En dan land het vliegtuig.... (woning topic)

Tja, dat is inderdaad een heel individueel gegeven welk EN emotioneel en financieel getint wordt. Wij gaan ook wikken en wegen, maar denken dat het voor de kids gewoon beter is van hun eigen spulletjes toch zeker mee te nemen. Hun hebben al genoeg aan zo een grote verandering, de aanpassing mag dan weer niet te groot zijn... Wij hebben dan weer zelf vorig jaar een nieuwe bed gekocht, en nieuwe matrassen dus..
Dat brengt me dan weer bij vraagtekens omtrent de chemische behandeling die ozzies doen met de inboedel van containers van overseas! Schijnt niet echt gezond te zijn dat chemisch spul op je matrassen te krijgen, sommigen willen daarom dan ook hun beddegoed niet mee! Ook weer overwegen, what to do...
Wat doen we met heel de collectie leesvoer, CD's, DVD's in onze taal... toch niet allemaal meenemen zeker? Maar toch moeten we hun moedertaal onderhouden.. enz enz... pfffffff waar zijn we aan begonnen :|
Ieder op zijn beurt moet hier doorheen he, maar tis nie simpel ;)

En dan vraag je je ineens af waar je aan bent begonnen en waarom ook al weer..... :|
Tijd om naar bed te gaan!! :grin:

Ben nog altijd van mening dat meenemen van degelijke kwaliteit beter is dan hier iets te kopen bij Fantastic Furniture... Als het aan het einde van het jaar dan nog staat heb je een wonder, maar ga er niet van uit :)

Verder aan te schaffen: stofzuiger, lampen, koelkast, telefoon...

En verder alle CD's en DVD's in het Nederlands gewoon meenemen!! Ik kan enorm genieten van een half uurtje Blof in de auto en mijn kinderen worde heel gelukkig van af en toe eens een filmpje in het Nederlands of een boekje in het Nederlands... Even niet nadenken, maar gewoon luisteren :) Daarnaast wil je toch dat ze het Nederlands niet verleren?

Wij hebben de eerste keer alles verkocht/weggegeven. Er ging 1 kuub, met zeer gedetailleerde paklijst(je) op de boot. Destijds vond ik het een bevrijding om een volledige nieuwe start te maken. Pas toen het tot ons doordrong dat we geen sleutels meer hadden, begon het een beetje door te dringen wat we gingen doen...
De eerste twee weken zijn we opgevangen door familie, zij hadden voor onze kleine een bedje/kinderstoel/autostoel geleend. Aldaar, met het comfort van hulp (mijn nicht kent iedereen daar), hebben we in de eerste week Medicare, Childsupport, Rijbewijs, ATO, auto (en insurance) en bankzaken geregeld. Met een Australisch rijbewijs gaat de Australische wereld voor je open.... Maar we zaten daar in de verkeerde regio (3 uur rijden van Sydney). Dus uiteindelijk hebben we nog 2 weken bij kennissen van kennissen ingewoond. Geen succes, maar we waren er wel mee geholpen. We hadden toen binnen 2 weken, iets te gehaast, een huurhuis. Een tip voor het succesvol bemachtigen van een huurhuis: zorg dat je ingevulde formulieren bij je hebt (via email bij de makelaar op te vragen of af te halen), kopieen van legitimatie en als je kunt een Engelstalige verklaring van je huurbaas of hypotheker waarin staat dat je altijd trouw betaald. Een referentie is ook errug handig (bijvoorbeeld familielid, werkgever, eigenaar van vakantiepark), anybody die wil vertellen dat jullie een nette, loyale familie zijn... en een bankstatement waarop staat dat jullie genoeg centen hebben...
Als het huis je bevalt, kun je het direct afgeven en maak je de meeste kans. Je kunt zelfs een application indienen voordat je bezichtigd hebt. Ergens in het proces moet je een down payment maken, na deze stap zit je er sort of aan vast, of je bent je down payment kwijt.... tot dit tijd heb je wat vrijheid. Dit geldt overigens voor een gebied met veel concurrentie, daar hadden wij last van, dat we steeds naast de pot piesten... so to speak :)
Toen we eenmaal ons apartementje hadden, ging het snel. Geleende spul voor Zoe konden we langer lenen, E-bay leverde ons een bank op voor 20 dollar (hoera!), we kregen best veel hand-me-down spulletjes zoals een coffee table en een badframe. Verder waren we vaste klanten bij K-Mart, Target (Targey, LOL) en eenmalig de Ikea leeggekocht (kijk op de Ikea.com.au voor een prijsvergelijk, weet je wat je beter hier kunt inslaan). Wat mij wel is tegen gevallen is de kwaliteit van dingen. We hebben in de middenmoot gekocht, zeg maar, niet cheapie cheap (Fantastic is niet zo fantastic) en nog ging er veel stuk. En garantie in Aus is in sommige gevallen betekenisloos.
Nu nemen we de hele enchillada mee. We gaan (denk ik) een 20ft container huren en alles wat erin past, gaat mee. Toen we terugkwamen in Nederland hebben we alles nieuw gekocht en we hebben spullen aangeschaft die we echt wilden (in de veronderstelling dat we zouden blijven). Ik schat ook in dat onze oudste wat steun zal hebben aan haar eigen bed en spulletjes.
Ikzelf vind sommige typisch Nederlandse dingen gewoon leuk en die kun je daar niet krijgen. Ben van plan ook nog het een en ander in te slaan voordat we gaan.
Even nog over tijdelijke accomodatie (apartementje bijvoorbeeld), je mag nog geen plakbandje op de muur plakken. Ophangdingen, zoals boekenplanken enzo, heb je niks aan dus.
Maar goed, dit is alleen onze ervaring en idee. Ik baal onderstussen wel een klein beetje om het helemaal verbouwde huis (naar mijn zin en mooie kwaliteit) te verkopen en achter te laten.
Heb je vragen... stuur me een PM!! No problem.
Groeten en veel succes met de afronding.
ps. wat we nog niet hadden geregeld en waar in nu moeilijkheden mee ga verwachten is private healtcare. Als je langer dan een jaar wacht, kost het je veel meer $$. Misschien heb je er wat aan. De verzekeringsjungle is daar net zo chaotisch als hier :)

