De balans opmaken .. niet allemaal rozeschijn en manegeur (of was het andersom)

Dat van die vakantiedagen, daar schrik ik wel van. En ook van het feit je niets mag zeggen tegen je baas.. zit dus maar 1 ding op: zelf de baas zijn.

Valt best mee hoor :smile: :up:......maar dat komt misschien omdat ik voor de overheid werk! Qua standaard vakantie dagen valt het misschien wat tegen maar wij hebben flexibele werkuren en bovendien mogen wij uren "banken" m.a.w. de uren die ik overwerk mag ik op andere dagen opnemen of ik kan ze opsparen totdat ik bijvoorbeeld 1 of 2 dagen extra vrij kan nemen. En niets zeggen tegen je baas? Als je gewoon je manieren gebruikt kan ook dat prima hoor. enneh....dan hebben we ook nog "sickies" die je op kunt nemen.

Niet al te druk maken dus
Groetjes
Syl

he froggies,
ook ik vind het een moedig en goed geschreven epistel. wij (de man et moi) herkennen er ontzettend veel in! ik denk dat voor ons het grote verschil is dat Ico hier al 3 maanden was gaan "uitproberen", wij niet geheel vrijwillig gegaan zijn (werk en dus inkomen) en dat we de fase inmiddels voorbij zijn van het negatieve beleven. we zitten meer in een soort berusting. ik weet niet wat wij gedaan zouden hebben als we de keuze hadden die jullie nu hebben. als je bij mij de 1e indrukken leest, dan zijn/waren die af en toe ook verre van enthousiast...
ik vind die zin van "have no regrets of what you did, but of what you didn't do" een hele goeie.
daar zou ik mijn eigen motto aan toe willen voegen: "het leven is te kort om je een dag ongelukkig te voelen". dus, doe wat goed voelt en succes met het voorbereiden van de terugkeer!
groetjes Mariëtte

heyhey,

interessant verhaal, vooral omdat ik ook wel merk dat niet alles rozeschijn en manegeur is. maar ik had me dat wel goed ingeprent,
voordat ik afgelopen sept hierheen vertrok. helemaal alleen, dus dat is nog iets moeilijker. de meeste zitten aan de oostkant van Australie, maar ik woon in Perth. qua reistijd prima te doen overal (ondanks 250m stoplichten op de highway). en klimaat,al weken lang rond de 30gr.
maar ondanks de tegenvallers, kan ik nog steeds zeggen, dat ik hier gelukkig ben en op de dag dat ik dat niet meer kan zeggen, pak ik mijn koffers en ga ik weer terug naar NL.
jullie kunnen het niet meer zeggen, dus wens ik jullie een goeie terugreis.
ik vind dat jullie je gevoel en hart moeten volgen. dat hebben jullie ook gedaan toen jullie hierheen kwamen en zeg nu eerlijk:

HADDEN JULLIE DIT WILLEN MISSEN !!!!!!!!

groetjes werner

Jammer dat het leven in Oz jullie zo tegenvalt maar groot gelijk dat je dan teruggaat naar NL of naar een plek waar je denkt je beter te zullen voelen.

Ik ervaar Oz tot nu toe heel goed. Sommige dingen zijn beter geregeld dan in NL en andere niet maar 't is voor mij gewoon een kwestie van aanpassen geweest. Ik woon in regionaal Australië en dat maakt misschien ook een groot verschil; de community spirit is hier nog heel sterk aanwezig en die spreekt mij wel aan.

Veel geluk in NL.

Erna

Goed jullie verhaal te lezen en ik zie zeker geen reden om met zijn allen over je heen te vallen, zoals je beschreef.
Ik romantiseer ons vertrek naar Australie absoluut niet. Wij gaan ook met het idee dat we wel zien hoe lang we blijven en heb het gevoel dat het niet voor altijd zal zijn. Er zijn gewoon zaken die ik ga missen en die er uiteindelijk voor gaan zorgen dat ik terug wil. Geen probleem als je er al met zo'n open blik in gaat.
Voor jullie werkt het niet, jammer. Jammer dat het zo ver is dat jullie ook niet meer naar een andere staat willen verhuizen. Er zijn zo veel leukere steden dan Melbourne!  :grin: Ik heb er helemaal niets mee, maar ieder zijn mening.

