De balans opmaken .. niet allemaal rozeschijn en manegeur (of was het andersom)

Froggies

New Member
Met het risico het hele forum over ons heen te krijgen, een aantal zeer kritische noten t.a.v. onze ervaring m.b.t. emigratie naar Australie, meer specifiek Victoria / Melbourne metropolitan area.

Let wel: ieders ervaringen zijn subjectief en afhankelijk van persoonlijke omstandigheden, belevingswerelden en verwachtingen. En uiteraard is onze situatie als kinderloos stel van beiden veertigers ook weer heel anders dan voor een gezin met kinderen of degenen onder jullie die hier bijv. al familie, vrienden en/of bekenden hebben wonen.

Wij, Paul en Ellen, zijn een klein jaartje geleden hierheen getrokken met de vaste bedoeling om in Australie de rest van ons leven door te brengen (wat klinkt dat ineens dramatisch zeg). 1 van ons had al een baan hier, dus wat kan er mis gaan zou je zeggen.

Ondanks uitgebreide research en zorgvuldige fact finding vooraf blijkt het hier toch allemaal net iets anders te zijn dan wat je vanuit NL kunt researchen. Wellicht had een aantal maanden Australie voorafgaand aan de emigratie onderdeel moeten uitmaken van de voorbereidingen.

Vooropgesteld, we wonen hier schitterend qua huis en omgeving midden in het bos aan de rand van een Nationaal Park net buiten de outer suburbs van Melbourne. Aan de andere kant heeft de dagelijkse realiteit en routine haar intrede gedaan en de vraag of die nou zoveel anders (lees beter) is dan in NL stelt zich.

Australia blijkt (voor ons) niet het land van melk en honing te zijn en het gras is hier ook niet groener (letterlijk en figuurlijk niet).
 Recente wetswijzigingen op het gebied van werk en pensioen blijken nogal nadeling uit te pakken. vwb pensioen komt het erop neer dat je van je verdiensten verplicht 9% inlegt in een Super fund (waar je beslist niet bij kunt als je Permanent Residency hebt of citizenship). Afhankelijk van je leeftijd komt deze Super op een bepaald moment tot uitkering, echter als je na je pensioengerechtigde leeftijd nog inkomen hebt uit werk of bijv je Super wordt een deel daarvan in mindering gebracht op je pensioen van overheidswege. Op zich niets mis mee, maar breng het dan niet als “the greatest reform since the invention of sliced bread”.
 De cost of living is de laatste jaren aanzienlijk gestegen en behoorlijk hoger dan verwacht, m.n. door de droogte maar ook het inflatiespook doordat de economie al zo lang zo goed draait.
 Het verkeer in Melbourne en wijde omgeving is chaotisch en qua doorstroming hopeloos; anderhalf uur voor 35 a 40 km is normaal hier. 5 dagen/week een reistijd van 4 uur/dag is ons toch wat te veel van het goede; "beetje" ironisch in het land van de "vast open spaces"; de doorstroming is er gewoonweg niet. Ze hebben hier highways met om de 250m verkeerslichten. Stukken (snel)weg met twee en dan weer drie rijstroken, dus veel invoegend verkeer. Met de trein was ik sneller in de "City" dan met de auto, maar dan nog steeds 4 uur p/dag door-to-door.
 Het klimaat in Melbourne / Victoria kent vele dagen van 4 seizoenen in 1 en dezelfde dag; dus wat dat betreft is Melbourne / Victoria dan toch ook niet "The Place To Be" in Australie; We hebben het echt al meegemaakt dat het de ene dag 37 graden is en 24 uur later op dezelfde plaats 18 graden.
 De Australier is vrij gesloten en oppervlakkig wat je uiteraard ook terugvind in de alledaagse omgang en sociale contacten; verder zijn het rouwdouwers, gooiers en smijters en bij velen is de subtiliteit en finesse ver te zoeken; Het is ook heel opvallend dat in de hogere functies erg veel migranten zitten ==> dit hoor je overigens van bijna alle immigranten, ook degenen die hier al jaaaaaaaaaaaaren zijn. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat de contacten vriendelijker worden, naarmate je verder uit de city komt. De extremen worden dan ook groter, dus enerzijds vriendelijker, maar de rouwdouwers worden ook een graadje erger
 Men hecht hier nog vrij sterk aan diploma’s; de tijdelijke banen die ik tot nu toe gedaan heb zijn okay voor een paar maanden, maar zo wil ik niet tot aan mijn pensioen doorsukkelen en voor de echt leuke banen (in de Melbourne metro area) zou nog behoorlijk wat studietijd nodig zijn.
 Verder is de managementstijl hier gelijk aan de Amerikaanse (my way or the highway) of zelfs nog een tikje erger, is de bureaucratie aanzienlijk en is de efficiency ver te zoeken, waardoor er verwacht wordt dat je lange dagen maakt, terwijl dat helemaal niet nodig is als alles wat efficienter ging. Alleen haal het vooral niet in je hoofd daar iets van te zeggen .............
 Over het algemeen is de (werk)mentaliteit niet zozeer relaxed, maar meer onverschillig / slordig
 Aantal vakantiedagen is 20 en als je ze wil opnemen op een moment dat het je baas niet zint hoef je meteen ook niet meer terug te komen
 Enorme inefficiency en de metaliteit van, we hebben het altijd zo gedaan, waarom zouden we moeten veranderen
 Verder is het "afbekken" van je personeel hier heel normaal en kun je vertrekken als je ertegenin gaat. Als je hier werkt bij een bedrijf met minder dan 100 werknemers ben je gewoon vogelvrij ==> ze kunnen je zo op straat zetten zonder enige opgaaf van redenen ==> dat noemen ze hier bevorderen van het ondernemersklimaat :-( ==> maar met de korte lontjes enzo komt dat in de praktijk ook dikwijls neer op willekeur en "spur of the moment" heethoofdigheid

