Coronavirus in Australië

Had dat niet iets te maken met het ziekenhuis in Wodonga? Annelies maakt vergelijkingen met de Berlijnse muur ;)

Oh, dat weet ik niet. Maar Albury en Wodonga representeren NSW & Victoria in spreektaal. Twee stadjes aan elkaar vast met de Murray River als scheiding tussen NSW en Vic. Een voorbeeld van hoe lastig een grens sluiten is, aangezien mensen in Albury & Wodonga waarschijnlijk tig keer per dag de grens oversteken normaliter. In Berlijn was het de muur maar ook de rivier de Spree die de stad scheidde, dus ja, er zijn wel overeenkomsten.

Of, jullie zijn Mexico en wij de USA? :eek:
 
There we are. Dan Andrews heeft net de hele metropolian area van Melbourne weer afgesloten per woensdag middernacht. 6 weken. Terug naar de bare essentials. Thuisblijven behalve voor essential workers, boodschappen, exercise, naar de dokter of mantelzorg.

Opgelucht.
 
There we are. Dan Andrews heeft net de hele metropolian area van Melbourne weer afgesloten per woensdag middernacht. 6 weken. Terug naar de bare essentials. Thuisblijven behalve voor essential workers, boodschappen, exercise, naar de dokter of mantelzorg.

Opgelucht.
En vanaf morgen de grens met NSW dicht. Had m.i. al eerder moeten gebeuren en niet van te voren melden. Ik hoorde op het nieuws dat een grote karavaan grey nomads nog even snel de grens over wil, NSW in.
 
En vanaf morgen de grens met NSW dicht. Had m.i. al eerder moeten gebeuren en niet van te voren melden. Ik hoorde op het nieuws dat een grote karavaan grey nomads nog even snel de grens over wil, NSW in.

Kan me voorstellen dat het moeilijk geheim te houden is. (Er duiken plots honderden militairen op. Roadblock materiaal enz. )
En er zullen andere praktische redenen zijn. Wat je wel kunt doen is test at the border as soon als je het aangekondigd hebt.
 
@afterbang dit is beter. 2 gebieden in de projects (social housing) waren al voor 5 dagen opgesloten (dus echt helemaal de deur niet meer uit, en de voedselvoorziening kwam maar moeizaam op gang) en daar kwamen dus meteen al issues boven water over racial profiling en dergelijke omdat daar de meeste immigranten wonen. Je kunt de rellen zien aankomen. Nu wordt het leed verdeeld over de hele stad en zijn we allemaal schuldig, verantwoordelijk en de lul. Laten we hopen dat dat de angel eruit haalt.

Hamsturuh!
 
Ik vind het jammer, maar wel de juiste beslissing. Nou moet ik ook zeggen dat er ook niet enorm veel aan is op het moment. We waren van het weekend even een kleine road trip doen omdat we dit zagen aankomen en overal waar je komt qua cafe of iets dergelijks is of alles dicht, of alles stervensdruk. Beter nu even pijn lijden. Maar goed dat zei ik een paar maanden geleden ook en toen ging alles ook weer te snel open. Hopelijk leren ze er deze keer van (en geven ze stevige boetes/zweepslagen aan de mensen die denken dat de regels niet voor hen gelden).
 
Mijn collega ging vd week de grens met NSW over vanuit QLD, en 2 dagen later weer terug QLD in. Hij had een permit voor zichzelf en zijn dochter welke hij op a4 formaat op de voorruit moest plakken. Zijn dochter heeft als bijrijdster door de spleet tussen de 2 a4's moeten kijken. Hij kon zo doorrijden bij de grens overigens, amper controles, geen stops, niks. Dus vraag me af hoe streng dit allemaal geregeld is. Ik denk dat de grens met Vic/NSW nu een soort Noord/Zuid Korea situatie wordt. Ze gaan zelfs met drones patrouilleren.

Het ironische van het hele verhaal is dat QLD nu de grenzen gaat opengooien. Vandaag weer de eerste actieve case gevonden in Brisbane. Er was zoveel geschreeuw van de ondernemers dat het ze allemaal teveel geld ging kosten dat ze toch uiteindelijk zijn gezwicht door de druk.

