Coronavirus in Australië

Thijsvr

Well-Known Member
How are we all doing people? Ik kon gek genoeg nog geen post vinden over dit onderwerp. Vast omdat we allemaal goed geïsoleerd zitten op het moment ;)

Hier in Melbourne gaan we er vanuit dat morgen de Formule 1 race voor dit weekend afgelast gaat worden nu één van de teams zich teruggetrokken heeft nadat er iemand in het team positief is getest. Daarbij zijn veel Melburnians boos dat de race niet al veel eerder is afgelast. Voordat we talloze mensen ingevlogen hadden vanuit alle hoeken van de wereld.

Het valt ons op hoeveel het gedownplayed wordt door met name mensen in Nederland. "Ach, maar 0.5% gaat eraan dood." Ja, nu ons healthcare systeem het nog aan kan, en net als met anti-vaxxers heb je niet alleen jezelf met je "ach het is maar een griepje", maar kun jij het met je achteloosheid ook overdragen op mensen die misschien niet zo gezond zijn als jij.

Niet dat wij nu thuis in een alcohol badje zitten met de ramen en deuren gesloten, maar we houden er wel rekening mee en proberen bijvoorbeeld wat meer afstand te houden tot anderen en gezelligheden met grote groepen mensen wat te vermijden. Helaas heeft Annelies niet veel keuze wat betreft thuiswerken en zijn we nog aan het kijken hoe we het OV kunnen vermijden.

Anyways, hoe vergaat het jullie?
 
Thuiswerken...? Dat doe ik nu nooit hahaha. Al ruim drie jaar thuiswerker, dus voor mij veranderd er niet zo veel op dit moment.
Verder hebben we twee Zombie Apocalypse Vehicles. Dus denk dat we anders maar naar de deserts vertrekken als het te gek wordt :)

Hoop dat we de klimaat crisis straks met net zoveel daadkracht aan gaan pakken :up:
 
Op het werk wordt er al getest met 50% van de mensen thuis werken. Op de weg en in het openbaar vervoer is het rustig.

Persoonlijk vind ik dat het erg gehyped wordt. Voor het overgrote deel van de mensen zijn de verschijnselen niet meer dan een milde verkoudheid.
Bij de jaarlijkse griepgolf vallen meer doden en die is ook overdraagbaar. Inderdaad zijn met name de ouderen en mensen met een aandoening een risico groep, maar dat is niet anders dan bij de 'normale griep golf.

Neemt niet weg dat het nuttig is om voorzorgsmaatregelen te nemen. Veel de handen wassen, en grote mensenmassa's vermijden.
 
Ons HQ is leeg op het moment. 99% werkt Remote. Goede test voor de Infrastructure. Denk dat Skype/Teams/Slack Cloud infra overuren maakt globally!
 
Hier in Whyalla is het nog rustig, behalve dan de run op wc papier etc. We hebben wel een loos alarm gehad, met een zieke man aan boord van een vrachtschip. Ambos die in van die speciale pakker er naar toe gevaren werden en extra hulp op de wal, maar het bleek een 'gewoon' virus te zijn.

Collega's in de stad gaan ervan uit dat het een kwestie van tijd is voordat er campussen gesloten gaan worden. Ik merk dat ik zelf extra zeep gebruik bij het handen wassen. Kan niet verkeerd zijn ;)

Ik geef toe, dat ik zelf ook wel zoiets had van: het is net als de griep. Maar realiseer me ook, dat dat makkelijk te zeggen is voor iemand die niet in de kwetsbare groep zit. Dus snap helemaal waarom m'n vader nog even wacht met een ticket boeken. Hij zou in Aug/Sept deze kant op komen en hopelijk kan dat, maar hij is 78, dus we spelen het liever even op veilig.
 
Hier ook Melbourne, dus niets aan te vullen op @Thijsvr. Voor ons speelt wel dat wij allebei (en partner riant) boven de 60 zijn en allebei chronische condities hebben. We zijn er flegmatiek onder, in de sfeer van 'je moet toch ergens aan dood gaan', maar het is wel zuur om PR over je lijk te krijgen natuurlijk ;) . Die tien miel had ik dan liever opgezopen, -gegeten en -gereisd.

