heel blij mee maakte zoals knuffels voor kinderen en kantinesets voor tehuizen.
Maar er waren ook mensen die hun PC XT uit 1982 kwamen brengen, in de wetenschap dat geen Pool daar ooit een zak aan zal hebben. Meer onder het motto "zie maar wat je ermee doet maar we willen wel dankjewel horen". Ik denk dat Willem hierop doelde, en dat er nogal heftig op gereageerd werd.
Blijft staan dat ik graag ook in een buitengebied zou willen wonen, maar ik nooit hoop mee te maken wat deze families hebben doorstaan. Ik zou er wel alles aan doen om de veiligheid zo goed mogelijk te garanderen (schuilkelder, noodwatervoorziening, sprinklersystemen op een noodpomp, brandveilig bouwen)
Ik was pas bij een seminar in Melbourne over de watercrisis hier. Daar werd verteld dat we vuurstormen zoals we pas hebben gezien, in de toekomst in een toenemende mate zullen gebeuren. Mede door de opwarming van dit gebied en de waterschaarste.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Bart