Coronavirus in Australië

Hoe de VS naar ons kijkt.

Tja, wat dan wel weer grappig 🤔 is; in de USA is het allemaal de schuld van Trump. Terwijl onze "top state leader" geprezen wordt.
Hebben die US state governors niets te vertellen dan?
 
Nadat ik de link van @Emulate op FB gedeeld had, dook er prompt een soort van Covid sceptic op in mijn timeline (ze bestaan na ruim een jaar Covid nog steeds schijnbaar en helaas meer hier aan de Sunshine Coast dan in Canberra)

Mocht je deze sceptics ook tegen komen, wellicht helpt het om de discussie kort te houden en ze naar een pagina als deze te verwijzen: https://www.covidfaq.co. Als ze into research en lezen over Covid zijn, dan kan dat hier. Het is kort en krachtig en beantwoord veel van de standaard challenges door de sceptics/deniers.

Hoop dat je de link niet te vaak nodig hebt ;)
 
Kiezen tussen in mijn facebook bubbel blijven of een deskundige website lezen.....tough choice voor een wappie 😂

Ja ach weet je, in mijn optiek is er toch geen beginnen aan. Site zoals bovenstaand is top en staat vol met onderbouwde informatie, maar vind maar eens een denier die dit daadwerkelijk gaat lezen. Al hoop ik natuurlijk van wel.

Als je dan ziet dat er in NL weer zo'n leipo zonder facemask rondloopt en het nodig vind om discussies aan te gaan met jan en alleman incl de politie, dan hoop ik persoonlijk dat als meneer daadwerkelijk een nasty variant van covid oploopt, dat dan de nurse zegt: ach meneer is het toch allemaal een hoax dus we kunnen u niet verder helpen, het is maar een simpele griep.

Over Covid gesproken: ik heb een daadwerkelijk voorbeeld van iemand in mijn NLse vriendenkring die Covid heeft opgelopen. En het is toch wel onvoorstelbaar hoe de autoriteiten ermee omgaan hoor. Je krijgt een test en vervolgens hoor je dus dat je covid hebt. Dan moet je een paar dagen thuis blijven en als je je 24 later uur beter voelt mag je gewoon weer naar het werk! Dus hij ging weer naar het werk en voelde zich later toch niet zo lekker en ging weer naar huis, in de tussentijd jan en alleman exposend tot het virus. bizar.
 
Over Covid gesproken: ik heb een daadwerkelijk voorbeeld van iemand in mijn NLse vriendenkring die Covid heeft opgelopen. En het is toch wel onvoorstelbaar hoe de autoriteiten ermee omgaan hoor. Je krijgt een test en vervolgens hoor je dus dat je covid hebt. Dan moet je een paar dagen thuis blijven en als je je 24 later uur beter voelt mag je gewoon weer naar het werk! Dus hij ging weer naar het werk en voelde zich later toch niet zo lekker en ging weer naar huis, in de tussentijd jan en alleman exposend tot het virus. bizar.
Idem. Een van m'n nichtjes heeft Covid gehad en had maar een week quarantaine. Leek mij erg kort. Het is nu ruim twee weken later en haar smaak is nog steeds niet helemaal terug :(
 
Idem. Een van m'n nichtjes heeft Covid gehad en had maar een week quarantaine. Leek mij erg kort. Het is nu ruim twee weken later en haar smaak is nog steeds niet helemaal terug :(
Isolation na covid positive is 10 dagen (minimaal), waar quarantaine 14 dagen is. Dus verhaaltjes dat mensen na een week weer vrij rondlopen op doctorsadvies zijn redelijk broodje aap, ook in NL. Enige verschil is dat het in NL niet strafbaar is om op pad te gaan met een positive test...

Dat is volgens mij ook in Australië zo? Ik bedoel de minimaal 10 dagen...
 
Last edited:
Isolation na covid positive is 10 dagen (minimaal), waar quarantaine 14 dagen is. Dus verhaaltjes dat mensen na een week weer vrij rondlopen op doctorsadvies zijn redelijk broodje aap, ook in NL. Enige verschil is dat het in NL niet strafbaar is om op pad te gaan met een positive test...

Dat is volgens mij ook in Australië zo? Ik bedoel de minimaal 10 dagen...
En als je positief test in NL mag je wel je hondje buiten uit laten mits je een mondkapje en handschoenen draagt. Beetje haaks op de 10 dagen isolatie, dit is wat mijn zusje te horen kreeg, zij mag namelijk wel haar hondje uitlaten.

