En dan land het vliegtuig.... (woning topic)

Familie S

XPdite Sponsor
Nu het visum dichterbij aan het komen is (afkloppen....) vraag ik me steeds vaker af:

Waar verbleven jullie de eerste dagen? Want je hebt je meubelen dan nog niet.
Namen jullie je huisdieren mee en hoe ging het met ze toen ze uit quarantaine kwamen??
Wat namen jullie wel en niet mee in de container en waarom??
Etc.
Wij zijn er nog niet over uit en daarom zijn we zo benieuwd naar die ervaringen. :up:

Eerste 3 weken bij familie, daarna een hoop campingspullen geleend.
Een kat ging mee, we konden hem (precies) ophalen toen het huurhuis klaar voor bewoning was (hij was vooruit gevlogen).
Misschien moet je geen spullen meenemen in de container die je toch nieuw moet kopen, omdat je ze nodig hebt voordat de container komt??

Bart

Eerste 2 weken bij familie, dan zo'n drie weken in een motel tot we in ons huurappartement konden, dan 3 maanden(!) kamperen in huis omdat er problemen waren tussen de verhuizers in de VS en hier in Australie en ze de spullen niet wilden vrijgeven. Was eerst een tijdje op kampeermatjes en slaapzak, dan een opblaasbed gekocht.

Wat je meeneemt in de container is simpelweg alles wat je niet kan vervangen en die dingen die meer waard zijn dan het kost om ze te verschepen. Het heeft weinig zin om zeg 1000 euro te betalen om 500 euro aan goederen te verschepen.

ongeveer 4 weken huis gehuurd van familie. 20 dozen met de belangrijkste spullen opgestuurd. Meeste meubels hebben we hier nieuw gekocht en de bedden hebben we gekregen. We hebben al onze meubels in de uitverkoop gekocht dat was in de maand juli, dan is het het einde van het belasting jaar en kun je vaak leuke koopjes vinden, zo ook met boxing day in december. Helaas hebben we onze katten in Nederland moeten laten maar gelukkig wel goed tehuis voor ze gevonden.

Moon

Eerste 5 wekenin een gemeubileerd appartement, daarna een huurhuis en natuurlijk dan het geluk hebben dat je spullen worden vrijgegeven op de dag dat je de sleutel krijgt!! In geval van nood hadden we luchtbedden gekocht :) en zouden we een paar dagen gaan kamperen.

Spullen die wij niet in de container hadden gestopt: Een doos speelgoed voor de kinderen, koffer met kleding voor het hele gezin voor 10 dagen (lang leven de wasmachines..), belangrijke papieren, laptop, camera, doosje DVD's voor de kinderen, spel kaarten. Wij zagen het als een vakantie, dus zo hebben we ook gepakt. Alle andere dingen (goede meubels, wasmachine, droger, overige kleding, overig speelgoed, dozen met boeken en fotoalbums en andere dingen waar we geen afscheid van konden nemen is in de container gegaan. Bij het inpakken hield ik steeds de prijs per kubieke meter voor ogen om te bepalen of het mee ging of niet :)

Bij het inpakken hield ik steeds de prijs per kubieke meter voor ogen om te bepalen of het mee ging of niet :)

Dat is een goede tip!!
Ze willen voor die offertes steeds de m3 weten, maar dat weten we gewoon nog niet, ik ga eens even vragen wat het per m3 is inderdaad! Thanks! :up:

Hou er wel rekening mee dat de prijs per m3 lager kan zijn als je meer mee neemt :). Een goede verhuizer komt langs en komt de "schade" opnemen zodat hij je kan vertellen op hoeveel m3 zij het inschatten. Wij kregen een inschatting van 25m3. Deze schatting is dus ook bepalend geweest voor wat er uiteindelijk mee ging. De mannen die kwamen inladen moesten zorgen dat we daar niet te veel over heen gingen. WIj hebben dus op het allerlaatst nog 2 lekkere stoelen in de container laten gooien omdat dit volgens de inpakkers nog wel ging, ze hadden lekker economisch kunnen inpakken, dus er was nog wat smokkelruimte over :rolleyes:

