Coronavirus in Australië

It's not a race - behalve dat ik er persoonlijk heel gefrustreerd van raak dat het allemaal heel normaal is dat ik mijn familie niet mag zien. De enige uitweg is dat mensen vaccineren. Dus wat mij betreft is het een race dat ik hoop dat we de finish halen voor ik mijn pap of mam nooit meer kan zien.
Sorry, ik had een /s (sarcasm) moeten toegeven. Ik ben die "it's not a race"-mentaliteit ook enorm zat. Mijn pa en ma zijn ook de jongste niet meer, net als die van Q. Het is echt wachten totdat 1 van hen iets overkomt en dan zijn wij nog meer de sjaak omdat we als temp-resident het land niet kunnen verlaten - of niet meer terug mogen komen.

Dat zit wel iets anders in elkaar dan wat Dan en Anna zeiden gisteren. Het lijkt erop dat de case die de lockdown in QLD veroorzaakt heeft, is veroorzaakt door een business traveller die al meerdere malen op en neer naar Indonesië is gevlogen. Als ze dat soort dingen gaan tegenhouden dan hebben ze mijn zegen. Ik heb net eens voorzichtig gecheckt met onze corporatie travel mensen en i.d.d., een Business Class ticket en een meeting in de calendar is voldoende voor onze VP's om overal naar toe te vliegen en dan mogen ze daarna op kosten van het werk in quarantaine.

Dat bedoel ik dus met politieke spelletjes. Anna geeft een personferentie waarin ze de ScoMo government van alles en nog wat verwijt. Vervolgens walst de Minister for Home Affairs daar overheen met grote verwijten naar Anna toe. Iedereen en niemand heeft gelijk, en dit soort spelletjes worden er dus elke dag gespeeld, en ondertussen komen we geen stap verder.

Korte termijn denken, vingertje wijzen, en verantwoordelijkheid afschuiven, zijn dingen die verankerd zitten in de Aus cultuur, hoewel je dat nooit iemand zult horen toegeven. Dat komt pijnlijk boven water in crises zoals deze waar proper long term management en collaboration noodzakelijk zijn om tot een oplossing te komen, en dan faalt men dus dramatisch.

Maar het is wel een race ;)

(niet welk land als eerste gevaccineerd is, big deal… Maar dat wij hier met zijn allen op een acceptabel niveau gevaccineerd zijn)

Wat betreft je opmerking over Alice Springs @AJ. Ik begrijp dat je vragen zet bij (te snelle) lockdowns.
Denk wel dat de NT en Alice een heel bijzondere dynamiek kent, anders dan de Oostkust. We zijn van ongeveer een miljoen Aboriginals in 1800 naar 60.000(!) gegaan in 1920. Niet allemaal door geweld. Ook door virussen vanuit Europa (we zitten nu op zo’n 800.000)

Nog een keer zo’n near wipe out zou wel eens het einde kunnen betekenen voor de oudste nog levende cultuur op aarde.
Dus (ook daar) is het een race om zoveel mogelijk aboriginals te vaccineren of om ze te overtuigen (al dat AZ gedoe helpt niet mee)

Stay Sane…. Ehhhh Safe everyone!

Het is een race geworden als gevolg van slecht management, en dat had niet zo hoeven zijn.

Denk wel dat de NT en Alice een heel bijzondere dynamiek kent, anders dan de Oostkust. We zijn van ongeveer een miljoen Aboriginals in 1800 naar 60.000(!) gegaan in 1920. Niet allemaal door geweld. Ook door virussen vanuit Europa (we zitten nu op zo’n 800.000)

Nog een keer zo’n near wipe out zou wel eens het einde kunnen betekenen voor de oudste nog levende cultuur op aarde.
Dus (ook daar) is het een race om zoveel mogelijk aboriginals te vaccineren of om ze te overtuigen (al dat AZ gedoe helpt niet mee)

Kijk dat is interressant, zou inderdaad zomaar een rol hebben kunnen gespeeld.

Het is traag, het is inefficient en het is een veel te ondoorzichtig beleid met de Federal government en alle staten die er hun eigen regels op na houden. Stroomlijnen de boel en stoppen met dat geouwehoer dat AZ niet gegeven kan worden aan jonge mensen. De risicos zijn minimaal en ja ik heb een Pfizer shot, maar voor mij was de keuze vrij makkelijk. Als ik kon kiezen tussen geen shot of een AZ shot, dan gewoon de AZ zonder enige weerstand.

