Coronavirus in Australië

"Booster dose interval cut from 5 to 4 months from January 4, and to 3 months from January 31"

Op het moment dat dit bekend werd vanmorgen heb ik meteen onze boosters geboekt (wij waren oorspronkelijk eligible op 2 Feb en nu op 2 Jan). Ik heb de slots nog nooit zo snel zien vollopen. Terwijl ik een formulier invulde voor 5 Jan, gaf het een melding terug dat 5 Jan inmiddels volgeboekt was. Zwetend erbovenop gezeten maar we hebben onze boosters noodgedwongen 10 dagen van elkaar op resp. 10 Jan en 20 Jan.

Ik wil maar zeggen, wees er snel bij, zeker in high case number states zoals VIC en NSW. Inmiddels kun je bij ons in de buurt in Jan en Feb al niet meer terecht. Good luck peoples, and stay safe!

1640320077216.png
 
Een voor/nadeel van laksere staten zoals QLD? Hier liep ik vorige week gewoon ergens binnen en stond 30 minuten later weer bij de auto.

Ik weet niet genoeg van de uitrol hoor, maar vind dat laagdrempelige wel wat hebben. Maar wellicht zou dat in Vic niet werken omdat je dan dagen lang in een slaapzak voor de deur moet liggen?

Gelukkig heb je nu een plekje! Nog even volhouden!
 
Een voor/nadeel van laksere staten zoals QLD? Hier liep ik vorige week gewoon ergens binnen en stond 30 minuten later weer bij de auto.

Theoretisch kan dat hier ook bij de vaccination hubs, maar het wordt afgeraden om in te walken. Wachttijden bij de hubs lopen daardoor enorm snel op. Bij de GP is het overigens geen haar beter. We hebben nu bij de pharmacy om de hoek Moderna geboekt.
Ik weet niet genoeg van de uitrol hoor, maar vind dat laagdrempelige wel wat hebben. Maar wellicht zou dat in Vic niet werken omdat je dan dagen lang in een slaapzak voor de deur moet liggen?

We hebben ruim 5 miljoen inwoners op een relatief kluitje. Dat wordt een refugee camp dan. Ik vermoed dat de drukte en wachtlijsten met de stijgende boosterpercentages wel geleidelijk gaan afnemen. Als we ten minste niet naar 4 boosters per jaar moeten. Dat wordt een hoofdpijndossier voor Jeroen Weimar de Covid Commander
Gelukkig heb je nu een plekje! Nog even volhouden!

Oh, ik maak me niet zoveel zorgen over wachten persoonlijk, gewoon maskers op en 1,5 aanhouden. Het is meer de grote schaal en de density hier. Als het uit de klauwen loopt over de feestdagen, dan heb je gelijk complete ontwrichting van de zorg. Vriend van ons wacht al 2 jaar op een nieuwe heup, operatie heet elective surgery dus wordt ieder kwartaal doorgeschoven als non-necessary. Inmiddels lijdt hij zoveel pijn dat hij aan de morfine moest en aan een rolstoel gebakken is.
 
Last edited:
Een booster elke 6 maanden (tot ze wellicht weer een beter vaccin hebben uitgevonden) zou me niets verbazen. (Of zo’n 6 maanden, 12 maanden 24 maanden schema of zo) Maar dat is verder gebaseerd op niets hoor, dus quote me niet ;)

Ja de impact op eigenlijk niet gerelateerd medisch onderhoud is enorm. Een vriend van me werkt(e) op de OK in NL maar geeft aan dat Covid het leven in de zorg wel een beetje over genomen heeft. (Wat dus weer terug leidt naar mijn eerdere stukje over persoonlijke vrijheid in combinatie met je Civic duty zeg maar)
 
Ja de impact op eigenlijk niet gerelateerd medisch onderhoud is enorm. Een vriend van me werkt(e) op de OK in NL maar geeft aan dat Covid het leven in de zorg wel een beetje over genomen heeft. (Wat dus weer terug leidt naar mijn eerdere stukje over persoonlijke vrijheid in combinatie met je Civic duty zeg maar)
Freedom comes with or is the result of responsibility.
 
