Cultuurverschillen

[quote author=Gwen link=topic=9589.msg130984#msg130984 date=1232661099]
Oeioei dat klink niet positief..
Maar aan de reactie van anderen te horen is het dus niet in heel australie? Nou ben ik ook wel benieuwd waar jij ook alweer woonde dan.

[/quote]

Discriminatie is overal. In sommige gebieden zal het meer verborgen zijn en in andere gebieden weer meer openlijk. En sommige gebieden zijn weer intenser dan andere. Ook in Nederland is veel discriminatie, echter de meeste Nederlanders ervaren dat niet omdat zij niet het onderwerp van de discriminatie zijn. Hier in Australie ben je dan ineens wel het onderwerp. Dat is toch een andere beleving.

Zelfs in een immigrantenstad als Sydney is er overduidelijk discriminatie of op zijn minst lage tolerantie van buitenlanders die wat minder goed Engels praten. Mijn verloofde is Spaans-talig en ze praat niet echt perfekt Engels (ik ook niet trouwens, maar toch net wat beter), maar is wel degelijk te begrijpen. Zij werkt als telefoon-operator in een luxueus hotel in CBD North. Wat zij allemaal niet voor opmerkingen krijgt van mensen die van buiten bellen en van haar collegas (gasten klagen wat dat betreft veel minder, zijn toch wat meer gewend denk ik). Opmerkingen als "ik begrijp niets van wat je zegt, verbindt mij met iemand anders" of "ik verwachtte van dit hotel een hogere standaard". Of collegas die haar vertellen "ik gebrijp er niets van" en dan direkt de telefoon ophangen. Het is zeer frustrerend voor haar en het maakt settlen/integratie niet echt gemakkelijker.

In plaats van te zoeken waar geen discriminatie zal zijn (wat dus alleen midden in de bush zal zijn) is het beter om je er maar gewoon op voor te bereiden. Je Engels zal nu eenmaal voor jaren niet Australisch klinken, wat je er ook voor doet, en er zijn dan altijd wel mensen die wat op te merken hebben. Je bent nu eenmaal in een land waar discriminatie een lange en treurige historie kent en nog veelvuldig voorkomt.

Goh, nog nooit zoiets meegemaakt. Mensen verontschuldigen zich zelfs als ze me niet begrijpen of iets niet goed horen. Well, there you go, alles is mogelijk.

Overigens bestaat de mentaliteit 'Als je het hier niet naar je zin hebt, ga je maar terug' net zo goed in Nederland. Ik denk eerlijk gezegd dat het een wisselwerking is; zeg je niets, dan krijg je zo'n opmerking ook niet te horen. En Nederlanders zijn soms te kort door de bocht voor Australische omgangsvorm, ik heb dat zelf ook ervaren. In het begin was ik te kort door de bocht, en inmiddels zie ik anderen te kort door de bocht zijn. Over cultuurverschil gesproken! Komt allemaal goed ;-)

Even iets heel anders..
Wat zijn nou van die standaard australische namen? Gewoon die je vaak tegenkomt, zoals in nederland jeroen, tom, henk, jan, etc..

Steve is volgens mij wel de meest voorkomende.

ben je ook geinteresseerd in mannen namen :grin:?

[quote author=loecky link=topic=9589.msg131046#msg131046 date=1232822608]
[/quote]

Ik vat um niet denk ik ??  :oops:

Zoals je in NL Johnny en Anita hebt, heb je in Oz Sharon and Darrell. Maar je noemt ze Shazza & Dazza ( spreek uit Shazzaaaaa an Dazzzaaaaaaaaaa )

Of Kahza voor Kerry, ik begrijp ze nog steeds niet helemaal maar het komt inderdaad veel voor.
Joe, Steve, Rob, Mike, Kerry, Jane, Alison, Nat - ik ken er wel 4 van elk.
Fae