Wij werken allebei thuis, partner's universiteit is al gesloten, mijn werkgever zit in de USA. Ik mijd de menigten in de Woolies/Coles en ga nu om de hoek naar het kleine IGA'tje gerund door Sri Lankezen, dan ondersteunen we local business ook wat meer.

Over de Grand Prix lig ik niet wakker, ik vind dat dat ding ueberhaupt verboden moet worden in deze klimaatcrisis. Maar ik ben het ermee eens dat ze er wel riant laat mee zijn. Wat me meer zorgen baart is mijn beste vriendin in NL, die kanker stadium IV heeft en is uitbehandeld. Ik zou na het verkrijgen van PR onmiddellijk naar haar toe reizen, maar met de dreigende lockdown door AUS loop ik de kans dat ik het virus mee terug breng uit Europa en het land niet meer terug in kan. Vergelijkbaar probleem als @Beebmeep.

Ik moet zeggen dat ScoMo me meeviel, die heeft blijkbaar geleerd van het bushfires falen. Komt er een verkiezing aan of zo? Of is hij geslaagd voor zijn examen Empathie Vijnzen?
 
Op het werk wordt er al getest met 50% van de mensen thuis werken. Op de weg en in het openbaar vervoer is het rustig.

Persoonlijk vind ik dat het erg gehyped wordt. Voor het overgrote deel van de mensen zijn de verschijnselen niet meer dan een milde verkoudheid.
Bij de jaarlijkse griepgolf vallen meer doden en die is ook overdraagbaar. Inderdaad zijn met name de ouderen en mensen met een aandoening een risico groep, maar dat is niet anders dan bij de 'normale griep golf.

Neemt niet weg dat het nuttig is om voorzorgsmaatregelen te nemen. Veel de handen wassen, en grote mensenmassa's vermijden.
Ho ho... de jaarlijkse griepgolf heeft geen 1-2% mortaliteit! Dit soort onzinverhalen hoor ik veel te veel om me heen. COVID-19 is veel besmettelijker en er is geen griepprik. Vergis je niet in de chaos wat deze uitbraak kan veroorzaken in een health system wat heel erg lijkt op - het zeer hoog aangeschreven - Italiaanse systeem. Dat er in absolute aantallen nu nog minder doden zijn dan met de standaard influenza epidemie klopt, maar mortaliteit van influenza is ruim onder de 0.01% (zie https://www.abs.gov.au/ausstats/abs...~2017~Main Features~Deaths due to influenza~5) dus zelfs als de rate voor COVID-19 uiteindelijk uitkomt op 0.5% is het nog steeds veel dodelijker.
 
Zoals gebruikelijk heb ik er een wat afwijkende kijk op. De centrale vraag voor mij is: hoeveel economische schade is een leven waard? Ja, het virus lijkt vooralsnog dodelijker te zijn dan influenza (hoeveel effect heeft het vaccineren eigenlijk op dat dodelijkheidscijfer?), maar vooralsnog zijn er pas zo'n 160 besmettingen in Australie waarvan de meeste van het buitenland zijn teruggekeerd. Maar inmiddels zijn al vele bedrijven over de kop of in het rood gegaan door de irrationele angst, met als gevolg veel baanverlies, en pensioenen verdampt door de beurscrash. En dat is pas het begin. Dit lijdt ongetwijfeld tot een toename van zelfmoorden, met het dodental misschien al wel hoger dan van het virus (maar wie houdt dat bij?). Ik weet dat het vervelend is als het je geliefde treft, en dat is voor het individu onbetaalbaar, maar als maatschappij gezien, hoeveel miljard is een slachtoffer waard?
 
Ben ik de enige die de ironie (of poetic justice) ziet dat de Immigration Minister het slachtoffer wordt?
 
