Cultuurverschillen

[quote author=Rixta link=topic=9589.msg129953#msg129953 date=1231186473]
.

Positief verschil: het weggedrag. Men stopt hier vrijwel altijd voor zebrapaden en rode lichten. In Nederland vond ik mijzelf een zeer nette chauffeur, maar ik merkte hier snel dat ik nog wat bij te leren had. Ook de agressie is minder. Dat zal allemaal wel komen doordat men meer ruimte heeft dan in Nederland.
[/quote]

Hoi rixta...

Ik moet je toch effe uit de droom helpen...
Het weggerdag van australiers is hopeloos... :evil:

Uitleg:

Ik ben een fanatiek fietser en fietst regelmatig op de weg in melbourne (lees 200km per week gemiddeld)
En australie is een auto land, de auto is hier heilg.met de auto mag je alles. :x

Het repect tegenover fietsers is er absoluut niet, dit is niet alleen mijn mening maar ook de mening van
Cadel Evans , een professionele fietser die zowel in europa als australie fiets, en hij zegt letterlijk dat de bestuurders in australie de slechste zijn van allemaal.
Je word hier als fietser letterlijk bestookt met eieren flessen en vieze teksten.
Als dat niet genoeg is word je vaak letterlijk van de weg gedrukt door auto's en vrachtauto's.
Het is heel gevaarlijk om hier te fietsen. :x

Dus nee , het verkeer is hier niet positief...
tenzij je net als alle andere aussie een auto rijd.....

[quote author=Gwen link=topic=9589.msg129939#msg129939 date=1231177236]
Okee dat is mooi om te weten.
Zeker ook in mijn vak later zullen maatschappelijk werkers in australië dus meer aandacht moeten besteden aan het motiveren van de mensen..
Zeker ook belangrijk bij het maken van vriendschappen! Diepgaande gesprekken zijn dus niet iets wat je met iedereen houdt.

Nog meer?
[/quote]

Hi Gwen,

Volgens mij is er al een keer een topic hierover geweest, ik weet echt niet meer hoe het heette, maar het is de moeite waard om even te zoeken naar 'verschillen' ofzo... Ik meen mij te herinneren dat heel wat mensen uitgebreid hun persoonlijke ervaringen deelden. Nederlands?

Veel van de reacties op dit topic zijn voor mij herkenbaar, andere niet. In Broome ben ik juist een ongeduldige rijder in de auto en de rest van het volk zeer relaxed. Even confronterend voor mij soms.

Fietsen gebeurd hier op de voetpaden, weinig last dus van automobilisten, wel van glasscherven. Misschien omdat ik met Joy (4) rondfiets lijkt er heilig ontzag voor ons te zijn op de weg. 

De diepgang in vriendschappen hangt heel erg af van de mensen zelf, kun je wat mij betreft niet generaliseren naar bepaalde bevolkingsgroepen, grote stad/klein dorp etc. En hangt natuurlijk van jezelf af.

Het citaat boven is omdat ik helemaal niet begrijp wat je met je tweede zin bedoelt? Het klinkt een beetje of je alle Australische MW-ers als niet motiverend beschouwt en gaat veranderen. Vast niet je bedoeling.
Ik vind mensen ook veel Engelser dan ooit gedacht. Door mijn ervaringen vroeger, mn op cattle stations en in Broome, dacht ik dat openheid en directheid juist overeenkomsten waren tussen NL en Oz cultuur, niet dus. Ik heb het gevoel dat ik als superkritisch en bijna als klokkenluider wordt beschouwd soms, werkelijk alles gaat hier onder het tapijt. Persoonlijk heb ik daar wel moeite mee; iedereen kloot maar wat aan maar ik ben de boeman omdat ik dingen bespreekbaar wil maken en constructief wil zijn. Heel lastig bij tijd en wijle. Als iemand een goede manier heeft gevonden om hier mee om te gaan, dan hoor ik dat heeeeel graag.

Ik was reclasseringswerker in NL, maar doe dat werk hier niet. Jammer dat ik je op dit gebied niet meer kan helpen.

