De balans opmaken .. niet allemaal rozeschijn en manegeur (of was het andersom)

Ik vind de titel van dit draadje goed: de balans opmaken. De Froggies zeggen steeds heel duidelijk dat dit op hun eigen situatie betrekking heeft. Zo is het voor de een wellicht heel gemakkelijk om in buitenwijken van een stad in hun vakgebied werk te vinden, voor een ander is dit eenvoudigweg geen optie. In mijn geval bijvoorbeeld totaal niet. (ik werk voor TV bij een national broadcaster).

Het is heel gezond om voor de toekomstige australie gangers te horen dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is: ik heb het gevoel dat die boodschap op dit forum hard nodig is. Ik zie veel mensen voorbij komen die emigratie plannen aan het maken zijn zonder ooit voet op Australische bodem gezet te hebben. Anderen denken dat ze door hun zorgeloze backpack avonturen alles al weten.

Het is ook erg gemakkelijk om maar te blijven roepen dat je Oz en Nederland niet mag vergelijken. Natuurlijk vergelijk je de kwaliteit van je leven, de impact op je carriere, enz. Dat doe je toch ook als je een beslissing maakt tussen twee steden? Volgens mij kan dat prima zonder het beste van beide werelden te willen.

De Froggies zeggen ook heel duidelijk dat terug gaan de uitkomst van hun balans is, voor anderen kan de conclusie anders zijn.  Ik ken hun situatie verder niet maar ik ga er zondermeer vanuit dat ze de afweging zorgvuldig gemaakt hebben, en ze niet de indruk hebben dat nog een jaar er aanvast plakken een verschil maakt.

[quote author=suske link=topic=8256.msg109403#msg109403 date=1201574298]

Het is heel gezond om voor de toekomstige australie gangers te horen dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is: ik heb het gevoel dat die boodschap op dit forum hard nodig is. Ik zie veel mensen voorbij komen die emigratie plannen aan het maken zijn zonder ooit voet op Australische bodem gezet te hebben. Anderen denken dat ze door hun zorgeloze backpack avonturen alles al weten.

[/quote]

Daar heb je ook helemaal gelijk in hoor Suske ;) En ik denk (als ik van mezelf uit zou gaan) dat als je eenmaal de keuze hebt gemaakt om terug te gaan je dit liever vandaag dan morgen doet en niet nog weer eens hier in Australie gaat verkassen.

Ik vermoed dat wij ook wel eens onszelf alles te rooskleurig voorspiegelen. Het mooie is dat wij in een positie zitten waarin het heel makkelijk verhuizen is. Geen carriere, geen kinderen, geen koophuis, geen auto (meer). Het kost ons relatief veel geld (ik ben nog student), maargoed.. om het geld moet je het natuurlijk nooit laten.

Ik denk dat wij er dus ook rooskleuriger instappen door het feit wij zo makkelijk kunnen gaan. En beseffen dat als het niet gaat we gewoon terugkunnen, en we niets verloren hebben.. maar wel kunnen zeggen: "we hebben het geprobeerd". En we zijn jong en flexibel. Ik denk dus ook dat we ons zonder problemen aanpassen.

Maar nogmaals; zeker goed dat deze discussie gevoerd wordt. Oh, en als ik dan het verhaal lees van Inge: "Het vakantiegevoel heb ik ook elke ochtend als ik met de honden langs de rivier wandel..geweldig..".. dan krijg ik kippenvel. En wil ik ook. Ik mis natuur, ik ben zoveel vrolijker als het lekker weer is..

Ik wil toch ook een paar dingen kwijt.

Ook ik vindt dat Australiers vaak oppervlakkig/slordig zijn wat hun werk betreft, men ziet ogenschijnlijk geen eer in een "job well done" zolang men de cheque maar krijgt aan het eind van de week. En de betere banen worden hier in Sydney, toch zeker in de IT, grotendeels door buitenlanders ingevuld terwijl de Australiers de stadsbussen besturen. Daarbij wordt verder echt geen onderscheid gemaakt of die buitenlander van Aziatische of Europese origine is, zolang het maar de juiste persoon voor de job is.

