Coronavirus in Australië

Een vriendin stuurde vanmorgen een berichtje dat een nabije vaccinatielocatie nog boekingen nam voor vandaag. Dus meteen geboekt. Kom ik daar ruim op tijd vanmiddag, blijkt dat er een wachttijd is van 3 uur! Geen verschil tussen walk-ins en boekingen en de boekingssite stond nog steeds open. Dus rechtsomkeert gemaakt. Ik ga echt niet 3 uur staan in een ruimte met honderd(en) andere mensen waarvan er zeker wel een paar Covid onder de leden hebben. Nu maar wachten tot 14 januari voor een booster bij een chemist en in de tussentijd de normale regels in acht nemen en drukke plekken mijden. Lijkt me een beter plan.
 
Een vriendin stuurde vanmorgen een berichtje dat een nabije vaccinatielocatie nog boekingen nam voor vandaag. Dus meteen geboekt. Kom ik daar ruim op tijd vanmiddag, blijkt dat er een wachttijd is van 3 uur! Geen verschil tussen walk-ins en boekingen en de boekingssite stond nog steeds open. Dus rechtsomkeert gemaakt. Ik ga echt niet 3 uur staan in een ruimte met honderd(en) andere mensen waarvan er zeker wel een paar Covid onder de leden hebben. Nu maar wachten tot 14 januari voor een booster bij een chemist en in de tussentijd de normale regels in acht nemen en drukke plekken mijden. Lijkt me een beter plan.
Same in Melbourne. Stiefdochter heeft het na ruim 3 uur wachten (met boeking!) opgegeven. Ze is voor alle zekerheid in iso gegaan voor de komende week en wij leveren boodschappen bij haar af zonder fysiek contact.
 
Ja, Australia is op het moment onderdeel van de world leaders in aantal besmettingen. (Wel benieuwd hoe dat nu eigenlijk zo gekomen is, als ik een goed artikel er over vind post ik het wel)
Ik heb nu geen bronnen, maar ik had gelezen dat een van de redenen dat Australie nu zo hard gaat is omdat we heel lang niks hebben gehad. In veel landen hebben mensen eerder al een vorm van Covid gehad en daardoor een beter weerstand (ook tegen nieuwe varianten). Weet niet hoe goed onderbouwd die theorie is, maar vond het wel logisch klinken.
 
Dat zou zomaar kunnen @Rolls. Dat icm Omicron en relatief veel testen heeft dan dit. Het aantal testen zal niet verder meer oplopen gok ik met hoe rommelig het verloopt. En sommige restaurants hier in Noosa willen eigenlijk dat hun personeel niet gaat testen in deze tijd van het jaar. Niet getest is niet ziek, is wel personeel en wel inkomsten. (Heb ik uit zeer betrouwbare bron)
 
Dat zou zomaar kunnen @Rolls. Dat icm Omicron en relatief veel testen heeft dan dit. Het aantal testen zal niet verder meer oplopen gok ik met hoe rommelig het verloopt. En sommige restaurants hier in Noosa willen eigenlijk dat hun personeel niet gaat testen in deze tijd van het jaar. Niet getest is niet ziek, is wel personeel en wel inkomsten. (Heb ik uit zeer betrouwbare bron)
Dat was ik niet maar @Roels
 
Ik heb nu geen bronnen, maar ik had gelezen dat een van de redenen dat Australie nu zo hard gaat is omdat we heel lang niks hebben gehad. In veel landen hebben mensen eerder al een vorm van Covid gehad en daardoor een beter weerstand (ook tegen nieuwe varianten). Weet niet hoe goed onderbouwd die theorie is, maar vond het wel logisch klinken.
Dit is een aardig artikel met wat onderbouwingen/formules. Het is gebaseerd op Canada en de Delta variant. Maar het idee is hetzelfde, alleen is voor Omicron het R nummer nog ongunstiger dan voor Delta.
https://healthydebate.ca/2021/08/topic/covid-19-cases-increasing-vaccination/

(FYI: Canada heeft op dit moment 77% van de totale bevolking gevaccineerd, Australia 76%)
 
Zojuist is aangekondigd dat een PCR niet meer nodig is als je een positieve RAT hebt, dus nu hoef ik me niet meer schuldig te voelen dat ik niet bijdraag aan de statistieken ;)

Zo’n mooie oplossing.
We messed up: Let’s cut back on this testing thing.

Betekent dus ook dat de getallen van besmettingen per dag wel uit het raam kunnen. Die zijn (waren al) kansloos.

Ach ja, zo hobbelen we 2022 in hahaha
 
Last edited:
En zo ook zie ik geen nut meer in QR codes. Ik krijg dagelijks een melding dat er een positieve persoon in dezelfde winkel was als ik. Vaak komt die melding pas dagen later op mijn telefoon. Het advies is vervolgens om alert te zijn op ziekteverschijnselen.
Natuurlijk ben ik daar alert op. Dus waarom nog een QR code. Dat was leuk toen we nog contract tracing konden doen maar met deze dagelijkse nummer is dat flauwekul.
 