En ja het is een race: Wat mij enorm tegen de borst stuit is dat gelul dat Australie economisch relatief onbeschadigd door de pandemic beweegt, realiseren ze zich dan niet dat de financiele gevolgen van dit sudderende halfbakken beleid niet te overzien zijn als straks 75% van de wereldbevolking weer vrij gaan reizen en wij 'gewoon nog met onze kop in het zand zitten' en de grenzen dicht houden omdat niemand het vaccin wil? Of nog erger de mensen die het vaccin willen het niet kunnen krijgen? Hoe is het mogelijk dat ik onder de 40 hier in QLD gewoon het Pfizer vaccin kan halen, en iemand van mijn leeftijd in NSW dat niet kan vanwege leeftijdsrestricties?

Alles is hier zo vrijblijvend, in andere landen (uiteraard met een hogere vaccinatiegraad) is het strikt. Als je in Zwitserland solliciteert voor een baan moet je een vaccinatie hebben, anders wordt je niet aangenomen en kun je dus thuis blijven en wordt je niet betaald.

Wij zijn hier tot nu toe zonder al teveel chaos door de pandemic gekomen, en daar plukken we nu niet bepaald de vruchten van. Mijn maat die in Sint Maarten woont (Carribean) kan gewoon naar Nederland reizen en weer terug, ik zit hier opgesloten en joost mag weten wanneer de boel weer open gaat.

Ik denk dat we dankbaar mogen zijn voor hoe het tot nu toe aangepakt is hier, en hoe we relatief veilig zijn gebleven. Maar nu is het tijd om alle zeilen bij te zetten, alle taboes mbt het vaccin te doorbreken. Volle kracht vooruit naar de 50% vaccinatie graad en stoppen met dat politieke gedoe tussen states en federals, libs en labor.

Van mij mag de verplichte vaccinatie plicht ingevoerd worden, niet vaccineren is geen werk en verplicht thuis blijven.

Last edited:

(niet welk land als eerste gevaccineerd is, big deal… Maar dat wij hier met zijn allen op een acceptabel niveau gevaccineerd zijn)

Wat betreft je opmerking over Alice Springs @AJ. Ik begrijp dat je vragen zet bij (te snelle) lockdowns.

Stay Sane…. Ehhhh Safe everyone!

En dan hoor je dat van de Indiginous communities zich maar 15% heeft laten vaccineren terwijl ze min of meer letterlijk voor de deur stopten, dan is de vraag: wat moet je dan nog meer doen, en wat gaat er fout. En wie moet je dan straks de schuld geven als de gevaarlijke covid variant door de indiginous communities woekert met alle gevolgen van dien.

@Tim911 Ik heb even de vaccinatie graad van de indigenous bevolking niet bij de hand. Ik las wel dat ook bij hen ht wantrouwen richting de regering/vaccinatie hoog is. Hoe zou dat nu komen… (zie 1.000.000 > 60.000)

Dus ook daar is naast beschikbaarheid, waarschijnlijk ook een hoop vertrouwen terug te winnen (net als onder de niet-indigenous bevolking trouwens)

Als ze op 15% zitten doen ze het beter dan het gemiddelde trouwens ;) NT staat ook lekker bovenin met vaccinatie graad FYI. QLD nog onderaan.

Anyway, lastige situaties.

Stay sane everyone!

@Tim911 Ik heb even de vaccinatie graad van de indigenous bevolking niet bij de hand. Ik las wel dat ook bij hen ht wantrouwen richting de regering/vaccinatie hoog is. Hoe zou dat nu komen… (zie 1.000.000 > 60.000)

Dus ook daar is naast beschikbaarheid, waarschijnlijk ook een hoop vertrouwen terug te winnen (net als onder de niet-indigenous bevolking trouwens)

Als ze op 15% zitten doen ze het beter dan het gemiddelde trouwens ;) NT staat ook lekker bovenin met vaccinatie graad FYI. QLD nog onderaan.

Anyway, lastige situaties.

Stay sane everyone!

Ik heb de exacte cijfers ook niet bij de hand, maar meen mij te herinneren dat het rond de 15% lag, kan iets hoger of lager zijn. Was paar dagen geleden op ABC.

Even opgezocht, het is inderdaad 15%.

Hebben we Dr Jeannette Young gezien op haar presser gisteren?

Hebben we Anna Palaszczuk's trainwreck interview gezien op ABC gisteravond?

100% bipartisan politieke spelletjes, en het begint nu toch echt wel schandalig te worden.

Wat moet de gemiddelde burger hier nou mee?

Dit is ook interressant:

"In other words, though the epidemiologists, infectious diseases experts and microbiologists who make up Atagi are independent, their decisions are necessarily political because their guidelines are based on expected scenarios, and at the moment the expectation is the federal government will not reopen international borders any time soon. Should borders reopen, the Atagi advice would likely change.

When the Queensland chief health officer, Dr Jeanette Young, said on Wednesday that an 18-year-old is at a lower risk from Covid-19 than from dying from clotting caused by the AstraZeneca vaccine in Australia given the current rate of Covid in the community, she is right.

