De balans opmaken .. niet allemaal rozeschijn en manegeur (of was het andersom)

Er schijnt een hele discussie te bestaan over de verschillen tussen OZ en NL en zal me daar niet in mengen, want wellicht heb ik een ander oordeel omdat ik hier al vele jaren zit.
Maar SV-1 komt met een vergelijking tussen de Ned Antillen en Australie, ik weet niet waarop dit is gebaseerd, maar neem aan dat SV-1 uit de Antillen komt???
Ik heb daar ettelijke jaren gewoond en ben van de Antillen naar Australie verhuisd (niet ge-emigreerd.....er is een  verschil), maar ik vind dat er totaal geen vergelijkling getrokken kan worden.
Ik heb bij mijn bedrijf op de Antillen dus Antillianen in dienst gehad en in OZ dus Australiers, een vergelijking met de mensen, met de manier van werken, werkomstandigheden, leefgewoontes etc gaan volkomen mank.
Ik heb een fantastiche tijd gehad op de Antillen en soms verlang ik er naar terug, maar het is niet te vergelijken met het leven en werken in Oz.
Cheers,
Jan

Wat een vurige discussie!
Maar bere-interessant.
Tja, ergens opnieuw beginnen is altijd spannend, want je weet nooit of de nieuwe schoen past. En of je straks weer in je ouwe schoenen zou passen als het mis gaat.

Met open ogen proberen is altijd het best, en nee, Australie is niet altijd alleen maar een droom. Voor- en nadelen zijn overal. En dan ligt het er ook nog eens aan wie je treft (als buren, als werkgever, als collega). Dat maakt (en houdt) het spannend!
Ik hoop voor de froggies (dat waren toch de initial posters) dat de Nederlandse schoen weer past, en ik loop lekker verder op mijn flip-flops hiero.

Klagen kun je overal, en ook ik maak me daar schuldig aan, maar petje af voor diegenen die daar dan ook naar handelen.
Gegroet en Catcha!
Ineke

De australische inefficiëntie, ja heel herkenbaar maar persoonlijk kan ik er alleen maar om lachen. Er zijn ergere dingen in het leven toch? Tot nu geen haar op mijn hoofd die erover denkt om weer in NL te gaan wonen ook al schort er hier in Oz wel het één en ander aan bepaalde zaken. Ik kan me er niet druk om maken. Ik neem iedere dag zoals die komt. En ach, het leven loopt hier gewoon wat achter op Europa, heerlijk toch? Vind ik.

Erna

Grappig... veel mensen hier geven als een van de redenen voor hun hun emigratie naar Australie de layed-back cultuur. Maar kennelijk verwachten ze dat dat alleen voor henzelf zal gelden en dat iedereen die hen bediend wel hard zal lopen. Tsja, verwachtingsmanagement....

Wel erg interessant topic.. goed dat ik dit lees. Ik kan erg slecht tegen inefficiëntie en slechte bedrijfsvoering, kan ik me er alvast een beetje op voorbereiden. En ach, werk zat hoor ik alweer.. ;) Consultancy bedrijf beginnen, paar goede Nederlanders in dienst.. en bedrijfs processen opnieuw gaan inrichten. Gat in de markt lees ik hier.. :p

Emoties, verwachtingspatronen, redenen waarom je jezelf nergens niet Happy genoeg voelt, is voor een ieder zo verschillend als dat mensen er uit zien. Hier aan de Noordzee vandaan komend/te hebben gewoond is voornamelijk het vergelijkingsmateriaal, om je te verplaatsen/aan te voelen met de persoonlijke meningen al hier omschreven. De ons bekende cultuur als referentiekader zeg maar. Veranderingen in het algemeen zijn voor veel mensen een "enge" gebeurtenis( van heeeel tot klein beetje) De onzekerheid van inkomen is ook zeker een lastige(baanverandering) In het kader van motivatie en beweegredenen voor landverhuizing hier mijn hersensspinsels (de laatste maand aardig wat topics gelezen en hier een beetje in verwerkt); Niet omdat ik Nederland en in het bijzonder Amsterdam (oud-west) beu ben, integendeel. Zo'n leuke en cultureel & sociaal interessante plaats vind je bijna nergens op onze bol! 10 minuten fietsen en ik ben op m'n werk, nog is 10 min. erbij en ik zit op een terras aan het IJ of loop rond in een inspireerend atelier, museum of zaak van een creatieve middenstander. Heerlijk "brood" en overweldigend ander lekkers iedere dag weer! Ik geniet van het aanbod in de kleinkunst, in zowel grote als kleine theaters, gezellig salsadansen her en der in de stad, Australies wijntje mee het bootje in de grachten door. Ik kan 24/7 m'n huisvuil 20 meter verderop wegbrengen(ondergrondse containers). Voor de honden zijn genoeg uitlaatplekken, (hoort een hond thuis midden in een drukke stad?) Veel ergenissen heb ik eigenlijk niet, al moeten ze wel met de grijpgrage handjes van b.v. m'n fiets afblijven, er is natuurlijk wel degelijk een kleine groep mensen met onaanvaardbaar gedrag die en ook al overkomt je "persoonlijk" maar één keer een rot ervaring, never nooit dat een paar ellendelingen mij het levensplezier zullen vergallen. Ik wil/ga ? down under om daar toch de ambitie te verwezelijken, (gevoelsmatig hier veel minder aanwezig) om m'n vak zelfstandig te gaan bedrijven. Samen met een vriend die daar al is gezeteld een bakkerij beginnen. Het ondernemersklimaat lijkt me daar nog prima voor, (eerlijk gezegt moet zo'n beetje alles nog uitgezocht worden, eerst maar is dat visa hebben) Dat het leven daar anders is lijkt me duidelijk,  zowel de mensen en hun cultuur, (klimaat lijkt me prettiger al is te heet ook niet alles) het zal mijn uitdaging zijn om ook op sociaal gebied daar voet aan wal te krijgen, wat ook als kleine midden/zelfstandige erug belangrijk is. Mijn verwachtingspatroon is dan ook nogal "open". Ik ga met passie voor m'n vak, vriendelijkheid voor medemens, lange werkdagen, ontzettend veel nieuwe indrukken, goede visvangsten, interessante potjes golf (moet dat nog een beetje leren!) en een heel ander leven dan ik tot nu toe heb gehad. Een uitdaging die m'n leven verrijkt en tja daar ga ik voor. Fantaseren ,plannen maken, deze bijstellen en mocht het zo geschieden dat ik me niet thuis voel dan weet ik nu nog niet of ik ook andere streken zal aandoen om te zien of het mee daar beter bevalt ? Eenmaal unheimisch kan ik het me goed voorstellen om vertrouwde omgeving op te zoeken! zolang Nederland niet onder water staat ben ik altijd welkom Back!(dus als ze opschieten in Adelaide kan ik in december oliebollen gaan bakken bij 35*c :cool:)

Back