Coronavirus in Australië

en een van de vragen in het vragenlijstje net voor het shot was: Are you OK to go ahead? Waarop jij: Yes hebt gezegd. En zie daar, je consent :)
Ja, zo ging het bij ons ook. Geen papier of pen aangeraakt, we moesten onze ID's en Medicare cards bij de balie leesbaar neerleggen en zelf weer oppakken, de inschrijfster heeft ze niet aangeraakt. De vragenlijst ging ook zo, we konden meelezen en ja of nee antwoorden, de prikkert voerde ze in. De laatste vraag was 'do you consent?' Als je daar ja op zegt, wordt je toestemming elektronisch vastgelegd.

Ja, ik laat het nog even in zinken.

Voor mij is het vooral de vraag: Wanneer kan mijn ouwe moedertje (reeds gevaccineerd) op bezoek komen. En die vraag zal nog wel even onbeantwoord blijven (had ook niet verwacht antwoord te krijgen hoor)
Ik denk dat voor velen de grote vraag is. Ik ga hier ook geen uitspraken doen over wat ScoMo in een antwoord op een vraag van een journo zei, want ondertussen verandert dat ook per journo. Ik ga maar even uit van wat die Lt Gen zei, ze gaan dit ‘war gamen’ en aan de hand daarvan komt er een schema.

Baby steps, maar het is beter dan no steps.

Ik hoop het zo dat ze nu even wat verder vooruit gaan denken!!! 🤞🤞🤞🤞

Voor jullie is het natuurlijk nog een stuk vervelender met het niet kunnen zien van je familie wanneer je wil. Ik hoop dat dit echt snel weer kan.

Maar daarna zit ik er ook klaar voor!! Met 1e jab in de arm en all!! Eind juli 2e Pfizer prikje. 💪💉

Zo, een stukje meer positief (van de NYT):

Australia’s Path Out of the Pandemic: Will it Make You Scream With Anger or Joy?​

By Damien Cave
Prime Minister Scott Morrison has finally outlined a Covid exit plan, which will include the end of lockdowns and travel restrictions for vaccinated Australians — but it’s not clear when.​

Perhaps the mix of a road map and uncertainty about the timing of our journey was always inevitable, but I’m still wondering whether the glimmer of a future without lockdowns and travel restrictions is enough to make most Australians want to celebrate or scream.​
The costs of where we are now, stuck in phase one, are increasingly clear. Many of us are locked at home lamenting the canceled vacations or the missed weddings and funerals, while businesses have once again been thrown into uncertainty and deeper debt.​
What’s worse, the transition plan that suddenly appeared today after weeks of intense public pressure was late on arrival, and it will be slow going for a painfully obvious reason — because vaccination rollout continues to be constrained and slow. I keep thinking of something Richard Holden, an economist at the University of New South Wales, told me this week while I was reporting on Australia’s relentless pursuit of “Covid zero.”​
“The vaccine rollout is 9 to 12 months behind,” he said. “The costs we’re seeing now — if we hadn’t been too slow, we could have avoided all of them.”​

That’s what seems to be so frustrating. Even as we follow the daily news conferences and numbers of new Covid cases; even as we call and call again to schedule a vaccination, if we are even eligible, we can’t help but think: It didn’t need to be like this.​
With a different bet on a different vaccines a few months ago by the federal government, with more diversification of options, more people would be vaccinated by now and the Delta variant would not be moving as quickly through the population, nor would it be as frightening.​
And yet, as any psychologist will tell you, there’s no use looking back at things that cannot be changed. Looking ahead, there is a need for stamina, but also cause for hope.​
The good news starts with some current Covid math: Throughout the outbreak of the past few weeks, no more than three people have been in intensive care at a time, and no one has died.​
As Professor Stuart Turville, a virologist from the Kirby Institute, told the ABC, the Delta variant is both more contagious and not nearly as deadly.​
“Looking at the 28-day follow-up after infection, the death rate for the original variants was 1.9 percent mortality,” he said. “So far, the Delta variant is showing 0.3 percent mortality.”​
Over time, there is more room for confidence. Peter Collignon, a physician and microbiology professor at the Australian National University, whom I often talk to about the pandemic, reminded me this week that Australia is better off now than it was a year ago because even though the vaccine rollout has been slow, more than 7 million jabs have already been given.​
And the people with the highest rates of vaccination, he noted, are the most vulnerable people — Australians older than 70.​
In the next three months, if more vaccine supplies reach Australia as scheduled, the likelihood of death and hospitalization will continue to go down because more people will be protected by vaccines. And then, as the prime minister announced today, everyone will have been offered a vaccine, and life will start to return to some semblance of “normal.” We’ll probably still have to get a Covid test before traveling internationally, but hey, at least we’ll be traveling.​
Is it all too slow? Yes. Is that rage-inducing? Absolutely, and even more so if you’ve been paying attention. People like Mr. Collignon and Mr. Holden, for example, warned months ago that this winter would be bad if the vaccine rollout wasn’t up to speed. And they were right.​
But at the same time, finally, there is an endpoint in sight — a horizon, as government officials have called it. And so that anger might as well be leavened with longing and hope.​
In other words, even though the road out of Covid still feels achingly long, with the prime minister talking hopefully about next year, as if that’s just around the corner, it’s worth remembering that there will be plenty of reasons to feel better along the way.​
We are officially and gradually, jab by jab, getting unstuck and less complacent