But it is also her government partially controlling the Covid-19 risk through border closures and lockdowns. If the government policy changes, or Covid-19 were to somehow seed in the community as the delta variant threatens to, then the 18-year-old's risk profile changes too and so would the Atagi advice. And Young might then find herself having to promote the AstraZeneca vaccine to 18-year-olds."

Wat zou het toch mooi zijn als we de komende zes maanden allemaal onze politieke pet af zouden kunnen zetten, en met zijn allen dit probleem gaan oplossen.

@AJ Zet even de politieke pet af en beantwoord dit voor me alsjeblieft.

Hoe kan een land een PM geloven die roept "we doen alles omdat het advies van de medische gemeenschap dat zegt" en dan, ineens, uit het niets gaat hij er keihard tegenin?

Als je de backgrounding volgt rond dit, dan is het niet zo heel raar dat het juist Daily Telegraph is die aan ScoMo vraagt "[..] whether the proposed indemnity scheme meant people under 40 would be able to get the jab[..]". Dat is echt niet iets wat een journo zelf verzint komt te vragen, dat is keiharde background briefing. En dat is het vieze spelletje wat er politiek gezien gespeeld is. Je verteld National Cabinet dat je een indemnity scheme optuigt voor GP's, maar je verteld niet dat je dat doet omdat je een politieke winst nodig hebt. Want dat is wat het is, puur om politieke redenen tegen het medisch advies van ATAGI ingaan.

En dan kan je er uiteraard vanuit gaan dat de premiers exact hetzelfde doen. Is dat okay? Nee. Maar het alleen maar wijzen naar Labor Premiers is wel een klein beetje laag...

Waarom heeft ScoMo dat winstje nodig? Omdat hij verantwoordelijk is voor de zeer trage uitrol van het vaccin. Omdat hij verantwoordelijk is voor wie er binnenkomt in Australie. Omdat hij verantwoordelijk is voor alles wat er mis gaat op het moment.

Gaat tie lekker mannen?

Ik zal het even samen vatten (in alfabetische volgorde)
Anna is een ei
Dan is een ei
Gladys is een ei
McGowan is een ei
ScoMo is een ei
Enz.

Niet allemaal tegelijkertijd. Niet altijd.

Einde persbericht.

Adem in..... En adem uit.....

2nd day and counting hier in Noosa Shire. Hoever zijn jullie in Sydney nu? (en Perth)

@AJ Zet even de politieke pet af en beantwoord dit voor me alsjeblieft.

Hoe kan een land een PM geloven die roept "we doen alles omdat het advies van de medische gemeenschap dat zegt" en dan, ineens, uit het niets gaat hij er keihard tegenin?

Als je de backgrounding volgt rond dit, dan is het niet zo heel raar dat het juist Daily Telegraph is die aan ScoMo vraagt "[..] whether the proposed indemnity scheme meant people under 40 would be able to get the jab[..]". Dat is echt niet iets wat een journo zelf verzint komt te vragen, dat is keiharde background briefing. En dat is het vieze spelletje wat er politiek gezien gespeeld is. Je verteld National Cabinet dat je een indemnity scheme optuigt voor GP's, maar je verteld niet dat je dat doet omdat je een politieke winst nodig hebt. Want dat is wat het is, puur om politieke redenen tegen het medisch advies van ATAGI ingaan.

En dan kan je er uiteraard vanuit gaan dat de premiers exact hetzelfde doen. Is dat okay? Nee. Maar het alleen maar wijzen naar Labor Premiers is wel een klein beetje laag...

Waarom heeft ScoMo dat winstje nodig? Omdat hij verantwoordelijk is voor de zeer trage uitrol van het vaccin. Omdat hij verantwoordelijk is voor wie er binnenkomt in Australie. Omdat hij verantwoordelijk is voor alles wat er mis gaat op het moment.

En met jouw comment ga je dus mee in die politieke spelletjes en vingertje wijzen, gedreven door je politieke voorkeur, en dat is dan weer zo ontzettend jammer want dat is nou net het probleem.

Het maakt mij geen drol out of Anna Labor of Liberal is. En ik heb ScoMo al vaak genoeg bekritiseerd, hij heeft wat mij betreft gefaald in deze en vorige crises.