Hoi

wij hebben bij 7 containerbedrijven offertes opgevraagd voor een 20ft-container. Dat is max. 32m3. We hebben uiteindelijk Hazeleger gekozen, en zij gaan in maart eens langskomen om te kijken of we een realistische inschatting hebben gemaakt. Is inderdaad absoluut niet makkelijk, maar ja, wat er niet in gaat zal hier moeten blijven, 't kan niet anders. Ik ben dus wel van plan om een paar reservedozen achter de hand te houden, voor het geval er toch nog plaats over is :wink:

Wij gaan de eerste tijd logeren bij familie. Voor hen mogen we blijven zolang we willen, maar eigenlijk willen we ze ook niet te lang tot last zijn, dus we gaan toch na max. 2 maanden uitkijken naar een huurwoning. Daarom gaan we waarschijnlijk onze container eerst nog een tijdje laten opslaan in Nederland, want als we nog geen huis hebben als hij daar aankomt, zijn de kosten van opslag veel hoger.

Wat ik heel moeilijk te plannen vind is de periode tussen de container die alles weghaalt en je vertrek. We willen niet wachten tot de dag voor het vertrek vooraleer we de boel laten ophalen, het zal waarschijnlijk een viertal dagen ervoor zijn. Wat betekent dat we 4 dagen geen bed hebben. We kunnen natuurlijk bij familie gaan logeren, maar die wonen allemaal meer dan 100 km van hier, en wij hebben hier natuurlijk nog vanalles te regelen, ivm verhuur van ons huis en uitschrijven uit de gemeente ed... Auto hebben we dan ook niet meer, dus dat wordt even uitzoeken hoe we dat moeten doen. Interesseert me trouwens ook wel hoe anderen dat hebben gedaan (tips, iemand...?)

Er komt heel veel op je af eenmaal je het visum hebt en alles kan gaan regelen, maar het is ook heel erg spannend allemaal. Hopelijk is het voor jullie snel zover! :up:

Ik heb een paar keer vrienden zien emigreren. Wat zij deden was eerder afscheid nemen van vrienden en familie in de buurt, etc. Vervolgens de container laten komen, alles afgesloten en en dan de laatste dagen als een soort vakantie bij familie logeren. Ook 150 km verderop. Ik had bij een dus al afscheid genomen terwijl ze een week later pas op schiphol stond. Wilde ze ook bewust, alleen met haar ouders.
Ze halen het dus naar voren. Maakt ook niet meer uit als je gaat emigreren.

Iemand anders had overigens zijn afscheid lang van te voren gepland en met iedereen een diner thuis afgesproken. Uiteindelijk was er wel een afscheidsfeestje, maar alle belangrijke dingen waren tijdens dat diner al gezegd (hij begon al 3 maanden van te voren).

Wij zullen (zijn NET begonnen, hahaha), ook de eerste dagen/weken bij familie wonen. Zij gaan ons ook helpen met het zoeken naar een huis. Gelukkig zit mijn zwager (die daar dus woont) in het vastgoed. Als ik niemand kende zou ik een vakantiehuisje huren. Ander idee is huizenruil. Kijk eens op die sites of mensen ook bereid zijn om voor een periode, als ze zelf op vakantie zijn, andere mensen tegen hun betaling in huis willen laten wonen.

@Familie S: Wij hadden Crown Relocation. De consultant is langs geweest en hij heeft een zeer goede inschatting gemaakt, bleek later. Als je wilt, kan ik zijn gegevens nog wel opzoeken, want een referentie levert korting op!

@Jerden: Misschien kan je met je verhuizer regelen dat je op een langzame boot gaat. Dat hebben wij dus gevraagd. Onze spullen zijn op 29 april ingepakt (ja inderdaad, 6 dagen na afgifte visum..) en zouden met een normale route ongeveer 1 juni in Australie aankomen. Groot probleem, want dan waren wij er nog niet, wij zouden die dag vliegen!! De verhuizer kwam toen met de optie om te kiezen voor een langzame route, waardoor de container 4 weken langer onderweg zou zijn, terwijl deze maar 1 dag later uit Rotterdam is vertrokken :) Dus geen opslag kosten!!!