Na een goed gesprek gisteravond zijn we eruit:
(De offerte van Hazeleger had daar ook een hand in!!)
We nemen alles lekker mee, dat geeft niet alleen rust, maar de offerte van Hazeleger was dusdanig laag dat we daarvoor echt niet de kwaliteit kunnen kopen die we nu hebben. :up:
We hebben nog een paar offertes niet terug, maar voor dit geld gaat de "veiligheid en de rust" zeker mee.
Nu het obstakel van de dieren nog...

We nemen alles lekker mee, dat geeft niet alleen rust, maar de offerte van Hazeleger was dusdanig laag dat we daarvoor echt niet de kwaliteit kunnen kopen die we nu hebben. :up:
We hebben nog een paar offertes niet terug, maar voor dit geld gaat de "veiligheid en de rust" zeker mee.

Kunnen jullie mooi wat spulletjes van ons meenemen als je nog ruimte over hebt
rolleyes.gif

Deal! Moet je wel ff zorgen dat ze van Tassie naar NT komen. :wink:
Ze komen eerdaags kijken hoeveel m3 we samen hebben, dus laat ik je wel even weten. :up:

(Ruilen voor een APK?? :evil: (geintje!!))

Worden matrassen chemisch behandeld!?! :shock:
Jazeker, niet rechtstreeks of alleen de matrassen maar de hele boel wordt beneveld. Door sommige containermaatschappijen althans... op Xpdite bestaat er al een draadje over, en google er maar eens op!

Fijn dat jullie hebben besloten je spullen mee te nemen! Absoluut de juiste keuze voor jullie! :up: Many more decisions to come... succes met alles! :smile:

Klinkt raar, maar zo voelt het nu ook! Rust, het is goed zo. :up:

Jullie ook succes!! Toch grappig dat je door de gigantisch verschillende verhalen van anderen veel makkelijker jouw eigen weg kan vinden. :humble:

Even nog over tijdelijke accomodatie (apartementje bijvoorbeeld), je mag nog geen plakbandje op de muur plakken. Ophangdingen, zoals boekenplanken enzo, heb je niks aan dus.
Even ter aanvulling: per 31 Januarie geldt er een nieuwe wet waarbij het duidelijk is omschreven dat je dergelijke dingen schriftelijk aan de land owner moet vragen, maar dat de land owner redelijke verzoeken niet zonder meer mag afwijzen. Ik denk dat een boekenplankje nu dus wel tot de mogelijkheden behoort.