Wat het verkeer betreft, toch een van de redenen waarom ik absoluut ziek was van Nederland, dat is hier vele malen minder erg dan in NL. Zelfs in Sydney waar toch niet echt een weg te vinden is om van de ene kant naar de andre kant te komen. In Nederland is het ooit voorgekomen dat ik s'morgens om half zeven uit Roosendaal vertrok naar Aalsmeer en om half twee s'middags nog altijd in de file bij Rotterdam maar besloot om rechtsomkeert te maken. Dat was weliswaar extreem maar als Brabant-Amsterdam Zuid-Oost ruim drie uur duurt op een goeie dag en je wordt geacht daar toch elke week een keer te zijn, dan ben je dat snel beu.

En wat het pensioen betreft, ik vindt dat nu uitgerekend zeer goed geregeld in Australie, om redenen die eerder aangehaald zijn. Hier weet ik tenminste waar ik aan toe ben. De pensioengelden die ik in Nederland over 20 jaar opgebouwd heb staan nu vast in een niet-geindexeerd fonds waar ik niet aan kan en daar zie ik dus straks weinig of niets meer van terug.

Ook ik zie wel minpuntjes, vakantiedagen houd niet over, er is wel long service leave maar daar ga ik denk ik niet van kunnen profiteren. Mijn werkgever is overigens flexibel genoeg met het opnemen van vakantie dagen en in de door Froggies vermelde horror verhalen herken ik mij dus helemaal niet.

Het banken systeem hier vind ik toch wel een middeleeuwse boevenbende.
Vliegtarieven van Oz naar whereever zijn vele malen hoger dan vice versa.
Telecom tarieven zijn voor mijn gevoel hoger dan in NL maar daar is met broadband veel aan te doen (Skype etc). De veel becommentarierde beschikbaarheid van broadband heb ik nooit problemen mee gehad, wellicht om dat ik dat in NL niet kon krijgen en in Australie vrij snel na aankomst wel ondanks dat we hier toch veel verder achteraf woonden dan in NL.

Al met al voel ik mij hier absoluut thuis, overigens beetje meer thuis in Queensland dan in Sydney waar we nu wonen.

Toch even een reactie mijnerzijds op bovenstaande discussie.

Zelf heb ik een jaar in Sydney gewoond, een aantal jaren geleden, en wij (mijn vrouw en ik) zijn op dit moment in de spannende afwachting van ons visum om deze zomer naar Melbourne te verhuizen. Hieronder enkele opmerkingen die naar mijn mening mede oorzaak zijn van de bovenstaande discussie.

Het klopt wel dat je niet een vakantiegevoel moet verwarren met hoe het is om in een land te wonen. Volgens mij is Nederland namelijk een heerlijk vakantieland (te meten aan het aantal toeristen wat hier jaarlijks op bezoek komt, zelf kan ik hier wat moeilijker over oordelen), maar kun je weer een andere mening hebben over het land als land om te wonen. Volgens mij is de Dominicaans Republiek een heerlijk vakantieland, maar zou er voor geen goud willen wonen. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van iemand persoonlijke voorkeuren. Het is wel heel mooi meegenomen als je een stukje vakantiegevoel meekrijgt in je dagelijkse leven (zeker met maar 20 vakantiedagen).

Het land Australie hoe backpackers het zien is natuurlijk heel wat anders dan echt meedraaien in de samenleving. Voor toeristen is het land een groot feest, ruim, mooi weer en vriendelijke openhartige mensen. Vanuit Nederland hoor je uit Australie meestal niets anders dan een gek verhaal over een krododil in iemands badkuip of dergelijke verhalen. Veel mensen lijken te vergeten dat Australie een volledig westers land is met ook haar eigen sores (zoals elk westers land). Het is m.i. de kunst om hier niet de ogen voor te sluiten, maar dit te accepteren met een gezonde dosis realiteitszin.

Naar mijn mening heeft Australie echter een aantal voordelen t.o.v. andere Westerse landen. Dit zijn o.m. de vriendelijke en open mentaliteit (narrow-minded bastards heb je desondanks in elk land, zonder uitzondering!), de ruimte en het klimaat (heel belangrijk), veel mogelijkheden om je carriere te ontplooien (als werknemer of zelfstandig ondernemer). De combinatie hiervan maakt het voor mij aantrekkelijk om dit land te verkiezen boven andere landen.

