Cultuurverschillen

Cultuur is een niet of moeilijk te beschrijven begrip. Er valt ook niet te zeggen, de ene nationaliteit is dit en de andere dat. Zeker niet in de wereld zoals die nu is, je kan wonen waar je wilt.

Cultuur is ook vaak een gevoel. Ben je in Nederland dan zijn de zeeuwen, brabo's of limburgers toch een heel ander volk dan die randstad typjes. Maar komen we buiten Nederland staan we ineens weer achter elkaar en zijn we toch allemaal hollanders. Het gevoel van saamhorigheid (zoals bijvoorbeeld bij het EK, hoe achterlijk sommige er dan ook utizien  :grin:) is een stukje cultuur. Niet altijd te beschrijven in woorden, maar te voelen in sfeer.

Elk land en haar inwoners heeft zo zijn eigenaardigheden, sfeer en gebruiken. Moeilijk te omschrijven, soms een stereotype en nooit voldoet 100% van de bevolking aan de omschrijving.

Nederlanders integreren goed zeggen ze. Dat is tot op zekere hoogte waar. We leren de taal en gewoontes. En gebruiken deze wanneer nodig. We gaan gemakkelijk om met de mensen. Maar in de huizen heerst nog een nederlandse sfeer. Men houdt vast aan nederlandse feestdagen en etenswaren. Natuurlijk geld dat ook wee rniet voor iedereen.

Alhoewel ik het met eten wel begrijp. Zoals een australische vriendin van me mooi zei (toen ze hier in nederland op bezoek was):"Ik snap volledig waarom je naar nederlands eten op zoek ging. In vergelijking met het nederlandse eten is australisch maar smerig".  :grin:

[quote author=Shuter Street link=topic=9589.msg130373#msg130373 date=1231842362]
Ben je in Nederland dan zijn de zeeuwen, brabo's of limburgers toch een heel ander volk dan die randstad
[/quote]

[quote author=slatsr link=topic=9589.msg130360#msg130360 date=1231836831]
Stellen de Brabanders niet voorop dat ze zo verschillend zijn van de Hollanders?
[/quote]

Haha die stukjes over Brabanders vallen me wel op zeg. Ik ben zelf brabander maar ik zou echt geen verschillen op kunnen noemen tussen de brabanders en de randstad mensen.. Buiten dat wij natuurlijk wel carnaval hebben  :grin:

Ik bedoelde over die tatoages, of het normaal is, zoals in Nederland, of dat het in australie nog echt gezien wordt als iets aso's.. Maar uit je antwoord te horen is het al wel iets normaals  :up:

Die openheid en gastvrijheid vind ik echt heel erg mooi. Ik ben zelf ook erg open en gastvrij en mensen kunnen ook altijd bij mij komen logeren! Waarschijnlijk nog niet zo gastvrij als in australie, maar het leven hier is daar ook eigenlijk niet op afgestemd. Maar in australie wil ik een groot huis buiten de stad met een grote tuin, dus genoeg plek voor iedereen.. (Mooi he.. van die toekomst dromen  :grin:)

En nav een post over dat vluchtelingenvisums en asielzoekers verschillende dingen zijn... veel asielzoekers vragen asiel aan omdat ze... op de vlucht zijn!
[/quote]

Toch is er een groot verschil. Erkende vluchtelingen komen hier op uitnodiging en hebben direct een permanent visum met alle rechten van dien. Die mensen blijven in hun land tot hun aanvraag voor een vluchtelingenvisum is goedgekeurd. Veel van hen worden ook binnen een paar jaar Australier.
Asielzoekers komen zonder visa ongevraagd het land binnen en weten dus helemaal niet of ze wel voor een visum in aanmerking komen. En helaas weten heel veel van hen dat ze dat visum nooit zullen krijgen, maar ze proberen het toch.
Mijn ervaring met de eerste groep is dat ze heel erg hun best doen om te integreren en meestal gaan ze ook direct op Engelse les. Asielzoekers zijn vaak aanzienlijk minder gemotiveerd, hoewel uiteraard daar ook veel oprechte, gemotiveerde vluchtelingen tussen zitten.
Maar het verschil in status is sowieso heel belangrijk in hoe men zich in eerste instantie inzet voor integratie.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Rixta link=topic=9589.msg130416#msg130416 date=1231876962]
En nav een post over dat vluchtelingenvisums en asielzoekers verschillende dingen zijn... veel asielzoekers vragen asiel aan omdat ze... op de vlucht zijn!
[/quote]

Toch is er een groot verschil. Erkende vluchtelingen komen hier op uitnodiging en hebben direct een permanent visum met alle rechten van dien. Die mensen blijven in hun land tot hun aanvraag voor een vluchtelingenvisum is goedgekeurd. Veel van hen worden ook binnen een paar jaar Australier.
Asielzoekers komen zonder visa ongevraagd het land binnen en weten dus helemaal niet of ze wel voor een visum in aanmerking komen. En helaas weten heel veel van hen dat ze dat visum nooit zullen krijgen, maar ze proberen het toch.
Mijn ervaring met de eerste groep is dat ze heel erg hun best doen om te integreren en meestal gaan ze ook direct op Engelse les. Asielzoekers zijn vaak aanzienlijk minder gemotiveerd, hoewel uiteraard daar ook veel oprechte, gemotiveerde vluchtelingen tussen zitten.
Maar het verschil in status is sowieso heel belangrijk in hoe men zich in eerste instantie inzet voor integratie.