Hey Afterbang,
Zie mijn antwoorden tussen de streepjes ;)

Hoi Rolls, je snijdt een interessant topic aan. ---- dank je ik doe mijn best ----
vraag die ik in je bericht lees: Is de vaccinatie een inperking van mijn individuele vrijheid?
Kort antwoord op : Nee. ---- dan heb je er toch een andere kijk op dan ik. ----

In het lang, lees verder.

Nee: Je hebt een keuze. Je kunt wel of niet vaccineren, booster wel niet enz. Niemand dwingt je. Dus je opmerking: Ze laten me geen keus is niet 100% waar. Dat je keuze gevolgen heeft, dat is zo. Maar dat is met alles in het leven. Elke keuze heeft gevolgen. Dat is vrijheid, de mogelijkheid om keuzes te maken en daar de gevolgen zelf van te dragen. Het is dan aan een ieder om te kiezen of de (mogelijke) impact van een vaccinatie op jou als individu opweegt tegen de impact van een keuze om niet te vaccineren. Maar er schuurt hier iets. Komen we zo op terug.
---- hier ben ik het niet met je eens, als ze aangeven dat je de keus hebt om je niet te laten vaccineren, maar daardoor kan ik niet meer normaal spontaan uit eten zonder logistieke planning van testen enz. of mijn rijbewijs (voorbeeldje (nog) geen feit) niet verlengen. Dan is dit in mijn ogen geen keus meer. Veel mensen hebben een rijbewijs nodig om naar werk te kunnen of het is zelfs onderdeel van werk. ----

Daarnaast is absolute vrijheid in grote mate een illusie. We worden altijd in grote mate beperkt in onze vrijheden. Dit is bijvoorbeeld allemaal niet toegestaan in NL:
- In je blote......
- Machine geweer bezitten (laat staan gebruiken)
- enz.
Daar wordt nu aan toegevoegd: Ongevaccineerd rond lopen in een druk restaurant enz.
----Dit klopt in mijn ogen ook niet, nogmaals ik spreek uit eigen ervaring en mening of van wat ik lees, Covid is nu eenmaal een virus dat onder ons is. Dat is zeker klote maar het gaat met vaccineren echt niet weg. Virussen laten zich niet wegjagen anders had de griep ook niet meer bestaan. (Correct me if I'm wrong doctors) Er gaan mensen dood aan Covid, is k*t zeker als het een naaste of dierbare is. Maar, mensen hebben nu eenmaal de nare eigenschap dat ze eens dood gaan, meestal aan iets als ouderdom, een ziekte of ongeval, gelukkig heeft niemand het oneindige leven. Maar er gaan niet veel minder mensen ook dood aan.... komt ie weer.. de griep en ik weet het je mag ze niet vergelijken. Daarnaast, mensen die zijn gevaccineerd kunnen het nog steeds overdragen of besmet raken. Dus de "heilige" Qr code is een fictieve veiligheid. Want als ik ben gevaccineerd maar daardoor misschien ongemerkt toch besmet ben, kan ik met mijn Qr code vrolijk met een niet werkend mondkapje, hoestend en niesend een vol restaurant in. Daar gaat een vol restaurant met enkel gevaccineerde personen goh wat zal er gebeuren? ----

Waarom zijn die inperkingen allemaal wel OK?
- Blote kont: Nemen me.....
......oger risico op mass shooting
- Niet (voldoende) gevaccineerd zijn: Even plat gezegd: Mij opzadelen met een hoger risico om besmet te worden door een niet gevaccineerd persoon, ----- klopt niet, je kan door beide nog besmet raken of besmetten. Met vaccinatie worden alleen de ernstige symptomen gemaskeerd waardoor je misschien!! minder snel in het ziekenhuis komt (nogmaals correct me if I am wrong virologen doctoren)----- ziekenhuiskosten van jezelf of medemensen, ......ijheid van de ongevaccineerde, of mijn gezondheid/leven) ---- er vanuit gaande dat je een gezonde vent bent, durf ik te stellen dat als je covid mocht krijgen, je er niets of bar weinig van zult merken, ik moest me laten testen om te weten dat ik het had. Dat in gedachte ben ik van mening, ik ben nu gevaccineerd, die booster heb ik dus duidelijk niet nodig, geef deze aan iemand die het wel wil/nodig heeft. Laat mijn lichaam zelf het werk doen, immuunsysteem, wat nog beter werkt na het doormaken van besmettig ook blijkt uit onderzoek.----