Succes met je zoektocht verder Gwen. 

Fae

Hoi Fae,
Bedankt voor je berichtje.
Dat bedoel ik inderdaad niet met mijn tweede zin. Ik bedoelde dat als Australische mensen minder open zijn, niet graag over problemen willen praten, en dus alles onder het tapijt schuiven zoals jij dat mooi zegt, hulpverleners over het algemeen meer tijd moeten besteden aan het motiveren van hun cliënten dan in Nederland. Tenminste, dat lijkt mij logisch. Of het zo is zal ik wel zien in mijn stage.
Wat voor werk doe jij/doet u nu in Australië als ik vragen mag?
Groetjes

Hmm, tja ik weet niet of dat zo is. Als mensen hulp zoeken staan ze er ook open voor, neem ik aan. Met hulpverlening in gedwongen kader is motivatie sowieso een punt.
Ik werk momenteel als project coordinator/administrator. Eerlijk gezegd voelt het als secretaress+ werk, wat ik ruim tien jaar geleden in NL ook deed. Geen social work dus, een bewuste keuze. Ik sta op het moment om te besluiten of ik nu hier zal doorstuderen richting counselling (master) of iets heel anders ga doen.
Check overigens als je op independed skilled migration gaat even de spelregels: youth work was hier een bachelor en dit jaar is dat gedegradeerd tot een diploma - dat zal je niet genoeg punten opleveren.
Succes met je stage!

Groet, Fae

Een Psje: ik heb nooit meegemaakt dat mensen zich hier niet aan hun afspraken houden, prive of op het werk.

Hoi Fea,
Op de SOL lijs staat Social Work nu nog voor 60 punten. als ik klaar ben met mijn studie ben ik Bachelor of Social Work. Of mijn diploma in australie dezelfde waarde heeft moet ik nog zien, maar als het goed is kan ik nog steeds aan voldoende punten komen. :up:

Iemand nog andere verschillen?
Hoe zit het bijvoorbeeld met uitgaan? Vanaf welke leeftijd, tot hoe laat zijn de kroegen open, vanaf welke leeftijd mag je drinken, welke dagen gaan mensen uit, hoe ziet het uitgaansleven eruit (bar, disco of strand  :grin:)..

Hi Gwen,

Als je MW studeert (ik ben psychosociaalwerker) wordt dat hier zeer ws als welfare worker gewogen, was in mijn tijd nog steeds 60 punten inderdaad.

Een ander punt: televisiekijken. In Nederland doet bijna iedereen het en veel, maar dat wordt min of meer verborgen of er zijn allerlei excuses voor. Hier lijkt het algemeen geaccepteerd full time tijdverdrijf, mensen genieten er openlijk van en het wordt allemaal uitgebreid besproken. Mensen komen wekelijks met een stapel dvd's uit videotheken wandelen en ik krijg de indruk dat ze die echt allemaal zien ook nog. Hier ben je als bijna geen tv kijker een beutje vreumd.
Ben erg benieuwd wat voor reacties je krijgt op je uitgaansvraag...

