@slatsr wat is belangrijker, jouw baan of het leven van duizenden mensen die op het spel staan? ScoMo gaat nog niet eens ver genoeg als je de WHO mag geloven.
Ik ga niet de discussie aan qua getallen en percentages en wil ook niemand op de tenen trappen of naief overkomen, maar ik denk dat het in veel gevallen misschien nog een beetje een ver-van-mijn-bedshow is. Australie komt er tot nu toe - ik herhaal:
tot nu toe - nog goed vanaf. Zouden wij hier toestanden krijgen qua aantal zieken en sterfgevallen zoals in China, Italie, Iran, etc, dan zouden veel mensen wakker schudden.
In bijv. Europa kampen ze met een grotere bevolkingsdichtheid waardoor het daar sneller zal verspreiden. Zou ik daar wonen, dan zou ik me wellicht veel ongeruster maken. En wellicht ook als ik in een stad als Sydney of Melbourne zou wonen. Ik woon toch redelijk afgelegen. Wil niet zeggen, dat ik nu m'n kop in het zand steek. Hoewel ik vermoedelijk nog steeds naar de bios zal hier, zolang deze niet bomvol zit ivm een premiere, zat ik al wel sterk te twijfelen over een judo workshop in Adelaide. M.n. omdat de Duitse sensei altijd via een 2-weekse stop in Japan (trainen bij de Kodokan, moederschool judo) naar Adelaide komt. Uiteraard is dit nu geannuleerd.
Dus ja, de maatregelen voelen misschien wat extreem en we zullen allemaal een fikse economische klap oplopen, maar zodra de aantallen geinfecteerden en/of slachtoffers hier omhoog gaan, zullen we blij zijn, dat we toch nog redelijk op tijd tot actie zijn overgegaan. Better safe, than sorry.
Qua gekte, als we allemaal normaal doen, kunnen we een deel van de economische klap opvangen. Een lokale Chinees bijv, krijgt nu minder klandizie, want die mensen zijn dit jaar in China geweest. Testen allemaal negatief en dat hebben ze ook op hun FB pagina kenbaar gemaakt. Nog steeds eng om daar te eten? Ga het dan afhalen. Dat idee. Ik weet dat het m.n. voor de middenstand lastig zal zijn, maar laten we hen en elkaar steunen.
Blijf nuchter, volg de adviezen van de overheid en de WHO, let extra op je hygiene en zorg voor elkaar. Al was het maar middels een telefoontje/sms/email. Ik zal het niemand aandoen om ze vanaf mijn voordeur toe te zingen ;-) maar laten we een voorbeeld aan de Italianen nemen in dat opzicht.