Wat betreft 10 of 14 dagen scheelt per GGD medewerker. De ene medewerker die je belt zegt 14 dagen in isolatie en de andere medewerker zegt weer 10 dagen. Er zit geen lijn in bij de GGD. @Beebmeep wat betreft 7 dagen geloof ik meteen. Verschillende familieleden van mij hebben afgelopen weken / maanden positief getest en allemaal dus een verschillend advies. Ze hebben het trouwens overigens niet van elkaar gekregen.

Australië is 14 dagen en geen 10 bij een positieve test en als je in contact bent geweest met een positief persoon, ook al test je negatief ook 14 dagen isolatie/quarantaine. Dit was de regel in de Northern Beaches afgelopen Christmas Break.
 
Mijn maatje hoorde 7 dagen self isolation, en als je je na die 7 dagen beter voelt mag je na 24 uur geen klachten te hebben weer naar het werk.
 
.

Australië is 14 dagen en geen 10 bij een positieve test en als je in contact bent geweest met een positief persoon, ook al test je negatief ook 14 dagen isolatie/quarantaine. Dit was de regel in de Northern Beaches afgelopen Christmas Break.
https://www.healthdirect.gov.au/coronavirus-covid-19-self-isolation-faqs#criteria zegt toch echt minimaal tien dagen. Dus geen 14.

Overigens, de GGD in Nederland volgen dan keihard niet de richtlijnen van de eigen organisatie. Of - en met de wij weten alles beter mentaliteit in Nederland zou me dat niks verbazen - mensen horen iets anders dan wat er gezegd wordt. De richtlijnen van het RIVM en de GGD is heel simpel. Minimaal tien dagen bij besmetting. Tenzij er dringende medische redenen zijn.

Maar goed, laten we erover op houden. Het is een shitzooi in Nederland en dat is denk ik wel een feit.
 
Las laatst een artikel waarin die shitzooi wat uitgelegd werd, kan hem helaas niet meer vinden. Ergens in de volkskrant. Er werd beschreven dat iedereen hier zo gewend is om te polderen (middenweg kiezen zodat iedereen een beetje zn zin krijgt) dat we hier simpelweg niet gewend zijn als er opeens iets niet 'mag. Tel daar de enorme bezuinigingen in de zorg van de laatste jaren bij op en dan heb je inderdaad een behoorlijke shitzooi.
 
Las laatst een artikel waarin die shitzooi wat uitgelegd werd, kan hem helaas niet meer vinden. Ergens in de volkskrant. Er werd beschreven dat iedereen hier zo gewend is om te polderen (middenweg kiezen zodat iedereen een beetje zn zin krijgt) dat we hier simpelweg niet gewend zijn als er opeens iets niet 'mag. Tel daar de enorme bezuinigingen in de zorg van de laatste jaren bij op en dan heb je inderdaad een behoorlijke shitzooi.
Mijn theorie is dat nederlanders ervan uit gaan dat alles maakbaar is, en als er dus iets mis gaat, dan is het iemand zijn schuld. Bv als er een overstroming is door hoge rivierstand is het de schuld van de waterschappen, als er een dijk doormidden gaat door droogte is het de schuld van de dijkbeheerder, als er overstromingen zijn van stormwater door te veel regenval is het de schuld van het afwatersysteem. Het is nooit door te veel water. Idem voor niet-water dingen, bv de trap in Utrecht die ingestort was omdat er te veel mensen te gelijkertijd op een trap stonden te springen tijdens een concert. Dat ligt dan aan de gemeente dat de trap niet deugt. Terwijl zo'n trap nooit bedoeld was voor zoveel in de maat hossende mensen. Als je dat doortrekt naar deze pandemie, dan gaan mensen er onbewust nog steeds van uit dat het de taak is van de regering of iemand anders om dat probleem op te lossen.

In Australie is er veel meer het besef dat er soms dingen zijn die je niet kunt beheersen. Zware regenval, zware wind, hittegolven, bosbrand. Dus met zo'n pandemie zijn ze eerder geneigd om te accepteren dat ze zelf een deel van de oplossing te zijn.
 
Mijn theorie...

Interessante theorie, maar ik kan me persoonlijk niet zo vinden in wat je zegt. De blame game hier gedurende en na de bushfires was enorm. Idem wat betreft corona (state vs state etc). Vingertje wijzen en verantwoordelijkheid afschuiven is een nationale sport in Australie. En juist in Australie heerst er een dat-moet-de-regering-voor-ons-oplossen cultuur.

Ik snap best dat we allemaal ontzettend trots zijn dat we corona goed onder controle hebben gehad hier in Australie, maar ik vind dat we een beetje aan het doordraven zijn en te snel en te makkelijk conclusies trekken. Ja het is een puinhoop in NL, maar dat is het in de meeste Europese landen. De houding die ik in NL zie, zie ik ook in Spanje, of in Frankrijk, of in Duitsland, voor zover ik dat kan inschatten natuurlijk.

