De balans opmaken .. niet allemaal rozeschijn en manegeur (of was het andersom)

[quote author=Jack link=topic=8256.msg109646#msg109646 date=1201779025]
Alles wat je kunt doen in je leven
moet je zien als een positiefpunt en
als het niet lukt dan pas heb je de moed
nodig om de mensen weer uit te gaan leggen waarom
het niet lukte terwijl dezelfde tijd je de mensen ziet
kijken van , had hij dat niet eerder kunnen bedenken.
[/quote]

Who cares what andere mensen denken!
Gewoon doen wat goed voor je is!

[sub]De meeste mensen (familie en vrienden)
zijn waarschijnlijk blij je weer in Nederland te hebben.
Who cares wat andere mensen (buren, kennisen, etc) denken.
Waarschijnlijk denken die maar 3 seconden over je terugkeer na
en gaan dan weer verder met hun eigen leven.[/sub]

Ja who cares... maar je familie is toch belangrijk. Er zijn hier genoeg posts over mensen waarvan de ouders en de rest van de familie helemaal niet blij zijn met het vertrek naar Australie. Onze familie kijkt bijvoorbeeld enorm uit naar onze terugkeer (nu maar voor hun hopen dat het NL wordt, en niet ergens anders in Europa... altijd dichterbij natuurlijk). Mijn oma barste in huilen uit aan de telefoon toen ik vertelde dat we waarschijnlijk terug komen. Ze is al in de 90 en probeert dapper vol te houden tot ik terug ben, de schat. Onze ouders kunnen ook niet wachten en zo ook vrienden en andere familie. Maar... de keerzijde is natuurlijk de reacties van de mensen hier! Die zeggen nu precies wat iedereen in NL drie jaar geleden zeiden ;): "ach als het niet bevalt kun je altijd terug komen" of "maar we komen wel op vakantie!" en "altijd goed om een logeeradres te hebben". Dat is dan wel weer grappig!

[quote author=jufrebekka link=topic=8256.msg109712#msg109712 date=1201827942]
Ja who cares... maar je familie is toch belangrijk. Er zijn hier genoeg posts over mensen waarvan de ouders en de rest van de familie helemaal niet blij zijn met het vertrek naar Australie. Onze familie kijkt bijvoorbeeld enorm uit naar onze terugkeer (nu maar voor hun hopen dat het NL wordt, en niet ergens anders in Europa... altijd dichterbij natuurlijk). Mijn oma barste in huilen uit aan de telefoon toen ik vertelde dat we waarschijnlijk terug komen. Ze is al in de 90 en probeert dapper vol te houden tot ik terug ben, de schat. Onze ouders kunnen ook niet wachten en zo ook vrienden en andere familie. Maar... de keerzijde is natuurlijk de reacties van de mensen hier! Die zeggen nu precies wat iedereen in NL drie jaar geleden zeiden ;): "ach als het niet bevalt kun je altijd terug komen" of "maar we komen wel op vakantie!" en "altijd goed om een logeeradres te hebben". Dat is dan wel weer grappig!
[/quote]

Pffff. Snapt nou niemand wat ik bedoel????

Natuurlijk is het voor de meeste mensen (inclusief mezelf) belangrijk wat 'close family and friends' van je emigratie/remigratie vinden. Maar dat zijn waarschijnlijk niet de mensen die denken dat je faalt ofzo. Die zijn gewoon verdrietig dat je gaat en blij dat je terug bent. Waarschijnlijk zijn het de anderen die het mogelijk (?) zien alles falen. If so... who cares.

Heb het gevoel dat niemand snapt wat ik bedoel. Dus nou hou ik er maar over op.

Nee, I get you now! Je bedoelt dat het toch eigenlijk niet boeit wat "Jan en alleman" van je beslissing vinden. Het gaat natuurlijk uiteindelijk om je eigen geluk. Dat familie en echte vrienden verdrietig/blij/teleurgesteld zijn, das okee, dat hoort erbij. Maar "random" mensen met een mening zijn niet interessant.... Bedoel je dat? Anders snap ik je inderdaad niet  :roll:. Hahaha  :grin:

Ik denk dat er mensen zijn die in hun vuistje gniffelen, en tegen zichzelf zeggen: "pff, zie je wel, die hebben het niet gered"..

