Even voorstellen: Marlous en Mathieu

Hi iedereen,

net als zovelen al enige tijd aan het rondneuzen hier, maar nu dan toch echt een voorstelrondje! Mathieu (31 jaar) wordt voor een periode van drie jaar door zijn Nederlandse werkgever gedetacheerd naar Sydney en ik (34 jaar) ga mee. Hoewel de stap voor mij uiteindelijk toch lastiger bleek dan gedacht, met een net opgezet bedrijfje dat vanaf het begin goed loopt en onduidelijkheid over voortzetting vanuit Australië, kijk ik er nu wel naar uit! Op dit moment is iedereen druk bezig met het 457 visum, aangezien het sponsorship van de Australische dochteronderneming verlopen blijkt te zijn. Onze persoonlijke papieren zijn op orde, met uitzondering van bewijzen van zorgverzekeringen (een soort catch 22 situatie, iemand bekent mee?). We gaan ons huis in Rotterdam verhuren, de katten mogen 'logeren' bij mijn ouders en de verhuisbedrijven zijn al langs geweest. Wij zijn er in ieder geval klaar voor! Streven is om in oktober te vertrekken, maar alles hangt nu op het sponsorship en de mensen in Australië om dat zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen (we hadden er eigenlijk al per 1 september moeten zitten...). Vooral het wachten frustreert, maar dat zal jullie bekend in de oren klinken.

Hopelijk vind ik bij jullie wat luisterende oren en willen jullie af en toe mijn frustratie aanhoren :)

Hartelijke groet,
Marlous
 
Welkom! Ja wachten is niet ons sterkste punt hier in Nederland. In OZ schijnen ze daar anders over te denken :p
Mijn vriendin heeft ook een eigen bedrijf wat lekker gaat dus dat maakt het wel even meer complex zeg maar ;)

Succes met de move!
 
Welkom Marlous & Mathieu! Helaas kan ik jullie niet helpen met jullie vraag, maar er zal vast wel iemand hier zijn die 'm kan beantwoorden. Fingers crossed dat het wachten nu snel voorbij is :)
 
Welkom! Leuk weer nieuwe mensen met nieuwe verhalen!
Over het sponsorship: het duurt een aantal weken, tot 2 maanden om erkend te worden. Ligt ook heel erg aan degene die het regelt voor het bedrijf. Maar daar hebben wij zojuist mee te maken gehad.
Dan als alle papieren compleet zijn, kan het in een aantal dagen(jawel) tot een aantal weken duren voor je 457 toegekend wordt. Wat is precies je probleem met de zorgverzekering?
Wij hebben ons verplicht private insurance moeten laten aanmeten. Dat is een vereiste op ons visum. Maar ieder visum is weer anders. De 1 moet zich wel medisch laten keuren, de ander niet enzovoort.
We hebben wel allebei de IELTS moeten doen en VOG moeten aanleveren.
 
Dank allemaal voor het warme welkom!

Wat betreft de zorgverzekering, zoals jullie wel weten moet je aantonen dat je bent verzekerd om je visum te krijgen. Maar onze zorgverzekering in Nederland wil geen verklaring daarvoor afleggen omdat zij eerst een verklaring van Zorginstituut Nederland willen hebben dat wij in NL verzekerd mogen blijven in de drie jaar dat we in Australië zitten. Aangezien het om een detachering gaat kunnen we gewoon in NL verzekerd blijven. Maar die verklaring geeft het Zorginstituut pas af nadat we naar het buitenland zijn verhuist. Maar we kunnen pas verhuizen wanneer we een visum hebben en die is weer afhankelijk van die verklaring...dus... Iedereen die we spreken bij de zorgverzekering én het Zorginstituut beaamt dat dit een rare situatie is, maar kan er niets aan veranderen. Dus is besloten dat we via BuPa of een dergelijke organisatie dan maar een expatverzekering afsluiten, ook al mogen we gewoon in NL verzekerd blijven. Dubbel verzekerd zijn is gelukkig voor kosten van het bedrijf.