Scomo zei dat hij hoopt dat we stage 2 bereiken in 2022…. Loop dus nog niet erg warm voor dit plan zonder enige targets. Norman Swan zei vanavond bij The Drum dat in ieder geval 80% van alle Ozzies boven de 12! Gevaccineerd moet zijn voor herd immunity. En wat als we dat niet halen met al die anti-vaxxers? Daar heb ik nog niemand over gehoord…..

Scomo zei dat hij hoopt dat we stage 2 bereiken in 2022…. Loop dus nog niet erg warm voor dit plan zonder enige targets. Norman Swan zei vanavond bij The Drum dat in ieder geval 80% van alle Ozzies boven de 12! Gevaccineerd moet zijn voor herd immunity. En wat als we dat niet halen met al die anti-vaxxers? Daar heb ik nog niemand over gehoord…..
Ik denk dat ze herd immunity losgelaten hebben. Lees maar tussen de regels van de presser.
phase 2 gaat in als iedereen die het wil een vaccinatie heeft kunnen krijgen.
Er zal dus een groep zijn, die bij choice niet gevaccineerd is maar daar wachten we niet op zeg maar.

Hier in NL zeggen ze precies hetzelfde, we moeten die 80% halen en dat lukt alleen als ook een groot deel van de 12-18 jarigen ingeënt zijn. Vanaf 16 mogen kids hier zelf beslissen. Daaronder is net aan de ouders/verzorgers. Als ze de quota voor incoming citizens/residents ook gaan verlagen is dat ook een pittige. Of het moeten de business gerelateerde incoming passengers zijn. Ik volg het met belangstelling hoor. Wel fijn, want via xpdite hoor ik meer over hoe het bij en met jullie is. Stay safe guys.

Ik vond dit wel een aardig achtergrond artikel over het verhaal van de 4 fases enz.

Wat snippets:
Australia is currently in the first stage of the plan, which is focused on suppressing community transmission, and may not reach the next stage, which will allow for reopening and the easing of restrictions, until next year.

Guardian Australia spoke with four leading epidemiologists and immunisation experts on Friday afternoon in an attempt to understand the type of vaccination strategy that would be needed to trigger a broader opening up.

All spoke of the difficulty of using a single vaccination figure to predict Australia’s arrival at herd immunity. Change would be gradual and the risk assessments complicated and evolving, the experts said.

“So the initial steps, in particular, will be focused on the most key groups of the community, not just the total percentage. So you might, for example, say that to go to phase 2 you need to vaccinate x% Australia-wide, but within these groups you have to have 85% or 90% or 95%, or if it’s mandatory, 100%.”

“Hope of return to ‘old life’ is truly being dashed in these past few weeks in Australia,” she said. “Many people who had finally planned a long-awaited holiday or trip interstate or to New Zealand to visit family have had their plans changed again. While those with overseas relatives have seen their opportunities to visit loved ones moved seemingly even further into the future.”

Both Leask and Martiniuk said leaders in infectious diseases were talking in terms of the next 10 years being continued “hard yards” for tackling Covid, and that a balance between living with Covid and normality might take as long as two decades.

While Australia will have to maintain a zero tolerance approach for large outbreaks given its low vaccine uptake, Dore says this approach will need to change.

“Australia cannot continue on a strategy of eliminating Covid every time it emerges into 2022,” Dore said.

“In six months or so after high coverage levels have been achieved, this tolerance needs to shift. Setting targets and providing an understanding that opening up requires a phased approach is essential.”

Ik denk dat iedereen dat wel vindt @Tim911. Het is alleen onder welke voorwaarden. Dat wij het geluk hebben gehad hier in QLD om al gevaccineerd te worden is niet een ieder gegeven.