En dit zeggen ze uit jaloezie.

Is idd jaloezie.

Dat zijn precies de mensen die roepen dat ooit, misschien, plannen hebben om in een bepaald land te gaan wonen...Kom ze heel vaak tegen. "wij willen over een paar jaar...". Uiteindelijk doen de meesten het nooit. Mensen op dit forum behoren, zonder uitzondering, niet tot die categorie. Niet zomaar dingen roepen, maar de (grote) stap wagen...Daar kun je en moet je alleen maar respect voor hebben...

[quote author=jufrebekka link=topic=8256.msg109730#msg109730 date=1201845351]
Nee, I get you now! Je bedoelt dat het toch eigenlijk niet boeit wat "Jan en alleman" van je beslissing vinden. Het gaat natuurlijk uiteindelijk om je eigen geluk. Dat familie en echte vrienden verdrietig/blij/teleurgesteld zijn, das okee, dat hoort erbij. Maar "random" mensen met een mening zijn niet interessant.... Bedoel je dat? Anders snap ik je inderdaad niet  :roll:. Hahaha  :grin:
[/quote]

Hoera!  :up:  Dat bedoel ik precies!

Luuk - dat is precies wat ik NIET bedoel. Ik denk dat er niet zoveel mensen zijn die in hun vuistje gniffelen. Of misschien doen ze dat 3 seconden en dan gaan ze weer door met hun eigen leven en zijn ze jou en je emigratie verhaal weer vergeten. Het boeit niet wat "Jan en alleman" van je beslissing vinden.

Rog - wat is er mis met plannen hebben om te emigreren, maar uiteindelijk (na de balans te hebben opgemaakt) toch te besluiten dat niet te doen? Waarom zou je niet tegen mensen mogen vertellen dat je droomt om ooit te emigreren, maar dat uiteindelijk niet doen? Het is toch fijn als mensen hun dromen en plannen met elkaar delen... En waarom moet je respect hebben voor iemand die 'de grote stap waagt'? Ik verwacht niet dat mensen mij stoer vinden en respect voor mij hebben omdat ik ge-emigreert ben en in Sydney woon... ik hoop gewoon dat ik mensen tegen kom waarmee het klikt. Ik heb niet meer respect voor iemand die is ge-emigreert dan iemand die wilde emigreren maar toch heeft besloten in NL te blijven. Iedereen moet gewoon doen wat goed voor hem/haar is en niet te snel over anderen oordelen en niet teveel nadenken wat anderen overal van zullen vinden!

En nou hou ik er echt over op!

let live and let die,
It's my life...

Echte vrienden zijn mensen die met je lachen als het met je goed gaat en met je huilen als je verdriet hebt...
Het blijft altijd vervelend als mensen recht in je gezicht zeggen van ,'' zie je wel, hij is alweer terug....''.
Deze mensen zijn goed voor de magazine Story, weekend en leven op andermans leven, very poor people, zelf ondernemen ze meestal weinig.

amen,

Jack :evil:

Ik denk dat er mensen zijn die in hun vuistje gniffelen, en tegen zichzelf zeggen: "pff, zie je wel, die hebben het niet gered"..
Vreselijk toch....zulk volk ben je toch liever kwijt dan rijk in je vrienden/kennissen kring?  Ik denk toch dat het gros van de mensen zal denken "wat goed dat ze hun dromen achterna zijn gegaan". So what als blijkt dat het dan toch niet helemaal is of helemaal niet is wat je had verwacht???   Om Dr. Seuss even te "quoten":

Don't cry because it's over. Smile because it happened Je broek ophalen en weer door naar het volgende avontuur.  :up:

Happy Sunday!
Syl :smile:

Op zich ben ik het met CJ eens dat je mensen moet laten doen wat ze willen. Maar ik vind niets zo irritant als mensen die maar lopen te klagen dat NL zo bagger is, dat ze weg willen, dat ze in een ander land zo veel gelukkiger zouden zijn... maar die het nooit doen. Dan moet je niet zeiken vind ik. Je mag er zeker over dromen. Maar dan moet je niet constant lopen te klagen. Dit geldt, in mijn mening, voor meer dingen. Zo werkte ik ergens waar een paar collega's altijd liepen te zeiken dat ze ongelukkig waren, ander werk wilden, slechte voorwaarden hadden... maar dan niet solliciteren. Het komt je niet aanwaaien  hoor :roll:, je moet er wel wat voor doen.