Daarbij zijn in Australie de belastingen lager dan in Nederland. Bepaalde zaken zijn in Nederland misschien (sociaal) beter geregeld zijn dan in Australie, maar hier betaalt (bijna) iedere burger ook gewoon elke maand (meer) belasting voor, terwijl veel geen gebruik maken van deze (sociale) faciliteiten. In Australie hou je dit geld gewoon op zak. Deze stelling is geen waarde-oordeel wat een beter systeem zou zijn, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een lager belastingstelsel.

Anyway, to each their own...

PS. Ik hou wel van footy en cricket dus da's mooi meegenomen...

kan het niet laten om ook even te reageren.
Allereerst heel veel succes in Nederland! Het zou leuk zijn als jullie in de loop van de tijd nog eens een paar keer posten hoe het nu bevalt. Voor mezelf vraag ik me af of ik me ooit ergens nog echt thuis zou voelen of dat je gewoonweg een soort 'wereldburger' wordt die overal de voors/tegens afweegt.

Ook ik vind in Australie niet wat ik ervan had verwacht. Heb vooral veel moeite met het 'amerikaanse', ik vind het echt oppervlakkig allemaal hier en de aanklaagcultuur blijft raar. Maar er zijn ook positieve dingen, zoals het klimaat. Jammer genoeg bouwen ze hier inderdaad op van die kleine blokjes grond tegen idiote prijzen.

Ook wij zitten vanwege ons werk gebonden aan Brisbane CBD. Op zich is de reistijd wel te doen maar het is zeker geen vooruitgang tov nederland (maar daar zat ik dan ook wel gunstig).

Of wij lange termijn blijven weet ik niet, wil het voorlopig nog maar eens een tijdje aankijken. Kan wel inmiddels zeggen dat er veel mogelijkheden zijn voor leuke tripjes in het weekend....alleen er is ook nog steeds het huishouden ed en dat kost toch wel aardig wat tijd. Jammer genoeg heb ik nog steeds erg veel last van het 'vroeg donker', dat had ik in NL ook dus ben ik 's avonds weinig actief. Dat gaat hopelijk in de tijd veranderen want ik heb nu nog weinig idee dat ik doordeweeks nog een leven heb naast werk en slapen.

Nou genoeg, allerlei andere argumenten zijn al aangedragen door anderen, jammer genoeg wordt dat vaak zo'n voor/tegen discussie, wat mij betreft is het gewoon interessant om te lezen. En....altijd goed voor toekomstige emigranten. Ik zou willen dat mijn ogen wat meer geopend waren geweest, dan had ik een aantal dingen anders aangepakt.

Veel succes in NL ....

Heerlijk zo'n topic. Leuk om ieders geachten/belevenissen te lezen. Wij hebben in 2003 een jaar in OZ gewoond waarvan zo'n 10 maanden op een plek. Wij waarin helemaal opgenomen bij de plaatselijke bevolking en hadden daar mooie/leuke contacten. Sommigen waaren oppervlakkig anderen weer heel diep.

Wij gaan nu terug maar of het voorgoed is dat weet ik zeker nog niet. Ik vind het ook helemaal geen schande of negatief. Want als ik later achter de Nederlandse geraniums mocht belanden kan ik altijd zeggen ik heb een geweldig leven gehad, uitdagingen heb ik aangegrepen, mijn hart gevolgd en heb lekker een aantal jaren in een prachig land mogen wonen. En als we toch in OZ blijven zal ik dat verhaal achter de OZ geraniums vertellen. Better regret the things you did ......

Ja, wie weet ga ik ook wel in een boerderijtje in Drenthe wonen als ik 65 ben..

Hallo froggies,

Ondanks misschien niet de leukste discussies die hierdoor ontstaan, wil ik je wel bedanken voor het delen van jullie ervaringen. Het is fijn om eens een wat minder leuke ervaring te kunnen lezen, want inderdaad, deze verschijnen vaak niet op deze fora.

Ik wens jullie heel veel succes met het afhandelen van de zaken in MEL en het (her)opstarten van jullie leven in NL.

Groeten, Eva

Ik snap niet waarom velen hier zeggen dat het moedig is om terug te gaan naar Nederland ... en dat is het geen schande is.

Natuurlijk is het geen schande (nogal logisch) en het is helemaal niet moedig om naar Nederland terug te verhuizen. Het is gewoon 'common sense', verstandig, logisch.

