Coronavirus in Australië

Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat dit land hier ook in lock-down gaat. Vrienden in PA (VS) hebben al te maken met martial law net als in delen van Europa, en nu is zelfs alcohol in de ban. Zit je je al rot te vervelen thuis, kun je je niet eens meer klemzuipen om de tijd te passeren!
 
Last edited:
Bad news @Red dust ...

All overseas arrivals to Australia will be required to self-isolate as country tackles coronavirus threat
Scott Morrison announces all overseas arrivals to Australia will be required to self-isolate as the country tackles the coronavirus pandemic, while cruise ships from international ports will be banned from docking in Australia.

Er werd ook genoemd dat lockdowns van steden een mogelijkheid is.

Edit. een artikel met meer informatie: https://www.abc.net.au/news/2020-03...lf-isolation-announced-for-australia/12057772
 
Last edited:
Bad news @Red dust ...

All overseas arrivals to Australia will be required to self-isolate as country tackles coronavirus threat
Scott Morrison announces all overseas arrivals to Australia will be required to self-isolate as the country tackles the coronavirus pandemic, while cruise ships from international ports will be banned from docking in Australia.

Er werd ook genoemd dat lockdowns van steden een mogelijkheid is.

Edit. een artikel met meer informatie: https://www.abc.net.au/news/2020-03...lf-isolation-announced-for-australia/12057772

Ik hoorde dit ook idd. Zag net ook een wetenschapper op ABC zeggen dat we het voor moeten zijn en we nu al in lockdown moeten, is ook wat voor te zeggen.
 
Ik hoorde dit ook idd. Zag net ook een wetenschapper op ABC zeggen dat we het voor moeten zijn en we nu al in lockdown moeten, is ook wat voor te zeggen.

Daarom ben ik blij dat deze beslissing nu genomen is. Veel mensen vinden het onzin omdat er nog maar zo weinig besmettingen zijn, maar ik heb liever dat we nu voorzorgsmaatregelen treffen dan dat we achter de feiten aan moeten lopen straks.
 
Daarom ben ik blij dat deze beslissing nu genomen is. Veel mensen vinden het onzin omdat er nog maar zo weinig besmettingen zijn, maar ik heb liever dat we nu voorzorgsmaatregelen treffen dan dat we achter de feiten aan moeten lopen straks.
Moeten ze met de griep ook doen. Scheelt 300 duizend ziekenuisopnames en 3000 doden elk jaar. ;)
 
Moeten ze met de griep ook doen. Scheelt 300 duizend ziekenuisopnames en 3000 doden elk jaar. ;)
Mjah, lees even een stukje terug en vraag je dan af hoeveel hout je opmerking snijdt.
Je hele stuk over economische impact etc ga ik voor een groot deel in mee, tot dat straks blijkt dat 8% vd 65-plussers omvallen
 
Mjah, lees even een stukje terug en vraag je dan af hoeveel hout je opmerking snijdt.
Je hele stuk over economische impact etc ga ik voor een groot deel in mee, tot dat straks blijkt dat 8% vd 65-plussers omvallen

Onder de 65 plussers vallen meer doden omdat deze in crisislanden aan de kant geschoven worden ten faveure van de 30-40+ ers. Alleen zijn er evengoed nog vrij veel fatalities onder gezonde mensen in de 30-40 categorie volgens dezelfde wetenschapper op de ABC, wat toch wel alarmerend is.

Je kunt dit virus toch met geen mogelijkheid vergelijken met het 'normale' griepvirus. Wtf.
 
Onder de 65 plussers vallen meer doden omdat deze in crisislanden aan de kant geschoven worden ten faveure van de 30-40+ ers. Alleen zijn er evengoed nog vrij veel fatalities onder gezonde mensen in de 30-40 categorie volgens dezelfde wetenschapper op de ABC, wat toch wel alarmerend is.
Gebeurd met de griep ook. Er zijn ook wetenschappers die zeggen dat influenza meer besmettelijk is en dat het sterftepercentage uiteindelijk een stuk lager zal zijn dan nu wordt aangegeven. Feit is dat niemend het nog eigenlijk zeker weet. Maar als het gaat om de overbelasting van het zorgsysteem, dan denk ik dat men wel erg makkelijk voorbij gaat aan wat we ieder jaar te verduren hebben met de griep.
 