Succes en ben benieuwd naar jullie vorderingen.

Dijnnas

Ik herken wel een aantal zaken als ik je openingspost leest.

Maar dingen zoals 2 uur reizen op een afstand van 40km dat herken ik gelukkig niet. En dat gedoe met werkgevers heb gelukkig persoonlijk niet mee gemaakt. Wel van dicht bij gezien, een collega die maandag te horen kreeg dat hij op vrijdag kon vertrekken. Aan de anderen kant heb ik dat ook in Nederland mee gemaakt. Wat dat betreft kan het dus ook in NL het kost de werkgever alleen wat meer moeite.

Wat betreft het aanbod van werk. Tja per beroep verschillend. Mijn vrouw heeft ook moeite om haar "normalen" werk weer te doen en niet een dom productie baantje. Ik daar in tegen kan hier veel beteren banen vinden wat logisch is omdat SA bekent staat om de electronics staat wil dat nou net mijn trade zijn.. :up: 

Verder blijft Melbourne gewoon een miljoenen stad wat is het 3.8 miljoen mensen.. en 1 van de snelst groeiende stad van Australie was laatst nog op TV dat als Melbourne zo blijft door groeien dan is het ergens in 2020 of whatever de grootste stad van Oz dus tja wat wil je... Als je hier heen komt voor je rust dan was Melbourne niet zo'n slimme keuze misschien?? en over het weer dat weet je... daar kies je voor. Vic staat daar bekent om..

Anyway succes me de verhuizing jullie zijn iig een levens ervaring rijker.

Ik begrijp het betoog wel, begrijp alleen niet dat ze niet nog een poging ergens anders wagen. Een andere stad, meer het binnenland in, een kleiner dorpje..

Zoek een leuke baan, waar je zin in hebt, waar dan ook, en ga daar wonen. En probeer het nog een jaar. Ergens heb ik het idee dat jullie er spijt van gaan krijgen dat je teruggaat. Want het is in Oz geen R&M, maar in Nederland ook niet bepaald.

Ach, overal is wel wat en hier in NL hebben we het gelukkig nog goed  :smile:

De beslissing is duidelijk al genomen en Australie is niet een land waar iedereen kan aarden. Begrijpelijk, dat is in elk land en iedere omgeving. Vind het iig erg goed om ook deze kant van de medaille voorbij te zien komen, dat zie je niet vaak.

Waar ik voor kwam: is de terugreis al helemaal gepland, of zitten jullie nog in de beginfase?

Forumgangers

Even terugkomend op een aantal dingen die zoal de revue hebben gepasseerd. Dit om e.e.a. in perspectief te plaatsen en uit het oogpunt van het delen van ervaringen, die hoe dan ook altijd persoonlijk en subjectief zijn en zullen blijven.

Allereerst dank aan degenen die de moeite hebben genomen om te reageren. Leuk deze uiteenlopende berichten, ervaringen, meningen etc. te lezen. En uiteraard ……. to each his own ………
Verder dank voor alle steunbetuigingen en goede wensen voor de voorbereidingen en de reis terug plus voor de herintreding in NL, waar de dingen uiteraard ook duurder zijn geworden, het ontslagrecht afgeschaft dreigt te worden, aan de sociale zekerheid wordt geknabbeld enz. enz. Maar toch, ik durf volmondig te stellen dat we NL beslist niet romatiseren en Oz wellicht te veel hebben geromantiseerd.

CJ … dank voor de link naar het verhaal van Hopper/Michiel, zitten behoorlijke overeenkomsten in met dat van ons.