Klinkt raar, maar zo voelt het nu ook! Rust, het is goed zo. :up:

Jullie ook succes!! Toch grappig dat je door de gigantisch verschillende verhalen van anderen veel makkelijker jouw eigen weg kan vinden. :humble:

Ben het helemaal met je eens, wat zijn we toch allemaal heerlijk verschillend en ja, het kan heel goed helpen om op deze manier je eigen weg te vinden! Voor ons is het nu nog duidelijker dat we bij onszelf moeten blijven en lekker helemaal opnieuw beginnen! Wat jullie zien als vertrouwde veilige spullentjes om je heen (als een warme deken in een vreemd land) zien wij als belemmering om te gaan en helemaal het roer om te gooien. Wij zijn natuurlijk ook van plan een eigen huisje en bestaan te gaan bouwen (eco, permacultuur) daar willen we alleen maar natuurlijke eco meubels in en ik kan niet wachten tot we op dat heerlijke nieuwe eco matras liggen. (We hadden het steeds uitgesteld nieuwe matrassen aan te schaffen, inmiddels meer dan rond de 20 jaar oud!) Daarbij kan Ro een hoop zelf maken en recyclen. Zo zie je maar hoe verschillend we zijn, en dat het oh zo belangrijk is om bij jezelf te blijven! :smile:

Even ter aanvulling: per 31 Januarie geldt er een nieuwe wet waarbij het duidelijk is omschreven dat je dergelijke dingen schriftelijk aan de land owner moet vragen, maar dat de land owner redelijke verzoeken niet zonder meer mag afwijzen. Ik denk dat een boekenplankje nu dus wel tot de mogelijkheden behoort.

Wisiknie... da's leuk nieuws!

Ben het helemaal met je eens, wat zijn we toch allemaal heerlijk verschillend en ja, het kan heel goed helpen om op deze manier je eigen weg te vinden! Voor ons is het nu nog duidelijker dat we bij onszelf moeten blijven en lekker helemaal opnieuw beginnen! Wat jullie zien als vertrouwde veilige spullentjes om je heen (als een warme deken in een vreemd land) zien wij als belemmering om te gaan en helemaal het roer om te gooien. Wij zijn natuurlijk ook van plan een eigen huisje en bestaan te gaan bouwen (eco, permacultuur) daar willen we alleen maar natuurlijke eco meubels in en ik kan niet wachten tot we op dat heerlijke nieuwe eco matras liggen. (We hadden het steeds uitgesteld nieuwe matrassen aan te schaffen, inmiddels meer dan rond de 20 jaar oud!) Daarbij kan Ro een hoop zelf maken en recyclen. Zo zie je maar hoe verschillend we zijn, en dat het oh zo belangrijk is om bij jezelf te blijven! :smile:

Precies!! Heerlijk toch??
Toch vind ik het wel grappig dat wij hier allemaal echt individuen zijn terwijl Nederlanders toch eigenlijk bekend staan om hun na-aperij.
Als de buurman een nieuwe auto koopt doe jij dat ook, :| hebben wij nooit begrepen.
En juist op dit forum zijn we allemaal individuen met onze eigen plannen, en mensen wat een respect voor elkaars beslissingen!
Zouden we dan stiekem allemaal Australiërs zijn die in het verkeerde land geboren zijn?? :grin:

vinnet wel een passend voorbeeld.
Bij ons is het zelfs zo sterk dat als de buurman zijn dakpannen wil laten vervangen, dat hij dan actief zijn buren op gaat trommelen om mee te doen. Dus het niet alleen dat iedereen wil hebben wat de buurman heeft, maar de buurman verwacht ook dat iedereen wil hebben wat hij heeft.
En als je nee zegt dan voelt ie dat bijna persoonlijk. Alsof we zijn dakpannenvervangen afkeuren. :mellow:

Wat betreft schapen... zijn wij hier in Nederland altijd al de 'zwarte schaap'! Zoals wij in het leven staan is echt de praat vd de straat zou ik maar zeggen! HEERLIJK! Lekker helemaal wij zijn! Geen auto - bakfiets, geen RAL9010 - fel groen en knal roze (binnen en buiten, muren en plafonds) Trouwens alles de afgelopen maanden mooi RAL9010 meest gangbare wit van Nederland geschilderd vanwege de verkoop. Volledig natuuroveding, dus alles vers, biologisch-dynamisch, alles onbewerkt, geen magnetron, geen diepvries en ga zo maar door.... Ik denk me hele leven al dat ik in het verkeerde land ben geboren! Heb nooit hier thuisgevoeld of kunnen aarden. Maar als ik in NZ of OZ ben, ben ik thuis! Zodra dat vliegtuig land krijg ik altijd dat gevoel van, rust, yes, niet te beschrijven?! Wil dan net als de Paus de grond kussen, weet je? Anyways... beetje aan het doordraven, maar ben blij dat we allemaal anders zijn en laat ook iedereen in zijn waarde! Ik hoop dat we allemaal een geweldig leven zullen hebben Down Under! :up: Betty

Back