De balans opmaken .. niet allemaal rozeschijn en manegeur (of was het andersom)

[quote author=Luuk link=topic=8256.msg109252#msg109252 date=1201433581]
Alhoewel ik je verkeersverhaal / woonverhaal nog wat vreemd vind. Het gaat er bij mij nog niet echt in dat er géén plek is in Melbourne waar je leuk woont en binnen een half uur tot een uur op je kantoor bent. Veel "fijne industrie" vind (volgens mij) o.a. plaats in Box Hill. Je kan in de omgeving van Dandenong Ranges prachtig wonen, dat is op 20km afstand. Het lijkt mij stug dat je daar langer dan een uur over doet.. je kan altijd nog op de fiets / scooter gaan. Dan woon je mooi, en zit je in de buurt van industrie.
[/quote]

Ik begreep uit het verhaal van de Froggies dat hun werk in de CBD (of daar vlak bij ) is. Als je dan een enigszins betaalbaar huis wil kopen, met ruimte en mooie natuur, kom je inderdaad nogal snel in de buurt van de Dandenong Ranges uit. Reken dan maar op minimaal 3 uur reistijd per dag. Enne... fiets of scooter? over de heuvels? door de regen? douchen en omkleden op werk, elke dag...

Hoi, ik kan het toch ook niet laten;

Mijn idee is, dat als je twee jaar lang je best hebt gedaan om je leven volledig op zijn kop te gooien (want dat is emigreren toch) je het ook de tijd moet geven om weer op zijn pootjes terecht te komen. De meeste mensen die ik de afgelopen tijd gesproken heb (die dus niet eerst een half jaar zijn gaan reizen) zijn na een 4/6 maanden nog niet helemaal tot rust gekomen. Wij ook niet; de eerste periode is zo druk, die geldt eigenlijk niet als wonen en werken in Oz.
Onze insteek is dan ook minimaal 2 jaar een leven opbouwen, vrienden krijgen, beslissingen herzien (juiste gebied? baan?)
Jullie lopen tegen een aantal dingen aan, die blijkbaar een gevoel van onvrede geven. Misschien moet je, voor dat je echt besluit alles helemaal af te blazen eens heel goed kijken naar je verwachtingen (wat wilde je hier vinden?) en je keuzes. Hebben die opgeleverd wat je zocht? Of, heb je misschien verkeerde keuzes gemaakt? Kun je je deel keuzes misschien herzien, in plaats van direct te concluderen dat Oz niets voor je is?

Wij hebben onze keuzes gebaseerd op een aantal assumpties. Het moet nog blijken dat die goed zijn. Nu zitten we nog in onze wittebroodsweken, en vinden we alles fantastisch, de reistijd naar Arts werk lijkt 3/4 uur (minder dan in NL, voor meer afstand), er is hier genoeg te doen, de mensen lijken aardig etc etc. Maar misschien moeten we een aantal keuzes herzien. Maar dat calculeer je toch in als je zo'n stap maakt? De meeste keuzes doe je immers op basis van internet-info? (wij wel)

Daarnaast maakt het zoveel uit waar je woont; wij zijn 10 jaar geleden uit Delft vertrokken naar Leidschendam. Maar 14 km, maar een wereld van verschil.  De sfeer, de samenstelling van bevolking, de mentaliteit- volkomen anders. Dat was wel een goed leermoment, en een ervaring die we hiernaartoe mee nemen. 10 km verderop kun je ineens wel vinden wat je zoekt.

Natuurlijk is het je goed recht om binnen een jaar te beslissen dat je liever terug wilt, ik zou het alleen zo jammer vinden als je je droom geen kans geeft. Je hebt toch je redenen gehad om hierheen te komen.

En dingen als super etc- dat neem je op de koop toe. Net als eten wat je hier niet kunt krijgen ofzo... Uiteindelijk redden al die Australiërs het er ook mee, dus zo verkeerd zal het wel niet zijn.