In andere woorden vind ik het wereld wijde systeem dat is opgetuigd voor de "bestijding" van dit virus, zwaar overdreven voor iets, wat naar mijn mening, een bijzonder lage impact heeft op een samenleving. Laten we eerlijk zijn, een IFR van 0,15 behoort toch echt niet in het A status lijstje naast Ebola en dat soort serieuze ziektes/virussen. Maar in dit landje (Nederland) staat het er wel tussen. Covid is een virus, we moeten er mee leren leven. Ja er gaan mensen aan dood, is zeker K*t maar weg gaan zal het nooit meer. De maatregelen en restricties die de samenleving worden opgelegd brengen een veel grotere maatschappelijke en financiele schade waarvan de klappen nog gaan vallen. Ook daar zijn rapporten van.

Sorry ik heb geprobeerd kort te blijven.
 
De kids en ik vliegen volgende week maandag naar Nederland, hopelijk weer terug op de 20e januari. En dan het liefst zonder quarantaine, maar als het echt moet dan wel graag thuis. Die ergerlijke regel (je bent temp dus hotel quarantaine) zal hopelijk als we boven de 90% zitten wel aangepast zijn, want met twee toddlers in een hotelkamer….

Mocht je op expdite komen in Nederland, dit lezen, en je hebt zin in een biertje..... ;)
 
Een voor/nadeel van laksere staten zoals QLD? Hier liep ik vorige week gewoon ergens binnen en stond 30 minuten later weer bij de auto.

Ik weet niet genoeg van de uitrol hoor, maar vind dat laagdrempelige wel wat hebben. Maar wellicht zou dat in Vic niet werken omdat je dan dagen lang in een slaapzak voor de deur moet liggen?

Gelukkig heb je nu een plekje! Nog even volhouden!

Hier kon je geloof ik ook een tijd lang gewoon binnenlopen, tenminste dat stond in de brief die wij ontvingen een paar weken geleden. Maar ivm de feestdagen en iedereen die zich massaal laat testen om naar familie te gaan werkt het niet meer echt omdat overal nu eindeloze rijen staan.

Every other message in de Facebook groep van onze suburb gaat over mensen die vragen wat de wachtrijen overal zijn, waar je zelf-tests kunnen kopen, welke pharmacies walk-ins doen of de kortste wachttijden hebben etc. Ik hoor ook van mensen die 80/90 uur op de uitslag van hun test moeten wachten.

Wij zijn nog niet aan de beurt gelukkig en ik heb medelijden met iedereen die in de zorg werkt op het moment. Het zal een hel zijn, extreem druk + waarschijnlijk een hele hoop onvriendelijke mensen.
 
Sorry ik heb geprobeerd kort te blijven.
In het kort: Vrijheid komt met begrenzingen. Jij vindt dat de maatregelen teveel vrijheid inperken, andere mensen vinden dat er veel meer maatregelen zouden moeten zijn. Er is geen juiste hoeveelheid maatregelen. Wat voor jouw juist is (Laat het gaan, het is maar een virusje) Is voor andere veel te los (Mensen met zwakker gestel, immuno-compromised, enz.) Dat we niet meer 1-2-3 afkomen van dit virus geloof ik best, dat we de impact voor niet alleen de patient, maar ook alles daaromheen (gezondheidszorg, los of labour enz.) proberen te voorkomen lijkt me geen slecht streven.
Dus ondanks dat ik ik wellicht sommige maatregelen voor mijzelf persoonlijk overdone vind, heb ik compassie voor mijn minder bedeelde medemens, en slik de regels om een andere een betere kans te geven.

Ik probeer me er daarnaast van bewust te zijn dat we bijna letterlijk in andere werelden leven. Hier is er (in Queensland) de afgelopen 2 jaar niets aan de hand behalve een lockdown van een weekje hier of daar, mask wearing enz. Dus een heel ander startpunt dan NL. Ik kan niet in jouw schoenen staan, en jij kunt de wereld niet zien eenvoudig via mijn ogen. (Vandaar mjn vaak wat langere Posts omdat ik het wel probeer ;) )

Nu komt daar in QLD de vaccinatie plicht bij voor bepaalde locaties etc. Ik zie voor mijzelf het probleem niet. Ik voel namelijk elke keer een golf van dankbaarheid en privilege over me heen komen als ik een vaccinatie mag halen, dus ik blijf wel up to date met vaccinaties. Dat is voor mij echt een emotioneel moment. (Ik bedenk me dan hoe ver science is gekomen, en bedenk me dat we als blanke westerlingen al aan onze 3e toe zijn terwijl grote delen van de wereld nog niet aan hun eerste toe zijn. White privilege...)