Ik ben benieuwd wat er straks gaat gebeuren als het aantal cases in QLD weer explosief gaat toenemen. Ik denk dat de grenzen weer net zo snel dicht gaan, en we weer compleet terug bij af zijn. De dunny roles schappen zijn hier nu ook alweer overal leeg, wat een mafkezen heb je er toch tussen zitten.

Weet iemand wat nu precies de oorzaak is van die massale uitbraak in VIC? Ik had begrepen dat het om een paar allochtone grote families ging die alle regels aan hun laars lapten en flink transmitten? In die woontorens?
 
...

Weet iemand wat nu precies de oorzaak is van die massale uitbraak in VIC? Ik had begrepen dat het om een paar allochtone grote families ging die alle regels aan hun laars lapten en flink transmitten? In die woontorens?

Het is grappig dat je dat zegt. Ik had een vriend uit Sydney die dit ook al vroeg. Het voelt alsof het hier constant op het nieuws is, blijkbaar is het nieuws een stuk positiever over de grens ;)

Wat ze zeggen is dat een groot probleem in de hotels zat waar mensen onder quarantaine hadden moeten zitten. Veel beveiligers waren blijkbaar nogal laks met de regels/slecht getraind en liepen bijvoorbeeld rond zonder maskers en handschoenen. Als iets bezorgd moesten worden dan werden ze vaak niet voor de deur gezet, maar werd de deur open gedaan en werd het gewoon gegeven. Deur na deur.
Ook waren beveiligers blijkbaar erg "sociaal" met gasten: https://www.nzherald.co.nz/world/news/article.cfm?c_id=2&objectid=12344915

En to top it all off: Beveiligers werden door managers ontmoedigd om zich te laten testen omdat er al te weinig personeel zou zijn.

En dit kwam allemaal tegelijk met dat mensen lakser werden met de social distancing regels en dingen als horeca weer open gingen. En dan gaat het hard.

Daniel Andrews heeft gezegd dat er een crimineel onderzoek is gestart naar de hele situatie, maar mensen hier hebben er geen serieuze verwachtingen van.
Ik ga er ook niet vanuit dat er iets uit komt. We hebben ook nooit meer iets gehoord over de cruiseschepen in Sydney. Maar ik hoop dat dit allemaal gebruikt wordt om een stuk harder te zijn met het handhaven van de regels. Ik snap bijvoorbeeld dat het allemaal zielig is in die woontorens, maar tegelijkertijd zijn er nu 70 actieve cases, dus het was duidelijk nodig.

Over de woontorens waren blijkbaar al langer zorgen omdat het zoveel mensen, zo dicht op elkaar zijn. Die zitten allemaal met elkaar in een kleine lift etc.
 
Het ironische van het hele verhaal is dat QLD nu de grenzen gaat opengooien. Vandaag weer de eerste actieve case gevonden in Brisbane. Er was zoveel geschreeuw van de ondernemers dat het ze allemaal teveel geld ging kosten dat ze toch uiteindelijk zijn gezwicht door de druk.
Dat was iemand die van buiten Australie was teruggekeerd. Zegt dus niets over de staatsgrenzen, des te meer over hoe het quarantine beleid in QLD heeft gefaald.

Weet iemand wat nu precies de oorzaak is van die massale uitbraak in VIC? Ik had begrepen dat het om een paar allochtone grote families ging die alle regels aan hun laars lapten en flink transmitten? In die woontorens?
Dat is de Pauline Hanson versie
 
Zegt dus niets over de staatsgrenzen, des te meer over hoe het quarantine beleid in QLD heeft gefaald.

Quarantainebeleid in NSW en Vic is ook zo lek als een mandje. Zie thijs
zijn verhaal. En zag wat voorbij komen op het nieuws.
Maar als dat de Pauline Hanson versie is,
Please enlighten me met de echte versie.
 