Veel succes met beslissen, of- als je al echt zover bent, verhuizen.
Aukje

Dandenong Ranges, en dat is dan ook exact waar we terecht gekomen zijn; 4 km up the Mt Dandenong Tourist Road from Montrose
Sassafras zou ook nog een optie geweest zijn; de rest van de Dandenong Ranges zou ook al niet meer haalbaar geweest zijn vanwege de lomg & winding roads
Ander alternatief; Warrandyte / Wonga Park area, maar dan ga je voor een beetke leuk blok al tegen de grenzen van betaalbaarheid aanlopen, dus Suske ==> couldn't agree more

mamavark; ieder heeft zo zijn beweegredenen voor bepaalde stappen in life
uiteraad kun je daar je ideen over hebben, maar zonder de achtegronden te kennen ........
misschien een tip om mijn posts nog eens een keer goed te lezen

[quote author=slatsr link=topic=8256.msg109273#msg109273 date=1201454095]
De mening van niet-USA over de USA is duidelijk, maar is volgens mij meer gebaseerd op de de huidige president en de buitenlandse politiek van dit land. En in veel van dergelijke protesten zie ik vaak dat gevoel van "zij zijn groot en ik is klein". Maar de werkelijkheid is dat "de Amerikaan" zelf ook heel erg verdeeld is. Als het gaat om Bush, de meeste Amerikanen kotsen hem inmiddels ook uit. En als het gaat om militaire interventies is het land ook verdeeld tussen militaire dominantie en "laat het ze daar zelf maar oplossen". Wat ik wil zeggen, als het gaat om politiek dan is de USA absoluut geen eenheid, net als ieder ander land, en zou het best wat genuanceerder bekeken mogen worden dan de definitie "Amerika = slecht".
[/quote]
In my humble opinion
Is de USA een van de al dan niet het enigste modern westers land waarbij de kloof tussen rijk en arm gigantisch is. God bless Amerika mentaliteit en(corrupte)Politie agent van de wereld spelen staat mij niet aan.
Kop in het zand steken kwa global warming etc, Mooi voorbeeld is dat hier voedsel prijzen omhoog gaan omdat de yanks nu weer bedacht hebben om van graan en corn fuel te maken. Ik bedoel van eten benzine maken zodat je in je hummer kan blijven rijden dat is not done!! ...
Dan heb je natuurlijk dat preutse gedoe,.... aan 1 kant schieten ze iedereen kapot zowel in het buitenland als op hun eigen scholen maar als er 1 tiet op tv komt tijdens het footbal or whatever dan is dat gelijk wereld nieuws. ik bedoel.. :wall:

Wat zie je daar van terug hier in oz.  :think: Sommigen dingen zijn makkelijker gezegt dan ook uit gelegt maar here we go:
Mac Donalds op elke hoek + 300kG zware ozzies, Alles op creditcard en personal loans betalen en maar klagen dat de interest rate omhoog gaat dhu!,  Preutse gedoe en politiek corect praten, jij flikt iets en het gelijk uit vechten voor de rechter mentaliteit :wall: en het ontslag recht.
Zet de TV is aan alleen maar Amerikaanse schijt series op de buis en dan de reclame er bij Direct stream van de USA bla bla,.. who cares mate..

En voor een deel is het een gevoel...., hoe ik dingen interpreteer. Dus als er nu gelijk mensen met een rood hooft het toetsen boord in klimmen om mij met moeilijke termen en economische verhalen de mondt te snoeien.. be my guest mate. Ik heb in ieder geval geen zin in een all out US discussie.

Ik vond het alleen wel grappig dat Froggies een soort gelijk belevenis heeft that's all..

Damn Linda how good is that..
Ik wilde eigenlijk niet meer reageren omdat ik al te vaak heb gepost in dit topic. Tot ik jouw post las. Het is ongelofelijk hoe iemand zo'n soortgelijken gedachten kan hebben. Jij beschrijft in 2 zinnen wat ik probeer uit te leggen in 50 zinnen..