Mjah, lees even een stukje terug en vraag je dan af hoeveel hout je opmerking snijdt.
Je hele stuk over economische impact etc ga ik voor een groot deel in mee, tot dat straks blijkt dat 8% vd 65-plussers omvallen
Van het virus of de lege schappen?

Probleem met jouw stelling is dat het nergens op gebaseerd is maar tegelijkertijd altijd een winner is: wordt het sterftecijfer zo hoog dan had je het correct, wordt het sterftecijfer niet zo hoog dan waren het de "effectieve" maatregelen die het voorkwamen. En zo zullen we nooit de waarheid weten. Dat is precies waarom de overheid dit soort maatregelen neemt, ze willen niet aan de verkeerde kant van het argument vallen.
 
Last edited:
Van het virus of de lege schappen?

Probleem met jouw stelling is dat het nergens op gebaseerd is maar tegelijkertijd altijd een winner is: wordt het sterftecijfer zo hoog dan had je het correct, wordt het sterftecijfer niet zo hoog dan waren het de "effectieve" maatregelen die het voorkwamen. En zo zullen we nooit de waarheid weten. Dat is precies waarom de overheid dit soort maatregelen neemt, ze willen niet aan de verkeerde kant van het argument vallen.
Je vergelijking met de standaard influenza periode elk jaar. Ja, absoluut gezien is influenza op het moment nog dodelijker dan Covid-19. Maar... het percentage dat het niet haalt bij Covid-19 is vele malen hoger. Dan haal ik aan in één van mijn eerste reacties in deze draad. Mijn stelling is overigens gebaseerd op de mening en onderzoek van verschillende ID-consultants in zowel Nederland als het VK. Met name die in het VK heeft een paper geschreven wat - helaas achter een pay wall, bloody VNU... - heel duidelijk aangeeft waarom de vergelijking tussen influenza en Covid-19 misgaat.
Maar leeft rustig in je eigen cocon...
 
Ik zat net door wat data te harken in NL.
het gaat heel lastig zijn om een goed sterfte percentage te berekenen als ik het zo lees. (Het artikel trok die conclusie helaas niet zelf...)

Heel veel mensen zullen besmet raken. Maar het niet weten/niet getest worden.

Het sterfte percentage; wordt dat nu berekend op basis van ‘bevestigde cases/sterfgevallen’?

Als dat het geval is, is het sterfte percentage cijfer dan nu niet te hoog?
 
Ik zat net door wat data te harken in NL.
het gaat heel lastig zijn om een goed sterfte percentage te berekenen als ik het zo lees. (Het artikel trok die conclusie helaas niet zelf...)

Heel veel mensen zullen besmet raken. Maar het niet weten/niet getest worden.

Het sterfte percentage; wordt dat nu berekend op basis van ‘bevestigde cases/sterfgevallen’?

Als dat het geval is, is het sterfte percentage cijfer dan nu niet te hoog?
Dat was dus een van de onzekere factoren. Daarnaast, alle data is gebaseerd op CN, waar men de grootste sample group had, maar waar de demografische samenstelling anders is dan in de westerse wereld. Het dichtstbij komt Italië - het health system zit op het zelfde niveau als in Nederland - en daar lijken de percentages wel redelijk gelijk te zijn aan CN. Maar zelfs al zit men er een factor 10 naast, dan nog is covid-19 een factor 30 dodelijker en veel besmettelijker dan de standaard influenza.
Zoals ik ook al linkte in mijn eerste post:

influenza in AU:
EATHS DUE TO INFLUENZA, 2017

In 2017 there were 1,255 deaths due to influenza, recording a standardised death rate of 3.9 per 100,000 persons.
Dat is dus (en ik rond de 3.9 af naar 4): 0.004%. Dat is nogal een verschil met 1-3%. En zelfs al zitten we er een factor 10 naast, dan nog is het veel hoger.
 
@Zwerver. Thanks. BTW. Ik bagatelliseer niet en trek geen vergelijking met welke ziekte dan ook ;)

Het is meer; als we met cijfers werken, dan moeten we ze wel goed interpreteren (en ik insinueer niet dat jij, of iemand anders dit niet doet. Gewoon in het algemeen sprekend)

Ik kwam op de brainfart vanwege dit artikel.https://zachtwerken.nl/corona-wat-nu/?fbclid=IwAR2JDzo56h95yd_p_r_tAwKx1fZWEGfdXPT5NIW1yA-Dv16ClDk-zrnvBAk

Geen expert. Gewoon iemand die met data probeert een verhaal te vertellen. En toen dacht ik aan sterfte percentage. (Puur uit interesse/kritische aanschouwer van cijfers in de media)

Over media gesproken. Ik moest net zelfs een klein beetje overgeven toen ik zelfs de ABC op de radio tussen neus en lippen door het woord deadly voor virus hoorde plakken. Wat is dit? Praten we tegenwoordig allemaal Trumpiaans? Met voor elk zelfstandig naamwoord een bijvoeglijk naamwoord? Cancer is deadly, bushfires are deadly, traffic is deadly, Aussie husbands are deadly. Maar gebruiken we daar te pas en te onpas Trumpiaanse bijwoorden?
 
