De guppies in Oz!!!

Veel plezier guppies!
Wat een gave reis zeg. Das echt genieten.Ik hoop dat als jullie eenmaal een leuke fijne plek hebben gevonden dat er natuurlijk wel werk zou zijn... dat zou mijn zorg dan zijn. Wij hebben locatie gecombineerd met kans op werk , en dat is goed gelukt! Hoop dat jullie precies hetzelfde vinden :up:

Hoi Ingrid,

Dat hopen wij ook, zonder werk houdt het natuurlijk snel op. Maar op het moment zijn we eigenlijk alleen maar aan het genieten van de omgeving.

Het zuidwesten is echt heel gaaf vind ik zelf (Esperance, Albany, Denmark) Maar niet echt heel ontwikkeld wat IT werk betreft. Denmark & Albany is meer agrarisch/wijngericht. Esperance is een havenstadje voor de uitvoer van de graanvelden ten noorden van Esperance. Maar je weet nooit! En de rit is in ieder geval onvergetelijk!

Dat is idd een geweldig mooi gebied! Of er idd veel werk wat betreft IT te vinden is, I dunno.. maar mooi is het er zeker. In het NP bij Esperance kun je kangaroos op 't strand zien :grin:

Gisteren hebben we de Great Ocean Road gereden. Het weer werkte alleen niet echt mee, bewolkt en af en toe een beetje miezerig. Maar wel ontzettend mooi. We zijn voordat we aan de Great Ocean Road begonnen de dag ervoor bij wat steden in het binnenland wezen kijken, Bendigo en Ballarat. Bendigo is wel leuk en ligt op ongeveer twee uur van Melbourne. Het enige nadeel is dat het niet aan de kust ligt. Verder is het centrum wel leuk, vrij groot. De huizen zijn hier nog betaalbaar, voor rond de drie ton heb je een huis met vier slaapkamers en een vrij grote tuin. Werk is er wel, alleen in de IT waarschijnlijk niet zo veel, maar we kunnen altijd nog wat anders gaan doen, toch? We zullen wel zien, vandaag gaan we naar Meningie, in de richting van Adelaide.

En inderdaad, de plaatsen die jullie noemen lijken ons ook erg mooi.
Maar ook wel afgelegen. Ach, uiteindelijk zullen we ons plekje wel vinden, we zien in ieder geval nu al veel moois om ons heen en genieten daar erg van.

Groetjes,
Sacha

Zo, het heeft even geduurd, maar hier eindelijk weer eens een update. Na vier maanden rondgereisd te hebben op zoek naar een plek om ons te vestigen en ontzettend veel van het land gezien te hebben, zijn we uiteindelijk in Adelaide beland. Sinds eind december wonen we in Rostrevor, ongeveer een klein half uurtje ten oosten van Adelaide. We hebben een mooi huurhuis gevonden met uitzicht op de hills en een grote tuin met een prachtige veranda. Ook heeft Frits een baan gevonden in de IT. Hij werkt sinds 10 januari bij Origin Energy als contractor. Hij heeft een contract voor zes maanden gekregen en daarna zien we wel weer. Waarschijnlijk wordt het verlengd. In de week dat hij aangenomen werd vonden we ook het huis waar we nu wonen. Dus in een week tijd een baan en een huis! We konden er 18 december in en moesten toen natuurlijk hals over kop een hele inboedel bij elkaar gaan zoeken. Na een week konden we geen Harvey Norman of Good Guys meer zien. Twee dagen voor de Kerst gingen we er in met de hoogstnodige spullen en langzaamaan werd het huis gevuld. Onze spullen uit Nederland stonden nog in Sydney in de opslag en na een hoop gedoe zijn die eind januari eindelijk bezorgd op de vrijdag voordat de scholen weer begonnen. Dennis en Jonas hebben dan ook het hele weekend op hun kamers zitten spelen met de Lego.
Zij vinden het allemaal prachtig en willen nu al niet meer terug naar Nederland. Ze vinden school hier veel leuker dan in Nederland en hebben al de nodige vriendjes. De eerste dag dat we in ons huis zaten kwamen gelijk al de buurjongens van 9 en 11 vragen of ze kwamen spelen en zwemmen. Dus ze hadden meteen al vriendjes. Ook met het engels gaat het prima, Dennis schrijft al hele verhalen in het engels en zijn juf is verbaasd dat hij alles zo snel oppikt. Ook Jonas komt er wel en krijgt drie keer in de week extra engelse les op school. Hij begint al lekker mee te kletsen en verstaat zo goed als alles. Alleen het schrijven vindt hij nog erg moeilijk. Maar voor iemand die waarschijnlijk dyslectisch is (daar waren ze in Nederland nog niet uit toen we weg gingen), vind ik dat hij het erg goed doet. Dennis zit nu in Year 7 en Jonas in Year 4. Dus ze doen alletwee het laatste jaar dat ze in Nederland hebben gehad nog een keer over.

Zelf ben ik veel aan het helpen op school en op zoek naar een baantje voor twee of drie dagen. Dus ik vermaak me prima en verveel me nog helemaal niet. Alles begint langzaam te wennen en we genieten volop. Ieder weekend voelt als een vakantie, of naar het strand of naar het Morialta Conservation Park achter ons huis, heerlijk. We zijn nog volop de omgeving aan het ontdekken en vinden iedere keer weer iets leuks om naar toe te gaan. Ook vinden we de stad zelf erg leuk en gezellig. Ik denk dat het een goede beslissing is geweest om ons in Adelaide te vestigen, we hebben het alle vier ontzettend naar onze zin.