Kortom, wij zijn o.a hierheen gegaan voor een betere work/life balance, maar is die ook wel beter hier en kun je teren op 2 weekenddagen schitterend wonen, maar de rest van de dagen er geen tijd voor hebben om ervan te genieten. Uiteraard hadden we er rekening mee gehouden dat dingen zouden gaan tegenvallen, waar we alleen in de verste verte geen rekening mee gehouden hadden is dat de werkmentaliteit zo tegenvalt, immers het leek allemaal zo'n roze wolk. Misschien heeft het ook te maken met citylife t.o.v. buitenleven (rural life), immers ook wij hebben ervaren dat het in rural Victoria anders kan, maar werk – in ons geval – brengt ons naar The City.

Begrijp me niet verkeerd, Australie is een schitterend land en heeft zeer zeker veel te bieden. Misschien hadden we beter nog een jaar of 12 a 15 gewacht en we niet meer zonodig nog aan een carriere "moeten" bouwen. Leven aan de rand van een provinciestadje, midden tussen de wijngaarden, en af en toe een toerist van het vliegveld halen of op een andere manier nog wat bijsnabbelen is beslist appealing, maar nog niet nu.

Enfin, wij hebben voor nu besloten de stekker eruit te trekken, de hut te verkopen en terug te komen naar NL. Misschien wat snel, maar nog een (paar) jaar doormodderen en dan in NL ook niets meer hebben is ook geen goed plan, dus zoals de real estate agent al zei: "you don't muck about" en verkopen die tent in een poging het verlies zo klein mogelijk te houden en een doorstart in NL te maken.

Rigoreus ja, maar de energie is op om elders in Australie nog een keer opnieuw te beginnen.

Hoi Froggies,

Leuk dat jullie je persoonlijk ervaring met ons (mede-emigranten en toekomstige emigranten) willen delen. Erg zinvol voor de toekomstige emigranten om hier eens over na te denken.

Hopper/Michiel heeft een tijdje geleden een soortgelijke beslissing gemaakt. Zie http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=4969.0 Is misschien wel weer leuk voor jullie om te lezen.

Succes met de nieuwe plannen!

CJ

Hoi Froggies,
Jammer dat het zo gegaan is bij jullie.
Maar jullie hebben in ieder geval geprobeerd om een droom waar te maken, helaas is het niet gelukt.
In ieder geval wel een ervaring rijker.

Veel succes in NL en laat eens horen hoe jullie dat weer ervaren.

Groetjes Jolanda  :up:

Bedankt voor jullie verhaal.....verhuizen binnen Australië
is voor jullie geen optie meer denk ik hè? Succes in ieder
geval met de verkoop en met de verhuis etc. etc. en het
opstarten van jullie hernieuwde leven in Nederland!!
Je kan in ieder geval zeggen we did it, it didn't work,
we're going to do something new! Life is all about
experiences.

