Wij hebben de eerste keer alles verkocht/weggegeven. Er ging 1 kuub, met zeer gedetailleerde paklijst(je) op de boot. Destijds vond ik het een bevrijding om een volledige nieuwe start te maken. Pas toen het tot ons doordrong dat we geen sleutels meer hadden, begon het een beetje door te dringen wat we gingen doen...
De eerste twee weken zijn we opgevangen door familie, zij hadden voor onze kleine een bedje/kinderstoel/autostoel geleend. Aldaar, met het comfort van hulp (mijn nicht kent iedereen daar), hebben we in de eerste week Medicare, Childsupport, Rijbewijs, ATO, auto (en insurance) en bankzaken geregeld. Met een Australisch rijbewijs gaat de Australische wereld voor je open.... Maar we zaten daar in de verkeerde regio (3 uur rijden van Sydney). Dus uiteindelijk hebben we nog 2 weken bij kennissen van kennissen ingewoond. Geen succes, maar we waren er wel mee geholpen. We hadden toen binnen 2 weken, iets te gehaast, een huurhuis. Een tip voor het succesvol bemachtigen van een huurhuis: zorg dat je ingevulde formulieren bij je hebt (via email bij de makelaar op te vragen of af te halen), kopieen van legitimatie en als je kunt een Engelstalige verklaring van je huurbaas of hypotheker waarin staat dat je altijd trouw betaald. Een referentie is ook errug handig (bijvoorbeeld familielid, werkgever, eigenaar van vakantiepark), anybody die wil vertellen dat jullie een nette, loyale familie zijn... en een bankstatement waarop staat dat jullie genoeg centen hebben...
Als het huis je bevalt, kun je het direct afgeven en maak je de meeste kans. Je kunt zelfs een application indienen voordat je bezichtigd hebt. Ergens in het proces moet je een down payment maken, na deze stap zit je er sort of aan vast, of je bent je down payment kwijt.... tot dit tijd heb je wat vrijheid. Dit geldt overigens voor een gebied met veel concurrentie, daar hadden wij last van, dat we steeds naast de pot piesten... so to speak
Toen we eenmaal ons apartementje hadden, ging het snel. Geleende spul voor Zoe konden we langer lenen, E-bay leverde ons een bank op voor 20 dollar (hoera!), we kregen best veel hand-me-down spulletjes zoals een coffee table en een badframe. Verder waren we vaste klanten bij K-Mart, Target (Targey, LOL) en eenmalig de Ikea leeggekocht (kijk op de Ikea.com.au voor een prijsvergelijk, weet je wat je beter hier kunt inslaan). Wat mij wel is tegen gevallen is de kwaliteit van dingen. We hebben in de middenmoot gekocht, zeg maar, niet cheapie cheap (Fantastic is niet zo fantastic) en nog ging er veel stuk. En garantie in Aus is in sommige gevallen betekenisloos.
Nu nemen we de hele enchillada mee. We gaan (denk ik) een 20ft container huren en alles wat erin past, gaat mee. Toen we terugkwamen in Nederland hebben we alles nieuw gekocht en we hebben spullen aangeschaft die we echt wilden (in de veronderstelling dat we zouden blijven). Ik schat ook in dat onze oudste wat steun zal hebben aan haar eigen bed en spulletjes.
Ikzelf vind sommige typisch Nederlandse dingen gewoon leuk en die kun je daar niet krijgen. Ben van plan ook nog het een en ander in te slaan voordat we gaan.
Even nog over tijdelijke accomodatie (apartementje bijvoorbeeld), je mag nog geen plakbandje op de muur plakken. Ophangdingen, zoals boekenplanken enzo, heb je niks aan dus.
Maar goed, dit is alleen onze ervaring en idee. Ik baal onderstussen wel een klein beetje om het helemaal verbouwde huis (naar mijn zin en mooie kwaliteit) te verkopen en achter te laten.
Heb je vragen... stuur me een PM!! No problem.
Groeten en veel succes met de afronding.
ps. wat we nog niet hadden geregeld en waar in nu moeilijkheden mee ga verwachten is private healtcare. Als je langer dan een jaar wacht, kost het je veel meer $$. Misschien heb je er wat aan. De verzekeringsjungle is daar net zo chaotisch als hier