Last edited:
Dat was dus een van de onzekere factoren. Daarnaast, alle data is gebaseerd op CN, waar men de grootste sample group had, maar waar de demografische samenstelling anders is dan in de westerse wereld. Het dichtstbij komt Italië - het health system zit op het zelfde niveau als in Nederland - en daar lijken de percentages wel redelijk gelijk te zijn aan CN. Maar zelfs al zit men er een factor 10 naast, dan nog is covid-19 een factor 30 dodelijker en veel besmettelijker dan de standaard influenza.
Zoals ik ook al linkte in mijn eerste post:

influenza in AU:

Dat is dus (en ik rond de 3.9 af naar 4): 0.004%. Dat is nogal een verschil met 1-3%. En zelfs al zitten we er een factor 10 naast, dan nog is het veel hoger.
Flu season 2019: In Augustus 2019, 430 doden uit 217,000 diagnoses, dat is bijna 200 per 100,000 (0.2%). "The national death toll officially stands at 430, although the real figure could be much higher with experts saying some deaths are attributed to other causes despite flu-related complications." https://www.abc.net.au/news/2019-08-18/influenza-spike-may-be-climate-related/11406980

Hangt er dus maar net vanaf welke statistieken je erbij haalt en hoe eea wordt gemeten. Volgens mij zijn jouw nummers van 2017 gemeten tegen de gehele bevolking van Australie, niet het aantal bevetigde besmettingen (als ik dat nu voor China doe kom ik op 0.000003208‬%). Apples/oranges.

Mijn punt gaat uiteindelijk niet over hoe dodelijk het precies is, het gaat er om of de economisch enorm schadelijke maatregelen genoeg effectief zijn om ze te rechtvaardigen. Maar ik zal maar in mijn cocon kruipen, misschien beschermt het mij en 30 duizend andere werknemers van baanverlies wanneer de volgende maatregel van Scotty mijn wekgever definitief over het randje duwt.
 
@Zwerver. Thanks. BTW. Ik bagatelliseer niet en trek geen vergelijking met welke ziekte dan ook ;)

Het is meer; als we met cijfers werken, dan moeten we ze wel goed interpreteren (en ik insinueer niet dat jij, of iemand anders dit niet doet. Gewoon in het algemeen sprekend)
Ik weet het. Maar het is frustrerend om te zien dat mensen (jij niet) denken dat dit een grote dek jezelf in actie vanuit de overheden van deze wereld is, terwijl mijn schoonzus die betrokken is bij de covid-19 response in het VK nu al weken lang 12-18 urige werkdagen maakt, 6 dagen per week, om te voorkomen dat het verder fout gaat. Naast BoJo zijn herd immunity geraaskal is dit (het niet serieus nemen van het virus en het wegzetten van de reactie als overheids gecoördineerde paniek) het gene wat haar al een paar keer een reactie heeft laten ontlokken die ik hier niet ga herhalen.
Er is geen scenario denkbaar waarbij de huidige maatregelen als overtrokken gezien kunnen worden. Er gaan straks honderden, duizenden, tien duizenden mensen dood als we dit niet tackelen. En AU loopt maar een paar weken achter de curve aan.

@slatsr wat is belangrijker, jouw baan of het leven van duizenden mensen die op het spel staan? ScoMo gaat nog niet eens ver genoeg als je de WHO mag geloven.
 
Laten we de maatregelen door trekken na de crisis. Goed voor het milieu.
Allemaal Univeral Basic Income en klaar met het hele gedoe. ;)

(sorry, even de boel verlichten ;) )

@Red dust Where are you?
 