Miranda  :smile:

Bedankt voor jullie verhaal. En erg moedig. Ik denk dat het erg goed is om je hart te volgen. Beter regret the things you did than the things you didn't do.

Succes met alles.

Ik kan mij een aantal dingen best goed voorstellen. Met name omdat ik het zelf ook zo heb ervaren. Wij zijn alleen op een heel andere manier naar Australie gegaan. Voor ons was het sowieso maar tijdelijk. Ik vind Australie (Brisbane) een heerlijke plek. Maar ik denk dat ik Nederland ook fijn vind. In Nederland zijn er een aantal dingen die mijn leven net wat makkelijker/leuker maken. In Nederland heb ik familie, een baan (ik ben juf), en een gevoel van thuis zijn. Ik heb het hier echt goed naar mijn zin. Maar ik ben hier niet 100% thuis. Maar ik vraag mij af of ik mij überhaupt nog ergens thuis ga voelen. Zoals Bløf zingt: "Ik heb heimwee voor altijd". Er zijn hier dingen die ik ongetwijfeld in Nederland ga missen zoals: makkelijk afspraken maken, ontspannen sfeer, ... weet je. Nu ik erover nadenk, denk ik dat het de leuke dingen zijn maar dan in de extremen die je wegjagen uit Australie. Zo is een relaxte sfeer goed, maar als het té relaxte wordt, dan is het meer slack. En dan wordt het ergerlijk dat dingen zo lang duren.

Ik denk dat je de uitspraak "maar je hebt het wel geprobeerd" nog vaak gaat horen. Ik kreeg het al te horen toen ik vertelde aan een vriendin in NL dat we waarschijnlijk wel weer terug gaan naar NL. Ik denk dat je meer kan met "deze ervaring kan niemand je meer afnemen. En je hebt er heel veel van geleerd, of je dat nu al merkt of niet". Dat is wat een andere vriendin zei, en zo voelt het bij mij.

Hello Froggies,

Groot gelijk hebben jullie. Nooit ergens blijven als het niet meer gaat. Jullie hebben het geprobeerd het was niet wat jullie verwachten. Dan moet je teruggaan en terug kijken op toch een goede tijd, in ieder geval leerzaam. Heel veel succes met de reis terug. En wat andere mensen van jullie denken, ach zolang er over je gel*ld wordt.

Groet Erna and Jan

Inderdaad, hartstikke goed om zo'n verhaal neer te zetten!  :up:

Helaas ben ik het op veel punten absoluut niet met jullie eens  :smile: een hoop dingen die je aanhaalt kom ik gelukkig in mijn leven niet tegen. Wij wonen hier nu 11 jaar en ik ervaar een hoop dingen toch heel anders... Kan me voorstellen dat de energie en moed je even in de schoenen zijn gezakt, maar 1 jaar.....is eigenlijk niet zo heel erg lang, toch?

Ik denk wel dat het heel zinnig is voor een hoop lezers hier om jullie verhaal en ervaringen te lezen. Je kan je nog zo goed voorbereiden op wat komen gaat.....het blijft uiteindelijk afwachten hoe het allemaal gaat lopen als je hier je leventje begint.      

Heel veel geluk in ieder geval, op naar de volgende uitdaging!

Groetjes
Syl

p.s. misschien nog een jaartje Queensland? :smile:

Heel jammer dat jullie grote droom niet is uitgekomen. Ik vind het verstandig om dan terug te gaan en hier weer je grote geluk te zoeken. Ik wens jullie veel succes met de verhuizing terug.

[quote author=Syl link=topic=8256.msg108871#msg108871 date=1201162710]
Inderdaad, hartstikke goed om zo'n verhaal neer te zetten!  :up:

Helaas ben ik het op veel punten absoluut niet met jullie eens  :smile: een hoop dingen die je aanhaalt kom ik gelukkig in mijn leven niet tegen. Wij wonen hier nu 11 jaar en ik ervaar een hoop dingen toch heel anders... Kan me voorstellen dat de energie en moed je even in de schoenen zijn gezakt, maar 1 jaar.....is eigenlijk niet zo heel erg lang, toch?

