Electrische apparatuur in Australie (voorheen: 220 of 240 V?)

Hey!
Ik heb hier een paar toestelletjes die ik wel zou willen meenemen naar oz, maar die werken op driefase 380V.
Die zullen "useless" zijn in mijn nieuwe stulpje in oz als ik enkel 220V heb.
Zal ik ze dan toch maar verkopen of is driefase 380V ggemakkelijk te verkrijgen?
Groeten Henk.

Hoi Henk,

Je kan je powerboard in het huis laten upgraden zodat je een paar 3-phase lijnen kan binnenkrijgen. Die kosten zijn voor jou. Ik heb geen idee wat de kosten daarvan zijn, maar daar kan je via de Yellow Pages wel een electricien voor vinden en laten quoten.
Met een beetje mazzel heeft het huis dat je vindt al een 3-phase lijn, maar hoeveel heb je er nodig?

Die toestellen, zijn die makkelijk vervangbaar hier en ook de kosten waard, vergeleken bij het laten aanleggen van 3-phase?

Groetjes,

Ireen

Er zijn meer woningen in Oz met 3 phase als je denkt..... Vooral omdat 3 phase airco veel voordeliger is dan 2 phase. Ons huis had al 3 phase, zowel in de shed als in de woning zelf.  Gewoon iets wat je op je wens lijstje moet zetten als je een woning zoekt....

[quote author=-+henk+- link=topic=4259.msg97160#msg97160 date=1187346022]
Er zijn meer woningen in Oz met 3 phase als je denkt..... Vooral omdat 3 phase airco veel voordeliger is dan 2 phase. Ons huis had al 3 phase, zowel in de shed als in de woning zelf.  Gewoon iets wat je op je wens lijstje moet zetten als je een woning zoekt....
[/quote]

Een "gewone" airco die op 240V werkt, werkt slechts op 1 fase. Wel met 2 aansluitingen natuurlijk. Het is dus of 1 of 3 fasen, maar twee-fasen apparatuur heb ik nog nooit gezien.

[quote author=maryhinge link=topic=4259.msg97110#msg97110 date=1187298531]
Hey!
Ik heb hier een paar toestelletjes die ik wel zou willen meenemen naar oz, maar die werken op driefase 380V.
Die zullen "useless" zijn in mijn nieuwe stulpje in oz als ik enkel 220V heb.
Zal ik ze dan toch maar verkopen of is driefase 380V ggemakkelijk te verkrijgen?
[/quote]

Het Australische 3-fasen voltage is wel 415 Volt. Dus check wel of dat geen problemen oplevert  :up:.

Het Australische 3-fasen voltage is wel 415 Volt. Dus check wel of dat geen problemen oplevert
[size=12pt]oops![/size] 415 is wel wat hoger dan 380 hé! Effe checken! Ik heb ook ooit eens geprobeerd om op driefase 220 V aan te sluiten en dat kon ik niet voor elkaar krijgen. Niet te veel vuurwerk aub! hahaha!
Het is zo "gewoon" om over 3x380 te beschikken dat je pas beseft hoeveel "power" je onder je dak had als je dat kwijt bent. Dat is inderdaad een optie om op je wens lijstje te zetten.
Ik zal het nog eens moeten overwegen, toch beter om het hele zootje van de hand te doen en in oz effe plaatselijk gaan shoppen hé!
De toestellen die ik zou willen meenemen zijn een 4000Watt halfautomaat, een plasmacutter en een hydraulische pers. Ik zie er naar uit om in een "shed" een beetje te knutselen.
Groeten Henk.

Een "gewone" airco die op 240V werkt, werkt slechts op 1 fase. Wel met 2 aansluitingen natuurlijk. Het is dus of 1 of 3 fasen, maar twee-fasen apparatuur heb ik nog nooit gezien.
Sorry, TinusV - had even een black out. Uiteraard bedoelde ik "single phase" , met twee draadjes dus  :smile: :smile:

De properties met 3 phase vindt je vooral wat meer in de landelijke omgeving en niet zo zeer in de nieuwbouw wijken in de stad. Behalve de airco hebben wij ook de "spear point" pump (voor het besproeien van de tuin) op 3 fasen draaien. De vorige eigenaar had o.a. een grote draaibank in de shed, dus daar zit ook nog een wand aansluiting.