Scott Morrison announces all overseas arrivals to Australia will be required to self-isolate as the country tackles the coronavirus pandemic, while cruise ships from international ports will be banned from docking in Australia.
Wij zijn gisteren na een weekje NZ net voor de ban aangekomen in Australië. Bij overstap in Brisbane was er totaal niets te merken buiten de eindeloze Corona boodschappen door de speakers, talloze txt berichten van qantas en extra hand sanitizers op het vliegtuig.
Thuis werden we door mensen uit onze omgeving wel meteen gewezen op de ban en of we toch niet beter thuis zouden blijven voor 2 weken. Het stelt je wel meteen voor een persoonlijk dilemma merk ik. Officieel kunnen we gewoon aan het werk volgens de government richtlijnen en deze van de school (alhoewel: als je terugkomt van een metropolitan area moet je van school ook 2 weken in zelf-isolation). NZ Is nu niet bepaald een risicogebied, in uiterste nood waren we misschien daar gebleven maar hoe lang kan je zoiets volhouden (onzeker hoe lang, financieel, werk, school, katten thuis,...). Maar we zijn wel in een vliegtuig vol mensen geweest en op een ‘metropolitane’ luchthaven (Brisbane). Ik zou remote kunnen werken maar 2 weken? Mijn vrouw werkt in de zorg en zij werd zelfs aangeraden om te komen werken zolang ze zich goed voelt (en dat is natuurlijk geen garantie meer op niet-dragerschap)
Enfin, wat doe je dan? Je houden aan de officiële, zij het in dit geval toch artificiële regels (enkele uren verschil en het was totaal anders) en naar school en werk? Of kiezen voor absolute veiligheid en thuis blijven. Als je dit dan zelf moet kiezen lijkt het me toch ook vooral een kwestie van eigen mogelijkheden (geld, werk,...) naast de praktische en officiële.
Vrienden van ons in Amerika zijn nu tijdens hun ban naar Hawaï gevlogen in afzondering met hele gezin, want dat is interstate dus dat mag. Kinderen mogen toch niet naar school en beiden kunnen vandoor afstand hun zaakjes regelen. Zij gedragen zich voorbeeldig in hun self isolation maar tegelijkertijd is dat erg geprivilegieerd.
 
Wij zijn gisteren na een weekje NZ net voor de ban aangekomen in Australië. Bij overstap in Brisbane was er totaal niets te merken buiten de eindeloze Corona boodschappen door de speakers, talloze txt berichten van qantas en extra hand sanitizers op het vliegtuig.
Thuis werden we door mensen uit onze omgeving wel meteen gewezen op de ban en of we toch niet beter thuis zouden blijven voor 2 weken. Het stelt je wel meteen voor een persoonlijk dilemma merk ik. Officieel kunnen we gewoon aan het werk volgens de government richtlijnen en deze van de school (alhoewel: als je terugkomt van een metropolitan area moet je van school ook 2 weken in zelf-isolation). NZ Is nu niet bepaald een risicogebied, in uiterste nood waren we misschien daar gebleven maar hoe lang kan je zoiets volhouden (onzeker hoe lang, financieel, werk, school, katten thuis,...). Maar we zijn wel in een vliegtuig vol mensen geweest en op een ‘metropolitane’ luchthaven (Brisbane). Ik zou remote kunnen werken maar 2 weken? Mijn vrouw werkt in de zorg en zij werd zelfs aangeraden om te komen werken zolang ze zich goed voelt (en dat is natuurlijk geen garantie meer op niet-dragerschap)
Enfin, wat doe je dan? Je houden aan de officiële, zij het in dit geval toch artificiële regels (enkele uren verschil en het was totaal anders) en naar school en werk? Of kiezen voor absolute veiligheid en thuis blijven. Als je dit dan zelf moet kiezen lijkt het me toch ook vooral een kwestie van eigen mogelijkheden (geld, werk,...) naast de praktische en officiële.
Vrienden van ons in Amerika zijn nu tijdens hun ban naar Hawaï gevlogen in afzondering met hele gezin, want dat is interstate dus dat mag. Kinderen mogen toch niet naar school en beiden kunnen vandoor afstand hun zaakjes regelen. Zij gedragen zich voorbeeldig in hun self isolation maar tegelijkertijd is dat erg geprivilegieerd.
Het is een lastige idd. Ik zou zeggen, doe wat jij denkt dat goed is. Je weet zelf wel of je verkouden bent, snotneus, koortsig etc. En je bent in de marge die ScoMo heeft gezet.
Een grens trekken is altijd arbitrair. Als je aan de goede kant zat, zat je aan de goede kant?
Tot dat je aan de verkeerde kant zit ;)
 


OFX
Back
Top