Good on you mate. :up:
Bij ons ook geregeld de gedachten om terug te gaan. Maar op een gegeven moment heb je een leuke baan, wat leuke kennissen, school, hobbies of wat dan ook.
In a way pak je het gewone leventje weer op en dat wil je of wij iig niet meer in de steek laten om weer opnieuw te beginnen in NL. Op 1 moment kies je voor een land en ben je bereid om te blijven en daar voor hard te werken. Dat kan NL zijn maar ook Australie. :up:
Ja mooi geschreven Linda toppie :up: :up:

Hi Froggies,

Zoals jullie het allemaal beschrijven zo zit het ook in mijn hoofd.
Je kunt een heel boek schrijven over de nadelen van Australië,
en waarschijnlijk ook over Nederland/België. Ik heb ook best wel
moeite met de algemene instelling hier. Waardering over hun
eigen land is er niet echt. Wil niet bot zijn maar iedereen zou de
kans moeten hebben om eens een keertje in Europa te rondneuzen,
waarschijnlijk zouden ze hun land dan beter waarderen.
Wij proberen de nadelen te overkomen zodat we toch wel
genieten van een relaxter leven dan in Nederland. Wat mij
persoonlijk het meeste tegen valt is, zo'n groot land en dan zoveel
huizen op een klein blokje. Vaak mooie vergezichten maar verplicht
om van de gemeente een lelijke schutting te zetten.
Wij zijn onlangs van WA naar SA verhuisd, mijn man gaat zich om-
scholen van lasser naar IT. Wat ik nu ga schrijven zou in NL zeker niet
gebeuren. Het bedrijf gaat deze cursus betalen als hij slaagt en ze
hebben een baan voor hem tegen de tijd als hij klaar is. Dit betekend
misschien wel weer verhuizen naar WA omdat daar de IT afdeling zit.
Maar zoals wij tegen onzelf zeggen. Ons geluk is waar we samen zijn,
plaats is niet zo van belang. Zo gauw dat je kunt vergelijken zul je
voor en tegens hebben. In ieder geval heeeeel veeeel succes met
je nieuwe leven in Nederland. En iedereen heeft recht op een eigen
mening. Elke ervaring zou als een verrijking moeten worden gezien.

[quote author=linda link=topic=8256.msg109319#msg109319 date=1201488456]
Bier en footy, daar draait het hier om.
[/quote]

Om een beroemd figuur te citeren: Mmmm...beer!  :lol:

Hi Froggies

Dank voor de helder uitleg! Jammer dat jullie (nu...deze ronde??) niet de kans hadden om te gaan wonen en werken op een plek naar eigen keuze. Kan me voorstellen dat dit tot mee heeft gedragen aan hoe jullie je nu voelen t.o.v. het hele emigratie verhaal. Nogmaals, jammer dat jullie niet hebben "gevonden" waar jullie op gehoopt hadden.

mamavark; ieder heeft zo zijn beweegredenen voor bepaalde stappen in life
uiteraad kun je daar je ideen over hebben, maar zonder de achtegronden te kennen ........
misschien een tip om mijn posts nog eens een keer goed te lezen
Je kan je voorstellen dat je een "can of worms" opent met dit topic :smile: met als resultaat dat je mensen tegenkomt die zich vinden in jullie verhaal en mensen die het gewoonweg jammer vinden dat het niet heeft gebracht waar je op gehoopt had. Het brengt wellicht een hoop emoties in mensen los....vandaar de reacties. Ik persoonlijk vond mamavarks bijdrage juist heel zinnig in dit draadje :smile: :up: haar relaas relativeert en op zich is het prima advies? Maar misschien is dat omdat ik mezelf onder de "happy ending" emigranten schaar  :wink:

Dit is niet aan jullie persoonlijk gericht maar iets wat mij over de jaren vaak opgevallen is en stoort; Nieuwe emigranten zijn zo vaak aan het vergelijken, "In Nederland doen ze dat zo" "Ja maar in Europa ging dat anders", etc. Uiteraard kan ik me dat best voorstellen hoor maar (en dat roep ik al tijden :grin:) je vergelijkt appels met peren!!.......tuurlijk probeer je te bedenken hoe iets in je oorspronkelijke thuisland ging, logisch want dat is je referentie kader...maar soms is het helemaal niet zo'n slecht idee to sit back and watch WHY people do the things they do.  Anders IS niet altijd slechter of minder efficient. Je zit aan de andere kant van de aardkloot for goodness sake. Als je verwacht dat je in een beter, vernieuwd soort Nederland terecht komt, think again.