De stelling dat we pas gaan verruimen als iedereen de gevaccineerd wil worden de kans daartoe gekregen heeft lijkt me helemaal niet gek. Niemand wil ziek worden als dat niet nodig is (Er zijn twee dingen die dat voorkomen: 1- door COVID niet binnen te laten 2- door de kans te krijgen om gevaccineerd te worden.)
Punt 1 wordt pas opgeheven als punt 2 bereikt is. Dat lijkt me wel zo eerlijk. Belangrijke woorden zijn hier willen en kans. We wachten dus niet tot ‘iedereen’ gevaccineerd is. Dat gaat namelijk niet lukken.

Dat we hier bakken aan tijd verloren hebben door diverse redenen is dan heel vervelend en in sommige gevallen misschien ook onnodig. Maar ik denk niet dat het netjes is om dan na 18 maanden volhouden, nu de grenzen open te gooien zonder mensen de kans op bescherming te geven?

Het faseplan is op zich OK. Vreselijk high-level zonder enige garanties, targets of garanties. Maar los daarvan niet onredelijk denk ik.

Dus ja, grenzen zsm open, als iedereen de mogelijkheid heeft gekregen om zicht te beschermen tegen een soms dodelijke ziekte.

P.S. Open en Open kan heel verschillend uitgelegd worden en de details van ‘open gaan’ zullen nog verder duidelijk moeten worden. Bijvoorbeeld gevaccineerde Citizens en PR’s als eerste weer in/uitreis. Dan gevaccineerde familie etc. Geen idee maar het zal in stapjes binnen de fases gaan gok ik.

@afterbang uiteraard, het moet pas kunnen als alle mensen die gevacinneerd WILLEN worden gevaccineerd zijn, maar dan nog. Welk percentage ga je er aan hangen? Ik vind dat de algemene grens opening veel hoger op de agenda moet staan en hier ook gewoon concrete doelstellingen en tijdlijnen aan verbonden moeten worden, nu is het meer een soort abstract zoethoudertje waar niemand wat aan heeft.

En dat selectief in en uitreizen, iedereen die volledig gevaccineerd is moet in die fase 2 gewoon kunnen in en uitreizen naar mijn mening, ongeacht hij nou Australier of buitenlander is. DAT moet hoogste prioriteit hebben om deze kostbare lockdowns voor een paar enkele cases tegen te gaan en de economie moet gewoon weer volledig open, en daar horen internationale bezoekers en migranten ook zeker bij. Dit halfbakken beleid legt bepaald geen windeieren.

Het kan ook geen kwaad om mensen hier de 'noodzaak' van een vaccinatie te laten voelen met een naderende grens opening, want ik merk om mij heen dat je hier gewoon gevacinneerd kan worden, maar dat veel mensen het wel prima vinden "want wij hebben toch geen covid" . In andere staten ligt het anders omdat het vaccine niet voor handen is maar dat is een andere discussie.

Last edited:
Nou de internationale kranten en media zijn niet bepaald mals over ons, en ze hebben gelijk. Die grenzen moeten gewoon zsm open.
Waar zijn ze niet mals over? Het aantal COVID doden hier, in vergelijking met hun thuisland?

Waar zijn ze niet mals over? Het aantal COVID doden hier, in vergelijking met hun thuisland?

Nee, want ik denk dat de internationale media daar wel redelijk eengsgezind over waren dat Australie daar een verstandige koers voer. De kritiek is over de fase 2, waar Australie zich nog steeds denkt te kunnen afsluiten van de wereld terwijl de rest van de wereld al ver in fase 2 zit en aan het open gaan is.

uiteraard, het moet pas kunnen als alle mensen die gevacinneerd WILLEN worden gevaccineerd zijn, maar dan nog. Welk percentage ga je er aan hangen?
Ja, goede vraag. Hier zou je kunnen zeggen (simplificerend) als elke staat diverse vaccinatie hubs en GP's heeft die zitten te duimen draaien, als de overheid een goede vaccinatie campagne heeft gedaan (dat zoen ze nu niet omdat mensen die dan plots wel willen geen vaccin kunnen krijgen) En dan op een gegeven moment ben je er. Dan is iedereen die vrije keus heeft aan de beurt geweest. In aged care, healthcare etc. heb je wel nummers nodig van boven de 80% enz. (100?)

In bovenstaande scenario, gaan mensen het op een gegeven moment wel voelen, want zeg dat de grenzen verder open gaan en er geen lockdowns meer komen, gaat ook Cairns zijn gevallen krijgen. Dan komt de urgency. Dus wederom:
edereen die wil moet de kans gekregen hebben, als de artsen/nurses zitten te duimen draaien, door naar de volgende fase. Zo lees ik het. Maar ook ik heb geen direct lijntje met onze Overlord dus het is ook maar mijn interpretatie ;)

Back