even voorstellen...

Hoi allemaal,

We lezen al even mee op dit forum en wauw wat hebben we hier al veel informatie af kunnen halen
We stellen ons even voor,

Wij zijn Laura en David, beiden 31 jaar en hebben drie prachtige dochters. Fee bijna 5 jaar, filou van 3 jaar en isabeau van 10 maanden!
We willen graag over anderhalf jaar emigreren naar Australië
Mijn man is chef kok van beroep en dat staat gelukkig op de SOL lijst. Ik zelf heb mijn SPW 3 diploma met de richting kinderopvang, volgens mij staat ook mijn beroep op de SOL lijst alleen ben ik er niet meer werkzaam in geweest sinds wij kinderen kregen.

We vinden het heel spannend maar oh zo gaaf om een nieuw avontuur aan te gaan! We gaan echt voor een beter en rustiger leven dan hier in NL en ook het buiten leven en het goede weer trekt ons enorm!

Iemand nog tips over de gevaarlijke en giftige dieren in Australië?
Dat kennen we hier in NL helemaal niet en ik vraag me af of je daar snel aan went?

Oh nog een vraagje, ik kan eigenlijk niet zo gauw vinden of als gezin op 1 visum binnenkomt of heb je meerdere visums nodig?

Liefs Laura

Welkom!

Giftige beestjes, met een boog omheen lopen. Bij twijfel, met een boog omheen lopen ;)

Wat betreft het visum, als je man een visum zou krijgen kun jij en de kids daarop mee. (je moet in de procedure wel even aantonen dat je bij elkaar hoort, maar met 3 kids lijkt me dat wel duidelijk ;) )
Na je eerste bezoek met zijn allen aan Australië NA ontvangst van je visum kunnen jij en je man voortaan onafhankelijk in en uitreizen.
Dus eerste bezoek samen, daarna kun je alleen in en uit.

Visum aanvraag al gestart? Al eerder in OZ geweest?

Ben niet nieuwsgierig, gewoon geïnteresseerd ;)

Welkom! Spannend en gaaf is het zeker zo'n nieuw avontuur. Of je gevaarlijke en giftige dieren tegenkomt hangt heel erg af van waar je woont. In Sydney hadden we de Sydney Funnelwebs en Redbacks. In Queensland waar we nu wonen, kom ik meer slangen tegen en heb ik nog geen giftige spin gezien. Maar wij wonen dan ook in een rural area. Mijn ervaring is dat je er snel aan went. Verdiep je je in het gedrag van de dieren, waar je ze tegen kunt komen (onder stenen of bladeren, in lang gras en bij water is de kans ook groter) hoe je ze op een afstand kunt houden en dan merk je dat als je ze met rust laat, het allemaal wel meevalt. Spinnen zijn gemakkelijk te vangen en slangen kruipen over het algemeen weg als ze je in de gaten hebben. Alleen de Brown snake valt gauw aan, daar had onze hond vorige week nog een ontmoeting mee. Gelukkig bleef hij (de hond) stil staan op mijn commando en hoewel de slang op het punt stond om aan te vallen, bleef het alleen bij dreigen. Dat was trouwens voor het eerst dat ik een Brown snake zag. Ik schud kleren en schoenen wel altijd even uit voordat ik ze aandoe voor de spinnen en verder houden we het gras altijd kort en loop ik nooit met blote voeten over het gras voor de slangen, net zoals ik nooit zomaar een tak of een steen zal oprapen zonder eerst te kijken of er wat onder ligt. Inmiddels is dat allemaal een gewoonte geworden. Maar in de grote steden zul je hier veel minder last van hebben. Ik vind de Australische wildlife heel fascinerend.

Last edited:
Giftige dieren..tja dan moet ik wel deze posten

On a more serious note; ik woon in een gewone suburb in Perth. Heb alleen een paar redbacks in de tuin en garage gehad. Die zijn niet zo gevaarlijk (vergelijk het met een bijensteek). Heb alleen een klein slangetje in de tuin gezien die al weg was voordat ik hem kon vangen.

Risico van haaien tijdens het surfen is grootste risico of op vakantie wanneer we gaan kamperen. Tijdens het dagelijks leven merk ik er echt helemaal niks van!

p.s. kakkerlakken zijn wel ranzig en regelmatig aanwezig.