Ik denk wel dat het heel zinnig is voor een hoop lezers hier om jullie verhaal en ervaringen te lezen. Je kan je nog zo goed voorbereiden op wat komen gaat.....het blijft uiteindelijk afwachten hoe het allemaal gaat lopen als je hier je leventje begint.     

Heel veel geluk in ieder geval, op naar de volgende uitdaging!

Groetjes
Syl

p.s. misschien nog een jaartje Queensland? :smile:

[/quote]

Hé Syl.....ja...dat jaartje Queensland...dat dacht ik ook.
Is toch net of je binnen Europa in Spanje gaat wonen of zo
en geeft weer een hele nieuwe ervaring.

Groetjes Miran

PS, froggies: nogmaals succes met jullie plannen en beslissing!

Heel moedig om zo'n beslissing te nemen, maar ik wil een kanttekening plaatsen. Wij staan op het punt naar Australië te vertrekken en wonen nu nog in Nederland. Mijn echtgenote is van oorsprong buitenlander; zij kwam 7 jaar geleden en heeft ondanks goede kwalificaties zeer vaak haar neus gestoten bij werkgevers. Je zou het uitbuiting kunnen noemen. Veel andere problemen, zoals het gemis van familie en vrienden, heeft zij ook ervaren. Zaken die je beschrijft met betrekking tot de verkeerscongestie of gedoe rondom pensioenen heb je in Nederland trouwens ook. En het wordt er de komende jaren echt niet beter op. We leven nu eenmaal in een globaliserende wereld die steeds drukker wordt en mensen dwingt nadrukkelijker voor zichzelf op te komen. Mijn gevoel zegt dat je als buitenlander per definitie harder moet vechten voor je bestaan dan mensen die in het betreffende land zijn geboren. Dat kan soms heel confronterend zijn; ik ben weliswaar Nederlander maar heb de afgelopen jaren de foute kantjes van ons land in die zin goed leren kennen. Kortom, ik ben blij om weg te gaan. Al verwacht noch ik noch mijn vrouw in Australië het paradijs te vinden, als we dan toch moeten vechten, dan maar liever in een mooi land met veel ruimte en een prettig klimaat.

Froggies ,
Je hebt een mooi verhaal geschreven en ik kan me een paar zaken die je naar voren brengt, wel indenken.
Ikzelf woon in Melbourne sinds bijna 29 jaar (ben NIET ge-emigreerd-dat voorop gesteld) en heb dacht ik aardig wat ervaring , temeer ook dat ik werkgever was en een zaak heb opgebouwd.

Ik wil graag reageren op een paar punten.

Vooropgesteld , de enige landen ter wereld waar je van de wieg tot het graf ben verzekerd van een redelijk inkomen etc zijn o.a.Nederland, Duitsland en Scandinavie.
Als je naar OZ emigreerd zul je bepaalde voordelen met nadelen moeten overwegen, zoals dat door alle emigranten moet worden gedaan.

a.Die 9 procent pensioen leg jij niet in, maar de zaak waarvoor je werkt, dus het kost jou NIETS.
In NL wordt er 14 procent AOW van JOUW salaris ingehouden door de werkgever voor je oude dag.
Als je in NL slechts 66 jaar oud wordt, dan ben je al je pensioen (AOW en wat voor ander pensioen dan ook--KWIJT).
In OZ blijft die 9 procent altijd jouw eigendom en gaan volledig naar je kinderen als je er zelf niet meer van kan genieten.
Het dus maw een veel betere regeling, daarbij komt dat je zelf kunt bepalen in welk pensioenfonds jij die 9 procent (van de baas!!!) wilt inleggen.
Ik wil hier niet verder op ingaan, ga naar mijn profiel, 2 jaar terug bladeren en je zult alles vinden op het gebied van de superannuation.

b. Je noemt het verkeer in Melbourne chaotisch.
Ik woonde oorspronkelijk in Spijkenisse en om naar Vlaardingen te rijden kostte me dat 1 en half uur 's morgens (toen al), kom op zeg, ooit van files gehoord in de randstad?
Dan daarbij, ja als jij geheel buiten de stad tegen een bosrand gaat wonen en in Melbourne stad wil werken, ja dan ben je wel even onderweg.
Melbourne is groter dan de provincie Brabant, dus dan ben je wel ff bezig in het verkeer.
Je kunt ook met 10 minuten op je werk zijn, maar moet je duurder wonen, wat dat betreft is er geen verschil met NL.
Eerder dit jaar in NL moest ik een zondag van Rotterdam naar Hilversum, leuk hoor 2 uur in de file......