Laid back, easy going... how Aussie can you get.......yep, en helaas heb je de kans dat je je daar dus kapot aan gaat ergeren als je net je bestaan hier probeert op te bouwen, een baan probeert te zoeken en krijgen, etc.  

Ik voel me gelukkig al vanaf dag 1 geaccepteerd en nee ik kijk nog steeds geen AFL, Rugby, Cricket...en nee ik drink ook geen bier, zou best een 4Wdrive willen maar heb er geen. Maar ik heb ik wel fijne Australische collega's en vrienden MET diepgang. Kwam 5 jaar geleden (op vakantie ) in Nederland in 5 weken meer oppervlakkigheid tegen dan (bij wijze van spreken) 5 jaar Australie.

Weer even terug naar de Froggies, Heel veel succes met de verhuizing terug in ieder geval!

Groetjes
Syl

ik denk dat ik je post redelijk goed heb gelezen.
Als je liever geen reactie wil, moet je misschien niet posten???

ff heel simpel Froggies: als ik elke dag 4 uur zou moeten commuten zou ik me (wellicht) ook heel erg gaan ergeren aan de dingen die jullie noemen... En dan wordt het een optelsom en ja: dan kun/moet je misschien wel besluiten om terug te gaan

Ik ben (nu) ook gebonden aan werk in Brisbane CBD en ik zou ook heel graag in een mooi gebied (hinterland Sunshine Coast) willen wonen maar doe het niet omdat ik dan ook 4 uur per dag zou moeten commuten. Nu woon ik dichtbij CBD en nee: niet wat ik voor ogen had toen ik uit NL vertrok maar ik woon hier nog steeds echt 3x mooier dan ik in NL zou kunnen wonen (en daar had ik toch ook een niet onaardig stulpje). En door mijn reistijd (per dag welgeteld 2x 15 minuten op de fiets) hou ik tijd en puf over voor de dingen waarvoor ik hier ben gekomen: genieten van de natuur en het klimaat! En van de relaxtheid van de mensen
Ik sluit helemaal mijn ogen niet voor de vele minpunten hier in Oz maar ik hoef er gelukkig niet veel moeite voor te doen om de positieve zaken eruit te lichten en me daarop te concentreren.

Jullie zijn een jaar geleden naar een metropool van 3,5-4 miljoen mensen verhuisd; wat verwachtten jullie? Rust?
Ik sluit me aan bij de mensen die voorstellen om het ergens anders te proberen (te laat voor jullie: I know). Ik ken zat mensen die hier in CBD werken en in een prachtige omgeving wonen net buiten Brisbane en die minder dan een uur reistijd hebben (ik praat veel met die mensen  :wink:)
Niets ten nadele van Melbourne maar zo'n grote stad is niet voor iedereen... en indeed: Brisbane, Adelaide of Perth waren wellicht betere opties geweest... (hindsight is a beautiful thing...)

Don't get me wrong: goed dat jullie verhaal op dit forum staat want jullie representeren een groep mensen die wellicht dit verhaal niet zo snel publiek maken en voor nieuwe emigranten is het een goede reality check. Maar zoals hierboven ook al gemeld; je kunt reacties van gesettelde emigranten verwachten... :wink: All good

All the best en misschien tot over een paar jaar als jullie hier gaan retiren

Cheers,
Jan

[quote author=suske link=topic=8256.msg109282#msg109282 date=1201466045]
[quote author=Luuk link=topic=8256.msg109252#msg109252 date=1201433581]
Alhoewel ik je verkeersverhaal / woonverhaal nog wat vreemd vind. Het gaat er bij mij nog niet echt in dat er géén plek is in Melbourne waar je leuk woont en binnen een half uur tot een uur op je kantoor bent. Veel "fijne industrie" vind (volgens mij) o.a. plaats in Box Hill. Je kan in de omgeving van Dandenong Ranges prachtig wonen, dat is op 20km afstand. Het lijkt mij stug dat je daar langer dan een uur over doet.. je kan altijd nog op de fiets / scooter gaan. Dan woon je mooi, en zit je in de buurt van industrie.
[/quote]