Het is altijd ons idee geweest om – op termijn – in Oz of NZ van ons (als het ff kan vervroegd) pensioen te gaan genieten en evt. nog wat bij te snabbelen bij wijze van aanvulling van inkomsten. Tot op een bepaald moment 1 van ons de mogelijkheid kreeg om in Oz te gaan werken en we gezegd hebben  we gaan ervoor. Dus, zo gezegd, zo gedaan.

Dit werk bracht ons naar Melbourne als vast gegeven, dus kom je in die omgeving terecht  geen keuze mogelijk. Overigens zal werk ons steeds in een stedelijke omgeving brengen, gewoon omdat daar de bedrijven te vinden zijn die dit werk vragen, being high end techniek/engineering en finance. Met de managementstyle: my way or the highway zouden we geen van beiden in een SME omgeving (meer) willen werken en aangezien je in de “regional / rural” gebieden ons werk niet vind, kom je dus toch in de stad terecht, en in ons geval in Victoria dus.

We zijn geen van beiden cityfolks, dus woonruimte gaan zoeken op de rand van regional en outer suburbs op zo’n 35 a 40 km vanaf CBD  zou toch te doen moeten zijn qua verkeer in Oz of all places. Nou niet dus. Het woon-/werkverkeer is voor ons niet de doorslaggevende factor geweest. Maar zelfs als we zouden blijven hadden we vroeg of laat aan verhuizen moeten denken, immers 4 uur p/dag is niet vol te houden. Opties: aanzienlijk dichter naar de City toe verkassen en dat willen we niet  we hadden in NL meer privacy dan hier op een city / suburb block.

Overigens lees en hoor ik bovenstaande verhalen over verkeerschaos ook over Sydney en Brisbane, waarbij Perth en Adelaide uitzonderingen lijken te zijn. Het onvriendelijke / onpersoonlijke zou waarschijnlijk in elke andere grote stad voelbaar zijn geweest (hoewel ik over Perth weer positieve dingen hoor), maar dat geld “all over the globe”, dus dan toch maar regional / rural …….

Wat ons overigens ook zo tegenvalt is dat Oz veeeeeeeeeeeeeel Amerikaanser is dan verwacht; ik had veel meer een evenwichtige mix van UK en US invloeden verwacht dan in werkelijkheid aangetroffen.

Syl: ik denk dat de kans dat je extremen in werkverhoudingen tegenkomt het grootst zal zijn in de wat kleinere lokale bedrijven. Zelf heb ik een aantal contracts gedaan in grote Australische en internationale clubs en daarbinnen kun je – met goede manieren – gemotiveerd tegengas geven. Is overigens ook afhankelijk van sector en cultuur waarbinnen het bedrijf actief is en de persoonlijkheid van je manager of directeur/eigenaar. Aan de andere kant hebben wij beiden ook situaties meegemaakt waar de honden geen brood van lusten m.n. in Small Midsize Enterprises (=MKB) omgevingen. En inderdaad, als werknemers er een zootje van maken dan moet je de mogelijkheid hebben om ze te ontslaan, maar als het gaat om willekeur of onredelijkheid dan heb ik daar echt een probleem mee.
Zoals iemand hierboven ook al schreef, een manier om hieraan te ontsnappen is om zelf baasje te worden, wat dan ook regelmatig lijkt te gebeuren, maar als men er niet van geleerd heeft verandert er niet veel  kortom, rouwdouwers en botterikken  je komt ze echt nog tegen.

Voor ons valt dit avontuur inmiddels ook in de categorie "have no regrets of what you did, but of what you didn't do"  We hebben het geprobeerd en het is een levenservaring die niemand ons meer afpakt en waarvan we de waarde straks terug in NL pas leren kennen waarschijnlijk.

Ik sluit me volledig aan bij Mariette: "het leven is te kort om je een dag ongelukkig te voelen" en dus hebben wij aantal dagen nadat we dat gevoel kregen bedacht dat Oz voor ons in deze fase van ons leven niet HET land is. Wellicht dat we het later (als we uitgewerkt zijn) nog eens proberen (als we er dan nog in mogen), maar dan inderdaad – als Erna al zei – in regional / rural Oz, waar nog meer community spirit te vinden is.

