En dan land het vliegtuig.... (woning topic)

Ook wij hadden het geluk dat we familie hebben in Aussie (Chan d'r pa). Daar hebben we de eerste maanden kunnen "inwonen". Toen we hierheen gingen dachten dat dit maar voor 2-3 maanden zou zijn, maar dat werden er ruim 7... Maar we hadden geen andere keus omdat een baan vinden iets langer duurde dan verwacht en mijn appartement in NL niet verkocht werd. Dus we hadden wel uitgaven in NL (Hypotheek in NL) maar nog geen (vaste) inkomsten in Aus... Dit wisten we wel van te voren, maar het duurde allemaal iets langer dan verwacht.
Onze spullen uit NL (8 m3) zijn de week voordat we vertrokken al verstuurd en kwam 2 maanden later hier aan in Aussie. Omdat we "maar" 8m3 hadden, konden we dit opslaan in de schuur van Chan d'r pa totdat we een eigen plekje hadden.

Als ik zo terug kijk hoe het bij ons is gegaan, ben ik erg blij dat we familie hebben hier die ons konden helpen en mede-Xpditers die hier al gesetteld waren (Sacha(en dirk) en Tekkel(Bart, Miranda, Borris)) waar je ervaringen, tips en frustaties ;) mee kon/kan delen...

Leon en Chantal

Wij hebben anderhalve week in een motel gezeten op loopafstand van mijn man's nieuwe Australische werkgever. Eerst een auto gekocht (best lastig om bij de dealer langs te gaan zonder auto, gelukkig konden we een auto lenen van een collega). Toen op huizenjacht. We hebben veel geluk gehad: we vonden binnen een week een huis en konden er een paar dagen later in. We wonen er nu al drie jaar! En dat in Melbourne's overspannen huizenmarkt..
We hebben wat campingborden, -bekers, -bestek en ander keukengerei en speelgoed in een koffer gestopt en hier luchtmatrassen, beddegoed, campingtafel en stoelen gekocht en gekampeerd in ons huurhuis tot de container aankwam.

Ik hou er wel van de manier die jullie hebben genomen.
Minimalistisch overkomen naar Australië en dan verder gaan.
Zoiets had ik voor mijzelf ookal bedacht, oke ik kom dan alleen maar idd alles hier in NL verkopen (huis,inboedel, etc) en dan beginnen aan een verse start in Australië.
Mooi hoor.

Wij hebben zo'n beetje hetzelfde gedaan wat Betty wil gaan doen.
We hebben een kist van 8m3 laten maken en daar zijn alleen onze persoonlijk dingen ingegaan.

@ Betty, ik weet niet of je het weet, maar de kist (als die van hout is) moet aan de ISPM15 standaard voldoen.

Aan meubels hebben we niks meegenomen.
We hebben hier Fantastic furniture, beetje B kwaliteit maar voor weinig heb je een complete uitzet, goed genoeg om mee te beginnen zeg maar.

De eerste weken in het vakantiehuis van vrienden gezeten en daarna al snel een huurhuis gevonden omdat het vakantiehuis best een eind rijden was.

Het ligt eraan wanneer jullie deze kant op komen, wij gaan ons huurhuis uit in Juli (dacht ik), kunnen jullie het misschien overnemen. :wink:

Thanks voor de tip over de kist! Gelukkig heeft m'n pap al meerdere keren een kist to and from NZ gemaakt dus weet hij precies waar die aan moet voldoen.

mooi onderwerp!
Wij zitten er nu middenin: een paar weken geleden landde het vliegtuig en we zitten nu in tijdelijke accommodatie. In eerste instantie voor een maand gehuurd in de veronderstelling dat dit voldoende zou zijn om een huurwoning te vinden. Maar de tijd gaat snel en de datum waarop we dakloos worden komt wel erg snel dichterbij. Ik heb de tijdelijke woning dus verlengd met 3 weken. Normaal moet een maand wel voldoende zijn denk ik, alleen zijn we gebonden aan een paar wijken dus minder aanbod om uit te kiezen.
De container komt in juli/augustus pas en we komen tussen nu en een paar weken in een leeg huis. Wat we wel op de vlucht meenamen: kleren, speelgoed voor de kinderen, alle digitale foto's, laptop, documenten, kinderzitjes voor op de fiets en fietstas.
Gelukkig is er hier een IKEA in de buurt waarop ik gisteren heb zitten rondneuzen. Veel duurder dan in Nederland dus ik was al op zoek naar een alternatieve winkel. Fantastic Furniture ziet er goed uit om de periode van een paar maanden te overbruggen. En echt veel hebben we niet nodig om te kunnen overleven.