Ik begreep uit het verhaal van de Froggies dat hun werk in de CBD (of daar vlak bij ) is. Als je dan een enigszins betaalbaar huis wil kopen, met ruimte en mooie natuur, kom je inderdaad nogal snel in de buurt van de Dandenong Ranges uit. Reken dan maar op minimaal 3 uur reistijd per dag. Enne... fiets of scooter? over de heuvels? door de regen? douchen en omkleden op werk, elke dag...

[/quote]

Tja, dat weet je als je in het CBD gaat werken. Er zijn ook zat bedrijven daar buiten gevestigd.. zoals in Box Hill, waar o.a. LogicaCMG zit, ik noem maar wat. Lees mijn post anders nog eens goed, ik denk dat je hem verkeerd intrepreteerd.

Overigens ben ik nu jong.. en zoek ik zelf de "drukte" van Melbourne op. Ik verwacht echter niet dat ik er nog woon als ik 40 ben.. dan wil ik dus wél in een mooi, rustig kustplaatsje wonen. Kan me ook goed voorstellen dat je Melbourne een drukke stad vind. Alhoewel; als ik het vergelijk met R'dam, waar ik nu woon.. dan is Melbourne wél een rustige stad.

Oh; ik hou niet van footy/rugby/cricket. Maar telt vissen ook een beetje?

[quote author=Bear link=topic=8256.msg109318#msg109318 date=1201487392]
En voor een deel is het een gevoel...., hoe ik dingen interpreteer. Dus als er nu gelijk mensen met een rood hooft het toetsen boord in klimmen om mij met moeilijke termen en economische verhalen de mondt te snoeien.. be my guest mate. Ik heb in ieder geval geen zin in een all out US discussie.
[/quote]

Hmmmm... eerste modder gooien en dan de discussie proberen te vermijden. Ik blijf maar bij mijn eerdere statement dat de USA op veel gebieden geen eenheid is. En wat ik in mijn verhaal al getracht heb aan te geven is dat veel dingen in Australie veel beter geregeld (lijken) te zijn dan in de USA. :up:

[quote author=linda link=topic=8256.msg109319#msg109319 date=1201488456]
Bier en footy, daar draait het hier om. Ik hoop dat dingen zullen veranderen, want in dit naieve jaren ' 50, (met zijn ideeen over vrouwen en homo's), sports oriented, (kunst en wetenschap is hier minder stoer), nationalistic white Australian, (waar aboriginals en migranten van een non-anglo background vaak worden genegeerd.) heb ik moeite me thuis te voelen als goedopgeleide buitenlandse vrouw. Je mag hier anders zijn, maar als je anglo bent, getrouwd & kinderen , een 4wd rijdt, bier drinkt en footy/ cricket/ tennis/ rugby kijkt, oh en liever geen voetbal, want da's voor mietjes en buitenlanders, je eigen huis hebt, dan pas je net een beetje beter in het ideale plaatje.
[/quote]

Goh, en ik voelde me nu juist precies zo in Nederland :roll: behalve dan de ideeen over homo's en voetbal vs engelse sporten (dat is nu juist precies omgekeerd in Nederland) en anglo vs germaans.

Zoals velen voor mij al gezegd hebben, het hangt allemaal sterk af van je verwachtingen wanneer je naar een ander land vertrekt en je moet het ook een beetje treffen met waar je uiteindelijk terecht komt. Voor de een zal het wel goed werken en voor de ander niet. Belangrijkste is dat je leert te accepteren hoe je nieuwe thuisland is en functioneert en daar dan uiteindelijk het beste voor je zelf uit te halen. Lukt het je niet om te accepteren, dan is het kennelijk niet het beloofde land voor jou.