Tim, ga eens op bezoek in Bondi. De locals daar hebben zich nooit druk gemaakt om wat voor regels dan ook, die laten zich hun morning swim and soy latte toch echt niet afnemen. Ontzettend triest dat de inwoners van die torens in Melb nou the blame krijgen, en natuurlijk springt iemand als Pauline Hanson daar boven op. Ze is sowiseo niet de slimste, maar wat ze maandag op tv te vertellen had slaat toch werkelijk alles.
 
Quarantainebeleid in NSW en Vic is ook zo lek als een mandje. Zie thijs
zijn verhaal. En zag wat voorbij komen op het nieuws.
Maar als dat de Pauline Hanson versie is,
Please enlighten me met de echte versie.

Het is nog erg vers voor 'de echte' versie en zoals wel vaker: 'It is complicated'. Hier wat achtergronden bij het nieuws, maar elke dag komt er wel nieuwe info. Dus sommige dingen klinken wellicht al outdated ;)



 
Tim, ga eens op bezoek in Bondi. De locals daar hebben zich nooit druk gemaakt om wat voor regels dan ook, die laten zich hun morning swim and soy latte toch echt niet afnemen. Ontzettend triest dat de inwoners van die torens in Melb nou the blame krijgen, en natuurlijk springt iemand als Pauline Hanson daar boven op. Ze is sowiseo niet de slimste, maar wat ze maandag op tv te vertellen had slaat toch werkelijk alles.

Ja dat is wat je hier ook zag in het begin. In de "dure" wijken ging het het hardste, omdat mensen daar vonden dat de regels niet voor hen golden.
Overigens geeft volgens mij niemand hier de mensen in de woontorens de schuld van wat er hier nu gebeurd. Zij zijn simpelweg slachtoffer van een slecht beleid/handhaving. Zoals dat vaak gaat met de wat minder sterke mensen in de samenleving. Niemand woont in die torens omdat ze daar willen wonen, het zijn afgrijselijke gebouwen.
Tegelijkertijd wordt ik wat moe van de hele "oh we zijn zo zielig" houding omdat je misschien een dagje moet wachten tot de boodschappen aan je deur gebracht worden. Ik snap dat het niet ideaal is, maar je begrijpt toch hopelijk ook wel dat deze hele situatie voor niemand ideaal is.

Het nieuws kiest natuurlijk ook de mensen uit die het meest zeuren, want dat is interessant om naar te kijken. Er zitten 3000 mensen in die torens maar je ziet telkens dezelfde zeurende mensen.

Waar ik me overigens verreweg het meeste aan stoor is hoe het nieuws in Nederland wordt gezien. M'n ouders en vrienden uit Nederland denken dat we hier op sterven na dood zijn. Dat ze hier met tanks door de straten rijden om mensen binnen te houden. En ze denken ook allemaal dat zij het zoveel beter doen dan wij.
Dat doen ze niet. Ik las dat Nederland zo'n 2.800 actieve cases heeft en 9.000 test per dag doen, die veel zieke mensen bovendien weigeren. Als ik dat noem en daarbij zeg dat wij 1.200 actieve cases hebben en 40.000 tests per dag doen, dan wordt dat wat weggewuifd. "Ja, maar bij ons is het anders want..."

En dan vinden ze van dit soort mensen: https://www.nu.nl/281827/video/nederlanders-in-melbourne-terug-in-lockdown-ik-kon-wel-huilen.html
Oh wat zijn we zielig. Ik kan niet met vrienden uit etc. Dat werd sowieso al afgeraden, het mocht maar het was nog steeds de bedoeling dat je er verstandig mee om ging, maar nee die regels gelden niet voor ons. We gaan nog snel even naar Luna Park, nu het nog kan. Yup, want het virus neemt vandaag ook even een dagje vrij toch? Het is enorm duidelijk voor mij dat dit soort mensen het ook niet snapt. Allemaal lekker in die slachtoffer rol gaan zitten.


