Hoi allemaal.
Even een korte update:
Door alle veranderingen voor een Skillded Visum (175), is de wachttijd voor ons opgelopen naar (waarschijnlijk) min. 1.5 of 2 jaar.... :cry:
Dit komt doordat mijn beroep niet op de CSL of MODL staat.... waardoor we dus helemaal onderaan de stapel terecht komen, met het nog (heel) veel langer wachten dan voorzien.
Het enige wat we kunnen doen om dit te versnellen, is kijken of we in aanmerking kunnen komen voor een State Sponserd 176 Visum.
Wij hebben altijd al naar Perth gewild, mede vanwege het feit dat Chantal d'r vader daar woont en het ons allebei een geweldige stad lijkt om te leven en wonen. Nu heb ik op de "Western Australian Occupations in Demand List" gekeken welke beroepen in aanmerking komen voor sponsering.
Ik ben Instrumentation and Proces control engineer, een beroep die niet als zodanig op de lijst staat, dus dan zou je vallen onder ASCO code 2129-79 (Professional Engineer).
Dus dit zou een mogelijkheid zijn voor ons!!!!!....... maar helaas heb ik mijn assessment bij IEAUST voor Engineering Technologist gedaan... ASCO 2128-79.
Hiervoor is destijds gekozen (in overleg met het emigratiebureau) om dat dit (Destijds!!) voldoende was om in aanmerking te komen voor een skilled Independent (175) visum, waar toen destijds slechts een wachttijd voor was van 8-12 maanden en nog geen nieuwe regels (CSL, etc.).
Hier heb ik nu dus vreselijk veel spijt van (maar ja, je kan niet alles van te voren weten...), helemaal omdat ik vrij zeker ben dat ik ook als professional engineer zou kunnen worden gekwalificeerd met mijn opleiding + werkervaring (HBO + 7 jaar ervaring).
Ik ga nu ook uitzoeken of het mogelijk zou zijn, om mijn assessment nog een keer te doen bij IEAUST, maar dan als professional engineer. Hiervoor moet ik mijn assessment aanpassen aan de eisen voor professional engineer, (o.a. Summary Statement voor professional engineer i.p.v. engineering technologist) maar dit heb ik er zeker voor over als ik zo in aanmerking kan komen voor een State Sponserd 176 Visum, ASCO code 2129-79 (Engineer).
Ik, of eigenlijk wij, hopen dat dit mogelijk is, zodat wij alsnog op korte termijn naar Australie kunnen gaan!
Mocht dit niet kunnen, dan moeten komende tijd realistisch kijken naar wat de indicatieve wachttijd wordt, voor beroepen die niet op de lijsten voorkomen en kijken of dit nog steeds past in onze toekomst plannen...
Tot zover deze update....
Groeten,
Leon en Chantal