Wat ik in ieder geval nog wil aanschaffen dat in de container mee kan: nieuwe wasmachine (die hier in de accommodatie is alvast prut, jee die centrifuge gaat zo hard dat zelfs de handdoeken scheeftrekken) en waarschijnlijk een fatsoenlijke omafiets met heel veel versnellingen.

Eigenlijk zijn er geen dingen waarvan ik spijt heb dat ze niet meekwamen op de vlucht. Andersom misschien wel: we hadden teveel winterachtige kleding bij ons zoals vesten, maar die komen in juni waarschijnlijk wel van pas als het geen hoogzomer meer is.

Succes!

Over het algemeen is je eerste winter in Australie ook de warmste. Wij kwamen toen in de winter aan en hebben nog heerlijk in zee gezwommen met overdag een temperatuur van 22 graden. Het jaar daarna ben ik niet meer in de buurt van het strand geweest en hebben we een kachel gekocht om het warm te houden in huis :cool:

We zitten nog steeds te dubben.....
Even hardop:
Een container met al onze spullen kost volgens de offertes € 6500 tot € 7000,-

Als ik dan naar de meubels op Fantastic Furniture kijk, dan heb je voor $1999,--
een complete inboedel, komt er nog $ 198,-- bij voor de bedden van de kids.
(En heb ik weer ruzie met de ellebogen van Fokko 's nachts... :grin:)
Kasten voor hun kleren: $ 119,99
Zit je op $ 2.316,99 Dat is ongeveer € 1700,---
Maar dan moet je nog allerlei andere dingen erbij kopen als een tv, wasmachine, matrassen, magnetron, airco's, pannen, borden, bestek, beddengoed, handdoeken.
En dan verscheep je nog wat persoonlijke dingen.
Zeg dat je daarmee uitkomt op 5m2
Dat kost dan nog een €1400,--
Zit je dan met beide constructies dan niet bijna op dezelfde prijs??

Dan houd je de vraag over of je meubels wel in je nieuwe huis gaan passen.
En als je daar bent ga je ze dan vervangen of vervang niet graag je meubels???
Even laten bezinken, keuzes, keuzes.........

Ben je erg gehecht aan je spullen? Zijn ze oud en versleten of kun je er nog jaren mee door... Zoja... neem ze mee, denk er daarna niet meer overna. Zonee, weg met die handel! Nieuw begin... nieuwe start... nieuwe spullen.
Onze spullen zijn echt geen 6 a 7 duizend euro waard dus voor ons een makkie! Mmmmm... succes met beslissen! :up:

Eerlijk?? Nee, niet gehecht aan mijn spullen, het geld zijn ze misschien waard, maar ik heb zo'n moeite met veranderingen!!
En om dan alles anders te hebben is gewoon eng!!
Het lijkt me zo fijn om straks een houvast te hebben in de vorm van rommelen met je eigen spullen, lekker thuis op je eigen bank met je eigen tv..... :oops:
Stom he??
Daarom probeer ik voor mezelf te relativeren wat nu gevoel is en wat gewoon verstandig is. :oops: :wink:

Het lijkt me zo fijn om straks een houvast te hebben in de vorm van rommelen met je eigen spullen, lekker thuis op je eigen bank met je eigen tv.....
Blijkbaar was dat de vraag die ik nodig had en ik geef nu mezelf het antwoord!!! :grin:
Lekker meenemen dus!! :up:
Bedankt Betty!!!

Ik persoonlijk ben nogal gevoelig voor heimwee, dus wij nemen zoveel mogelijk mee. Wanneer je hele leven op z'n kop gaat heb ik graag mij eigen spulletjes om me heen. Ze zijn niet nieuw maar nog steeds erg degelijk en onverwoestbaar (blank eiken) . Ik weet niet hoe dat met jullie en de kinderen is maar ik zou niet zonder willen.

Groetjes
Yvonne

Precies dat gevoel!! En mijn oudste zoon heeft dat volgens mij precies net zo! :up:
Lekker mee! Gooien we dat geld van de container wel bij de vraagprijs van het huis op! :wink:

Back