Coronavirus in Australië

Dr Jeanette young heeft weer een mooie promotie te pakken als nieuwe gouverneur van QLD.

Dus ja, allemaal achterkamertjes politiek.

Last edited:
. Maar wie zijn de premiers om te bepalen dat een persoon <40 helemaal geen vaccine mag krijgen? Is dat niet juist de nanny-state die we hier zo vaak bekritiseren?

Precies, Als de doelgroep is voorgelicht over de overigens zeer beperkte kans op deze bijwerkingen, laat men dan zelf bepalen, het alternatief is potentieel doodziek worden van een agressieve virus variant? Wat zou je liever hebben?

Last edited:
Wel eens met wat @afterbang min of meer ook al aangaf, de PM maakt er een potje van, de States onderling maken er een zootje van en er is geen lijn in te bekennen of pijl op te trekken. Dit land heeft een veel te ingewikkeld politiek stelsel met al die overheids lagen, dat blijkt nu wel.

• Like
Reactions: AJ
Stand bijwerkingen in NL (recentste update Lareb 20 juni 2021).

Ter informatie voor de aarzelaars. Wij 60-plussers hebben 2 dagen geleden AstraZeneca 1 gehad. Partner is 66 met historie van 'normale' embolieen niet gerelateerd aan TTS, en aan de bloedverdunners. Vermeld mag worden dat zijn geschiedenis voorafgaand uitgebreid is doorgenomen door de on-site arts, alle vragen zijn beantwoord en alle kansenberekeningen gemaakt. Het risico op bloedklonters voor 60-plussers is ongeveer 1/3 van het risico voor 40-minners. Partner kon dus een informed decision nemen en heeft het gewoon laten doorgaan.
Qua bijwerkingen na 2 dagen: partner is moe en slaperig, ziet een beetje wazig en heeft een zere schouder. Ikzelf (61) heb helemaal geen enkel bijverschijnsel. Uit de Lareb-data blijkt dat eventuele bijverschijnselen van AZ 2 significant minder zijn.

Over bijwerkingen gesproken ;)

‘…Queensland administered a record number of vaccines – more than 18,000 – and a near-record 29,900 Covid tests on Wednesday…’

Het zorgt in ieder geval voor wat beweging in the ‘she’ll be right’ attitude ;)

Dit land heeft een veel te ingewikkeld politiek stelsel met al die overheids lagen, dat blijkt nu wel.

Het is inderdaad een ingewikkeld systeem, maar ik denk dat het vooral het simplistische van een twee-partijen stelsel is wat vooruitgang blokkeert.

1 Partij krijgt slechts 2.5 jaar de tijd zich te bewijzen, en in die 2.5 jaar is men vooral bezig met het proberen te winnen van de volgende verkiezingen door de shadow partij in de zeik te zetten, terwijl de shadow partij de regerende partij continue probeert dwars te zitten no matter what.

Het zijn als het ware twee kleine kinderen die elke dag met elkaar aan het bekvechten zijn zonder vooruitgang te boeken.

ATAGI zegt zelf dat er praktisch geen (of zeer weinig) scenario's zijn (op dit moment) dat AZ gegeven zou moeten worden onder 60.
Zelfbeschikking? https://www.amnesty.nl/encyclopedie/zelfbeschikking-en-mensenrechten

En, geen enkele premier zegt dat een persoon onder 40 geen AZ mag krijgen. Alleen geven de HO's aan dat zij het ten zeerste afraden.
Hier in NSW ben je onder de 40 nog niet eligible voor welk vaccine dan ook tenzij je in een risico groep valt. 40-59 ben je eligible maar heb je geen keuze, je moet wachten tot je de Pfizer prik kan krijgen. Dat is expliciet de overheid (de premier houd ik verantwoordelijk voor alles wat de niet gekozen HO publiekelijk adviseert) die bepaald dat ik geen AZ mag hebben.

Ja, ik kan mogelijk om dat beleid heen gaan door binnen te lopen bij een van de vaccinatiecentra en vragen of ik alsjeblieft AZ mag, maar het is dan aan de betreffende medewerkers om de regels wat te buigen. Maar die lopen dan de kans om in de problemen te komen als er een fataal geval uit voortkomt. Ik vind het dus heel logisch dat ze nu zeggen dat de patient een geinformeerde keuze kan maken en daarbij alle risico's accepteert en niet de betreffende medewerker kan aanklagen.

ScoMo had het alleen wat beter kunnen formuleren, maar dat zal wel de Scotty from Marketing kant van hem zijn.

Zelfbeschikking? https://www.amnesty.nl/encyclopedie/zelfbeschikking-en-mensenrechten

Hier in NSW ben je onder de 40 nog niet eligible voor welk vaccine dan ook tenzij je in een risico groep valt. 40-59 ben je eligible maar heb je geen keuze, je moet wachten tot je de Pfizer prik kan krijgen. Dat is expliciet de overheid (de premier houd ik verantwoordelijk voor alles wat de niet gekozen HO publiekelijk adviseert) die bepaald dat ik geen AZ mag hebben.

Ja, ik kan mogelijk om dat beleid heen gaan door binnen te lopen bij een van de vaccinatiecentra en vragen of ik alsjeblieft AZ mag, maar het is dan aan de betreffende medewerkers om de regels wat te buigen. Maar die lopen dan de kans om in de problemen te komen als er een fataal geval uit voortkomt. Ik vind het dus heel logisch dat ze nu zeggen dat de patient een geinformeerde keuze kan maken en daarbij alle risico's accepteert en niet de betreffende medewerker kan aanklagen.