Dromen is goed, proberen vind ik uitstekend. Ik vind het heel goed als mensen denken: eens kijken of ik het aan de andere kant van de wereld leuk vind. Is het leuk, dan blijf je. Verlang je naar NL terug, dan ga je terug. Easy peasy.

[quote author=jufrebekka link=topic=8256.msg109938#msg109938 date=1202003215]
Op zich ben ik het met CJ eens dat je mensen moet laten doen wat ze willen. Maar ik vind niets zo irritant als mensen die maar lopen te klagen dat NL zo bagger is, dat ze weg willen, dat ze in een ander land zo veel gelukkiger zouden zijn... maar die het nooit doen. Dan moet je niet zeiken vind ik. Je mag er zeker over dromen. Maar dan moet je niet constant lopen te klagen. Dit geldt, in mijn mening, voor meer dingen. Zo werkte ik ergens waar een paar collega's altijd liepen te zeiken dat ze ongelukkig waren, ander werk wilden, slechte voorwaarden hadden... maar dan niet solliciteren. Het komt je niet aanwaaien  hoor :roll:, je moet er wel wat voor doen.

Dromen is goed, proberen vind ik uitstekend. Ik vind het heel goed als mensen denken: eens kijken of ik het aan de andere kant van de wereld leuk vind. Is het leuk, dan blijf je. Verlang je naar NL terug, dan ga je terug. Easy peasy.
[/quote]

Helemaal mee eens  :up: Ik heb ook een stel van die mensen op mijn werk die alleen maar lopen te trappen, maar actie ondernemen, ho maar. Ik denk wel dat de mensen die altijd en eeuwig lopen te zeiken dat het in Nederland zo slecht is an een koude kermis thuis kunnen komen en een utopie nastreven in een ander land. Overal is wel wat.

Ik ben het voor het overgrote deel met de Froggies eens (alhoewel het niet echt iets is om mee eens/oneens te zijn. Ik kan me in ieder geval hun gevoelens over een aantal zaken heel goed indenken, ik heb ze ook), en toch woon ik hier (en blijf ik hier nog wel even) met veel plezier! Zo zie je maar dat keuzes maken en de manier van leven ontzettend persoonlijk is.

Want wat maakt het nou dat ik wel blijf en zij besluiten terug te gaan?
Ik kom zelf ongeveer zo ver:
Ik ben gaan contracten, dus voel me net zo onafhankelijk van mijn baas als zij blijkbaar van mij.......
Ik heb het geluk in een prachtig huis op 10 minuten treinen van de city te wonen, maar ik heb dan wel gekozen om dit huis te delen met iemand anders, anders kan (wil) ik het niet betalen...
Heb besloten mee te doen met de Australische kwalificaties-geile cultuur: doe mij ook maar al die letters achter mn naam (iets wat ik in Nederland NOOIT zou doen)...
Besteed mijn weekenden heel bewust grotendeels buiten de stad. Ik WIL PERSE niet het grootste deel van mijn leven een stadsleven hebben.......zeker niet hier. Nederlandse steden vind ik leuker!

En zo zijn er misschien nog een paar zaken die ik kan bedenken, maar het blijft toch apart hoe dat verschillend werkt.

Jullie boodschap aan toekomstige emigranten om voor een behoorlijke tijd het echte leven te proeven is een supergoede: het is niet leuk om je boeltje weer te moeten pakken en opnieuw in Nederland te gaan beginnen. Toch had je dit allemaal niet geweten als je het niet had gedaan, en had je je voor altijd afgevraagd hoe het zou zijn om in Australie te wonen.....

Ik vind het wel jammer dat jullie geen andere dingen meer konden proberen voor jullie vertrek terug. Ik denk dat de energie meter daarvoor te laag stond......? Wie weet wat de toekomst nog brengt.

Bedankt voor jullie verhaal, want ik dit heel goed passen op een forum als dit. Het is goed dat toekomstige (potentiele) migranten zich realiseren dat ook zulke gevoelens het resultaat van je verhuizing kunnen zijn.