Groetjes,
Rixta
[/quote]
Misschien mis ik iets, maar is het "vluchteling zijn" niet een acuut iets? Als de overheid van je land je dood wil of je op zijn minst voor de rest van je leven op wil gaan sluiten dan ga je toch niet eerst een tijdje op je visum zitten wachten? En hoe bepaalt een ander land dan eigenlijk of je een vluchteling bent die de moeite waard is om uitgenodigd te worden? Daarentegen de mensen die huis en haard achterlaten om naar de andere kant van de wereld te reizen zonder zekerheid dat ze welkom zijn, dat zijn in mijn ogen de echte vluchtelingen. Ik weet niet hoe asielzoekers in Australie behandeld worden, maar zoals in Nederland 5 jaar lang op een AZC zitten zonder dat je iets mag doen, dat zou bij mij ook de motivatie volledig de grond in boren. Ik denk dat die erkende vluchtelingen die op uitnodiging komen sowieso van een beter opgeleide klasse komen, anders zouden ze volgens mij niet uitgenodigd worden. En het is bekend dat hoger opgeleide mensen minder moeite hebben om een taal te leren. Dat maakt het toch een stuk gemakkelijker om deel van de lokale bevolking te worden...

[quote author=Gwen link=topic=9589.msg130369#msg130369 date=1231840989]
okeeeej.....
Ieder zijn eigen visie op culturen en de verschillen..
[/quote]
Dat klinkt duidelijk als dat je het niet met mij eens bent... dat is prima, jij hebt ook recht op je eigen mening en conclusies... ik hoop alleen dat je in je onderzoek toch iets dieper zult graven dan de oppervlakkige observaties  :up:

maar snap niet helemaal wat je met dit bericht wil vertellen  :|
[/quote]
De boodschap is dat als je je zoektocht goed doet, je er achter zult komen dat het wel best moeilijk is om nu te bepalen wat de cultuur is, laat staan wat de verschillen zijn.

[quote author=slatsr link=topic=9589.msg130457#msg130457 date=1231935033]
okeeeej.....
Ieder zijn eigen visie op culturen en de verschillen..
[/quote]
Dat klinkt duidelijk als dat je het niet met mij eens bent... dat is prima, jij hebt ook recht op je eigen mening en conclusies... ik hoop alleen dat je in je onderzoek toch iets dieper zult graven dan de oppervlakkige observaties  :up:

maar snap niet helemaal wat je met dit bericht wil vertellen  :|
[/quote]
De boodschap is dat als je je zoektocht goed doet, je er achter zult komen dat het wel best moeilijk is om nu te bepalen wat de cultuur is, laat staan wat de verschillen zijn.
[/quote]

Dat is zeker waar! Mensen leren ook pas hun eigen cultuur kennen als ze in een andere cultuur zijn, omdat ze dan pas de verschillen zien. Cultuur is inderdaad moeilijk uit te leggen. Ik snapte niet dat dat de essentie van je bericht was, maar nu zeker wel!

Uhmm welk onderzoek?? Ik doe niet echt onderzoek ofzo hoor, ik vind het gewoon heel leuk om te weten wat de verschillen zijn die ik kan verwachten, en ik kan dat op school wel gebruiken in mijn portfolio die ik voor mijn buitenlandse stage moet maken. Maar een diepgaand onderzoek is dit niet hoor  :smile:

Hallo Gwen

Mijn vrouw woont in Australie, ze is hier net 10 maanden geweest.
Haar viel op dat vrienden hier elkaar zo 'claimen', mensen van buiten een vriendengroep komen er bijna niet tussen.
In Australie (Tasmanie) is het volgens haar veel vrijer en is de 'verplichting' er niet/minder elkaar eens in de zoveel tijd te zien
(Beetje ongelukkig geschreven, maar ik hoop dat mn bedoeling duidelijk is  :wink:)

Dat schijnt daar allemaal wat gemoedelijker te zijn.

Mijn vrouw heeft ook een paar maanden en WA gewoond, en zij zei dat daar inderdaad vreselijk gediscrimineerd wordt.

Hoi Reinhoud!
Ik snap wat je bedoelt. Hier heb ik inderdaad vaak dat ik mensen 'afhoud' omdat ik geen tijd heb om weer een vriend erbij te hebben waar ik perse eens in de zoveel dagen/weken mee af moet spreken omdat ze anders pissed worden  :grin: Goed punt!

[quote author=Reinhoud link=topic=9589.msg130886#msg130886 date=1232484780]
Mijn vrouw heeft ook een paar maanden en WA gewoond, en zij zei dat daar inderdaad vreselijk gediscrimineerd wordt.
[/quote]

Heb ik dat gemist? Hoezo wordt er daar gediscrimineerd? Rassen discriminatie of wat?