ScoMo had het alleen wat beter kunnen formuleren, maar dat zal wel de Scotty from Marketing kant van hem zijn.
Met het risico dat dit een eindeloze discussie wordt. Dus je wilt zelfbeschikking, maar ben je dan ook bereid om zelf het risico te dragen? Want dan hoeft die hele indemnity dus ook niet opgetuigd te worden.

Met het risico dat dit een eindeloze discussie wordt. Dus je wilt zelfbeschikking, maar ben je dan ook bereid om zelf het risico te dragen? Want dan hoeft die hele indemnity dus ook niet opgetuigd te worden.
Dat is toch het hele punt van die indemnity? Onder normale wetgeving zou je de GP kunnen aanklagen als je vind dat de GP je niet goed heeft voorgelicht/onderzocht (of je gelijk krijgt is een andere zaak). Die indemnity neemt die mogelijkheid weg en draag je als patient dus zelf het risico.

Hier in NL, mag je ook kiezen voor Janssen nu. Met 1 prik klaar zeg maar (huidig beleid he). maar dan moet je ook een indemnity verklaring tekenen die zegt, dat je begrijpt, dat er een risico aan vastzit, omdat deze -ondanks dat ie prima werkt - niet in het voorkeursvaccinatieschema zit. . Ik vind dat niet zo raar hoor. En maakt dan toch ook niet uit, want je maakt dan toch ook een bewuste keuze. Veel mensem halen die nu, omdat ze dan op vakantie kunnen, vooral,jongeren, omdat de tweede prik bij hun na de zomervakantie valt. Ik had ook gewoon getekend voor mijn Pfizer hoor, als dat was gevraagd.

Euh ik heb toch wel duidelijk een papiertje moeten tekenen waarin me gewezen werd op de risico’s en dat dit mijn keuze is.

Huh? Ik niet (in Cairns Base) er werd me wel keurig uitgelegd en de dame in kwestie liet ruimte voor vragen, maar ik hoefde niks te ondertekenen.

Misschien had jij AZ?

Huh? Ik niet (in Cairns Base) er werd me wel keurig uitgelegd en de dame in kwestie liet ruimte voor vragen, maar ik hoefde niks te ondertekenen.

Misschien had jij AZ?
Nope Pfizer. Ik kreeg een papier met uitleg en risico’s en moest tekenen. In principe een soort form of consent, niet ongebruikelijk.

Nope Pfizer. Ik kreeg een papier met uitleg en risico’s en moest tekenen. In principe een soort form of consent, niet ongebruikelijk.
Volgens mij zat het ergens in de online aanmelding verstopt, en daarna nog een keer in het papierwerk in het ziekenhuis (dat papier waar je allerlei dingen moest aanvinken volgens mij) Anyway, tick tick tick, yes, yes, yes, no, no, no, handtekening). Zo'n formulier @Tim911 Je zilt het vast gedaan hebben maar net als ik niet zo bewust dat het is blijven hangen. Als je daar aan de balie staat heb je je besluit toch al genomen, dus ;)

Volgens mij zat het ergens in de online aanmelding verstopt, en daarna nog een keer in het papierwerk in het ziekenhuis (dat papier waar je allerlei dingen moest aanvinken volgens mij) Anyway, tick tick tick, yes, yes, yes, no, no, no, handtekening). Zo'n formulier @Tim911 Je zilt het vast gedaan hebben maar net als ik niet zo bewust dat het is blijven hangen. Als je daar aan de balie staat heb je je besluit toch al genomen, dus ;)

Ook dat heb ik niet hoeven doen @afterbang? Het ging zo:
Ik mailde de ward admin van de vacinnation ward, die vroeg naar mijn naam, Medicare number en geboorte datum. En gaf aan wanneer er ruimte was voor personeel om het shot te krijgen. That’s it. Heb nooit iets hoeven ondertekenen.

Ook dat heb ik niet hoeven doen @afterbang? Het ging zo:
Ik mailde de ward admin van de vacinnation ward, die vroeg naar mijn naam, Medicare number en geboorte datum. En gaf aan wanneer er ruimte was voor personeel om het shot te krijgen. That’s it. Heb nooit iets hoeven ondertekenen.
Je moet ergens aangegeven hebben dat je niet ziekte X Y Z enz. had. Of allergisch was voor A B C. Of net een flu vaccin hebt gekregen.
Ze geven je niets zonder dat. (en dan bedoel ik niet Pfizer of wat dan ook, gewoon in het algemeen)

Net voor het vaccin gezet wordt heb je dezelfde vragen nog een keer mondeling gehad terwijl de nurse dingetjes aanklikt op haar PC.
Het gaat allemaal snel en informeel. Maar ze kunnen niet iets inspuiten zonder gecheckt te hebben of je eerder anafylactische shock hebt gehad vroeger (als voorbeeld) :)

Krijg net (exact 3 dagen na de eerste AstraZeneca vax) een uitgebreide survey van de staat op mijn telefoon met vragen hoe het is gegaan, bijverschijnselen, profylaxis, onderliggende ziektes, de Aboriginal/Torres Strait vraag, gender etc. Netjes! En toegevoegd aan de statistiek.

Je moet ergens aangegeven hebben dat je niet ziekte X Y Z enz. had. Of allergisch was voor A B C. Of net een flu vaccin hebt gekregen.
Ze geven je niets zonder dat. (en dan bedoel ik niet Pfizer of wat dan ook, gewoon in het algemeen)

Net voor het vaccin gezet wordt heb je dezelfde vragen nog een keer mondeling gehad terwijl de nurse dingetjes aanklikt op haar PC.
Het gaat allemaal snel en informeel. Maar ze kunnen niet iets inspuiten zonder gecheckt te hebben of je eerder anafylactische shock hebt gehad vroeger (als voorbeeld) :)

Heb ik niet gehad, alleen het vragenlijstje vlak voor de shot, maar dat was het.

Back