Voor ons als stel zonder kinderen is deze keuze een stuk makkelijker dan voor een gezin met kinderen, dat realiseren we ons ook. Vandaar dat wij ons afzetten tegen “acceptatie van de tegenvallende verwachtingen” en weer onze biezen pakken.

Er is niet 1 doorslaggevende reden aan te wijzen, het zijn alle kleine dingetjes bij elkaar opgeteld die ons hebben doen besluiten de stekker eruit te trekken.

Uiteraard is dit niet iets wat je van de ene op de andere dag beslist, dus dit speelt al een tijdje. Het huis is inmiddels verkocht; eigen centjes terug (oeps); maar stampduty en andere kosten laten een flinke deuk in de spaarrekening.

De terugreis is al gepland, we zijn alles aan het inpakken om in een container geladen te worden en begin feb zijn we weer terug in NL

Aanbeveling voor adspirant emigranten:
Ja, life’s an adventure, live it while it lasts, maar ik zou iedereen aanraden die deze stap overweegt om voorafgaand aan de definitieve emigratie beslissing eerst voor langere tijd (denk aan 3 tot 6 maanden, indien mogelijk langer) aktief te gaan deelnemen aan het dagelijkse leven in het land van bestemming. Dus niet vanuit een hotel / pension en niet vanuit een (backpack) rondreis, maar echt de dagelijkse werkelijheid proeven en je eigen factfinding doen ter plekke  ik weet het gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar de realiteit vind je niet in boeken of op het internet.

hey froggies,

dat laatste is inderdaad een heel goed idee. ik ben hier ook op een WHV voor 1 jaar, maar dan niet als backpacker, maar heb me eigenlijk helemaal gesetteld in Perth. eigen appartement, auto, werk, etc.
op het visum na (wat egenlijk meer voor backpackers is bedoeld) ben ik dus eigenlijk al ge-emigreerd.
alleen ik kan dus altijd terug, want heb mijn huis in NL nog en mijn auto in NL en met mijn baas afgesproken, dat ik na een jaar weer terug kom werken.
ben nu iets meer als 4 maanden hier en kan nu lekker rustig de beslissing maken of ik hier langer blijf (zal waarschijnlijk gebeuren) of dat ik gewoon na dit jaar weer terug ga. maar heb dus 1 jaar de tijd om te bekijken, hoe het nu werkelijk is om in OZ te leven,
een aanrader voor iedereen, mits je natuurlijk de mogelijkheden hebt!

wat ik wel heel jammer vind, is dat jullie door het lot (lees werk) in Melbourne zijn terecht gekomen, want ik denk dat jullie je geluk wel in Perth hadden gevonden. als ik zo lees wat jullie zoeken. (buiten de stad leven, toch normaal woon-werk verkeer, qua klimaat, qua atmospheer, etc). en WA is op dit moment gigantisch aan het groeien en jullie werk wordt hier in Perth ook veel gevraagd. maar het is bij lange na nog niet het drukke van over-east. heb veel collega's hier, die van Melbourne, Sydney en Brisbane komen. en dus weten hoe het daar is tegenover hier.
een gemiste kans misschien voor jullie.

maar zeg nooit nooit........

een fijne terugreis en zie jullie wel op jullie 65ste  :p

groetjes werner

[quote author=Froggies link=topic=8256.msg109236#msg109236 date=1201410657]
Wat ons overigens ook zo tegenvalt is dat Oz veeeeeeeeeeeeeel Amerikaanser is dan verwacht; ik had veel meer een evenwichtige mix van UK en US invloeden verwacht dan in werkelijkheid aangetroffen.
[/quote]
Inderdaad :wall: !!! .. Ik heb het HELEMAAL!! niet zo op de USA en dan kom je hier. Zo te lezen hadden jullie al het eea verwacht wat dat betreft was het voor ons een minder prettige verrassing. Zeer irri.