Groet, Fae

Qua drinken en uitgaan..
Ik heb, toen ik 17 was, een jaar als uitwisselingsstudent in Australie gewoont (dus ben er nu 2x geweest voor een jaar) en heb toen een jaar high school gedaan. Highschool studenten gaan niet echt naar clubs e.d. (mag ook niet want je moet 18 zijn voordat je een club in mag), maar hebben genoeg 'feestjes'. Deze feestjes gaan altijd uit van het volgende principe 'bring your own'. Je gaat dus naar iemand toe en je zit vervolgens de hele nacht in de achtertuin te drinken. Wel heel gezellig moet ik zeggen. En vervolgens crashed iedereen ergens in het huis. Ook zijn er veel 'we gaan naar KFC/MAC etc. avonden', of je gaat met de hele club wat rondzwerven of naar de bios. Natuurlijk hangt het ook van de omgeving af. Ik heb eerst 6 maanden in Charters Towers gewoont, hier heb je veel meer farms e.d. dus dan zijn het veel gekke feesten bij iemand thuis en worden er gekek dingen gedaan (met de auto e.d. tegenwoordig is dat bijv. snel remmen en slippen etc)
Vervolgens zat ik 6 maanden in Townsville, waar je, omdat het aan het water ligt, ook snel richting het strand gaat en daar gaat hangen. Hier heb je ook achtertuin feestjes die echt niet minder waren dan in CT, maar toch zijn ze hier voorzichtiger mbt autorijden e.d. (was ik blij om).
Ook was er in Townsville een grotere handel mbt fake IDs. Dus hoe kan ik als 16 jarige wel in een nachtclub komen... Alcohol wordt in de drive-in gekocht (want daar zijn ze niet zo strict mbt je ID kaart) en dat werkte bij iedereen. Ik ging vaak de 1e 2x mee met mijn vrienden (in case..) maar toen ze doorhadden dat ze er toch nooit naar vroegen gingen ze al snel zelf..
Verder beginnen ze in australie ook vroeger.. ik was afgelopen jaar weer in australie en je zit al snel om 9 uur in de night club en je gaat ook redelijk vroeg weer weg... om 3 uur is echt alles dicht en kun je nergens meer terecht. (tenzij je misschien in sydney/melbourne bent). In de dorpjes zal het nog wel minder zijn...
Hopelijk heb je heir wat aan.

pubs gaan om 1 uur dicht en dan wordt je er ook echt uitgeschoffeld. De clubs zijn vaak wel tot 's ochtends open. Verschilt een beetje per club, sommige gaan om 4 uur dicht, anderen pas om 6 uur.

Dit is dan in melbourne en zal in alle grote steden wel zo zijn. Het is dan ook heel gewoon om in de pub te beginnen en daarna door te gaan naar een club. Veel clubs hebben ook kortingsuren. Bijvoorbeeld als je voor 10 uur binnen bent gratis entree en happy hour tot 11 of 12 uur. De uitgaansavonden verschillen niet veel van hier, op zaterdag is het het drukst. Wat je wel hebt is de zondagmiddag. Dan komen veel mensen samen en gaan ze rustig weer door met drinken. Dat kan op allerlei plekken zijn.

Hoi Gwen

interessant boek dat ik vorige zomer op vakantie in Oz kocht is "Leaving Paradise" van een Australische journaliste (Sonia Harford) die met haar man 4 jaar in Amsterdam gewoond heeft. Dan zie je het eens vanuit het gezichtspunt van een Australische. Wat zij vooral als verschil ervaren heeft was het calvinisme dat toch wel in de Nederlanders zit, zoals de tegenzin om (veel) geld uit te geven aan zaken die niet zo belangrijk gevonden worden, zoals uit eten gaan, luxe auto's ed.... en ook het feit dat ze niet veel "luxe" nodig hebben op vlak van bvb pijnstillers. Zij vond dat je bij een Nederlandse arts al bijna op sterven na dood moet zijn om serieus genomen te worden, en ze viel achterover van het feit dat de tandarts van plan was geen verdoving te geven voor een vulling. Haar viel ook de spaarwoede van Nederlanders op, hun botheid (die ze zeer vermoeiend vond...) en hun obsessie met "house cleaning"...

Ikzelf ben er (lang geleden) een jaar geweest met een working holiday visum. Wat mij vooral opviel bij het uitgaan is het enorme belang dat wordt gehecht aan drinken en zo snel mogelijk dronken worden. Op zondag waren de pubs bvb al om 21u dicht, en dan was het echt zo snel mogelijk zoveel mogelijk drinken om toch maar zo dronken mogelijk te zijn vooraleer de pub sloot. Een wat minder kantje van Australië vind ik persoonlijk ...