Recommendations

• ATAGI advises that Comirnaty is preferred over COVID-19 Vaccine AstraZeneca from the age of 16 to under 60 years. This is based on recent data regarding TTS cases in Australia and a reassessment of current age-specific risks and benefits of vaccination.
  • ATAGI considers the benefit of vaccination in preventing COVID-19 with COVID-19 Vaccine AstraZeneca outweighs the risk of TTS in people aged 60 and above. For this age group, the benefits of receiving a COVID-19 vaccine are greater than in younger people. The risks of severe outcomes with COVID-19 increase with age and are particularly high in older unvaccinated individuals.
  • COVID-19 Vaccine AstraZeneca can be used in adults aged under 60 years for whom Comirnaty is not available, the benefits are likely to outweigh the risks for that individual and the person has made an informed decision based on an understanding of the risks and benefits.
  • People of any age without contraindications who have had their first dose of COVID-19 Vaccine AstraZeneca without any serious adverse events should receive the second dose.
  • ATAGI reinforces the importance of providing clear communications to people who have received or are considering COVID-19 Vaccine AstraZeneca, and notes guidance documents for consumers, for primary care and for hospitals are being continually revised to accommodate this new recommendation.
Volgens mij is the "indemnity scheme" aardig in lijn met het advise van ATAGI gezien het feit dat in de meeste staten mensen <40 nog geen Pfizer mogen ontvangen. Dat staat los van wie er wel of niet de schuld heeft van het tekort aan Pfizer vaccines. Maar wie zijn de premiers om te bepalen dat een persoon <40 helemaal geen vaccine mag krijgen? Is dat niet juist de nanny-state die we hier zo vaak bekritiseren?

Dag 5 geloof ik hier in ‘Greater Sydney’. Virus nu ook geconstateerd in plaatselijke supermarkt. We zitten behoorlijk eind uit Sydney, veilig op een berg, maar dat gevoel van ‘ver weg van het virus zijn’ is nu ook over. Gelukkig hebben we tegen de gewoonte in dit weekend nou net op een andere tijd geshopt dan dat het virus verspreid is. En ook wij volgen de ontwikkelingen rondom de vaccinatie met verbijstering. Wat een stelletje sukkels. Enige dat wij willen is dat ze samenwerken en dat we hier met zn allen goed uitkomen.

Recommendations

• ATAGI advises that Comirnaty is preferred over COVID-19 Vaccine AstraZeneca from the age of 16 to under 60 years. This is based on recent data regarding TTS cases in Australia and a reassessment of current age-specific risks and benefits of vaccination.
  • ATAGI considers the benefit of vaccination in preventing COVID-19 with COVID-19 Vaccine AstraZeneca outweighs the risk of TTS in people aged 60 and above. For this age group, the benefits of receiving a COVID-19 vaccine are greater than in younger people. The risks of severe outcomes with COVID-19 increase with age and are particularly high in older unvaccinated individuals.
  • COVID-19 Vaccine AstraZeneca can be used in adults aged under 60 years for whom Comirnaty is not available, the benefits are likely to outweigh the risks for that individual and the person has made an informed decision based on an understanding of the risks and benefits.
  • People of any age without contraindications who have had their first dose of COVID-19 Vaccine AstraZeneca without any serious adverse events should receive the second dose.
  • ATAGI reinforces the importance of providing clear communications to people who have received or are considering COVID-19 Vaccine AstraZeneca, and notes guidance documents for consumers, for primary care and for hospitals are being continually revised to accommodate this new recommendation.
Volgens mij is the "indemnity scheme" aardig in lijn met het advise van ATAGI gezien het feit dat in de meeste staten mensen <40 nog geen Pfizer mogen ontvangen. Dat staat los van wie er wel of niet de schuld heeft van het tekort aan Pfizer vaccines. Maar wie zijn de premiers om te bepalen dat een persoon <40 helemaal geen vaccine mag krijgen? Is dat niet juist de nanny-state die we hier zo vaak bekritiseren?
ATAGI zegt zelf dat er praktisch geen (of zeer weinig) scenario's zijn (op dit moment) dat AZ gegeven zou moeten worden onder 60.
En, geen enkele premier zegt dat een persoon onder 40 geen AZ mag krijgen. Alleen geven de HO's aan dat zij het ten zeerste afraden.

n an interview with the ABC's AM program, the co-chair of the Australian Technical Advisory Group on Immunisation (ATAGI), associate professor Christopher Blyth, said it should only be considered in "pressing" circumstances.

"There are some situations where that would be warranted, but they are quite small," he said.
"The ATAGI advice is that Pfizer is our preference for those under the age of 60 years."

En met jouw comment ga je dus mee in die politieke spelletjes en vingertje wijzen, gedreven door je politieke voorkeur, en dat is dan weer zo ontzettend jammer want dat is nou net het probleem.

Het maakt mij geen drol out of Anna Labor of Liberal is. En ik heb ScoMo al vaak genoeg bekritiseerd, hij heeft wat mij betreft gefaald in deze en vorige crises.
Volgens mij geef ik aan dat ScoMo een banaan is om tegen het medisch advies in dingen te gaan roepen die hem electoraal beter uitkomt. En dat ik het niet raar vindt dat de premiers daar vol gas tegen in gaan. Zelfs de NSW premier ging er tegen in.

Back