Toch een korte reactie op 2 punten (;-):

Inderdaad de Ozzies (of de mensen die hier al een langere tijd wonen ;-)) zijn inderdaad lang niet zo 'claimerig' als we in NL vaak toch wel gewoon zijn. Waar het in NL bijna vanzelf sprekend is om bij iemand uitgenodigd te worden (voor een bakkie, avondje, etc) nadat je hun uitgenodigd had (of andersom) is dat hier absoluut geen gewoonte... Het is net zoals het komt. Van de andere kant kan je ook zomaar ineens uitgenodigd worden op de barbie bij iemand thuis (met Kerst of Oud en Nieuw) ...

Die discriminatie in WA zou ik ook graag wat meer over horen???

Dat vrienden claimen klinkt bekend. Nu heb ik van meerdere mensen gehoord dat je in NL ook meer van je vrienden op aan kan als je ze nodig hebt. Al heb ik dat zelf in aussie absoluut niet zo ervaren, zelfs mn collega's stonden op de stoep toen ik een keer goed ziek was. Dat zie ik hier echt niet gebeuren.
Aan de andere kant zijn het de aussies die je onmiddelijk uitnodigen op dagen die veel met familie gevierd worden. Zeker als ze weten dat je geen familie in de buurt hebt.

Voor alle feestdagen had ik wel een paar uitnodigingen liggen. Zelfs met vaderdag werd ik meegevraagd om te gaan lunchen.

Over dat discrimineren in WA weet ik zelf niets van, mijn vrouw vertelde het.
Zij heeft zo'n 5 jaar terug daar een tijdje met haar familie gewoond, ik weet niet meer precies waar.
Maar het plaatsje (bewoners) waar ze woonden beviel niet zo.
De mensen daar hadden het volgens hen niet zo op "import" om het zo maar te noemen.
Mijn vrouw komt oorspronkelijk uit Nieuw Zeeland, en vlak voor dat zij in WA kwamen te wonen hebben zij in Nederland (daar heb ik mn vrouw leren kennen) en kort in NZ gewoond.
Dus ze kwamen daar niet echt uit de buurt...

Ahaa op die manier..
Ik dacht dat je misschien bedoelde discrimineren van 'zwarten' ofzo..

[quote author=Gwen link=topic=9589.msg130942#msg130942 date=1232581995]
Ahaa op die manier..
[/quote]

= rassendiscriminatie (iets correcter :smile:)

[quote author=r2d2 link=topic=9589.msg130948#msg130948 date=1232598048]
[quote author=Gwen link=topic=9589.msg130942#msg130942 date=1232581995]
Ahaa op die manier..
[/quote]

= rassendiscriminatie (iets correcter :smile:)
[/quote]

Hihi dat zei ik al:
[quote author=Gwen link=topic=9589.msg130893#msg130893 date=1232491716]
Heb ik dat gemist? Hoezo wordt er daar gediscrimineerd? Rassen discriminatie of wat?
[/quote]

IK ben de afgelopen vier jaar vaker gediscrimineerd dan ik me wil herinneren. Meestal vrij subtiel: mensen die net doen alsof ze me niet verstaan, terwijl ik toch heel duidelijk Engels spreek. In het begin ook ronduit kritiek dat m'n Engels niet goed genoeg was. Er is me letterlijk verteld dat ik niet Australisch genoeg ben (twee jaar nadat ik hier was aangekomen) en een aantal keren "als je het hier niet leuk vindt ga dan naar huis". En dat zijn maar een paar voorbeelden. Het schijnt dat dat aan dit gebied ligt, maar helaas woon ik hier nou net. En ik ben dat gedonder meer dan zat.

groetjes,
Rixta

Oeioei dat klink niet positief..
Maar aan de reactie van anderen te horen is het dus niet in heel australie? Nou ben ik ook wel benieuwd waar jij ook alweer woonde dan.

Ik ook.. heb nm niet zulke ervaringen, of tenminste niet op die manier. Eerder discriminatie ten opzichte van het verkrijgen van een baan  :wink:

Klopt, in de Hunter Valley. En ik heb begrepen dat het hier allemaal van die eigenheimers zijn, die iedereen die niet in deze streek (beter nog, in dezelfde stad) is geboren en getogen als buitenstaanders zien. Dus je kunt je voorstellen hoe de houding dan is tegenover een buitenlander. Natuurlijk is het uiteindelijk maar een klein percentage dat zich zo gedraagt, maar 1 op de 100 is toch heel erg veel.
Als we dit van tevoren geweten hadden waren we waarschijnlijk nooit hierheen verhuisd. Maar ja, m'n man is hier geboren en getogen en z'n hele familie woont hier, dus het was een logische keuze. En niemand wist dit, dus ze konden ons ook niet waarschuwen. Maar ik zou buitenlanders echt niet aanbevelen om hier in de omgeving te gaan wonen.

Groetjes,
Rixta

Back