[quote author=maryhinge link=topic=4259.msg97192#msg97192 date=1187383089]
Ik heb ook ooit eens geprobeerd om op driefase 220 V aan te sluiten en dat kon ik niet voor elkaar krijgen. Niet te veel vuurwerk aub! hahaha!
[/quote]

Dat moet op zich geen probleem zijn bij een 5-polige aansluiting (3 fasen + nul + aarde). 220V kun je dan krijgen door iets aan te sluiten tussen 1 van de fasen en de nul. Bij een 4-polige aansluiting zit geen nul (blauwe draad) en die kun je dus alleen voor 3-fasen motoren en andere driefasen apparatuur gebruiken.
In de licht- en geluidverhuur waar ik heb gewerkt hebben we wel eens een klant gehad die een dimmerpack (waar je lampen op aansluit en mee kunt dimmen) had opgeblazen. Die klant had zelf een verlengkabel gemaakt en per ongeluk een fase en de nul verkeerd om aangesloten. Dat was ook niet leuk  :| :x. De hele controller unit had 380V te verwerken gekregen. Ik kan er nog boos om worden  :x.

Hier wat meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Three-phase_electric_power (met de kleurcodering voor de draden in Australië)

Hoi :)

Misschien een domme vraag:  Ik wil mijn PC meenemen, maar was benieuwd of die daar dan werkt, en of hij dan niet te snel heet word (omdat de voltage hoger is). Ik heb ook een TV-kaart in mn PC, waardoor je gewoon de TV-kabel in de PC kan pluggen, en dan TV kan kijken op de PC (vet handig). Hebben ze daar dezeflde soort TV-kabels met zo'n rond dingetje eraan?

Thanx
An

Je PC doet het hier ook. Geen probleem. Voor PC voedingen is het iets hogere voltage niet zo'n probleem want daar zijn ze voor gemaakt. Waar je wel op moet letten (als je zomers niet de hele dag de airco aan hebt staan...) is de hogere omgevings temperatuur. Zorg dat je ventilatie openingen van je PC goed schoon blijven (stof vrij houden) zodat de koel lucht ook echt volop naar binnen en er weer uit kan.

De TV kabel past hier ook, dan wel er is een verloopje voor te vinden (bij Dick Smith bijv.) Wel zul je in de software set up de landen instelling  moeten veranderen.

[quote author=tinusv link=topic=4259.msg97206#msg97206 date=1187395523]
[quote author=maryhinge link=topic=4259.msg97192#msg97192 date=1187383089]
Ik heb ook ooit eens geprobeerd om op driefase 220 V aan te sluiten en dat kon ik niet voor elkaar krijgen. Niet te veel vuurwerk aub! hahaha!
[/quote]

Dat moet op zich geen probleem zijn bij een 5-polige aansluiting (3 fasen + nul + aarde). 220V kun je dan krijgen door iets aan te sluiten tussen 1 van de fasen en de nul. Bij een 4-polige aansluiting zit geen nul (blauwe draad) en die kun je dus alleen voor 3-fasen motoren en andere driefasen apparatuur gebruiken.
In de licht- en geluidverhuur waar ik heb gewerkt hebben we wel eens een klant gehad die een dimmerpack (waar je lampen op aansluit en mee kunt dimmen) had opgeblazen. Die klant had zelf een verlengkabel gemaakt en per ongeluk een fase en de nul verkeerd om aangesloten. Dat was ook niet leuk  :| :x. De hele controller unit had 380V te verwerken gekregen. Ik kan er nog boos om worden  :x.