Feit is dat in Australie het altijd een stuk makkelijker is geweest om corona onder controle te krijgen dan in Europa waar het gigantisch uit de hand is gelopen. Ik woon niet in Europa, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mijn mening over de crisis anders zou zijn als ik daar zou wonen.
 
Interessante theorie, maar ik kan me persoonlijk niet zo vinden in wat je zegt. De blame game hier gedurende en na de bushfires was enorm. Idem wat betreft corona (state vs state etc). Vingertje wijzen en verantwoordelijkheid afschuiven is een nationale sport in Australie. En juist in Australie heerst er een dat-moet-de-regering-voor-ons-oplossen cultuur.

Ik snap best dat we allemaal ontzettend trots zijn dat we corona goed onder controle hebben gehad hier in Australie, maar ik vind dat we een beetje aan het doordraven zijn en te snel en te makkelijk conclusies trekken. Ja het is een puinhoop in NL, maar dat is het in de meeste Europese landen. De houding die ik in NL zie, zie ik ook in Spanje, of in Frankrijk, of in Duitsland, voor zover ik dat kan inschatten natuurlijk.

Feit is dat in Australie het altijd een stuk makkelijker is geweest om corona onder controle te krijgen dan in Europa waar het gigantisch uit de hand is gelopen. Ik woon niet in Europa, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mijn mening over de crisis anders zou zijn als ik daar zou wonen.


Ik vind ook dat hier soms wat makkelijk gesproken wordt over NL'ers hier, en over wat een puinzooi we hier hebben. En onze houding. En dat het hier niet bestaat. Ik ervaar dat echt niet zo. Als ik in de metro stap, houdt iedereen afstand. Op mijn werk, idem. Thuiswerken, nog steeds zoveel mogelijk graag. Als ik thuis kom, zie ik nu ook erg weinig mensen op straat na de avondklok. En ik woon in Amsterdam, niet dat het daar doorgaans rustig is. Ik heb al maanden bijna niemand gezien, en zo wel, zonder knuffels en op afstand, en max 1 of 2 (afhankelijk van de regels) tegelijk. En zo ook eigenlijk iedereen die ik ken.

Je gaat gewoon zo snel als de langzaamste. Helaas. Dus idd, de mensen die zich verzetten en niks van alles aantrekken, die hebben helaas ook invloed.

Vooropgesteld: ja we hebben het ons aan onszelf te danken, maar: wat denk ik ook verschil maakt en meespeelt, is dat het makkelijker lijkt om in Australie de boel in te dammen dan in Europa. Veel meer kleinere landen op elkaar, met per land (meer) steden dichter op elkaar. Verschillende regeringen met verschillende maatregelen. Maar dan wel weer met (EU)-verkeersstromen. Hier moeten we het ook samen doen maar dat lijkt dus lastiger. De structuur van de EU maakt dat denk ik wat lastiger. Australie is 1 land met 8 staten die redelijk makkelijk los van elkaar op slot lijken te kunnen gaan. Ik weet het niet hoor, daar dat is denk ik een voordeel.

Dus ja idd it's complicated :)

Ik ben in elk geval wel weer eens toe aan een wijntje buiten de deur man. Kan niet wachten tot alles weer normaal is, waren lange 300 dagen hahaha. Maar goed, we mogen ons opmaken voor de derde Britse variant golf hoor ik ook. Zin in, not.
 
Ik vind ook dat hier soms wat makkelijk gesproken wordt over NL'ers hier, en over wat een puinzooi we hier hebben. En onze houding. En dat het hier niet bestaat. Ik ervaar dat echt niet zo.
Misschien heb je wel gelijk in die zin dat het nieuws dat wij hier krijgen wat uit zijn verband is getrokken of uitvergroot. Had er nog niet zo over nagedacht (het helpt toch ook niet als familie zelf met verhalen komt over zoveel mensen die zich niet san de regels houden).
nieuws kan snel zaken anders kleuren. Als Belg werd ik eens door een Amerikaan gevraagd hoe het nu ging met die oorlog tussen Walen en Vlamingen. En hij was serieus!
 
Ja, nu je het zegt! Hoe gaat het daar nu mee? ;)
Gelukkig moeten ze nu binnen blijven, dat houdt ze wat uit mekaar. Probleem is dat voor Belgen (en dan spreek ik nu voor beide ‘rassen’) regels creatief ontwijken een nationale sport is. Dus wie weet gaat de strijd voort ondergronds.
Allez 😄, dat is wat ik hoor van hier uit.
 
Back
Top