Grappig toppic. veel herkenning maar ook heel veel dingen niet.
Wat mij nog al is opgevallen is dat het normaal is in NL om je gast uit te laten en eventueel blijft staan tot dat de persoon in de auto stapt... zwaai en toet.. Bij een australier heb ik dat nog maar zelde meegemaakt. In het begin kreeg ik van mijn ozzie mates nog al vagen blikken als ik bleef staan tot ze weg reden.  :grin: 

Grootste verschil is dat ik hier zowel met mijn baas en collega kan lachen, gezzellie kan bbq-en en bier drinken. Misschien ligt het aan mij of misschien komt het omdat ik bijna alleen maar met ozzies om ga maar... als ik een NL tegen kom dan vind ik die ineens vaak zo arrogant overkomen...
Soms duurt het even maar, vaak al heel snel gaat het van:  Ik vind..., ik zou..., NEE jo!! ik..., ik wil..., ik heb..., ik doe..., ik ben..., my way or the highway volk.. typisch Nederlands . :wall:
altijd willen vertellen hoe alles PRECIES in elkaar steekt en daarover graag eindeloos discuseert. (mooi vb verschillende topics in dit forum) Misschien vinden veel NL-ers daarom Ozzies oppervlakkig maar ik vind het heerlijk. Met ze allen op een feestje gezzelig lullen, lachen, geinen over "stuff"... Alhoewel dat niet voor iedereen zo is!!! zowel ozzies als Nl-ers..(gelukkig) :up:

just my 2 cents...

[quote author=Gwen link=topic=9589.msg131051#msg131051 date=1232832132]
[/quote]

[/quote]

ik bedoelde natuurlijk vrouwennamen omdat je alleen maar nederlandse mannennamen noemt (jeroen, tom, henk, jan)

cheers,

Ah Bear, ik herken vrijwel alles in jouw post -behalve het uitzwaaien-, zoals een minder hiërarchische instelling (met als gevolg dat niemand neerkijkt op de serveerster en een babbel en lach juist normaal zijn).
Ook ik heb meer en meer moeite me te herkennen in andere Nederlanders, tenzij ze hier (of in Nieuw Zeeland) al langer wonen - misschien omdat ik hier langer zit.

Toevallig had ik het er vanavond nog met een vriendin over; mijn Nederlandse directheid destijds (of 'botheid', afhankelijk van door welke ogen je het ziet), zaaide verwarring; misschien niet zozeer wát ik zei, maar hóe. Gelukkig maar dat ik zo niet meer ben; ç'est le ton qui fait la musique. Het eeuwige geharrewar van Nederlanders over welke mening de juiste is, en het doorgaan met argumenteren totdat ze erbij omvallen; dat doen de meeste Australiërs niet: als zij A vinden, maar jij B, nou, ook prima dan: ieder heeft z'n eigen mening. Dat eeuwig beter weten is één van de Nederlandse eigenschappen waar ik helemaal niet trots op ben, sterker nog, ik vind het helemaal niet zo leuk om te vertellen dat ik Nederlands ben. Gelukkig zijn er ook Nederlanders die hier langer zijn en zich hebben aangepast en 'lovely' zijn. Het blijven verschillende culturen, en je moet eerst leren hoe je iets zegt in een andere taal voordat je je mening spuit: niet het WAT is zo belangrijk, maar het HOE. Nederlanders zijn, in vergelijk tot Australiërs, VER van laidback, en vaak betweters.

Ik heb in Nederland zelden of nooit zo gelachen als hier wanneer we met vrienden optrekken. (NZ loopt daar misschien nóg wel iets meer in voor). Mind you, ik heb wel al hun humor moeten leren.

Vanavond zei onze vriendin nog ' 't duurt misschien iets langer voor je een vriendschap krijgt, maar áls je eenmaal 'binnen' bent, dan is het forever'.