Hier wat meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Three-phase_electric_power (met de kleurcodering voor de draden in Australië)
[/quote]
ja seg... goeie hoor! een goede tester is mooi meegenomen. maar als je zoiets niet verwacht.. vuurwerk hé!
Tevens heb ik nu wel door dat er in oz 380 V te vinden is.
Ik denk dat ik beter af ben om hier alles van de hand te doen. Wat als er iets verkeerd gaat? (wisselstukken/onderhoud)
Allez, weer iets om naar uit te kijken, nieuwe speeltjes, oeps, gereedschap.
Groeten Henk.

Toen ik nog op de grote vaart zat, had een scheepstechnician zoals dat heet, (Hollandse maat voor de kenners) een paar deklampen getest.
Hij had de lampen naar de werkplaats gebrachtr waar de testbank stond.
Daar heeft hij de lampen aangesloten en er 220V door heen gejaagd. De lampen branden heel even heel fel..................totdat ze kapot waren. :p
Hij snapte het niet dus nog maar een keer met een andere lamp.
Hetzelfde resultaat.!  :grin:
Toen maar even de tekeneningen erbij gehaald.
En wat bleek?
Terwijl alles 220V was, waren de lampen aangesloten op een 110V netwerk!!!!!!!!!!!

Hoi,

Ik heb voor 15 euro een transformator gekocht die een input van 110, 200, 220 of 240 terugbrengt naar 220 of 110.
Stekkerdoosje eraan, en ik kan er 2000 watt aan apparaten aan hangen.

Als het goed is het probleem dan opgelost, en hoef ik mijn Technics SL1200 platenspeler uit 1978 ook niet te verkopen. :cry:

Groeten Sander

[quote author=v711annelies link=topic=4259.msg97262#msg97262 date=1187464491]
Hoi :)

Misschien een domme vraag:  Ik wil mijn PC meenemen, maar was benieuwd of die daar dan werkt, en of hij dan niet te snel heet word (omdat de voltage hoger is). Ik heb ook een TV-kaart in mn PC, waardoor je gewoon de TV-kabel in de PC kan pluggen, en dan TV kan kijken op de PC (vet handig). Hebben ze daar dezeflde soort TV-kabels met zo'n rond dingetje eraan?

Thanx
An[/quote]

Hhmmm , Weer een domme vraag, zie deze voor de duidelijkheid, http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=7515.0 ...5 pages written.
Betreft dat rond dingetje :? .................Eeuhh ....... :? :?.....  Yes, een rond dingetje bestaat hier ook, hier hebben ze het wiel ook al uitgevonden.

Do you think we live here in caves :smile:

Cheers buddie,

Jack :evil:

I know Lin,

Alleen ''stomme'' vragen die hoor je niet.... :cool:

Nu ga ik weer terug in mijn cave, vuur maken anders ''zie'' ik niks, het is bijna donker.

PS; Trek je niks van dit aan Annelies, ik zit maar wat te geinen, alle vragen zijn welkom.

Dat ze daar caves hebben joh, in NT.
Dat valt weer reuze mee.
Je auto is zeker de Flintstone mobiel?

[quote author=Lin link=topic=4259.msg98110#msg98110 date=1188386888]
Gelukkig heb je wel internet in je cave! :evil:[/quote]

[quote author=Jan and Erna link=topic=4259.msg98144#msg98144 date=1188424868]
Kreeg je het te warm daar, zeker een stuk koeler in je cave :smile:
Misschien nu nog een lichtknopje installerenErna[/quote]

[quote author=Wilsil link=topic=4259.msg98146#msg98146 date=1188431416]
Dat ze daar caves hebben joh, in NT.
Dat valt weer reuze mee.
Je auto is zeker de Flintstone mobiel?[/quote]

[quote author=rob en jolanda link=topic=4259.msg98151#msg98151 date=1188437459]
:thinking:  :evil::fishing2: cave........ :computer:? :lol1:[/quote]

Jajayeaahhh, allemaal tegen 1 :cry:,

Geeft niet Jack kan het allemaal hebben, :up:

Ps; ben op zoek naar een ander cave, door de harde AC/DC music is the cave gaan scheuren...... :? :?

Back