Last edited:
@slatsr Ik sta ook nog een beetje aan de zijlijn te kijken, wat er allemaal gebeurd.
Het is natuurlijk heerlijk voor een hoop nieuws channels, ze kakelen elkaar maar na, urenlang in rondjes ronddraaien over hetzelfde.
Dat er ondertussen duizenden sterven aan milieu vervuiling, of dat er miljoenen gaan lijden (sterven?) onder de gevolgen van climate change is minder zichtbaar.
Daarnaast is het natuurlijk super k... als jij of je familie het krijgt. Of je bent een week of 2-3 goed van de rails, of als je al wat zwakker bent langer of erger.

Als 21ste eeuw society zijn we niet meer gewend de controle kwijt te raken. Alles is netje gemanicuurd, geregeld en we gaan er zo'n beetje allemaal vanuit dat we gezond 100 worden.

Dit is niet altijd zo geweest, tot niet zo lang geleden vielen mensen om waar je bij stond, en pas na de ontdekking antibiotica gingen we niet meer dood aan een ontstekinkje of zo. Dat we nu plotseling dood kunnen gaan aan iets waar de medische wetenschap weinig tot niets aan kan doen is dan ook een shocker voor society.

Inzake anxiety; een aardig artikel: https://www.wired.com/story/how-to-stop-coronavirus-anxiety-spiral/

Inzake prognosis voor als je besmet bent: (source: Wikipedia, with sources mentioned)
"...Many of those who die of COVID-19 have preexisting conditions, including hypertension, diabetes and cardiovascular disease.[94] In a study of early cases, the median time from exhibiting initial symptoms to death was 14 days, with a full range of six to 41 days.[95] In a study by the National Health Commission (NHC) of China, men had a death rate of 2.8% while women had a death rate of 1.7%.[96] In those under the age of 50 the risk of death is less than 0.5%, while in those over the age of 70 it is more than 8%.[96] No deaths had occurred in patients under the age of 10 as of 26 February 2020.[96] Availability of medical resources and the socioeconomics of a region may also affect mortality.[97]..."

En een aardig plaatje wat probeert uit te leggen waarom we het niet helemaal als een griep golf moeten zien (zie ook @Zwerver zijn opmerkingen)

Covid-19-curves-graphic-social-v3.gif
 
Last edited:
"BREAKING: Coronavirus had contracted Peter Dutton, authorities have confirmed" :p

Zelf zit ik er al 2 maanden middenin, gelukkig nog niet in de besmetting. (Nog geen cases in Cairns en omstreken maar dit zal uiteraard snel veranderen.)

Maar omdat wij de ziekenhuizen en healthclinics bevoorraden is het een hectische periode geweest, en is het eigenlijk nog steeds. Voordeel van alle jongens met temp contracten is dat we nu opeens allemaal langere contracten hebben gekregen omdat het virus steeds dichterbij komt. Dus voor ons heeft het een positief effect op de werkgelegenheid.

We verwachten een drukke easter en met name na easter is voorspeld dat er cases gaan komen in onze regio. Ik maak mij er zelf niet zo druk om: ik ben gezond en als ik het krijg ga ik er niet aan dood hopelijk. Ik probeer wel zoveel mogelijk publieke plekken te vermijden waar mogelijk.

Dit doe ik ook omdat veel mensen afhankelijk zijn van ons op het moment, als wij ons werk niet meer kunnen doen dan kunnen er geen patienten meer geholpen worden. Dus zelfs al gaat het hele land in lockdown dan mag ik nog steeds naar het werk elke dag, 1 voordeel, geen verkeer :p

In NL begint de chaos nu ook, ook toiletpapier issues en lege shelves in de rijst paden etc.

@afterbang 2-3 weken? Wij mogen 16 weken niet werken als we infected raken.
 
