Electrische apparatuur in Australie (voorheen: 220 of 240 V?)

Hallo,

Een heel oud topic, maar ik dacht er toch nog een vraag aan toe te kunnen voegen:

De harddisk recorder, wel of niet meenemen?

Het zal nog wel een jaartje of 2 duren voordat wij naar het Australische mogen verhuizen, en ik wilde toch binnenkort een HD-recorder kopen in NL. Gezien de bovenstaande posts verwacht ik eigenlijk geen problemen als ik deze meeneem, maar ik vroeg me toch af of iemand er al praktijkervaringen mee heeft.

Alvast bedankt!

Er is geen enkele reden om te verwachten dat de HD-recorder het in Oz niet zou doen. De meeste moderne electronische apparatuur heeft zgn "geschakelde" voedingen voor de lage (5 - 12V) werkspanning. Die zijn beter bestand tegen het net-spanningsverschil van ca. 10V met Nederland.

Het waren met name de apparaten met transformatortjes die het na enige tijd lieten afweten bij ons. (Combinatie van hogere spanning en gemiddeld hogere omgevingstempartuur).

Houdt er wel rekening mee dat binnen niet al te lange tijd hier het (ouderwetse) analoge signaal uitgeschakeld wordt en je dan een settop box nodig hebt (en dus twee als je de ene zender wilt opnemen en een ander kaneel wilt kijken op je TV). Het is wellicht handiger een HD recorder te kopen met ingebouwde digitale tuner. Al weet ik niet of het Nederlandse digitale signaal hetzelfde is als hier.

Hoe werkt een Hard Disk recorder? Ik begrijp dat 't bij TV hoort? Wij hebben nu Foxtel IQ en daarmee kan je opnemen voor een tientje meer per maand, of zoiets. Zie http://www.foxtel.com.au/foxteliq/ Enige beperking is dat je niet onbeperkte ruimte hebt, maar als je dingen toch niet eeuwig bewaart, dan is het heel prima :)

Doei,

Irene

Een hard disk recorder werkt in de praktijk net zoals een video recorder. Alleen is het makkelijker om te "editen" (bijv. reclame blokken uit films te verwijderen). Dus: opnemen en afspelen....kiss!

Technish werkt het anders: het video beeld wordt gedigitaliseerd en als binaire code op een hard disk opgeslagen (net als files in de computer). Bij het afspelen worden de eentjes en nulletjes weer omgezet in beeld en geluid.

Voordeel van een HD recorder boven een video is het behoud van kwaliteit: als je High Def. opneemt hou je dat ook bij het afspelen (kost uiteraard wel ruimte op de HD). Bij een VCR raak je de kwaliteit kwijt en krijg je VHS er voor terug....

Je kan natuurlijk ook altijd even kijken op ;

http://www.howstuffworks.com/

daar staat over van alles en nog wat uitleg.

Bedankt voor de reacties.

Het grappige is dat ik in Nederland nog maar weinig mensen ken die een videorecorder gebruiken. De meesten hebben nu een DVD-speler, maar goed daar kan je dus niet mee opnemen. Een van de grootste voordelen van een HD-recorder die Henk niet noemt is het gemak van opnemen: programma dat je nu zit te kijken "pauzeren", reclameblokken met 1 druk op de knop overslaan, en heel handige overzichten van de programma's die je hebt opgenomen en wilt opnemen.

Tinus, dat digitale signaal moet ik zeker even gaan uitzoeken, bedankt voor die tip!

[quote author=EandE link=topic=4259.msg94315#msg94315 date=1183365210]
Bedankt voor de reacties.

Het grappige is dat ik in Nederland nog maar weinig mensen ken die een videorecorder gebruiken. De meesten hebben nu een DVD-speler, maar goed daar kan je dus niet mee opnemen. [/quote]

Wij hebben een HD recorder met DVD player/recorder zodat je op de HD opgenomen stukken zo naar een DVD kunt copieren. Helaas zit daar weer geen tuner in....  :-(  We hebben een TV met digitale tuner, maar daarnaast dus toch ook nog een set top box om afzonderlijk iets te kunnen opnemen terwijl we iets anders kijken.)

@Eerainuh: Foxtel hebben we juist deze maand opgezegd want we keken er echt nooit naar....sinds we BVN hebben. We kijken toch al niet zo veel TV dus kwamen we er niet meer aan toe. Scheelt toch weer $ 80 per maand.  :smile:  :smile:  :smile:

[quote author=EandE link=topic=4259.msg94315#msg94315 date=1183365210]

Tinus, dat digitale signaal moet ik zeker even gaan uitzoeken, bedankt voor die tip!