Als je niet gelukkig bent met je huidige situatie moet je daar wat aan doen. De balans opmaken. En dat is wat de froggies doen/gedaan hebben. En daar conclusies aan verbinden. Als je hart en je hoofd aangeven dat je beter kan verhuizen, dan moet je dat doen. Dan kan naar Nederland zijn, dat kan naar Queensland zijn... net wat je zelf denkt dat het best voor jou (en partner) is. Als de froggies denken dat Nederland meer te bieden heeft momenteel dan Melbourne of Adelaide of Brisbane of Wollongong, en daar hebben ze goed over nagedacht, dan kunnen ze dat beter doen. Niets moedigs aan, in mijn optiek. Gewoon gezond verstand.

Zo werkt het nou eenmaal in het leven... mensen hebben ervaring met verschillende banen, partners, landen, andere ervaringen, en komen er zo achter wat wel en niet werkt voor hun.

De een noemt het moedig, de ander geen schande en jij
noemt het gezond verstand. Ik denk dat we - hoewel
we misschien andere woorden gebruiken - hetzelfde
bedoelen.

Greetz Miranda

[quote author=CJ link=topic=8256.msg109492#msg109492 date=1201672458]

Ik snap niet waarom velen hier zeggen dat het moedig is om terug te gaan naar Nederland ... en dat is het geen schande is.

Natuurlijk is het geen schande (nogal logisch) en het is helemaal niet moedig om naar Nederland terug te verhuizen. Het is gewoon 'common sense', verstandig, logisch.

Als je niet gelukkig bent met je huidige situatie moet je daar wat aan doen. De balans opmaken. En dat is wat de froggies doen/gedaan hebben. En daar conclusies aan verbinden. Als je hart en je hoofd aangeven dat je beter kan verhuizen, dan moet je dat doen. Dan kan naar Nederland zijn, dat kan naar Queensland zijn... net wat je zelf denkt dat het best voor jou (en partner) is. Als de froggies denken dat Nederland meer te bieden heeft momenteel dan Melbourne of Adelaide of Brisbane of Wollongong, en daar hebben ze goed over nagedacht, dan kunnen ze dat beter doen. Niets moedigs aan, in mijn optiek. Gewoon gezond verstand.

Zo werkt het nou eenmaal in het leven... mensen hebben ervaring met verschillende banen, partners, landen, andere ervaringen, en komen er zo achter wat wel en niet werkt voor hun.

[/quote]

Ik denk dat mensen het moedig noemen, omdat het voor sommigen een grotere stap is om weer terug naar NL te komen, dan naar Australie te gaan. De stap die wij naar Australie gaan nemen wordt ook vaak als moedig bestempeld. Sommigen zullen de terugkomst zien als 'falen' en je zou het moedig kunnen noemen dat ze daar niets van aan trekken en dit als een rote rugzak voor de toekomst te noemen.
Maar wat doet het er eigenlijk toe, het is zoals Tum al zei: we bedoelen het zelfde.

Ook ik ben blij met jullie post op dit forum Froggies!
Ik zie het niet perse als discussie, maar meningen die gegeven worden, en waar wij ( nog niet ge-emigreerden ) nog misschien wat aan hebben. Goed om te lezen!
De tegenstellingen die de al wel ge-emigreerde geven zijn voor mij helemaal leuk om te lezen want dan zie je wat de een vervelend of juist leuk vind, voor de ander totaal andersom is.

Sommige dingen zijn mij ook al opgevallen toen ik ,weliswaar als backpacker, 10 maanden in Australie heb gewerkt, namelijk dat je op je werk anders benaderd kunt worden dan je gewend bent in NL.
Het wat hardere van een baas, of ongeinteresseerde van werknemers ken ik wel. Ik had het idee dat sommige mensen hun werk totaal niet leuk vinden maar het er "maar mee doen". Misschien scheelt het veel in welke soort brance je zit, want ik heb in 10 maanden verschillende baantjes gehad en verschillende reacties van werkgevers.
En je kunt het misschien niet vergelijken met een vaste baan, als backpacker , maar ik heb gemerkt dat daar waar je echt waardevol bent ( ik bedoel dat ze voor jou in de plaats niet zomaar 10 andere kunnen krijgen) je toch wel op handen wordt gedragen.Misschien dat er weinig visagisten in Sydney waren,en ze mij dus hard nodig hadden maar mij hebben ze in ieder geval echt op handen gedragen , en ook bij mijn werk als "schaam" :blush: stropdassenverkoopster.
Dus ik denk dat je het net moet treffen wat werk betreft.