Voor diegenen die naar Nederland terugkeren, ik wens jullie veel succes met de herintegratie in Nederland. Ik hoop in elk geval dat jullie uitstapje naar Australie jullie een ander, beter beeld van Nederland heeft opgeleverd en dat jullie daarmee de Nederlandse maatschappij weer kunnen verrijken.

[quote author=Syl link=topic=8256.msg109332#msg109332 date=1201511574]

Dit is niet aan jullie persoonlijk gericht maar iets wat mij over de jaren vaak opgevallen is en stoort; Nieuwe emigranten zijn zo vaak aan het vergelijken, "In Nederland doen ze dat zo" "Ja maar in Europa ging dat anders", etc. Uiteraard kan ik me dat best voorstellen hoor maar (en dat roep ik al tijden :grin:) je vergelijkt appels met peren!!.......tuurlijk probeer je te bedenken hoe iets in je oorspronkelijke thuisland ging, logisch want dat is je referentie kader...maar soms is het helemaal niet zo'n slecht idee to sit back and watch WHY people do the things they do.  Anders IS niet altijd slechter of minder efficient. Je zit aan de andere kant van de aardkloot for goodness sake. Als je verwacht dat je in een beter, vernieuwd soort Nederland terecht komt, think again.

Ik voel me gelukkig al vanaf dag 1 geaccepteerd en nee ik kijk nog steeds geen AFL, Rugby, Cricket...en nee ik drink ook geen bier, zou best een 4Wdrive willen maar heb er geen. Maar ik heb ik wel fijne Australische collega's en vrienden MET diepgang.
Syl
[/quote]

Je haalt me de woorden uit de mond Syl wat dat vergelijken betreft. Oz is NL niet, gelukkig :smile:. En inderdaad, anders is niet altijd slechter. Persoonlijk vind ik 'anders' altijd weer een uitdaging en dat is misschien ook wel een reden dat ik in Oz zo goed aard.

Net als jij voel ik me hier ook al vanaf dag 1 geaccepteerd en ook ik kijk geen rugby, cricket en al die andere sporten (wel tennis :grin:) en ik drink ook niet en ik heb ook geen 4WD. Net als jij heb ik ook fijne collega's en vrienden MET diepgang. Mijn ervaring is dat je, als je het wilt, met iedereen hier diepgaande gesprekken voeren.

Nee, niet alles in Oz is perfect geregeld maar waar is het dat wel? Toch is Oz voor mij HET land om te wonen. Niet dat ik hier gelukkiger ben dan in NL want geluk komt van binnenuit en heeft niets met externe factoren te maken maar het is de relaxte sfeer die het leven hier veel gemakkelijker maakt. Mensen hebben hier veel minder poeha dan in Europa waar iedereen elkaar de ogen uit probeert te steken met wat ze allemaal wel niet hebben en dat is hier veel minder het geval, althans dat is mijn ervaring.

Maar goed. De Froggies hebben andere ervaringen met Oz en dat is hun goed recht en als zij het gevoel hebben het in NL beter te hebben, wie houdt ze dan tegen om terug te gaan? Dus Froggies, veel geluk in NL en wie weet tot ziens in Oz als jullie gepensioneerd zijn.

Erna

Hoi Froggies,

Wat een discusies hebben jullie losgemaakt.
Respect heb ik voor de moed die jullie hebben dit verhaal met ons te delen.
Er zijn vast meer mensen zoals julie, die het gewoon tegen vinden vallen.
Maakt toch niet uit, als je het er samen maar over eens bent!
Het rijtje wat je opsomt is ook precies de reden dat wij voor Perth hebben gekozen.
Gewoon een enorm groot dorp. ( Ik hoop niet dat ik hiermee iemand op de tenen heb getrapt) Wij vinden het er super!