So far my two cents... :)

[quote author=loecky link=topic=9589.msg131101#msg131101 date=1232972110]
[quote author=Gwen link=topic=9589.msg131051#msg131051 date=1232832132]
[/quote]

[/quote]

ik bedoelde natuurlijk vrouwennamen omdat je alleen maar nederlandse mannennamen noemt (jeroen, tom, henk, jan)

cheers,

[/quote]

Ooh op die fiets..  :lol: Ja ik kon even geen typische nederlandse meisjesnamen verzinnen (A)

Bear en eerainuh, Bedankt voor jullie verhalen.. Erg leuk om te horen! Ik denk dat ik wel snap welke negatieve nederlandse kanten jullie bedoelen. Kan er in ieder geval op gaan letten als ik er zelf ben ;)

vrouwennamen hmm... Kate, Jen, Liz... Allemaal wel afkortingen eigenlijk, maar ik kan er zo 5 opnoemen die ik ken haha
Verder Bruce, Steve, Pete, Greg, Dean... Of waren die al langs gekomen..? :up:

What dacht je van Joy, Joyce en Dorothy? Daar hebben we er alleen in onze kerk al zoveel van dat het constant voor verwarring zorgt. "Vraag het maar even aan Joy". Eh, welke Joy? Het is soms echt niet leuk meer.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Eerainuh link=topic=9589.msg131102#msg131102 date=1232974039]

Vanavond zei onze vriendin nog ' 't duurt misschien iets langer voor je een vriendschap krijgt, maar áls je eenmaal 'binnen' bent, dan is het forever'.

[/quote]

En dat vind ik nu het mooie aan Aussies. In NL denk je een boel vrienden te hebben, maar als puntje bij paaltje komt blijkt dat het er maar 1 of 2 zijn waar je echt op kan bouwen.

[quote author=Shuter Street link=topic=9589.msg133113#msg133113 date=1235547878]
[quote author=Eerainuh link=topic=9589.msg131102#msg131102 date=1232974039]

[/quote]

En dat vind ik nu het mooie aan Aussies. In NL denk je een boel vrienden te hebben, maar als puntje bij paaltje komt blijkt dat het er maar 1 of 2 zijn waar je echt op kan bouwen.
[/quote]

Zeker weten!

[quote author=Shuter Street link=topic=9589.msg133113#msg133113 date=1235547878]
[/quote]

Ook dat ligt weer aan welke kant van Nederland je woont hoor. Zo moet je in bijv. Groningen, Friesland, Drente, Overijssel best moeite doen om vrienden te worden omdat je niet zomaar geaccepteerd wordt. In Noord-Brabant bijv. ben je heel snel vrienden met iemand, maar zeker net zo hard ben je ze ook weer kwijt....ook dit geldt weer niet voor iedereen natuurlijk :D

(of komt dit alweer te veel over van wat Bear zei over Nederlanders: Ik wil..Ik vind... Ik doe......) :oops:

Ik woon in Brabant, en daar maak je inderdaad best wel snel 'contact'.. Maar echte vrienden heb je inderdaad niet veel. Is ook niet nodig. Ik ben blij dat ik 3 mensen heb waar ik echt op kan bouwen, en verder gewoon veel leuke contacten.

[quote author=Maluka link=topic=9589.msg133201#msg133201 date=1235605246]
[/quote]

Ook dat ligt weer aan welke kant van Nederland je woont hoor. Zo moet je in bijv. Groningen, Friesland, Drente, Overijssel best moeite doen om vrienden te worden omdat je niet zomaar geaccepteerd wordt. In Noord-Brabant bijv. ben je heel snel vrienden met iemand, maar zeker net zo hard ben je ze ook weer kwijt....ook dit geldt weer niet voor iedereen natuurlijk :D

(of komt dit alweer te veel over van wat Bear zei over Nederlanders: Ik wil..Ik vind... Ik doe......) :oops:
[/quote]

Dat kan heel goed zo zijn. In de randstad is dat naar mijn idee het geval. Heb er nog nooit buiten gewoond, dus geen idee hoe het daar is.

Back