En zo ook zie ik geen nut meer in QR codes. Ik krijg dagelijks een melding dat er een positieve persoon in dezelfde winkel was als ik. Vaak komt die melding pas dagen later op mijn telefoon. Het advies is vervolgens om alert te zijn op ziekteverschijnselen.
Natuurlijk ben ik daar alert op. Dus waarom nog een QR code. Dat was leuk toen we nog contract tracing konden doen maar met deze dagelijkse nummer is dat flauwekul.
Met de aankondiging nu dat als je positief test met een RAT je niet meer naar de PCR test hoeft te gaan wordt die hele QR code tracking ook nutteloos, omdat al die positieve gevallen niet eens meer worden geregistreerd.
 
En zo ook zie ik geen nut meer in QR codes. Ik krijg dagelijks een melding dat er een positieve persoon in dezelfde winkel was als ik. Vaak komt die melding pas dagen later op mijn telefoon. Het advies is vervolgens om alert te zijn op ziekteverschijnselen.
Natuurlijk ben ik daar alert op. Dus waarom nog een QR code. Dat was leuk toen we nog contract tracing konden doen maar met deze dagelijkse nummer is dat flauwekul.
Dat zeggen mensen hier ook een hoop, want je bent tegenwoordig een close contact als je meer dan 4 uur in dezelfde ruimte bent geweest met iemand die het heeft. Dat is meer dan je doorgaans in een winkel, cafe or restaurant spendeert en contact tracing werkt toch al niet echt meer. Niet uit onwil denk ik, maar met 60,000 cases per dag (vandaag) is er geen beginnen meer aan en het helpt denk ik ook nergens meer echt mee. Misschien nog in staten waar de cijfers laag zijn, maar voor de helft van het land denk ik dat het niet meer uitmaakt.
 
Ja, wellicht gaan we daar maar eens mee stoppen dan. Ik wil er best aan mee werken for the greater good. Maar ik geloof niet dat de greater good er nog mee gebaat is.
 
Jullie zijn aan een imposante inhaalslag bezig in QLD. Meer dan 10k cases vandaag...

Ik scan nog wel netjes overal de QR codes omdat ik het gevoel heb dat bijvoorbeeld winkels het graag willen, maar niet omdat ik de verwachting heb dat het echt meer iets doet. Zoals @FritsC ook al zei, wij kregen bericht na bericht in NSW dat we in dezelfde winkels en dergelijke waren geweest als iemand met COVID. Nou hielp het niet mee dat je in NSW zelf moet zeggen wanneer je weer weg bent gegaan en dat vergaten we nogal eens. In Victoria gaan ze er vanuit dat je een uur ofzo binnen bent geweest.

Uiteraard zijn de cijfers allemaal erg deprimerend, maar tegelijkertijd, om het een positieve kant te geven: er is steeds minder reden voor de overheid om de grenzen dicht te houden of om weer in een lockdown te gaan. Niet dat het ideaal is, maar we kunnen in ieder geval proberen weer een beetje terug naar normaal te gaan.

Grappig/gek om te zien dat we dit topic bijna 2 jaar geleden geopend hebben en hoe we inmiddels tegen dingen aankijken.
 
Jullie zijn aan een imposante inhaalslag bezig in QLD. Meer dan 10k cases vandaag...
Ja, en hier is testen bijna onmogelijk. Dus ga er maar vanuit dat die cijfers veel hoger liggen. Het is nu zelfs zo dat als Tash positive test en ik me niet lekker voel, ik niet hoef te gaan testen en er maar vanuit moet gaan dat ik het heb. Dat kan dus in grotere gezinnen leiden to 3-4-5 cases onbekend op 1 getelde.

Wat ik nog het meest vervelend vindt zijn de berichten uit healthcare, de staff is echt over de limit. Zomaar een selectie van alleen vanochtend...



Ik scan nog wel netjes overal de QR codes omdat ik het gevoel heb dat bijvoorbeeld winkels het graag wille
Zal eens kijken hoe dat over een paar dagen is, maar wil ook niet onbeleefd zijn nee. Voorlopig zitten we hier opgesloten aangezien Miss Bang zich niet goed voelt en ik 1 of 2 dagen ook niet top was. Vandaag zou ze terecht kunnen voor een PCR test, dan waarschijnlijk nog een week wachten op de uitslag en dan weten we meer. Dus voorlopig geen shops!
 
Met de aankondiging nu dat als je positief test met een RAT je niet meer naar de PCR test hoeft te gaan wordt die hele QR code tracking ook nutteloos, omdat al die positieve gevallen niet eens meer worden geregistreerd.
En dan eerst maar eens een RAT proberen te vinden. Lekker dan, potentieel besmet winkel in, winkel uit.
 
NSW heeft weer wat restricties zag ik, maar gelukkig nothing too bad.
Heb zojuist aangegeven dat ik positief testte vorige week. Hebben jullie al tests kunnen scoren @afterbang?
 
Back
Top