Even voorstellen inderdaad

Groene

Member
Voorstellen duurde even ivm vakantie en als ik dit forum bezoek, meteen afgeleid ben door alle info die hier te vinden is :)
Mijn echtgenoot heeft een baan aangeboden gekregen in Perth. Wsl op een tijdelijk visum want ze willen dat hij snel begint. Het is nogal overweldigend, vooral omdat het allemaal zo snel moet. Nu hebben we zelf toch echt wel aangegeven, dat we dingen even goed willen uitzoeken, maar toch. Mijn vaste baan (SPH diploma, heet nu Social work) opgeven, niet weten of ik weer zo een solide baan zal vinden daar of bij terug keer.... Andere kant ook wel een kans waar we stiekem van droomden. Salaris van man in Perth is ok maar niet super de puper (dus geen appeltje voor de dorst, sparen). Volgens wat we uitgezocht hebben zijn we belastingplichtig in Australie. Ons spaargeld etc wordt dan in Australie belast en niet in nl. Geen idee, of dat gunstig is? Huis willen we eerst maar eens verhuren en dan kijken of we blijven of voor permanent visum gaan etc. Afh van sociaal en financiele ontwikkelingen. Verzekeringen moeten we in Australie doen, schrok me rot van de kosten als je op tijdelijk visum bent moet je particulier verzekeren zag ik. Evenals inkomstenbalsting is fix en schoolfee is hoger. Dus.... veel om evr na te denken, tips meer dan welkom! :) Er zijn vast nog zat zaken waar we niet eens aan gedacht hebben, dus laat gerust weten!
 
Welkom Groene! Mooi avontuur wat zich voor doet, al is het wel een hoop wikken en wegen.

Mijn grootste advies zou zijn: volg je hart. Wie weet krijgen jullie nooit meer z'n kans.
 
Perfecte observatie van @Jagermeester. Lekker inlezen en erover sudderen is het beste wat je kunt doen, en als je twijfelt, dan weet je toch al wel zeker dat je altijd weer terug kunt.

Als je een ziektekostenverzekering hebt in NL en daar een pasje van hebt en meeneemt, komt IEDEREEN hier meteen in aanmerking voor het gratis Medicare. Jullie dus ook. Dat dekt niet alles en de wachtlijsten zijn hier lang, maar gratis is toch maar mooi gratis. Ik heb al 2 jaar geen private insurance afgesloten en hoewel hier al in het ziekenhuis gelegen, geen rekeningen gehad. Kwaliteit van de zorg is perfect, even goed als NL. Hooguit aan te raden om je bij te verzekeren voor de ambulance, die is niet gedekt, maar dat is niet duur. Tandarts is ook niet gedekt, maar bijverzekeren levert niet heel veel korting op. Ik heb een abonnement op het kortingssysteem Smile.com.au, dat is geen verzekering maar 40 % korting op al je tandartsrekeningen. Mogelijk, als Labour de verkiezingen wint over 2 weken, dat de health care dekking een stuk breder wordt.

Ja, scholen zijn duur als buitenlander hier. Belasting kun je doorrekenen bij de ATO, die hebben tariefoverzichten (https://www.ato.gov.au/ ).

Werkgelegenheid hangt net zoals in NL af van je employability en de vraag naar jouw expertise. Kan zijn dat in in het iets kleinere Perth wat moeilijker wordt dan in Sydney of Melbourne, maar werk is er altijd. Spreekt het je aan om bijvoorbeeld niet in je eigen vak aan de slag te gaan? Kijk eens op Seek, Indeed en Ethical Jobs, dan zie je wat er speelt.

Wat je kunt meenemen in je berekeningen is leefkosten. Sommige dingen zijn duurder hier, sommige veel goedkoper, dat kan best gunstig uitvallen. En je hoeft even het land niet uit voor dure vakanties, in de omgeving is voorlopig nieuw genoeg om je te vermaken.

De emotionele kant (onzekerheid, werk, evt. heimwee etc.) lijkt me iets dat je heel rustig moet doorspreken met je gezin.

Heel veel geluk, plezier en succes met de voorbereidingen!
 
Dank voor jullie reacties! We hebben best wat vragen over hoe we eea het handigst kunnen regelen bijv qua sociale verzekeringen omdat we maar tijdelijk visum hebben willen we het zo goed mogelijk regelen voor als we ook weer terug komen... Welk soort bedrijf/ kan ons daar behulpzaam bij zijn denken jullie? Is het slim om bijv voor een paar uur een klein contract te houden in nl. Werk dat we ook vanuit Perth kunnen doen... Ik noem maar wat.
 
Welkom.

Die reciprocal healthcare agreement is niet bedoeld voor temporary work visas die jullie zouden krijgen, je hebt de verplichting om particulier verzekert te zijn.
 
Welkom, en gaaf avontuur.

Hoop niet dat Shorten aan de macht komt want ik had begrepen dat hij deze visa wil afschaffen, maar weet er het fijne ook niet van.
 
Ik weet er ook niks van, maar wel dat mensen die hier op een WHV zitten (max 1 tot 2 jaar tijdelijk visum) ook gewoon recht hebben op Medicare. Ikzelf kwam binnen op een tourist visa van max 1 jaar en had ook meteen Medicare. Misschien toch maar even natrekken hoe dat zit?
 
Ik weet er ook niks van, maar wel dat mensen die hier op een WHV zitten (max 1 tot 2 jaar tijdelijk visum) ook gewoon recht hebben op Medicare. Ikzelf kwam binnen op een tourist visa van max 1 jaar en had ook meteen Medicare. Misschien toch maar even natrekken hoe dat zit?