[quote author=Jerden link=topic=9589.msg130303#msg130303 date=1231759470]
Wat mij vooral opviel bij het uitgaan is het enorme belang dat wordt gehecht aan drinken en zo snel mogelijk dronken worden. Op zondag waren de pubs bvb al om 21u dicht, en dan was het echt zo snel mogelijk zoveel mogelijk drinken om toch maar zo dronken mogelijk te zijn vooraleer de pub sloot. Een wat minder kantje van Australië vind ik persoonlijk ...
[/quote]
Ja, dat is hier heel anders  :? dacht het niet.
Wij wonen hier op de route naar de kroegen en laat me je vertellen; "Hier is het zaak om zo bezopen mogelijk de kroeg in te gaan".
En dat ze zich daarna nog bezopener zuipen, zal voor niemand een verrassing wezen.

Bart

haha ja das wel heel erg waar.

het einde van de avond (nacht) wil je ook niet meemaken. Het rustigste was om voor sluitingstijd al weg te gaan. Al die bezopen mensen bij mekaar is niet echt leuk. Als je zelf katjelam bent merk je er nog weinig van  :wink:

Erg veel leuke en boeiende antwoorden!!

Dat uitgebreid TV en DVD kijken vind ik niet zo erg.. Ben zelf ook nogal een tv en film fan  :grin:

Dat vele zuipen kom ik hier ook heel vaak tegen. Mensen die denken dat ze nuchter geen leuke avond kunnen hebben.. Kan daar nog steeds niet helemaal inkomen..

Dat van die huisfeesten en strandfeesten klinkt wel heel gaaf. Het komt op mij net over als van die feesten die je altijd in Amerikaanse films ziet. Helemaal top! Ik ben 19 als ik voor mijn stage naar australie ga, dus nog jong genoeg voor de achtertuin feesten en oud genoeg voor de clubs  :grin:

sommige feestje zijn 21. Ik was toen 21 en uiteraard heel verbaasd erover, aangezien je in NL op je 14e zo'n beetje begint met stappen. Ze zijn ook veel strenger in het controlleren van je id. makkelijkste is dus om even een id pasje aan te vragen, dan hoef je niet telkens je paspoort mee te slepen. En een nederlands rijbewijs kijken ze nogal raar van op kan ik je vertellen  :grin:

Als het goed is, is mijn ID nog geldig als ik in Aussie zit dus die neem ik dan ook wel mee voor de zekerheid ja  :up:
Dan zit ik straks in australie met een id, paspoort en rijbewijs.. wat willen ze nog meer  :grin:
In Nederland zijn er ook wel kroegen waar je pas met je 21ste naar binnen mag.. Maar gelukkig niet zoveel.

id pasje kan je ook daar heel makkelijk aanvragen. 1 keer even je paspoort meenemen en klaar. Is 1 of ander australisch id ding die iedereen heeft.

Vwb de cultuur, het is niet eenvoudig om vast te stellen wat nu de Australische cultuur is. Met de grote aantallen immigranten en de relatief kort geschiedenis van het land lijkt het mij dat er een grote diversiteit tussen de mensen is. Uiteraard zullen er wel wat overeenkomsten zijn binnen bepaalde bevolkingsgroepen, maar maar doordat er zoveel verschillende bevolkingsgroepen zijn, zijn er ook zoveel verschillende culturen. Maar ja, Nederlanders houden er in elk geval van om alles in eenduidige vakjes in te delen. Wat me ook opvalt is dat bij het veel wat hier wordt aangegeven als cultuurverschillen zijn simpelweg klachten over een ervaring in Australie. Dat maakt het nog geen onderdeel van de cultuur. Ik heb na drie jaar in de VS gewoond te hebben maar simpelweg geconcludeerd dat dat land geen cultuur heeft (hoef je het tenminste ook nergens mee te vergelijken). Ik ben benieuwd wat mijn conclusie na een paar jaar Australie is. Maar tegelijkertijd vraag ik mij af wat nu eigenlijk de Nederlandse cultuur is. Stellen de Brabanders niet voorop dat ze zo verschillend zijn van de Hollanders? Of de plattelanders zo verschillend van de stedelingen? Zelfs in zo'n klein landje zijn er zo vele verschillen. Volgens mij is er geen enkel land dat een eenduidige cultuur heeft.