Ik voel me helemaal geen slachtoffer. We're in this together. Maar ik stoor me helemaal scheef aan dat egocentrische volk wat alleen maar ikke, ikke, ikke denkt. Ik ben groot voorstander van harder politie optreden. Geen waarschuwingen, hier is $1000 boete omdat je vond dat jouw belangen boven die van de rest van Australië stonden. Verplicht in quarantine en toch stiekem even naar buiten? $16000 vind ik helemaal niet een onredelijke boete in zo'n geval. Ga maar lekker op internet klagen hoe oneerlijk het is. Als land hebben we op dit moment elke cent nodig, laten we het vooral incasseren bij de mensen die dit hele gedoe in stand houden. Maar we weten allemaal dat dat niet gebeuren gaat.
 
Ja dat is wat je hier ook zag in het begin. In de "dure" wijken ging het het hardste, omdat mensen daar vonden dat de regels niet voor hen golden.
Overigens geeft volgens mij niemand hier de mensen in de woontorens de schuld van wat er hier nu gebeurd. Zij zijn simpelweg slachtoffer van een slecht beleid/handhaving. Zoals dat vaak gaat met de wat minder sterke mensen in de samenleving. Niemand woont in die torens omdat ze daar willen wonen, het zijn afgrijselijke gebouwen.
Tegelijkertijd wordt ik wat moe van de hele "oh we zijn zo zielig" houding omdat je misschien een dagje moet wachten tot de boodschappen aan je deur gebracht worden. Ik snap dat het niet ideaal is, maar je begrijpt toch hopelijk ook wel dat deze hele situatie voor niemand ideaal is.

Het nieuws kiest natuurlijk ook de mensen uit die het meest zeuren, want dat is interessant om naar te kijken. Er zitten 3000 mensen in die torens maar je ziet telkens dezelfde zeurende mensen.

Waar ik me overigens verreweg het meeste aan stoor is hoe het nieuws in Nederland wordt gezien. M'n ouders en vrienden uit Nederland denken dat we hier op sterven na dood zijn. Dat ze hier met tanks door de straten rijden om mensen binnen te houden. En ze denken ook allemaal dat zij het zoveel beter doen dan wij.
Dat doen ze niet. Ik las dat Nederland zo'n 2.800 actieve cases heeft en 9.000 test per dag doen, die veel zieke mensen bovendien weigeren. Als ik dat noem en daarbij zeg dat wij 1.200 actieve cases hebben en 40.000 tests per dag doen, dan wordt dat wat weggewuifd. "Ja, maar bij ons is het anders want..."

En dan vinden ze van dit soort mensen: https://www.nu.nl/281827/video/nederlanders-in-melbourne-terug-in-lockdown-ik-kon-wel-huilen.html
Oh wat zijn we zielig. Ik kan niet met vrienden uit etc. Dat werd sowieso al afgeraden, het mocht maar het was nog steeds de bedoeling dat je er verstandig mee om ging, maar nee die regels gelden niet voor ons. We gaan nog snel even naar Luna Park, nu het nog kan. Yup, want het virus neemt vandaag ook even een dagje vrij toch? Het is enorm duidelijk voor mij dat dit soort mensen het ook niet snapt. Allemaal lekker in die slachtoffer rol gaan zitten.


Ik voel me helemaal geen slachtoffer. We're in this together. Maar ik stoor me helemaal scheef aan dat egocentrische volk wat alleen maar ikke, ikke, ikke denkt. Ik ben groot voorstander van harder politie optreden. Geen waarschuwingen, hier is $1000 boete omdat je vond dat jouw belangen boven die van de rest van Australië stonden. Verplicht in quarantine en toch stiekem even naar buiten? $16000 vind ik helemaal niet een onredelijke boete in zo'n geval. Ga maar lekker op internet klagen hoe oneerlijk het is. Als land hebben we op dit moment elke cent nodig, laten we het vooral incasseren bij de mensen die dit hele gedoe in stand houden. Maar we weten allemaal dat dat niet gebeuren gaat.
Eens! Laat de politie svp boetes gaan uitdelen. Ik las over een party in Byron met 1000 mensen op een prive terrein - er werden geen boetes uitgedeeld. Daar snap ik dus helemaal niets van, iedereen wist duidelijk dat dit niet was toegestaan! 20 man is max. Zo leren ze het nooit.
 
Back
Top