Dan het auto probleem. Soms vergeet ik wel eens hoe enorm veel geluk wij hebben gehad met bepaalde dingen :roll: Ik heb mijn auto verkocht en met de nieuwe eigenaar afgesproken dat hij 'm op mijn werk zou komen ophalen. Wij hadden van kantoor een vestigingsauto staan en daar heb ik de laatste week in Nederland in mogen rijden. Dirk werkte bij een detacheringsburo en die hadden voor het laatste weekend een huurauto geregeld. Zo kon hij zijn eigen leaseauto netjes op vrijdag op kantoor inleveren en de huurauto (maatje extra groot ivm de bagage) kon gewoon op Schiphol worden achtergelaten. Ik begrijp dat niet iedereen werkgevers heeft die zo enorme meedenken en meeleven, maar je kan er altijd voor kiezen om zelf een auto te huren en deze op Schiphol achter laten.

En je laatste dagen in Nederland, die ga je lekker bij familie zitten, of in een vakantiehuisje, of bij vrienden, bij buren of in het nieuwe huis van de thuiszorg van je oma omdat ze haar oude huis nog niet verkocht heeft :cool:

En daarom is mijn motto in het leven nogaltijd: Succes is een keuze :evil:

Helemaal eens Sacha!

Bij ons valt het ook allemaal op z'n plaats, we hebben onze auto's zodanig kunnen verkopen dat de laatste de dag voor vertrek wordt opgehaald! De laatste 2 nachten slapen we in een hotel om lekker rustig weg te kunnen gaan. In Oz hebben we een fijn gemeubileerd appartement gevonden voor de tijd tot ons huis klaar is..... Gek is dat, vantevoren maak je je allemaal zorgen en als puntje bij paaltje komt, wijst het zich vanzelf (dat is in ieder geval onze ervaring tot nu toe).

Onze verhuizer is Hazeleger en ook daar hebben we een fijne keus gemaakt (ervan uitgaande dat alles straks goed aankomt natuurlijk..... :wink: )

Wij hebben ieder weekend wel een gezellig etentje met vrienden, al als een soort afscheid, wij zijn inderdaad ook zo'n 3 maanden vooraf begonnen daarmee en het bevalt ons heel goed! Alleen de directe familie zien we dan nog vlak voor vertrek.

Veel succes,
Annemarie

@Familie S: Wij hadden Crown Relocation. De consultant is langs geweest en hij heeft een zeer goede inschatting gemaakt, bleek later. Als je wilt, kan ik zijn gegevens nog wel opzoeken, want een referentie levert korting op!

Graag!! :up:

Gaaf om al die verhalen te lezen!!
Wij logeren inderdaad ook bij vrienden voor vertrek, en dan vliegen we vanuit Frankfurt. (veel goedkoper. :wink:)
De Auto koopt een vriend van ons over en zijn eigen auto is hij dan ook al kwijt. :up:
Dus dat is inderdaad al rond.

Maar hoe we dat na de landing gaan doen??
Als we met z'n tweeën waren was het niet zo moeilijk, maar we nemen ook twee kids en een studente mee....
Dat maakt het weer lastig en prijzig. En ja, we blijven Nederlanders. :grin:

(En natuurlijk kloppen we dit hele verhaal nog even weer af!! :wink:)

Hi there,

Dit is ons plannetje... natuurlijk helemaal anders dan welk verhaal ik tot nu toe gelezen heb, maar mischien kunnen jullie er ook wat mee? Wij verkopen alles hier, nemen alleen persoonlijke schatten mee naar Oz waar mijn vader een kist omheen bouwt en naar ons verscheept als wij gesetteld zijn. We zullen in Adelaide landen, met z'n 4tjes, paar koffers en een heerlijke (nieuwe) tent. De eerste maanden gaan wij dus in een tent verblijven, op een park! Tja, ja, wij hebben echt geen centjes en dit is onze manier om daar te beginnen. De eerste week kopen we een auto, regelen we de noodzakelijke dingen en gaan we opzoek naar een huurhuis voor langere tijd. Heerlijk! No stress, maar daar moet je ook tegen kunnen natuurlijk, snap best dat andere mensen dit absoluut niet kunnen! Hoor ook niks anders om ons heen van 'wat een wilde plannen of hoe kun je emigreren zonder geld?,of wat doe je je kindjes aan?' maar this is our way en dit kunnen we zeker en vast! Onze kindjes weten niet beter dan dat ze alle liefde van ons krijgen, alle tijd en energie die we hebben, tja, dat is de keuze die je maakt! Tijd samen is voor ons het allerbelangrijkste in dit leven! Centjes, en spullen maken alles wat makkelijker maar niet rijker! :up:

Ik hoop dat je iets hebt aan onze bijdrage? groetjes, Betty

Wij hebben zo'n beetje hetzelfde gedaan wat Betty wil gaan doen.
We hebben een kist van 8m3 laten maken en daar zijn alleen onze persoonlijk dingen ingegaan.

