Wij kwamen van de week tot de pijnlijke conclusie dat ook de overheid zoekende is. Annelies heeft sinds het begin van de week hoofdpijn, brandende longen, snel buiten adem en veel hoesten. Op haar werk zijn een paar mensen de afgelopen tijd positief getest en er wordt sowieso veel internationaal gereisd, maar dat waren geen mensen waar zij direct mee werkt, dus zij is niet getest, maar ondanks dat wordt er nog niet vanuit huis gewerkt. Ik vermoed omdat ze bang zijn voor de impact die dat zou hebben op het bedrijf, veel elementen van het bedrijf lenen zich niet goed voor een WFH situatie. Als je je niet lekker voelt mag je wel thuis blijven, maar je voelt wel een bepaalde druk om toch gewoon te blijven gaan.
Dus Annelies dacht de dokter te bellen om te vragen of ze wel of niet naar werk moest. Na een uur kwam ze er doorheen en direct werd ze doorverwezen naar de Corona Hotline. Drie. Uur. Zolang duurde het om iemand aan de lijn te krijgen. Die ging de checklist door en de conclusie uiteindelijk was "Ja, het klinkt alsof je een beginnende longontsteking hebt, maar je bent niet in het buitenland geweest in de afgelopen 14 dagen en niet in direct contact geweest met iemand die positief getest heeft, dus je kunt gewoon naar werk". Hmm, oke.
En als het erger wordt dan doen dokters alleen telefonische consults. "Al weet ik eigenlijk niet hoe dat werkt, want een dokter kan alleen een longontsteking vaststellen door naar je longen te luisteren," was de uiteindelijke realisatie die de vrouw aan de lijn had. Maar dat was wat er in hun script stond, dus ze moest maar terugbellen als het erger werd.
Annelies heeft nu zelf maar besloten de komende dagen thuis te blijven en gewoon wat sickies op te nemen, maar het is duidelijk dat niemand echt weet wat ze met de situatie aanmoeten.
Ik vind het wel gezellig dat ze thuis is. Ik werk nu zelf al iets meer dan een week thuis en ga eigenlijk niet naar buiten afgezien van de week boodschappen. Als bedrijf hebben we nu een redelijk ritme te pakken. 2 video conferencing calls per week met het hele team waarin iedereen een update geeft (Zoom is echt heel goed, maar meet.google.com is gratis en ook goed), iedereen heeft z'n apps open en is goed bereikbaar, we video bellen elkaar wat vaker zodat je toch het gevoel hebt nog wat persoonlijk contact te hebben.
We verkopen nu ook alleen nog maar via de telefoon of bieden we video chats aan. We waren wat bang dat klanten daar terughoudend mee zouden zijn, maar iedereen is er juist erg positief over dat we het serieus nemen en voorbereid zijn.
Ik ben inmiddels met
@Tim911, de tijd voor halve maatregelen is voorbij. Restaurants, cafes en talloze andere sectoren gaan dit langdurige, halve maatregelen gedoe niet trekken. Het is beter om alles nu voor een relatief korte periode dicht te gooien (en dat ook goed te enforcen), dan dit halve gedoe over maanden uit te smeren.