[/quote]

yep digital tuner kan eventueel problemen geven ligt weer aan het typen en merk etc. Laatst had ik een dvdrw-vcr combo met zuid afrika in zijn geheugen. Mooi dat er geen enkelen zender werkte. Dat was dan een software matig probleem dus makelijk te wijzigen anderen merken kunnen misschien verschillen zijn. Ik zou het is navragen of er verschil is. Als die ozzies het hier weten? Ik zou het zelf eigenlijk ook moeten weten...... :wall:  :evil: Anders stuur ff zo'n hd recorder op dan zal ik hem is uitgebreid voor je testen hehehe  :wink:

gr Barry

Het lijkt erop dat ik een (bevredigend) antwoord heb gevonden:

Van de Digital Broadcasting Australia pagina:
The digital television industry in Australia is using the DVB-T standard, first developed in Europe, rather than the American-developed ATSC standard. DVB-T is proving to be a very high quality system and is being used in many countries around the world. In Australia it will replace the analog PAL system.

En de wikipedia pagina over dit onderwerp zegt dat we die standaard ook in Nederland gebruiken.

Da's dus mooi.

@Henk: weet jij nog wat die tuner je ongeveer heeft gekost? Dan kan ik zien of het de meerprijs van een HD-recorder met tuner waard is.
@Bear: Ja lekker, dat testen dat geloof ik wel, dat doe ik dan liever zelf  :wink:

[size=12pt]Remember this, always use[/size] [size=16pt]AC/DC[/size] [size=12pt]and it will be fine[/size]  :evil: :evil:

Jack :evil:

@Henk: weet jij nog wat die tuner je ongeveer heeft gekost? Dan kan ik zien of het de meerprijs van een HD-recorder met tuner waard is.

Standaard tuner zijn er van ca. $ 100. Wij hebben een High Definition tuner en die kostte ca. $ 350.

SV#1; leuke site!

@ Henk; tja, waarom TV als je het toch niet kijkt hè! Sinds we FoxtelIQ hebben maken we veel gebruik van de recording-optie, vooral voor favoriete detective-series enzo :) En ook films op de World Movies Channel. Kom er heeeel soms een N'landse film tegen, wat klinkt dat dan raar :-D Voor de geïnteresseerden in wélke N'landse films je hier kan zien; de laatste was 'Phileine zegt Sorry'.

Ireentje toch, FoxtelIQ they rip you off.

Had maar voor Austar gekozen , stukken beter en goedkoper en meer zenders...

KOM MAAR OP MET DE REACTIES :smile: :smile: :smile:

Oja ...use always AC/DC

Het is wel een beetje off topic.... Maar ik ben het met Jack eens dat die FoxtelIQ een rip off is. Mooi hoor, als je niet weet hoe je een hard disk recorder moet gebruiken, maar om daar elke maand $ 10 voor te betalen.... En dan kun je hem alleen voor Foxtel gebruiken.

Ach, wij vinden het gemak van IQ perfect. Je kan zelfs het nieuws pauzeren, handig toch?

Overigens heb ik net nog even gespiekt, maar ik zie niet waar Austar goedkoper is; het aanbod kanalen is bij beiden vrijwel hetzelfde. Hoe kwam jij erbij, Jack, dat Austar zoveel meer biedt voor minder geld?

I am a soulman soletrader die werkt voor ATS.
ATS krijgt de installaties van Austar. en wij krijgen de installaties weer uitgedeeld door ATS. www.accesstv.com.au

Austar en Fox zijn goede concurrenten van elkaar en dat is weer goed voor the customer.....
Een feit is wel dat Austar flink aan het groeien is in omvang en dat Fox amper kan bijhouden.

Mij boeit het niet zoveel wie beter is , I'm just the installman, Ze betalen goed en ik heb wekelijks een goed loontje.

Daarom riep ik al voor de gein , ''kom maar op met de reacties.....

Right back on topic, waar waren we gebleven..??

OJA; [quote author=Eerainuh link=topic=4259.msg94340#msg94340 date=1183427524]

SV#1; leuke site!

@ Henk; tja, waarom TV als je het toch niet kijkt hè! Sinds we FoxtelIQ hebben maken we veel gebruik van de recording-optie, vooral voor favoriete detective-series enzo :) En ook films op de World Movies Channel. Kom er heeeel soms een N'landse film tegen, wat klinkt dat dan raar :-D Voor de geïnteresseerden in wélke N'landse films je hier kan zien; de laatste was 'Phileine zegt Sorry'. [/quote]

Henk, dacht dat je het wel grappig zou vinden te horen dat we in NZ een hard disk recorder hebben ;-) Ach, ik ben allang het spoor bijster... (dat is waarschijnlijk dan ook de reden dat we in NZ zitten... LOL).

Groetjes,

Ireen

Back