Ook hoe de ozzies denken over de US is om te kotsen. Als ze hier is de helft van de tijd naar Europa zouden kijken voor bepaalde zaken dan zal OZ in 1 klap een beter land zijn.  :lol: :grin:

Misschien verschilt dat van staat tot staat, maar ik heb helemaal niet zo de indruk dat het hier veramerikaanst is.... De meeste van mijn vrienden en bekenden kotsen van Bush en vinden de USA maar een verschrikkelijk arrogant en ego-centrisch land. Er wordt veel meer naar Europa gekeken en alles wat daar vandaan komt is mooi en goed....
't Is dat de US dollar een belangrijke valuta is, maar als je het goed in de gaten houdt loopt de AU$ veel meer gelijk op met de Euro dan met US$.....

Alleen wat de arbeidsberhoudingen betreft, misschien.... Maar ja - in NL ben je natuurlijk ook wel errug verwend......

[quote author=-+henk+- link=topic=8256.msg109247#msg109247 date=1201428481]
Alleen wat de arbeidsberhoudingen betreft, misschien.... Maar ja - in NL ben je natuurlijk ook wel errug verwend......
[/quote]

Helemaal mee eens Henk!

Mooie aanvulling.

Alhoewel ik je verkeersverhaal / woonverhaal nog wat vreemd vind. Het gaat er bij mij nog niet echt in dat er géén plek is in Melbourne waar je leuk woont en binnen een half uur tot een uur op je kantoor bent. Veel "fijne industrie" vind (volgens mij) o.a. plaats in Box Hill. Je kan in de omgeving van Dandenong Ranges prachtig wonen, dat is op 20km afstand. Het lijkt mij stug dat je daar langer dan een uur over doet.. je kan altijd nog op de fiets / scooter gaan. Dan woon je mooi, en zit je in de buurt van industrie.

Zoiets krijg je dan..

Ik woon er niet, dus kan er ook volledig naast zitten hoor.. ;)

Ik vind het heel goed om jullie ervaringen te lezen. Jullie hebben het toch maar mooi gedaan, dat kunnen veel mensen niet zeggen. En je ziet, er is altijd een weg terug. Veel succes met de verhuizing en alles in NL.

hoi, een berichtje van guido. Ik heb met veel interesse  dit verhaal gelezen en kan het niet laten hierop te reageren,ik kan me niet voorstellen dat jullie niet je plekje kunnen vinden in een land zo groot als europa met bijna altijd goed weer. als het je niet bevalt in melbourne gaan jullie toch gewoon ergens anders wonen en werken. wat denken jullie dat hier in ned gaande is? STEEDS DRUKKER, meer werkdruk en ik weet niet hoelang jullie moeten werken tot aan je pensioen maar maak je geen illusie tegen die tijd is de kast leeg, ik bedoel probeer eerst eens op een andere plaats en of een andere baan buiten de stad veel succes guido

Mooie aanvulling Froggies. Jullie keus staat vast, en ik weet dat jullie alle ideeen die hier geopperd worden om het toch nog even te proberen hebben overwogen. Je beslist niet zo maar te gaan emigreren, ook niet om terug te gaan. Het is vast een langdurig en moeilijk proces geweest, waarvoor respect. Het is altijd makkelijker aan de zijlijn te staan dan er zelf in te zitten.

Het stukje hieronder sprak me aan. Maar wie zegt dat een emigratie definitief is? Wij gaan er met open visier in en zien wel hoe lang we het leuk hebben. Het kan een jaar zijn, het kunnen er 5 zijn, maar het kan ook voorgoed ons thuisland worden. Het kost je wat, maar je bent een enorme ervaring rijker.

Anhow, het allerbeste en ik hoop nog wat van jullie ervaringen te lezen.