In mijn korte ervaring hier heb ik absoluut nog niet ervaren dat mensen hun afspraken niet nakomen. De internet/telefoon technicus kwam gedurende het aangegeven dagdeel, de wasmachine werd op tijd geleverd, apart de koelkast werd op tijd geleverd. Bij open huis is iedereen ook altijd op tijd (misschien 5 minuten laat door het verkeer). Het zal er dus wel weer aan liggen waar je bent. En ik ervaar het verkeer in Sydney als goed georganiseerd en gedisciplineerd. Tuurlijk is er af en toe een aso tussendoor. Maar voor een miljoenenstad is het in elk geval vele malen beter dan in NYC.

Integratie. Nederlanders hebben er hun mond vol van. Maar zoals al gezegd in eerdere posts, sommigen herkennen in zichzelf dat ze toch ook graag vasthouden aan hun NL-gebruiken. Hoeveel threads zijn er wel niet over bitterballen/kroketten, sauzijzenbroodjes en wat nog niet meer. En dan natuurlijk het gebruikelijke sinterklaas (die moet zelfs in Australie aankomen op de zelfde dag als in Nederland), de diverse Oranje-verenigingen door het land, Xpdite-vriendinnenclubjes etc. Je gaat mij dus niet wijsmaken dat ons Hollanders zo geweldig integreren. En laten we nog even voorop stellen dat "them white fellows" ook erg moeite hebben om zich aan te passen aan de gebruiken van de lokale bevolking ;-) In een immigrantenland is er naar mijn mening geen sprake van integratie. Het is een smeltkroes van culturen en dat maakt het land tegelijkertijd ook veel interessanter. De VS is een immigrantenland en Australie net zo goed. En dat maakt het zeker niet gemakkelijk om cultuurverschillen met Nederland te definieren. En laten we duidelijk zijn, Engels praten is geen integratie op zichzelf. Dat is je aanpassen omdat het in het Engels nu eenmaal veel beter zaken doen is. Integratie gaat veel dieper.

En nav een post over dat vluchtelingenvisums en asielzoekers verschillende dingen zijn... veel asielzoekers vragen asiel aan omdat ze... op de vlucht zijn! Natuurlijk zijn er ook economische asielzoekers, maar dat zijn simpelweg migranten die gevangen zitten in het netwerk dat men in Nederland immigratiebeleid durft te noemen. In dat opzicht heeft Australie in elk geval een veel betere cultuur.

okeeeej.....
Ieder zijn eigen visie op culturen en de verschillen.. maar snap niet helemaal wat je met dit bericht wil vertellen  :|

Hoe zit het eigenlijk in Australie met tattoages?  :smile:

Slatsr.. duidelijk goed stuk!  :up:

Tattoeages bestaan in Australie ... wat wil je precies ervan weten?  :p

[quote author=Gwen link=topic=9589.msg130369#msg130369 date=1231840989]
okeeeej.....

Hoe zit het eigenlijk in Australie met tattoages?  :smile:
[/quote]

IEDEREEN loopt met het Southern Cross op zijn/haar lijf.. De jongere generatie wel in ieder geval, met uitgaan en op de Uni's kom je ze overal tegen..

Het drinken valt ook mee, het is net waar je bent en ik denk ook dat het meer 'opvalt' omdat het veel media aandacht krijgt.. In NL is het precies hetzelfde.
Je komt ook pas de kroeg in vanaf 18 jaar, en met mn NL ID kwam ik er mooi niet in.. Dus elke keer mn paspoort mee. Uitgaan gebeurt het hele weekend, vanaf donderdag en soms zelfs woensdag. In de kroegen is veel live muziek viel me op (of komt dat omdat ik in Melbourne was?? :p)

Verder is het ook wel grappig dat, als een feestdag in het weekend valt, ze toch nog de vrijdag of maandag vrij krijgen vaak, haha.

De openheid van de mensen verbaasde ik me ook echt over. Ze doen er ook absoluut niet moeilijk over om iemand gewoon even een week in huis te hebben, terwijl hier in NL, als ik eerlijk ben, is dat iets bijzonders..

Mitzi

Back