c.
Het klimaat. Velen gaan uit NL weg vanwege het gunstiger klimaat in OZ, het is treurig van 37 naar 18 graden in een dag, tja.......als je daar niet tegen kunt, dan moet je naar Darwin of Cairns gaan, elke dag 25 tot 35 zomer en winter.
Oh ja af en toe een overstroming in je straat.

d. Vakantiedagen in de regel is bij iedereen 20 per jaar, daar heb je gelijk in.
De eerste 20 dagen kun je pas claimen NADAT je een vol jaar hebt gewerkt.
Als je eerder een paar dagen vrij wil hebben, dan heb je een gewillige wekgever nodig want hij is het niet verplicht.
Je vergelijkt te veel met NL, kan dus niet.

e. Zomaar ontslag zonder vorm van discussie?  Dat is voor bedrijven tot 20 personeel (niet 100!), maar de nieuwe regering gaat dat weer terug draaien en wat mij  betreft, als iemand er een janboel van maakt, weg er mee, heel duidelijk.
Ik heb vele mensen aangenomen en ontslagen al die jaren, heel simpel en blij dat het kon.

Op de andere punten reageer ik maar niet want dan wordt het gedram oeverloos en het blijkt dat jij geen goede ervaring hebt en dus besloten hebt weg te gaan, je bent in de minderheid .
Het is je goed recht en jammer dat je niet elders een baan kon vinden waar je het wel naar je zin zou hebben.
Ik wens je het beste met je terugkeer naar Nederland.
Groeten
Jan

Even een reaktie op Reply 11 van Jan H.

Jan,

Dank dat je de moeite hebt genomen zo'n uitgebreid antwoord te schrijven, alleen jammer dat je het verhaal uit context trekt.
Je reageert duidelijk emotioneel en vanuit de verdediging (als werkgever) lijkt het wel

Ik spreek heel duidelijk over een afstand van 35 a 40 km. Jij heb het over een afstand zo breed als de provincie Brabant ==> nou is Brabant niet zo groot, maar toch beduidend breder dan 35 a 40 km en dan blijft 4 uur per dag woon- / werkverkeer erg veel. ==> De doorstroming is er gewoonweg niet. Ze hebben hier highways met om de 250m verkeerslichten.

JIJ kunt niet oordelen over onze motieven om ergens te gaan wonen / werken; deze motieven zijn persoonlijk, maar zoals iemand hierboven al schreef ==> "En wat andere mensen van jullie denken, ach zolang er over je gel*ld wordt"

Je verwijt mij te vergelijken met NL, wat doe je zelf in je betoog ?

Super mag dan door de werkgever afgedragen worden, maar bedrijven hebben een budget voor personeel ==> je krijgt een bruto salaris aangeboden, maar daar is het bedrag aan Super dus wel af, dus wie betaald het per saldo

Je mag tegenwoordig zelfs binnen het eerste jaar vakantiedagen opnemen, afhankelijk van de industry van het bedrijf waarvoor je werkt.

Jammer Jan, dat je het verhaal niet wat beter hebt laten inzinken voordat je je Reply schreef ==> korte lontjes en "spur of the moment" heethoofdigheid wellicht ???

Groet,
Paul

[quote author=Froggies link=topic=8256.msg108983#msg108983 date=1201211455]
Even een reaktie op Reply 11 van Jan H.

Jan,

Dank dat je de moeite hebt genomen zo'n uitgebreid antwoord te schrijven, alleen jammer dat je het verhaal uit context trekt.
Je reageert duidelijk emotioneel en vanuit de verdediging (als werkgever) lijkt het wel

Ik spreek heel duidelijk over een afstand van 35 a 40 km. Jij heb het over een afstand zo breed als de provincie Brabant ==> nou is Brabant niet zo groot, maar toch beduidend breder dan 35 a 40 km en dan blijft 4 uur per dag woon- / werkverkeer erg veel. ==> De doorstroming is er gewoonweg niet. Ze hebben hier highways met om de 250m verkeerslichten.

JIJ kunt niet oordelen over onze motieven om ergens te gaan wonen / werken; deze motieven zijn persoonlijk, maar zoals iemand hierboven al schreef ==> "En wat andere mensen van jullie denken, ach zolang er over je gel*ld wordt"

Je verwijt mij te vergelijken met NL, wat doe je zelf in je betoog ?