Ik hoop dat dit topic nog flink langer wordt zodat ik me kan voorbereiden op de dingen die voor mij misschien ook tegen kunnen vallen ,zoals Traviesa zei over dat het altijd zo vroeg donker is...( niet dat me dit weerhoudt om te gaan hoor! ik ga zeker door met de plannen !)

:later:

uhmm ik realiseer me nu dat het misschien nogal lomp overkomt, dat ik het "fijn" vindt dat dit topic er is en dat ik er misschien wel wat aan heb, maar ik vind het echt erg jammer voor jullie Froggies dat jullie "droom" niet is uitgekomen. :-( Het zal jullie heel wat verdriet, moeite ( en geld ) hebben gekost.
In ieder geval heel veel succes met wat er voor jullie komen gaat!  :up:

Ah, waarschijnlijk is het punt niet zozeer dat degenen die teruggaan (de remigranten) het als falen zien, maar (bang zijn dat) de oorspronkelijke achterblijvers het als falen beschouwen... Zeg maar reacties als: zie je wel, ik wist wel dat het niet zou lukken etc...

Ik denk als andere mensen
ook deze ervaring achter de
rug hebben dat ze dan niet roepen
van ,''zie je wel , ik wist het
wel''.
Niet iedereen kan naar Australia ook
al zouden ze dat willen en dan heb ik het niet over
naar Australia als toerist.
Alles wat je kunt doen in je leven
moet je zien als een positiefpunt en
als het niet lukt dan pas heb je de moed
nodig om de mensen weer uit te gaan leggen waarom
het niet lukte terwijl dezelfde tijd je de mensen ziet
kijken van , had hij dat niet eerder kunnen bedenken.

Soms werkt het soms werkt het niet.
Ik gooi van het weekend mijn hengel nog maar een
keer uit en trek een blikje uit het ijs en geniet
van de mooie natuur en prachtige tropische vogels
die ik over zie vliegen.
Hopelijk komt Mr. visarend mij weer vergezellen want
iets vangen doe ik toch niet :smile:

Jack :evil:

Ps; Ben geen broer van TUM ....LUUK :grin:

:grin: Nou, ik zal er dan maar even mee stoppen zodat jullie oogjes [size=9pt]even kunnen wennen aan mijn nieuwe manier van schrijven, [/size][size=8pt]vinden jullie trouwens ook niet dat het steeds[/size][size=7pt]moeilijker wordt om te lezen als je van die lange zinnen maakt of hebben jullie daar geen last van. Tja met 20/20 vision is dat natuurlijk niet gek hè, als jullie elke keer die worm
caterpillar.gif
aan de haak willen krijgen of van die lures
fishing-026.GIF
willen maken moet je wel goeie oogjes hebben     
[size=6pt]Liefs niet-je-zusje [/size]  :wink: :later:

[size=10pt]PS even On-topic Hoi Froggies, ik hoop dat het allemaal al een beetje lukt met alles te regelen? Misschien een rare vraag, maar hoe reageerde jullie familie op het nieuws?
groetjes Miran[/size]

Even het geneuzel of de breedte van de tekst afgesplitst naar een apart topic: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=8306.0

[quote author=Jack link=topic=8256.msg109646#msg109646 date=1201779025]
kijken van , had hij dat niet eerder kunnen bedenken.

[/quote]  :up:

Pecies wat ik bedoel (dat dat nog ging gebeuren, bijzonder  :lol:)

Details, details  :up:

[quote author=Dijnnas link=topic=8256.msg109662#msg109662 date=1201791222]
[quote author=Jack link=topic=8256.msg109646#msg109646 date=1201779025]
kijken van , had hij dat niet eerder kunnen bedenken.[/quote]  :up:

Pecies wat ik bedoel (dat dat nog ging gebeuren, bijzonder  :lol:)

Details, details  :up:[/quote]

[quote author=tum link=topic=8256.msg109658#msg109658 date=1201789391]
[size=10pt]PS even On-topic Hoi Froggies, ik hoop dat het allemaal al een beetje lukt met alles te regelen? Misschien een rare vraag, maar hoe reageerde jullie familie op het nieuws?
groetjes Miran[/size][/quote]

Ben benieuwd naar het antwoord...maar ze zullen blij zijn dat je weer dichterbij komt wonen, denk ik. :up:
Of niet :oops:  :?

Jack :evil:

Back