Wat een leuke reacties en geruststellend! Van mijn buren hoorde we al dat je aan de beestjes snel went!

De aanvraag is nog niet gestart omdat we twijfelen tusssen 2 visums, mijn man heeft een aantal vacatures gevonden waar hij voor gesponserd kan worden! Dus even uitzoeken wat dat precies inhoudt.

We zijn nog nooit in Australië geweest, mijn man heeft jaren achtereen gewerkt om op top niveau qua chef te komen. Dus tijd om vakantie te nemen was er niet!

Familie van ons heeft er gewoon, die wonen nu in new zealand.

Op basis van waar de meeste banen voor mijn man te vinden zijn willen we daar in de buurt eerst gaan huren om vanuit daar te gaan kijken waar we ons echt willen gaan settelen!
Tot zover we hier in NL kunnen zien zijn er veel banen als sous chef, chef kok rond Melbourne.

Wat is het leuk en fantastisch spannend om zo bezig te zijn met (als het qua visum lukt) onze nieuwe toekomst!

Hi Laura & David,
Welkom op het forum, spannend hoor! Als chef kok moet je volgens mij geen probleem hebben om werk te vinden. Vraag @Katja even, haar man is chef kok in Sydney (maar even naar de rode bult) en op een sponsorship binnengekomen. Snelste en goedkoopste manier volgens mij.
Ik ben in anderhalf jaar maar 4 slangen tegen gekomen en 2 grote spinnen en ik geloof 2 kakkerlakken, valt dus heel erg mee, ondanks dat we veel kamperen en wandelen. Maar zoals Janneke zegt, ligt ook erg aan waar je woont. In het begin dacht ik voortdurend aan het gevaar van slangen als ik met de honden op stap was, nu veel minder. Enige wat ik anders doe dan in Nederland: Als ik in de tuin bezig ben, trek ik wel handschoenen aan uit voorzorg en inderdaad schoenen uitschudden voor je ze aantrekt (vooral als ze buiten staan). Succes met alle visum perikelen!

Als jullie over 1,5 jaar willen verhuizen zou ik zeker voor Skilled Independant gaan ipv sponsorship. Met Skilled Independant ben je meteen een permanent resident. Je kunt werken en wonen waar je wil, hoeft niet bang te zijn dat je binnen 6 weken het land uit moet als het sponsor bedrijf je man ontslaat of hij zelf graag weg wil.. En volgens mij moet je op een sponsored visum ook meer betalen voor de school kosten van de kids omdat het geen permanent visum is.

Op dit moment is de doorlooptijd van een Skilled Independant visa ook bijzonder kort, dus ik zou zeker daarvoor gaan!

Even kort mijn Max is inderdaad chef op Michelin sterren niveau (dat zal jullie genoeg info geven) hier is werk genoeg. Sponsorship is snel en vaak gratis doordat er in bijvoorbeeld in Sydney op dit moment 1 chef is op 12 banen.
however.....als aanbeveling zou ik zeggen; ga voor skilled independent. Dat duurt wat langer, maar dan ben je niet afhankelijk van een sponsor (uitbuiting) en het kost wat meer, maar de prijzen worden elk half jaar verhoogd, dus hoe sneller je het hebt, hoe goedkoper (als je begrijpt wat ik bedoel) en je hebt een aantal andere voordelen (sociaal). Zorg dat je van alle werkgevers je referenties krijgt, want ze gaan 10 jaar terug in de tijd en het moet nog al uitgebreid zijn. Van de andere kant....rustiger is het hier ook in de horeca niet echt. Hard werken, lange dagen, maar geen zekerheid. Vaste banen, dat zegt hier niks, met 2 tot 4 weken sta je buiten. Die flexibiliteit kan fijn zijn, maar kan ook veel onrust geven. Succes met alles!

ik vind het netjes dat je je even voorstelt, maar dat is het draadje van @Laura&David, dus wil je het misschien nog een keertje doen in je eigen draadje? Dan hoeven we dit draadje niet te bevuilen. Wil je graag helpen, dus wacht ik gewoon op je eigen introductie :up:

Ik woon nu bijna 4 jaar regionaal en de dieren die ik het meeste vrees zijn swooping magpies en bloedzuigers. Giftige slangen heb ik nog nauwelijks gezien, funnel webs nog nooit (behalve dan in Australian Reptile Park), en soms een redback.

Back