Succes met jullie verhuizing,

groetjes, Marie :sunny:

Kan mij er helemaal in vinden wat Erna en Syl schrijven (al houden wij wel van footy). Denk ook dat er te veel vergeleken wordt met Nederland velen willen de goede dingen van Nederland en het goede dingen van Australie één land maken maar goed zo werkt het natuurlijk niet.
Wij voelen ons hier ook helemaal thuis. Misschien hebben wij wel het voordeel gehad dat wij voordat wij emigreerde 4 keer voor een langere periode naar Australie waren geweest ( dit was niet de opzet maar onze visum duurde langer dan de bedoeling was). En in de loop der jaren hebben we onze Australische vrienden en kennissen de oren van hun hoofd hebben gevraagd over van alles en nog wat zodat we niet voor verrassingen kwamen te staan.
Wij hebben er ook voor gekozen midden in de stad te gaan wonen. Jan hoeft maar 10 minuten te lopen  naar zijn werk waardoor je veel vrije tijd over houdt. En na zijn werk altijd een vakantie gevoel heeft. Ik denk dat we meer naar de dingen moeten kijken die je wel hebt en niet altijd naar wat je niet hebt. Ik zeg altijd de meeste dingen die je hier hebt zijn gratis, meeste dagen schijnt de zon, prachtige natuur de mooiste dieren lopen er rond ect.
Maar goed de Froggies hebben een andere ervaring en ik snap best dat je geen 4 uur wilt reizen om naar je werk te gaan en denk als je het hier niet naar je zin hebt moet je terug gaan ipv hier blijven "mopperen"

Succes met de laatste dingen hier en in ieder geval zullen jullie familie en vrienden vast blij zijn dat jullie terug komen
@Marie mij trap je er niet mee op mijn tenen. :up:

Hoi Froggies,

Dappere keuze, om toch te besluiten dat de 'droom' toch niet uitkwam en de stap te nemen weer terug te gaan. Ik vroeg me alleen af waarom jullie jezelf niet wat meer tijd hebben gegund? Ik ben zelf van plan om het minimaal ca 2 jaar de tijd te geven; volgens mij kost het namelijk minimaal 1 jaar voordat je echt een beetje gesettled bent. In die begin periode zal je waarschijnlijk sowieso wel wat downs hebben; want je moet weer vanaf 0 beginnen. Een leuke baan vinden, een leuke woning vinden, een nieuw sociaal leven opbouwen en uiteraard een nieuw land en nieuwe cultuur leren kennen. Dat is niet niks...

Maar goed; ik moet er nog heen gaan dus ik moet nog maar zien hoe het mij gaat bevallen ;)

In ieder geval Suc6!

Toch wel grappig die verschillende reacties te lezen. kan me ook helemaal vinden in de posten van de Erna's ;)

We zijn hier aankomende dinsdag een jaar en voel me vanaf het begin hier prima op mijn plaats(op het 1e huurhuis na). Wij zouden zelf ook liever nog meer in de bush hebben gezeten maar qua werk zou dat niks worden dus we zitten nu iets van 40 min. van het werk af met uitzicht op National park aan de rand van het dorp. Een prima oplossing voor nu.

Ik word hier op het werk op zo'n enorm voetstuk gezet dat me dat weleens beangstigd, kan hier dus werkelijk alles doen en zeggen en alle veranderingen zien ze graag, en discussies worden gewoon uitgesproken. Zelf ben ik dan ook heel open en eerlijk in alles en ik dat wordt hier erg gewaardeerd.

In NL maakte ik ook nooit praatjes met mensen in de supermarkt bijv. maar hier vraag ik rustig aan iemand die iets koopt bij de Deli, "wat ga je daar mee doen ?" Elke keer vind ik het dan weer leuk hoe mensen daar op reageren en gewoon gezellig een praatje maken.

Het vakantiegevoel heb ik ook elke ochtend als ik met de honden langs de rivier wandel..geweldig. Ik voel me hier duidelijk wel een stuk gelukkiger dan in NL, hoewel ik ook heel erg heb moeten wennen aan het "makkelijke" en daartegen over weer al het privacy gebeuren met bijv. een Telstra of Origin. En ik dacht dat de regels in NL erg waren maar die zijn hier nog veel gekker :lol:

Niet dat jullie hier nog iets aan hebben Froggies maar wilde het gewoon nog even kwijt.  :wink:

Back