Super mag dan door de werkgever afgedragen worden, maar bedrijven hebben een budget voor personeel ==> je krijgt een bruto salaris aangeboden, maar daar is het bedrag aan Super dus wel af, dus wie betaald het per saldo

Je mag tegenwoordig zelfs binnen het eerste jaar vakantiedagen opnemen, afhankelijk van de industry van het bedrijf waarvoor je werkt.

Jammer Jan, dat je het verhaal niet wat beter hebt laten inzinken voordat je je Reply schreef ==> korte lontjes en "spur of the moment" heethoofdigheid wellicht ???

Groet,
Paul

[/quote]

Volgens mij hoeft niemand zich op dit forum zich te verdedigen of hij/zij Australie wel of niet "het beloofde land" vindt. Dus ook jullie niet. Iedereen zal jullie ervaringen moeten erkennen, maar niet iedereen zal ze herkennen. De ervaringen zijn voor iedereen zo subjectief, dat het begrijpen van iemand anders motieven soms lastig is, maar ik geloof altijd wel overwogen. Dus ook die van jullie.

Ik vind het fijn dat jullie dit bericht hebben gepost (want er zijn genoeg van dit soort verhalen, die niet worden gepost) en denk oprecht dat jullie ervaringen zo zijn. Als ik in jullie schoenen zou staan, vind ik de keus verstandig, ondanks dat ik zelf het iets langer de tijd had gegeven.

Groeten Sander

jammer dat het niet is gegaan zoals jullie graag hadden gewild. Succes weer in NL, dat zal wel weer even wennen zijn allemaal.

Wij zijn hier op een week na nu een jaar en ik ervaar (gelukkig) een aantal dingen heel anders dan jullie. Had toen toch een jaar terug voor die minder groene westkant van Melbourne gegaan :wink:

Nogmaals succes :up:

Het is altijd goed ervaringen te lezen. Zeker ook als deze juist niet goed zijn. En ieder bekijkt alles weer door een andere bril. Je zou Brisbane kunnen proberen maar ik kan je nu al vertellen dat het verkeer hier ook niks is hoor. Vooral als je in de city werkt en net zoals in NL in de file naar je werk komt.

Zoals Syl al schreef: je kan zo veel voorbereidingen doen in NL als je wil, je komt de werkelijkheid pas echt tegen als je er mee te maken hebt.

En ach, ik denk dat als jullie weer in NL zijn zult merken dat daar de prijzen ook omhoog zijn gegegaan en dat er weer gerommeld is aan de sociale zekerheid.

Ik hoop dat jullie een goede prijs krijgen voor jullie huis en veel succes met de verhuizing naar NL.

KC

Jammer dat het toch niet het land voor jullie is.  Ik denk ook dat de 4 uur reistijd je kapot maakt, en dat dat ook meegeholpen heeft bij jullie beslissing.  Zelf heb ik ervaren dat ik het het eerste jaar in een nieuw land/stad altijd wel wat moeilijk had. Daarna leerde ik wat meer mensen kennen en verdwaal niet zoveel meer (heb ik wel een talent voor erg vervelend).  Alhoewel het verkeer in Melbourne idd verschrikkelijk is, in Sydney ook trouwens. 

Ik hoop dat het de goede beslissing is en dat jullie je huis goed kunnen verkopen.  Ik hoorde dat de huizenmarkt in Melbourne goed gestegen is.  Hopelijk ook waar jullie wonen.  Ik wens jullie veel sterkte met de verhuizing en hopelijk vind je een lekker plekkie in Nederland.

Hallo Paul en Ellen,

Bedankt voor jullie verhaal. Jammer dat Australie niet het goede land voor jullie is. Laat de mensen maar praten, het is jullie leven. Succes met de voorbereidingen voor de remigratie en ik hoop dat jullie het geluk in Nederland vinden.

Groeten, Magda

Er interessant om te lezen. Bedankt!

Ik heb al besloten eerst een baan te zoeken, en dan te zorgen dat ik met het O.V. van deur tot deur er binnen een half uur ben.

Dat van die vakantiedagen, daar schrik ik wel van. En ook van het feit je niets mag zeggen tegen je baas.. zit dus maar 1 ding op: zelf de baas zijn.

Back