Ik heb in principe een tijdelijk visum, al is dit geen visum met einddatum wat de situatie misschien verandert. Ik heb een Medicare card speciaal bedoelt voor temporary residents, een zgn Interim card. Even natrekken lijkt mij inderdaad verstandig.
 
Welkom!

Je valt inderdaad onder Medicare maar als het een tijdelijk "sponsorship" visum betreft, ben je inderdaad verplicht je er privé bij te verzekeren. In de privé verzekeringen zitten enorm veel gradaties met bijbehorende prijzen. Ik heb het destijds nooit gebruikt maar ben altijd teruggevallen op Medicare.

Succes met de overwegingen, maar volg inderdaad je hart... de rest zal volgen!
 
Last edited:
Jep een tijdelijk sponsored visum.... hmmm we moeten hem een dezer dagen aanvragen. Is het beter om verkiezingen af te wachten dan?
 
Jep een tijdelijk sponsored visum.... hmmm we moeten hem een dezer dagen aanvragen. Is het beter om verkiezingen af te wachten dan?

Het is (volgens mij) nooit beter om de politiek af te wachten. Het word alleen maar moeilijker om visa’s te scoren de afgelopen jaren.
 
Het is (volgens mij) nooit beter om de politiek af te wachten. Het word alleen maar moeilijker om visa’s te scoren de afgelopen jaren.

Inderdaad, het zal alleen maar moeilijker gaan worden in de toekomst. En duurder, ook niet onbelangrijk.
 
Reken erop dat ook een Medicare niet alles 100% vergoed. Een private health insurance moet je erbij nemen, maar dan zou ik voor een goedkope optie kiezen (bijvoorbeeld alleen ambulance cover). Wij hebben zelf een wat uitgebreidere verzekering, maar we moeten toch altijd bijbetalen voor de diverse behandelingen.

Sociale verzekeringen ...omdat we maar tijdelijk visum hebben willen we het zo goed mogelijk regelen voor als we ook weer terug komen..
Je kan ervoor kiezen om je pensioenregeling in Nederland, zoals AOW aan te houden door premie door te betalen (zoek wel even uit hoe dat belastingtechnisch zit als je het hier uit je netto salaris betaald). Overigens zal de Australische werkgever hier ook een spaarpotje voor je starten. De werkgever is verplicht 9.5% van het bruto salaris in een Superannuation te storten.

Met betrekking tot kwalificatie op het terrein van Social Work moet je ook uitzoeken of je zomaar werk kan vinden hier. Waarschijnlijk zullen je diplomas moeten worden gevalideerd (AHPRA) wat een langdurig en soms ook prijzig traject kan zijn.
 
Je kan ervoor kiezen om je pensioenregeling in Nederland, zoals AOW aan te houden door premie door te betalen (zoek wel even uit hoe dat belastingtechnisch zit als je het hier uit je netto salaris betaald). Overigens zal de Australische werkgever hier ook een spaarpotje voor je starten. De werkgever is verplicht 9.5% van het bruto salaris in een Superannuation te storten.
Dank voor je reactie! Daar zijn we nu naar aan het kijken idd. Vraagje... zit die Superannuation verrekend in je netto salaris? En nog een vraagje :) Het contract dat aangeboden wordt is een contract dat stilzwijgend ieder half jaar verlengd wordt. En niet meteen voor een hele tijd vast staat... dat zou de normale gang van zaken zijn volgens de Australische werkgever (overheids ziekenhuis)... is dat zo?

O en nog een vraagje... ik zou graag mijn fiets en nog wat spullen (boeken, beetje speelgoed etc) meenemen. Bij lange na niet genoeg voor een hele container. Welke andere opties zijn er. Ik dacht zelf aan een houten kist vullen. Maar het moet budget technisch ook leuk blijven. Maar hier ga ik op het forum ook nog eens verder naar zoeken.

Dank jullie wel voor de reacties steeds! Super fijn!
 
Weet niet of een -houten- kist gewaardeerd wordt hier (hout > beestjes) Behandeld hout is meestal wel OK, maar ruw hout hebben ze een hekel aan.

Er zijn wel opties voor 'pallet' transport en dergelijke volgens mij.
 
ja die beestjes moeten we niet hebben :) ik zie dat dhl ook wel ok is. Alleen die fiets... die oet dna misschien toch maar mee met ons in vliegtuig of zo...
 
Met betrekking tot kwalificatie op het terrein van Social Work moet je ook uitzoeken of je zomaar werk kan vinden hier. Waarschijnlijk zullen je diplomas moeten worden gevalideerd (AHPRA) wat een langdurig en soms ook prijzig traject kan zijn.

Wat ik me afvraag... als we allereerst dus zeker zijn van werk partner en daar visum op krijgen en gaande weg als ik leuk werk zou tegenkomen wil solliciteren... MOET mijn diploma dan omgezet worden om te mogen werken of is dat aan de werkgever om te beslissen of hij een omgezet diploma nodig vindt. Of wellicht genoeg heeft aan nl diploma en referenties etc.
 
Elke 6 maanden een contract verlengen, is niet de normale gang van zaken in een overheidsziekenhuis is mijn ervaring. Normaliter zijn het vaste contracten/ aanstellingen, mits het gaat om tijdelijke aanstellingen/ posities vanwege bepaalde omstandigheden/ redenen of wanneer het geregeld wordt via uitzendbureaus of recruitment agencies. Geven ze een specifieke reden?

Als je wil werken als sociaal werker, zul je je diploma erkend moeten krijgen via de AASW, volgens mij. Een flink traject als SPH-er. Zie ook het draadje van Gwen, haar is het uiteindelijk gelukt.

Je super wordt door je werkgever betaald en is 9% bovenop je bruto salaris.

Succes ermee!
 


OFX
Back
Top