Jij mag daar een andere mening over hebben. Dat is ook vrijheid ;)
 
Last edited:
Wij zijn nog niet aan de beurt gelukkig en ik heb medelijden met iedereen die in de zorg werkt op het moment. Het zal een hel zijn, extreem druk + waarschijnlijk een hele hoop onvriendelijke mensen.
Met nu de interval naar 4 maanden ben je ook al gauw aan de beurt gok ik, na de zomervakantie of zo?
 
Met nu de interval naar 4 maanden ben je ook al gauw aan de beurt gok ik, na de zomervakantie of zo?

Ja, rond Februari/Maart denk ik. Not too bad.

En ik ben het met je eens wat betreft white privilege. In grote delen van de wereld is een vaccinatie niet te krijgen, is het niet gratis en is de medische zorg verre van toereikend om de problemen op te vangen.
Het voelt wat misplaatst in mijn ogen om met die kennis te zeggen dat je de best beschikbare oplossing niet wilt en dat iedereen er maar oke mee moet zijn dat je daardoor anderen besmet, en dat er wat mensen doodgaan.

Ik kan me hier enorm om opwinden, dus ik hou het hier verder maar bij. Ik ben het punt van de vriendelijke discussies wat voorbij. Als het bericht na 2 jaar nog niet is aangekomen, dan gaan een paar forum berichten ook niets uithalen.
 
In het kort: Vrijheid komt met begrenzingen. Jij vindt dat de maatregelen teveel vrijheid inperken, andere mensen vinden dat er veel meer maatregelen zouden moeten zijn. Er is geen juiste hoeveelheid maatregelen. Wat voor jouw juist is (Laat het gaan, het is maar een virusje) Is voor andere veel te los (Mensen met zwakker gestel, immuno-compromised, enz.) Dat we niet meer 1-2-3 afkomen van dit virus geloof ik best, dat we de impact voor niet alleen de patient, maar ook alles daaromheen (gezondheidszorg, los of labour enz.) proberen te voorkomen lijkt me geen slecht streven.
Dus ondanks dat ik ik wellicht sommige maatregelen voor mijzelf persoonlijk overdone vind, heb ik compassie voor mijn minder bedeelde medemens, en slik de regels om een andere een betere kans te geven.

Ik probeer me er daarnaast van bewust te zijn dat we bijna letterlijk in andere werelden leven. Hier is er (in Queensland) de afgelopen 2 jaar niets aan de hand behalve een lockdown van een weekje hier of daar, mask wearing enz. Dus een heel ander startpunt dan NL. Ik kan niet in jouw schoenen staan, en jij kunt de wereld niet zien eenvoudig via mijn ogen. (Vandaar mjn vaak wat langere Posts omdat ik het wel probeer ;) )

Nu komt daar in QLD de vaccinatie plicht bij voor bepaalde locaties etc. Ik zie voor mijzelf het probleem niet. Ik voel namelijk elke keer een golf van dankbaarheid en privilege over me heen komen als ik een vaccinatie mag halen, dus ik blijf wel up to date met vaccinaties. Dat is voor mij echt een emotioneel moment. (Ik bedenk me dan hoe ver science is gekomen, en bedenk me dat we als blanke westerlingen al aan onze 3e toe zijn terwijl grote delen van de wereld nog niet aan hun eerste toe zijn. White privilege...)

Jij mag daar een andere mening over hebben. Dat is ook vrijheid ;)
Mooi verhaal, helemaal mee eens. M.i. denken (te)veel mensen alleen maar uiy hun eigen belevingswereld: "ik vind dat de scholen dicht moeten", zegt de persoon zonder kinderen. "Ik vind dat de horeca dicht moet", zegt de niet horeca ondernemer. Zolang het maar geen impact heeft op zichzelf. Compassie voor anderen schiet nogal eens te kort. Jouw reactie is daarom alleen maar mooier, ook denken aan de impact op anderen.