Een IELTS hoeven wij waarschijnlijk niet te doen, omdat het Australische salaris boven de IELTS norm ligt. Volgens mij worden we dan vrijgesteld van deze verplichting (wat heel fijn zou zijn, want dat kost alleen nog maar meer tijd). Hoe de sponsorship-aanvraag loopt is voor ons lastig te zien, maar gelukkig heeft men in Australië een extern bureau ingehuurd om het te regelen. Iedereen is in de stress omdat het voor het bedrijf daar van belang is dat we er zo snel mogelijk heen kunnen . Mijn vriend gaat daar alle financiën regelen en dat is nogal hard nodig...

Ondertussen blijven we gewoon rustig wachten.
 
Last edited:
Zo vermoeiend, dat democratische gedoe!
Officieel kopie van polisblad is dus niet afdoende?
 
Jeetje, wat een verhaal. Vermoeiend... Is het aanvragen van een EHIC niet voldoende? Wel heel herkenbaar overigens je verhaal: wij vertrekken ook voor het werk van mijn man en ik laat ook mijn (sinds 3 jaar opgestarte en goedlopende) bedrijfje achter.... Ik ben ook nog aan het kijken of en hoe ik mijn bedrijfje in Australië voort kan zetten. Maar goed, eerst maar eens verhuizen... Succes met alles en wie weet tot in Sydney? ;-)
 
Jeetje, wat een verhaal. Vermoeiend... Is het aanvragen van een EHIC niet voldoende? Wel heel herkenbaar overigens je verhaal: wij vertrekken ook voor het werk van mijn man en ik laat ook mijn (sinds 3 jaar opgestarte en goedlopende) bedrijfje achter.... Ik ben ook nog aan het kijken of en hoe ik mijn bedrijfje in Australië voort kan zetten. Maar goed, eerst maar eens verhuizen... Succes met alles en wie weet tot in Sydney? ;-)

Hi Joske,
was dat bij jullie voldoende? Het bureau in Australië zegt dat we een verklaring moeten hebben dat we ook verzekerd zijn wanneer we in Australië zijn maar ik kan het bij de immigratiedienst nergens vinden dat ze dat nodig hebben. Misschien willen ze het te perfect doen? Ik heb in ieder geval een Europese verzekeringspas dus dat zou dan voldoende moeten zijn?

Groetjes,
Marlous
 
Hihi ik wil de pret niet drukken, maar het inschakelen van een bureau (lees:dure lawyer) wil niet zeggen, dat het proces sneller gaat. Integendeel in ons laatste geval. Transferring sponsorship.....je zou denken dat dat niet moeilijk is.
Maar goed niks aan te doen. OVer het verzekeren, wij moesten toen voor het 457 een verzekering afsluiten (toevallig ook BUPA) en dit toevoegen aan onze papieren bij het indienen. Dat is ook duidelijk vermeld op onze grant overigens.
Er moeten toch meer mensen zijn, die als expat gaan en hetzelfde probleem hebben (gehad) Misschien kun je het ergens vinden op een expatforum :confused: (ik roep ook maar wat)
In ieder geval raad ik je aan om de EHIC pas aanvragen, liefst met een lange expiry date, want die heb je dan weer nodig om hier Medicare aan te vragen. Dat is nu ons kastje-muur verhaal.
Geen pasje, geen medicare, wel tax levy, uitzondering aanvragen, ja dat kan. Wat moet je dan aanleveren: je raadt het al, een pas! Maar die hebben we niet, oké, terug naar start......
 
Hi Joske,
was dat bij jullie voldoende? Het bureau in Australië zegt dat we een verklaring moeten hebben dat we ook verzekerd zijn wanneer we in Australië zijn maar ik kan het bij de immigratiedienst nergens vinden dat ze dat nodig hebben. Misschien willen ze het te perfect doen? Ik heb in ieder geval een Europese verzekeringspas dus dat zou dan voldoende moeten zijn?

Groetjes,
Marlous

Wij hebben ook een Engelse verklaring van ons verzekeringsbewijs van onze reisverzekering moeten opsturen. We hebben dat van onze zorgverzekering nog niet hoeven doen (tot nu toe dan, want we zitten ook nog midden in de procedure). Wij gaan ook op een 457 maar hebben nog niet gehoord dat het verplicht is om ons aanvullend te verzekeren. Als het goed is, melden we ons met de EHIC card aan bij Medicare, als we in Sydney zijn.
 