Laat nog ns weten hoe het is om terug te zijn in Nederland, want daar ben ik wel benieuwd naar.

Henriette

[quote author=henriette link=topic=8256.msg113661#msg113661 date=1205454244]

Laat nog ns weten hoe het is om terug te zijn in Nederland, want daar ben ik wel benieuwd naar.

Henriette
[/quote]

Helemaal mee eens best froggies, ook ik hoop dat jullie nog moeite en tijd willen investeren door jullie remigratie ervaringen te delen. Ik wens jullie ook zeker toe dat die niets dan goed en positief zijn !!

Het is wel prettig om ook dit soort verhalen te lezen! Het laat wel de keiharde werkelijkheid zien: niet iedereen vindt daar wat hij/zij zoekt.
Ik denk echter ook dat het niet voor iedereen weggelegd is om daar eerst een aantal keer voor lange tijd heen te gaan en te ervaren hoe het zou kunnen zijn om daar te wonen, tenslotte ben je er dan op vakantie en kijk je toch anders naar de mensen en de omgeving. Sfeer proeven kun je wel maar of je dan kan aarden? Ik kan moeilijk een paar keer met man en (kleine) kinderen gedurende lange tijd daarheen, mijn baas, en die van mijn man, ziet me aankomen. Dan kan het zomaar zijn dat het dusdanig tegenvalt dat je weer terugwilt. Ik ben er nog nooit geweest en weet eigenlijk ook niet waarom ik nou specifiek daarheen wil. Kan het niet motiveren. Daarom orienteer ik me hier en daar over het onderwerp en lees me suf.
Ik vind het jammer voor de Froggies dat het ze zo tegen is gevallen. Als ik het goed gelezen heb zijn ze in februari terug naar Nederland gegaan, ben benieuwd hoe het met ze is.

Hallo,

Vind het jammer dat de Froggies niet in een andere staat hebben kunnen proberen.
Zelf hadden we vanaf het begin Adelaide in gedachten, hadden er al paar keer kunnen proeven van de sfeer die ons toendertijd erg beviel. Door sponsorship kwamen wij in Perth terecht. Na moeilijke start hadden we alles
wat we wilde. Bedoel dan leuke kennissen, vrienden beide werk en genoeg vrije tijd en financiën om het aangenaam te hebben. Na het verkrijgen van de PM toch knoop doorgehakt en vertrokken naar Adelaide.
Nu na ruim half jaar komen we tot de ontdekking dat voor ons persoonlijk het gevoel in Perth veel sterker is.
We blijven nog even hangen om omscholing af te maken, zodat de hele verhuis niet voor niets is geweest.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat iedereen andere meningen heeft en dat je je gevoel moet laten spreken.
Boeien wat al de rest ervan denkt. Wij zijn blij dat we de mogelijkheid hadden om beiden staten een kans te geven. We zijn er weer niet dommer van geworden en we hebben het geluk gehad om Adelaide te verkennen.
Veel succes voor een ieder die het moeilijk heeft en geef niet op, er zal beslist een stukje Australië zijn wat aan je wensen voldoet.

Ook ik meng me maar weer eens in de discussie, en niet over wat iemand met zijn/haar woorden bedoeld maar meer met het feitelijke onderwerp.

Ik herken vrijwel alles wat de froggies schrijven. Ik werk zelf in Sydney in de It en vanaf de rand van de stad kost het 1,5 uur om bijvoorbeeld naar het vliegveld te komen waar mijn werk op dit moment zit. Er is absoluut nul komma nul doorstroming (geen groene golven of verkeersmanagementplan helemaal geen enkele visie) De enige weg in Sydney die tijdens de ochtend/avond spits goed te rijden is is de M7 (tollroad) maar verder is het absoluut meer ellende dan in Nederland in bijvoorbeeld Utrecht of Amsterdam (en geloof me die heb ik allebei meegemaakt)  veelal is ook wel veroorzaakt doordat veel Ozzies geen verkeersinzicht hebben, ze anticiperen niet of nauwelijks op de situatie voor zich waardoor er soms 3 auto's door het groene licht kunnen. Nog maar even te zwijgen over de over het algemeen belabberde staat van het asfalt.