@Tim911

2-3 weken van de rails (als zijnde ziek)
Volgens mij ben je na 2-3 weken on the mend, of je hebt het niet gehaald :confused: (in de meeste gevallen)
 
Last edited:
Zoals gebruikelijk heb ik er een wat afwijkende kijk op. De centrale vraag voor mij is: hoeveel economische schade is een leven waard? Ja, het virus lijkt vooralsnog dodelijker te zijn dan influenza (hoeveel effect heeft het vaccineren eigenlijk op dat dodelijkheidscijfer?), maar vooralsnog zijn er pas zo'n 160 besmettingen in Australie waarvan de meeste van het buitenland zijn teruggekeerd. Maar inmiddels zijn al vele bedrijven over de kop of in het rood gegaan door de irrationele angst, met als gevolg veel baanverlies, en pensioenen verdampt door de beurscrash. En dat is pas het begin. Dit lijdt ongetwijfeld tot een toename van zelfmoorden, met het dodental misschien al wel hoger dan van het virus (maar wie houdt dat bij?). Ik weet dat het vervelend is als het je geliefde treft, en dat is voor het individu onbetaalbaar, maar als maatschappij gezien, hoeveel miljard is een slachtoffer waard?

Ik denk niet dat het een afwijkende kijk is. Het is een reëele vraag om te stellen. Al dat hysterische pleerollen inslaan, ik schaamde me dood toen ik zelf een pak af moest rekenen omdat het op was. Ik voelde me zoals de talloze headline-readers die denken dat de wereld vergaat.

Het is wellicht niet schokkend veel dodelijker dan een normale griep, maar het lijkt een stuk besmettelijker en dat resulteert in wel meer dan "een paar slachtoffers". Het zet ook een hoop druk op ons zorgsysteem. Door nu voorzorgsmaatregelen te treffen kunnen we de besmettingen hopelijk uitspreiden zodat we niet mensen hoeven te weigeren in ziekenhuizen zoals in sommige landen nu gebeurd, wat hopelijk het aantal doden verminderd.

En het is nou ook niet alsof de economie zo solide was op het moment. Een nieuwe recessie hing al tijden in de lucht en dit was wellicht de druppel die de emmer deed overlopen. Als het niet dit was geweest, dan was het wel iets anders geweest.


Anyways los van die discussie, wij hebben de afgelopen tijd het kantoor extra schoon gehouden en voor de komende twee weken het team aangeboden vanuit huis te werken en beginnen meetings met een rondje handen wassen. Niks geks.
Op persoonlijk vlak hebben de eigen regel om bij thuiskomst even goed handen te wassen en we slaan dingen groepen mensen even over waar mogelijk. Opnieuw, niks geks, maar alle kleine beetjes helpen.
 
Nou, wij zijn nu in Nederland en zitten er middenin! Toen ik vertrok viel het allemaal wel mee, maar op donderdag veranderde de situatie flink. Ik zou dit weekend in Noorwegen zitten, maar dat is niet mogelijk omdat ze het land op slot gegooid hebben. Zo zijn er op donderdag 2 mensen halverwege in een heel klein dorpje van een veerboot gezet omdat men dacht dat ze besmet waren. Toen hoopten we dat onze trip eind volgende week (met mijn moeder van 80 vanwege haar verjaardag mijn neefje opzoeken) naar Aruba nog wel door zou gaan. Nou, die hoop is ook verdwenen: op vrijdag is Aruba ook op slot gegaan: na 2 geconstateerde gevallen: geen vluchten, geen cruise schepen, scholen daar dicht etc. Dus we zitten nu wat langer in Nederland en inderdaad: lege schappen en dan heb ik het niet alleen over toiletpapier, een stuk stiller op straat etc. Ga vanavond proberen om mijn terugvlucht om te zetten zodat ik over een dikke week weer terugvlieg. Niet veel zin in om hier nog 2.5 week 'vast' te zitten. Zwembaden, sauna's en musea zijn dicht, dus niet veel vertier. Ik weet wel dat gezondheid belangrijk is en besmettingen moeten worden beperkt, maar hier is het wel even flink balen! Nu maar hopen dat ik bij terugkomst in Oz niet in quarantaine hoef....
 


OFX
Back
Top