Wij hebben ook een Engelse verklaring van ons verzekeringsbewijs van onze reisverzekering moeten opsturen. We hebben dat van onze zorgverzekering nog niet hoeven doen (tot nu toe dan, want we zitten ook nog midden in de procedure). Wij gaan ook op een 457 maar hebben nog niet gehoord dat het verplicht is om ons aanvullend te verzekeren. Als het goed is, melden we ons met de EHIC card aan bij Medicare, als we in Sydney zijn.

Ik dacht dat jullie visum al was goedgekeurd! Omdat de vliegtickets al gekocht waren, toch? Is het visum wel al aangevraagd?

Dat met die verzekeringen is echt onduidelijk. Bij ons hebben ze het echt over de zorgverzekering, niemand heeft gezegd dat een reisverzekering ook zou kunnen werken. Maandag maar weer eens bellen. En anders gewoon via BuPa extra verzekering, dan zijn we hopelijk van het hele gezeur af.
 
Ik dacht dat jullie visum al was goedgekeurd! Omdat de vliegtickets al gekocht waren, toch? Is het visum wel al aangevraagd?

Dat met die verzekeringen is echt onduidelijk. Bij ons hebben ze het echt over de zorgverzekering, niemand heeft gezegd dat een reisverzekering ook zou kunnen werken. Maandag maar weer eens bellen. En anders gewoon via BuPa extra verzekering, dan zijn we hopelijk van het hele gezeur af.

Ik snap je verwarring :) Wij gaan eerst op een tourist visa een maandje in Australië verblijven. Het 457 visum is al wel aangevraagd, het zit in de procedure. Dat regelt Jips nieuwe werkgever. En we gaan er maar van uit dat alles uiteindelijk in orde komt ;-) We krijgen begin oktober uitslag, maar we hadden goedkeuring van Jips werkgever om toch alvast te vertrekken. We hebben deze keuze gemaakt omdat ik zwanger ben, en ik niet hoogzwanger aan wil komen. We willen even een aantal weken de tijd hebben om rustig een woning te zoeken, te acclimatiseren (we hebben ook een zoontje van bijna 3). Dus vanwege die planning leek het ons beter om wel alvast te gaan... Vandaar!
 
uit eigen ervaring: ook zonder pasje kun je. komend uit Nederland voorafgaand aan je verblijf in Nederland, een Medicare pas krijgen. Weet alleen niet meer of dat is gebaseerd op 5 jaar in Nederland... Je kunt je gewoon melden bij een Medicare winkel waar je wat papieren in moet vullen.
 
Hoi Marlous, welkom!
Ik kan je niet verder helpen, maar wens je wel veel succes met het uitzoeken.
 
uit eigen ervaring: ook zonder pasje kun je. komend uit Nederland voorafgaand aan je verblijf in Nederland, een Medicare pas krijgen. Weet alleen niet meer of dat is gebaseerd op 5 jaar in Nederland... Je kunt je gewoon melden bij een Medicare winkel waar je wat papieren in moet vullen.[/QUOTE
helaas......mijn Max heeft geen pas meer ter beschikking en wordt aldus gewijgerd bij Medicare....of je wel ff de levy wil dokken.....o_O
Mijn eigen aanvraag is momenteel in behandeling, al ben ik toch wel blij dat we private health insurance hebben, dat bevalt ons super!
 
Last edited:
@Joske Ten Bosch ik wil niet vervelend en negatief doen, maar het ervan uitgaan dat; dat werkt hier vooralsnog niet zo heel goed in Oz......fingers crossed dat het geregeld op tijd met jullie 457! HOe bedoel je je krijgt begin oktober de uitslag?
 
@Joske Ten Bosch ik wil niet vervelend en negatief doen, maar het ervan uitgaan dat; dat werkt hier vooralsnog niet zo heel goed in Oz......fingers crossed dat het geregeld op tijd met jullie 457! HOe bedoel je je krijgt begin oktober de uitslag?
Tja, wij gaan nu af op wat Jips werkgever ons adviseert en aangeeft. Ik bedoel dat we begin oktober het definitieve 457 in bezit hebben (...als het goed is dus...).
 
Back
Top