Qua werken is het hier echt een dependance van de VS (want het werelddeel Amerika bevat meer dan de VS). Alleen is het een stuk minder efficient en georganiseerd. Ze doen maar wat en gelukkig gaat het vaak redelijk maar als ze eens even wat meer denkwerk zouden doen gaat het al een stuk makkelijker. Maar ja waarom zou je iets veranderen wat het al 30 jaar doet. En de hierarchische verhoudingen daar kunnen wij Nederlanders niet zo goed mee uit de voeten over het algemeen omdat we veel te initiatiefrijk zijn. Dat is lastig voor "de Baas" die zelf ook het wiel niet heeft uitgevonden. Geloof me ik heb situaties meegemaakt bij een grote retailorganisatie in de supermarktwereld hier waar mensen op een positie zaten als IT programma manager en niet eens het verschil tussen een portfolio, programma of projecten kenden. Laat staan dat ze managerial skills ten toon konden spreiden.

Wat betreft de toekomst van Australie daar denk ik van dat het een stuk duurder gaat worden en de economie als een plumpudding in mekaar gaat storten zodra het een stukje minder wordt. Je ziet nu al dat alles hier fors duurder begint te worden (mede veroorzaakt door de stijging van de olieprijs wereldwijd). Noem maar even een paar dingen, boodschappen, brandstof, energielasten etc. En dat gaat met een behoorlijke factor door omdat veel hier afhankelijk is van transport door de grote afstanden. Dus ik denk dat over een 5-tal jaren Oz zelfs duurder is dan Nederland. Bovendien is de nieuwe regering bezig de belastingen te verhogen, zullen de kosten van zorg fors stijgen door o.a. de tekorten aan personeel etc. etc. Neem je daarbij nog de wat zwakkere en instabiele koers van de A$ en het feestje is compleet. Bovendienhangt deze laatste erg aan die van de US$ en daar kennen we inmiddels de koersval van.

Wat pensioen betreft moet je hier net als in Holland nog maar afwachten wat het je straks in je hand gaat opleveren tegen de tijd dat je het gaat krijgen. Ik denkl dat dat overal bagger gaat worden namelijk, ook het superannuation systeem wat hier is. Leuk die 9% maar het is belastingvrij weggezet en je kunt er vanuit gaan dat het over pakweg 20 jaar een heel ander sommetje gaat geven dan nu het geval is.

Dan heb je ook nog de telefoonkosten, een erg ondoorzichtig systeem veelal waarbij je op je rekening soms vreemde dingen aantreft die ook de telefoonprovider niet kan verklaren en er dan vervolgens een correctiefactuurtje overheen gooit, zoals ook de energiemaatschappij dat doet. Dat is wat ik hier veelal aantref. Men doet maar wat en wacht tot er reactie komt en dan hoor je vaak "yeah sorry, we send you a new bill" die dan vervolgens ook weer niet klopt of heel erg vaag is en zo blijft het hier een beetje doormodderen. Het is absoluut zo inefficient dat af en toe je Nederlandse haren in je nek beginnen te jeuken. Dat heeft denk ik ook te maken met het feit dat het hier een migranten land is en vaak niemand precies weet hoe iets moet worden gedaan.