Groetjes,
Sacha

bedankt voor je update! ook erg leuk om te horen hoe goed het met de jongens gaat en hoeveel jullie er van genieten :)

leuk te lezen dat jullie een fijn plekkie gevonden hebben en dat iedereen het naar zijn zin heeft.

groetjes
Moon

Dat zijn goede berichten
afro.gif

Komt helemaal goed bij jullie zo te horen!

Dit horen we graag. Fijn te horen dat alles goed gaat met jullie en jullie je plekje gevonden hebben!

Leuke update,vroegen ons al af hoe het jullie verging en waar jullie je gingen vestigen.Klinkt allemaal super :up: .Het stukje wat je schrijft over de leuke school en vriendjes laat ik ook zeker aan mijn dochter lezen .Toch weer een bewijs dat de mentaliteit in Oz een stuk beter is dan hier vaak het geval is.Zo ervaren wij het tenminste (is voor iedereen persoonlijk ).Mijn dochter (12) is op school inmiddels aan haar 3e (!) weerbaarheidstraining begonnen omdat ze "te lief en zacht is en niet kan incasseren" en daar hebben we veel verdriet van gehad.Dit moet anders kunnen denken wij al kom je overal je dingetjes wel tegen.

Nogmaals van harte met jullie nieuwe plekje , geniet ervan !!

groetjes Chantal1

@Chantal: De jongens vinden het echt geweldig op school. Wat Dennis (twee weken geleden 13 geworden) betreft hadden we best wel wat zorgen toen we uit Nederland vertrokken. Hij had een vaste vriendenploeg al vanaf groep 1 en we waren bang dat hij die erg zou gaan missen. Maar hij vindt alles hier zo gaaf, is helemaal weg van de natuur, kent alle vogels al bij naam en bijbehorende geluiden en als er op school iets over verschillende plaatsen in Australië verteld wordt, weet hij volgens zijn juf bijna altijd meteen waar het ligt omdat we zoveel gereisd hebben. Hij wordt met de dag zekerder van zichzelf. Met zijn vrienden heeft hij nog wel contact via Hyves. Ook is hij veel actiever geworden, heeft iedere dag sport op school. In Nederland moest je hem af en toe echt naar buiten schoppen, hier wil hij niets anders en geniet echt van het buiten zijn. Jonas (bijna 10) miste voorzal zijn vriendjes toen hij nog niet op school zat, maar eenmaal op school hebben we hem er niet meer over gehoord. Hij is net als jou dochter "te lief" en laat vaak over zich heen lopen. Ook gaat er altijd veel langs hem heen, vooral op school. Hier heeft hij veel meer structuur op school en dat is voor de jongens veel beter. (In Nederland zaten de jongens op een Montessorischool waar hij uiteindelijk twee jaar met spelling en een jaar met rekenen achterliep)De juf schrijft 's ochtends op het bord wat ze de hele dag gaan doen en welke boeken/schriften ze nodig hebben. Hij pakt meteen wat hij nodig heeft en gaat dan nog even met vriendjes naar buiten tot dat de school begint. Wij vinden dat hij veel alerter is geworden en gaat uit zichzelf na school huiswerk maken. In Nederland op school zat hij altijd maar wat om zich heen te kijken en te wachten tot de juf zei dat hij wat moest gaan doen. Zelf vindt hij dit veel fijner en zegt dat hij nu niet hoeft te bedenken waar hij mee moet beginnen. Ook heeft hij een schoolagenda waar alles in geschreven wordt. Dit helpt hem ook heel goed. Dus op alle fronten is het de juiste beslissing geweest.

Groetjes,
Sacha

Tijd voor een nieuwe update, veel te lang geleden dat ik hier wat geschreven heb.

Frits zijn contract is verlengd tot eind april en hij werkt weer voor HP! In Nederland anderhalf jaar geleden ontslagen vanwege outsourcing en nu aan de andere kant van de wereld (nog wel als contractor, maar de kans is erg groot dat hij een vaste baan aangeboden gaat krijgen in het nieuwe jaar) weer bij hetzelfde bedrijf werken! Hij heeft zelfs weer hetzelfde e-mailadres als dat hij in Nederland had.

De jongens gaan ook hartstikke goed, de vakantie is gisteren begonnen. Dennis gaat volgend jaar naar High School en Jonas naar Year 5. Ze hebben leuke vrienden en beginnnen al echte Aussies te worden.

Ook op werkgebied bij mij zit er eindelijk wat schot in de zaak, Via via ben ik bij een bedrijf terecht gekomen waar ik nu één of twee dagen in de week vrijwilligerswerk doe op afdeling Employment Services. De employment manager is bezig om te kijken of ze me een vaste baan aan kunnen bieden. Dit zou mooi zijn. Ook heb ik een leuk groepje vriendinnen waar we iedere maandag ochtend, als de we de kinderen naar school hebben gebracht, koffie mee gaan drinken. Verder heb ik veel op school geholpen wat ook leuk is om te doen.

En drie weken geleden hebben we een huis gekocht. De overdracht is 30 december en na wat schilderwerk en andere kleine klusjes willen we er in februari in. Het ligt op 1.419 m2 grond en er loopt een kreek langs het huis. Het gedeelte waar de kreek loopt ligt op een easement, dit is wel je eigendom maar mag je niet bebouwen of zo. De kreek is voor de afwatering uit de Hills en de gemeente moet er altijd bij kunnen ivm verstoppingen en dergelijke. Maar er blijft dan nog steeds 800 m2 over waar je mee mag doen wat je wil. Er staan veel gumtrees en de eerste koala's hebben we al gezien. Mettertijd willen we er een stuk aanbouwen, het huis is nu niet heel groot, wel drie slaapkamers, maar ligt zo ontzettend leuk. We zijn er dan ook heel erg blij mee en kunnen het nu helemaal gaan maken zoals we willen. Foto's volgen nog, ik krijg ze alleen niet hier geupload, zijn veel te groot.

Back