Aanbeveling voor adspirant emigranten:
Ja, life’s an adventure, live it while it lasts, maar ik zou iedereen aanraden die deze stap overweegt om voorafgaand aan de definitieve emigratie beslissing eerst voor langere tijd (denk aan 3 tot 6 maanden, indien mogelijk langer) aktief te gaan deelnemen aan het dagelijkse leven in het land van bestemming. Dus niet vanuit een hotel / pension en niet vanuit een (backpack) rondreis, maar echt de dagelijkse werkelijheid proeven en je eigen factfinding doen ter plekke  ik weet het gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar de realiteit vind je niet in boeken of op het internet.

[/quote]

Beste froggies,

Heel veel succes met het re-migreren. Ik hoop dat jullie hier in Nederland een plekje kunnen vinden wat voldoet aan hetgeen jullie in Australie hoopten te vinden. Dat zou natuurlijk het mooiste zijn! En zoals er geweldige plekken zijn down under, hebben we die gelukkig ook nog wel een paar in dit kikkerlandje.

Het gras is altijd groener aan de overkant. En als er een land zou zijn waar iedereen zich op alle gebieden kon verheerlijken dan zou het al niet meer bestaan omdat iedereen er zou gaan wonen.
Zo zie ik het maar, overal is er wel iets. Er zijn zelfs genoeg plekken op de wereld waarbij je jezelf gelukkig kan prijzen dat je daar niet hoeft te wonen....

Nogmaals veel succes met alles,

Groetjes, Florence

[quote author=Bear link=topic=8256.msg109240#msg109240 date=1201419288]
[/quote]
Inderdaad :wall: !!! .. Ik heb het HELEMAAL!! niet zo op de USA en dan kom je hier. Zo te lezen hadden jullie al het eea verwacht wat dat betreft was het voor ons een minder prettige verrassing. Zeer irri.

Ook hoe de ozzies denken over de US is om te kotsen. Als ze hier is de helft van de tijd naar Europa zouden kijken voor bepaalde zaken dan zal OZ in 1 klap een beter land zijn.   :lol: :grin:
[/quote]

[quote author=-+henk+- link=topic=8256.msg109247#msg109247 date=1201428481]
Misschien verschilt dat van staat tot staat, maar ik heb helemaal niet zo de indruk dat het hier veramerikaanst is.... De meeste van mijn vrienden en bekenden kotsen van Bush en vinden de USA maar een verschrikkelijk arrogant en ego-centrisch land. Er wordt veel meer naar Europa gekeken en alles wat daar vandaan komt is mooi en goed....
't Is dat de US dollar een belangrijke valuta is, maar als je het goed in de gaten houdt loopt de AU$ veel meer gelijk op met de Euro dan met US$.....

[/quote]

Ik ben erg benieuwd op basis waarvan de ene zegt dat Australie veramerikaanst is en de andere niet. En als dat zo is, wat zijn dan de exacte bezwaren en wat is dan zo veel beter in Europa. Ik ben nu zelf 2,5 jaar in de USA aan het werk en heb inmiddels een wat meer genuanceerder beeld kunnen vormen en op veel gebieden een vergelijk kunnen trekken met Nederland. Ik ben nu erg benieuwd te weten hoe eea in Australie is en houd daarbij graag de emoties gescheiden.

De mening van niet-USA over de USA is duidelijk, maar is volgens mij meer gebaseerd op de de huidige president en de buitenlandse politiek van dit land. En in veel van dergelijke protesten zie ik vaak dat gevoel van "zij zijn groot en ik is klein". Maar de werkelijkheid is dat "de amerikaan" zelf ook heel erg verdeeld is. Als het gaat om Bush, de meeste amerikanen kotsen hem inmiddels ook uit. En als het gaat om militaire interventies is het land ook verdeeld tussen militaire dominantie en "laat het ze daar zelf maar oplossen". Wat ik wil zeggen, als het gaat om politiek dan is de USA absoluut geen eenheid, net als ieder ander land, en zou het best wat genuanceerder bekeken mogen worden dan de definitie "Amerika = slecht".