Tja en de native ozzie (ik bedoel even niet de aboriginals, maar de van oorsprong Engelse crooks) vind ik inderdaad vrij oppervlakkig, naief en zelfs vaak wat dommig (sorry voor diegenen die wel wat slimmeren hebben mogen ontmoeten) en dat is misschien ook wel logisch omdat de Engelsen natuurlijk niet de sluwe criminelen in het verleden hebben gedeporteerd want die hebben ze nooit te pakken gekregen. Maar echt, heb je vandaag nog met ze zitten te lunchen, morgen kennen ze je niet en groeten ze je niet eens als je ze in de hal tegenkomt. Dat zou in Nederland echt ondenkbaar zijn. (een beetje Dory uit Finding Nemo....) Maar ze zijn niet echt bereid om initiatieven te ontplooien of dingen aan te pakken. In onze unit hebben we ook al 3 keer een monteur voor de antenne gehad en iedere keer is de persoon weer weg gegaan zonder werkelijk de reparatie goed uitgevoerd te hebben. Maar wel de rekening aan de landlord sturen. Dat is ook een van die dingen die hier erg speelt, het voornamelijk commerciele gedrag a la USA. Over het algemeen is men aardig en vrij service gericht, maar dat lijkt meer de buitenlaag, de normale gang van zaken doen hier. Zodra het even wat kritischer wordt is men niet thuis of duurt het eeuwen voor iets geregeld is en wordt de toonzetting wat minder vriendelijk. Volgens mij gaat achter die facade een hoop frustratie en onkunde schuil. Het is ook typisch dat er hier vrij nationalistisch wordt gedacht terwijl het toch een behoorlijke multiculturele sameleving is. Maar het is Australia voor en Australia na. Wat ook wel grappig is is dat er heel veel award-winning is, in elke winkel hangt wel zoiets en ieder bedrijf heeft wel het een of ander certificaat hangen. Tja als ik dat met mijn buurman zou doen ben ik of hij ook een awardwinning neighbour natuurlijk. Als je er even goed naar kijkt prik je er doorheen en heeft het helemaal niets te betekenen. Evenals dat alles hier een licence moet hebben om iets te mogen doen. En als ik kijk naar de amateuristische wijze waarop dingen worden gedaan, jongens, de tweede klas LTS in Nederland heeft meer kwaliteitsbesef.

Dan heb je nog het bankwezen, soms sta je echt verwonderd van de ouderwetse wijze waarop sommige dingen geregeld worden, zoals de bankcheques. Ja er is BPay maar dat is toch nog wat gammel en ik zet echt vraagtekens bij de beveiliging ervan over Internet (het is nog net even te ver weg om te scammen hier door Oost-europese bendes) Het komt vaak een beetje jaren 70 over.

Dit zijn zoal een aantal punten die ik vrij kritisch bestempeld heb en die ik in verhalen hier in deze discussie terug zie. Wat dit betreft is Oz me toch wel wat tegengevallen en heb ik de afgelopen periode hier Nederland weer een stuk meer leren waarderen. Het voordeel van Nederland is dat het erg compact is en dat alles redelijk dichtbij is (ondanks dat je er zo af en toe behoorlijk lang overdoet om ergens te koemn, dat besef ik me ook best en weet ook hoe het is om op de A2 in de file te staan) dat is in de teokomst denk ik een stuk gunstiger als je gaat kijken naar transport en infrastructuur. Dus ja de keuze voor Nederland boven Oz is gemaakt.

Australie blijft een mooi land qua natuur e.d. en ik denk dat het voor ons als vakantie land zal blijven voortbestaan.

Oei, ben best geconfronteerd door deze email want bij mij rijzen ook regelmatig mijn Nederlandse nekharen omhoog......veeeeeeeeeeeeeeel herkenning in het stuk. Kom net nog uit het ziekenhuis (public) voor een routine afspraak van 1 minuut. Na een UUR wachten (en ik was vroeg op de ochtend) nog niet aan de beurt. (en we zaten er maar met ons drieen) Ik ben naar binnen gestormd, had het helemaal gehad. Binnen een minuut werd ik geholpen en 5 minuten later stond ik buiten. Voor mij is dit gewoon: hele slechte planning, belabberde bedrijfsprocessen. Het is niet nodig om mensen gewoon te laten komen en wel te zien wanneer je ze kunt help door wat voor omstandigheden dan ook. Dat is gewoon hele hele slechte bedrijfsvoering............

Anyway, ik woon hier nog steeds en met veel plezier. Heb een beetje de neiging om een heel leuk stuk te gaan schrijven over alle fantastische dingen die ik hier elke week en elk weekend doe, en ja, dat heeft veel met het weer en de natuur te maken. Wellicht voor mij dan toch de doorslaggevende factor?

Het zit m allemaal in de context. Context is het enige wat betekenis geeft. Kan iedereen aanraden die het een beetje gehad heeft om gewoon je context te veranderen! Ja, dat vraagt wat actie en creativiteit, maar je krijgt er een andere wereld voor terug! En ik bedoel trouwens niet je fysieke context of zo..............ik bedoel je beeld, je onderliggende systeem van waaruit je functioneert en waarschijnlijk je hele leven gedaan hebt. Net als wij allemaal. Dat heet mens zijn.