@ Betty, ik weet niet of je het weet, maar de kist (als die van hout is) moet aan de ISPM15 standaard voldoen.

Aan meubels hebben we niks meegenomen.
We hebben hier Fantastic furniture, beetje B kwaliteit maar voor weinig heb je een complete uitzet, goed genoeg om mee te beginnen zeg maar.

De eerste weken in het vakantiehuis van vrienden gezeten en daarna al snel een huurhuis gevonden omdat het vakantiehuis best een eind rijden was.

Het ligt eraan wanneer jullie deze kant op komen, wij gaan ons huurhuis uit in Juli (dacht ik), kunnen jullie het misschien overnemen. :wink:

Wauw, dat zou gaaf zijn!! :lol:
Ga ik heel hard duimen dat ons huis snel verkocht is!! :up:
En eigenlijk hebben jullie ook gelijk, we hebben nu ook Leen Bakker meubelen.... :huh:

En fietsen en speelgoed ed dan?? Ook weg gedaan??

Ik begrijp Betty helemaal, je kan prima emigreren zonder een emmer met goud mee te nemen, maar het maakt het leven wel makkelijker. Wij zijn nl. ook hier heen gekomen met letterlijk geen stuiver meer over. Onze salarissen over de maand mei waren net gestort, incl. vakantiegeld, over juni kregen we ook allebei nog salaris en Dirk kreeg als bonus een maand extra salaris mee die eind juli zou worden uitbetaald. Gelukkig hadden we ervoor gezorgd dat alle andere kosten toen inmiddels betaald waren, waaronder ons tijdelijke onderkomen hier. En wat was ik blij met een fatsoenlijk strijkplank!!! Want voor ieder sollicitatiegesprek moest er netjes een overhemd gestreken worden, kreukels uit zijn pak gehaald worden en andere praktische zaken.

Ook het stuk over de kinderen kan ik mij wel een stuk in vinden. Natuurlijk hebben kinderen genoeg aan hun ouders en de liefde die zij geven, maar een stuk randvoorwaarden stabiel houden heeft erg goed gewerkt: eigen slaapkamerspullen (bed, kastje, lampje), eigen beddengoed, eigen speelgoed heeft ervoor gezorgt dat onze kinderen heel makkelijk met de verhuizing zijn omgegaan.

Verder hebben wij ttrouwens inderdaad onze fietsen (ook de kinderfietsen) meegenomen, degelijke Hollandse kwaliteit is hier heel erg duur :)

@Familie S: Ik ga eens even graven...

Wij hebben alleen mijn gereedschap, speelgoed, duikuitrusting, kleding en persoonlijke dingen als foto's meegenomen.

Fietsen zijn niet meegegaan omdat het hier over algemeen te steil is om te fietsen.

Dat is een goeie!! Ik heb voor de grap even op google maps naar de route van en naar de school daar gekeken, maar die berg kom ik niet op met twee kids op de fiets!! :grin:
Weer een paar m3 minder! :up:

Zijn trouwens mooie meubels bij Fantastic furniture. :wink:

Leuk topic dit! We lezen gretig mee, ook al duurt het nog even voor we aan de beurt zijn.
Maar ik denk dat we het ook zo doen: voor de kinderen nemen we best veel mee (bed, beddegoed, speelgoed), en voor onszelf zoveel zo min mogelijk (foto's, herinneringen). Misschien dat ik m'n matras mee wil nemen. Heb nog nooit zo'n lekker matras gehad ;-).

Voor de rest proberen we zoveel mogelijk te verkopen (elke euro is er weer één!). Zo gaan we af en toe naar een speelgoedbeurs voor dingen waar ze uitgegroeid zijn, en dat geld gaat op een spaarrekening. Als we er dan straks zijn dan hebben we een potje om leuke dingen van te doen.

Maar hoe het gaat met huizen enzo, geen idee. Wordt nog een hoop gepuzzel tegen die tijd. Het lijkt me zo enorm raar om op een bepaald moment even helemaal niks anders te hebben dan wat je in de koffers hebt zitten. Geen woning, geen auto, geen kasten, helemaal niks.

Back