Wat betreft andere aspecten, ik zie veel overeenkomsten maar tegelijkertijd ook veel verschillen. En dan denk ik dat Australie een beetje tussen NL en USA in zit en wat mij betreft een betere balans heeft tussen eigen verantwoordelijkheid en bescherming van overheidswege. Bijvoorbeeld vakantie: wettelijk minimum aantal dagen in de USA is 5, in Australie 20 (of je eerst een jaar in dienst moet zijn of niet voordat je ze kunt gebruiken hangt af van het bedrijf). Voor ziekte neem je in beide landen sickies op. Volgens mij heb je er in Australie minimaal 10, hier in de USA minimaal 5. In Australie heb je Medicare voor iedereen, ook wel universele healthcare genoemd. Hier in de USA lopen 42 miljoen onverzekerden rond wegens gebrek aan een dergelijke regeling, de onbetaalbaarheid van de verzekering en omdat je bij verandering van baan vaak eerst 3 maanden in dienst moet zijn voordat je de healthcare benefits kunt gebruiken (als die er zijn). In Australie is superannuation verplicht, hier in de USA is het (401K of IRA) geheel optioneel. In de USA is het nationale minimumloon minder dan $6 (iets van $7,60 in New Jersey), in Australie ligt dat rond de $13 of zo.

Ik weet dat het beeld bestaat van de VS dat het een harde werkmaatschappij is waar je ieder moment ontslagen kan worden, waar je veel uren moet maken en hard moet werken. Voor een deel is dat beeld correct, maar het hangt ook sterk af van het type werk en het bedrijf waar je voor werkt. En waar het dan inderdaad zo hard is, ligt er uiteindelijk wel vaak een succesvolle carriere of vette bonus te wachten. Maar in mijn werk en bedrijf is het geheel anders. Ik heb flexibele werktijden, een werkdag heeft 8 uren, ik heb behoorlijk wat flexibiliteit in het opnemen van sickies en vakantie en ik kan een beargumenteerde mening geven zonder bang te hoeven zijn voor mijn baan. Ik ervaar het werk hier als vergelijkbaar met werken voor hetzelfde bedrijf in Nederland. Ik heb alleen minder vakantie, maar daar staat weer meer beloning tegenover. Wat betreft het ontslagrecht, je hebt hier een notice periode van 2 weken. Dat is kort, maar het geldt voor beide kanten. Als je zelf een betere baan vindt, dan kun je ook snel weg (zelfs per direkt maar dan verlies je je rechten op opgebouwde vakantiedagen). Voordeel daarvan is ook dat bedrijven je veel gemakkelijker aannemen om je uit te proberen. Je kunt dus gemakkelijker een baan vinden, ook als je ouder bent. In Nederland ben je erg beschermd als werknemer, wat op zich zelf goed is als je werknemer bent en werk hebt, maar het gevolg is wel dat werkgevers erg voorzichtig worden met het aannemen van mensen. Dat heeft dus ook tot gevolg dat 45+ al een veel lagere kans heeft om een baan te vinden. Ik weet niet of Australie in dat laatste dichter bij Nederland ligt of bij de USA. Ik hoop wel dat boven het gemiddelde uitsteken in Australie beter gewaardeerd en beloond wordt dan in Nederland...

Voor de rest, ik heb op diverse fora inmiddels gevonden dat diverse amerikaanse winkels in Australie te vinden zijn. Op die manier zullen er ongetwijfeld veel amerikaanse invloeden zijn. Ook op tv zijn er natuurlijk de nodige programma's van amerikaanse oorsprong. Maar is dat zelfde proces ook niet in Nederland en de UK aan de gang? En is dat per definitie slecht? Ik denk dat het er om gaat de juiste balans te vinden.

En tenslotte, wat is nu eigenlijk veramerikanisering? Is dat als een communistisch land de kapitalistische principes omarmt? Of is dat als een socialistisch land minder socialistisch wordt? Is dat als een land economische banden ontwikkeld met de USA? Is dat als de nationale tv afhankelijk wordt van programma's die in de VS bedacht worden? Of is het een generaliserende opmerking die gebruikt kan worden als de commercialisering van iets je tegen staat? Of is deze discussie over de definitie nu off-topic... :?

Back