(P.s. het is geen white privilege imho, maar een "rich privilege". Vanuit het verleden zit daar overlap in, maar ik denk niet dat we daar nu op die manier naar kunnen kijken)
 
Laat mijn lichaam zelf het werk doen, immuunsysteem, wat nog beter werkt na het doormaken van besmettig ook blijkt uit onderzoek.
Hier wil ik toch wel even op reageren (ik ben geen dokter -mijn vrouw wel- maar wat volgt komt uit de wetenschappelijke hoek)
Het covid virus is compleet nieuw voor je lichaam dus als je niet gevaccineerd bent en je raakt besmet dan is dat een echte gok wat je lichaam gaat doen. Gewoon grieperig of zware longontsteking of worden je organen één voor één gesloopt (doodsoorzaak bij covid)?
Een vaccinatie voorkomt die plotse aanslag op je lichaam. Én bij longontsteking etcetera kom je dus in het ziekenhuis terecht. Een Belgische studie geeft aan dat een 65-minner 5,5 keer meer kans heeft om in het ziekenhuis te belanden indien niet gevaccineerd. En 8x hoger om op de IC te belanden. Dus stop gewoon die vergelijking met de griep. Vandaar de ongewoon grote druk op de ziekenhuizen en dat ook ten koste van de ‘gewone’ patiënten.
Ik volg dus afterbangs compassie met de medemens als een motivatie voor vaccinatie (naast dat ik mijn eigen risico op de gevolgen bij besmetting wil verkleinen)
Kort: ik laat me niet vaccineren omdat mijn lichaam zijn werk zelf wel kan doen is een complete gok. En je mag wat mij betreft gokken met jezelf maar het is ook ten koste van anderen. Maar idd, jou keuze en vrijheid.
 
Last edited:
Even snel een reactie tussendoor op voorgaande 3 posts. Volgens mij wordt ik een beetje verkeerd begrepen als ik zo lees.
Ik zeg ook niet dat ik helemaal anti/tegen ben. Iedereen die een prikje wil of moet krijgen om wat voor reden dan ook, heel graag en ik gun iedereen het beste uiteraard. Mensen die het niet kunnen betalen, triest, geef ze mijn prikje en ik wil nog geld doneren voor ze ook, ik durf dat risico voor mezelf te nemen.

De juiste maatregelen of "dosering" ervan ben ik helemaal met @afterbang eens dat gaat nooit lukken. White privilage vindt ik dan weer wat zwaar klinken.
Laat mensen een beetje vrij in de keus is mijn mening. En ja ook ik houd me netjes aan de regeltjes mondkapje afstand handjes wassen en ventileren. Ook ik ben gevaccineerd (2 x) ;)
 
Mocht je op expdite komen in Nederland, dit lezen, en je hebt zin in een biertje..... ;)
Ik denk dat dat als een echtgenoot van een oncoloog, schoonbroer van een infectious deceases consultant en broer van een anaesthesiologist i.o. een heel verhelderend gesprek voor je zou kunnen zijn, maar voor mij praktisch even niet noodzakelijk. Ik ga het risico dat mijn twee kids (2&3 jaar oud) covid krijgen minimaliseren en derhalve zie ik maar een paar mensen.
 
P.s. het is geen white privilege imho, maar een "rich privilege". Vanuit het verleden zit daar overlap in, maar ik denk niet dat we daar nu op die manier naar kunnen kijken
Snap je punt, en ja we zijn het met elkaar eens: De overlap tussen White en Rich is pretty big.
 
Ik denk dat dat als een echtgenoot van een oncoloog, schoonbroer van een infectious deceases consultant en broer van een anaesthesiologist i.o. een heel verhelderend gesprek voor je zou kunnen zijn, maar voor mij praktisch even niet noodzakelijk. Ik ga het risico dat mijn twee kids (2&3 jaar oud) covid krijgen minimaliseren en derhalve zie ik maar een paar mensen.

Je hebt een aardig medisch onderlegde familie. Het was maar een aanbod ;) no hard feelings in any way or form.
 
Back
Top