Ik ook ben Nederland heel erg gaan waarderen sinds ik er niet meer woon en vind het dan ook heerlijk om ernaartoe op vakantie te gaan. Best of both world zullen we maar zeggen! :up:

Henriette

wouw ... wat een interessante posts weer (meen ik!).

@SV#1:
Ik herken wel de meeste zaken die je beschijft, alleen storen ze me (gelukkig) niet op de manier zoals ze jou storen. (Geen kritiek hoor!). Wel een versterking van onze keuze voor Perth: 3 jaar geleden hadden we zowel Sydney als Perth 'op het oog'. Hebben toen nog eens 3 weken in Sydney doorgebracht (vakantie) en op basis daarvan gekozen voor Perth. Zouden we niet hoeven te werken, dan zou Sydney (dat was onze gedachte toen in ieder geval) prima zijn geweest, maar inderdaad de waarschijnlijke commute-tijden (woon-werk verkeer) verwachtten we al wel dat dat een probleem zou zijn. Ondertussen (na nu 2 jaar Perth) zijn we naast die reden (werk in CBD, reistijd 25 minute enkele reis met de auto) ook heel blij met de keuze voor Perth gezien het klimaat ...
Maar nogmaals, dat is een duidelijke persoonlijke keuze.
Klaarblijkelijk gaan jullie dus terug naar NL? Wanneer gaan jullie dan terug em hoe lang hebben jullie dan in Sydney gewoond?

@Henriette:
Inderdaad de uiteindelijke balans (onder aan de streep zeg maar) is wat bepaald of je het goed bevalt hier of niet. Wat ons betreft kan ik wel zeggen dat we Nederland zeker niet meer zijn gaan waarderen dan we voorheen deden, maar ook niet minder. Misschien spreekt het wel het meest dat we pas in 2011 van plan zijn om eens een keertje op vakantie naar NL te gaan. Dat is dan 5 jaar nadat we hier heen gingen ...

Nog even een kleine toevoeging, Australie lijkt in zijn structuur en de manier van hoe het in dit mooie land toegaat heel erg op de Nederlandse Antillen. Als je vanuit Europa migreert dan denk je dat je in een Engels sprekend westers land terecht komt maar niets is minder waar. Ik gebruik af en toe wel eens de term grote bananenrepubliek.

En wat het ziekenhuis betreft, zaten in Januari in het ziekenhuis vanwege een incidentje met mijn dochtertje. Overigens op zich goed geholpen hoor, daar was niets mis mee. Maar er zaten een stuk of 5 min of meer bejaarde mensen in een bed op de gang te wachten tot ze geholpen werden. Kun je het je voorstellen, je komt eindelijk aan de beurt en er staat een hele rij zieke (en ik ben niet kinderachtig, het waren echt hondszieke mensen) op de gang op een bed met familie er omheen. Toen we in de wachtkamer zaten zat er een bejaard stel waarvan de vrouw een forse bloedende hoofdwond had, ik schatte haar leeftijd op zo rond de 70. Ze zat daar echt een beetje wezenloos te wachten en dat heeft minstens 3 uur geduurd en dat is geen fabeltje helaas. Zo iemand geef je toch even voorrang lijkt me in plaats van de alcoholist die er ook zat met een verstuikte vinger omdat hij in zijn dronken bui tegen een muur aangeslagen had blijkbaar. Dit soort zaken is echt in Nederland ondenkbaar, welke verzekering je dan ook mag hebben. Dit soort dingen geeft me dan zo'n rood belletje in m'n achterhoofd dat het toch een tweede wereldland is.

[quote author=SV#1 link=topic=8256.msg117235#msg117235 date=1209689466]

Neem je daarbij nog de wat zwakkere en instabiele koers van de A$ en het feestje is compleet. Bovendienhangt deze laatste erg aan die van de US$ en daar kennen we inmiddels de koersval van.
[/quote]

http://www.wisselkoersen.nl/currency/ShowGraph.aspx?ValutaID=514329&gdd=2&gmm=5&gyy=2007

http://www.wisselkoersen.nl/currency/ShowGraph.aspx?ValutaID=514306&gdd=2&gmm=5&gyy=2007

Dat de AUD $ grillig is ok, maar de koers van de amerikaanse dollar heeft een ander verloop van die van de AUD dollar. Zie grafiekjes.

Back